Research Article
BibTex RIS Cite

İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması

Year 2025, Volume: 18 Issue: 36, 199 - 214, 16.06.2025
https://doi.org/10.19060/gav.1719153

Abstract

Karşılaştırma yöntemi, zaman ve mekana yayılan tarihsel olay ve olguların anlaşılmasında diyakronik ve senkronik karşılaştırmaların yapıldığı bir yöntemdir. Senkronik tarih şeritleri, farklı dönem ve coğrafyalar arasında karşılaştırmalar yapma konusunda bu yöntem için oldukça kullanışlı araçlardır. Bu çalışmada, senkronik tarih şeritlerinin gelişimi açısından öncü nitelik arz eden çalışmalar birbirleriyle karşılaştırılarak incelenmiştir. Bu bağlamda İngiltere, ABD ve Türkiye’den toplam beş örnek ele alınmıştır. Örnek senkronik tarih şeritlerinin zaman-mekansal kapsamları, hazırlanma teknikleri ve zaman olgusuna yönelik kuramsal yaklaşımları analiz edilerek, senkronik tarih şeridi oluşturma geleneğinin/geleneklerinin farklı coğrafyalardaki seyri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuçlara geniş perspektiften bakıldığında; senkronik tarih şeritlerinin ortaya çıkışının ve gösterdikleri gelişimin, aynı anda zaman ve mekan felsefelerinin gelişimi, kartografya ve matbaa alanındaki gelişmelerle yakından ilişkili olduğu anlaşılmıştır. İncelenen örnekler, tüm çalışmalarda zamana “mutlak” ve “matematiksel” zaman açısından yaklaşıldığını göstermektedir. İncelenen çalışmaların mekana/coğrafyaya yaklaşımları ise benimsenen görselleştirme tekniğine göre farklılık arz etmektedir. Tablo formatı ile hazırlanan çalışmalarda (örn. Jefferys) mekanı temsil etme kaygısı hissedilirken; akış metaforunun kullanıldığı çalışmalar mekanı görsel olarak temsil etme kaygısından yoksundur. Her iki ekolün ortak özelliği, oluştukları dönemde coğrafya, mekansal algı ve kartografya alanlarında yaşanan önemli gelişmelere rağmen, mutlak bir mekan algısından yoksun, manipülatif bir yaklaşım sergilemeleridir. Söz konusu manipülasyon, tarihe Avrupa merkezli bir yaklaşımın sergilendiğini göstermektedir.

References

  • ADAMS, Sebastian, Adams synchronological chart of map of history: teacher’s guide, Master Books, Arkansas: 2007.
  • ATA, Bahri, “1943’teki ikinci Milli Eğitim şurasının tarih eğitimi kararlarından birinin uygulanması: bir histomap’in yapım öyküsü”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Sayı: 8, 2008, s. 335-353.
  • DAVIS, Stephan Boyd, “History on the line: time as dimension”, Massachusetts Institute of Technology, Sayı: 28, 2012.
  • DAVIS, Stephan Boyd & Florian Krautli, “Scholarly chronographics: can a timeline be useful in historiography?”, Avrupa Sosyal Bilimler Tarihi Konferansı, 23-26 Nisan 2014.
  • DUNGAN, David L., A History of the Synoptic Problem, Yale University Press, 1999.
  • HAUPT, Heinz-Gerhard Haupt, “Comparative history–a contested method”, Historisk Tidskrift, Sayı: 127, 2007, s. 700-701.
  • HUNT, Lynn, Measuring time, making history, Central European University Press, Budapest 2008, s. 37-38.
  • JORDHEIM Helge, “Synchronizing the World: Synchronism as Historiographical Practice, Then and Now”, History of the Present, Cilt:7, Sayı:1, 2017, ss. 59-95.
  • KESKİN Ömer Ali, “Küreselleşen Dünyada Karşılaştırmalı Tarih Eğitimi ve Çalışmalarının Gerekliliği”, III. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Haziran 2014, Sakarya 2014, s. 63, 64.
  • KIZIL, Ömür, “Kronolojik ve Mekansal Düşünme Becerileri Bağlamında T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Konularının Senkronik Yaklaşımla Öğretimi” Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2021, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
Year 2025, Volume: 18 Issue: 36, 199 - 214, 16.06.2025
https://doi.org/10.19060/gav.1719153

Abstract

References

  • ADAMS, Sebastian, Adams synchronological chart of map of history: teacher’s guide, Master Books, Arkansas: 2007.
  • ATA, Bahri, “1943’teki ikinci Milli Eğitim şurasının tarih eğitimi kararlarından birinin uygulanması: bir histomap’in yapım öyküsü”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Sayı: 8, 2008, s. 335-353.
  • DAVIS, Stephan Boyd, “History on the line: time as dimension”, Massachusetts Institute of Technology, Sayı: 28, 2012.
  • DAVIS, Stephan Boyd & Florian Krautli, “Scholarly chronographics: can a timeline be useful in historiography?”, Avrupa Sosyal Bilimler Tarihi Konferansı, 23-26 Nisan 2014.
  • DUNGAN, David L., A History of the Synoptic Problem, Yale University Press, 1999.
  • HAUPT, Heinz-Gerhard Haupt, “Comparative history–a contested method”, Historisk Tidskrift, Sayı: 127, 2007, s. 700-701.
  • HUNT, Lynn, Measuring time, making history, Central European University Press, Budapest 2008, s. 37-38.
  • JORDHEIM Helge, “Synchronizing the World: Synchronism as Historiographical Practice, Then and Now”, History of the Present, Cilt:7, Sayı:1, 2017, ss. 59-95.
  • KESKİN Ömer Ali, “Küreselleşen Dünyada Karşılaştırmalı Tarih Eğitimi ve Çalışmalarının Gerekliliği”, III. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Haziran 2014, Sakarya 2014, s. 63, 64.
  • KIZIL, Ömür, “Kronolojik ve Mekansal Düşünme Becerileri Bağlamında T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Konularının Senkronik Yaklaşımla Öğretimi” Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2021, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Dönmez 0000-0002-5074-6295

Ömür Kızıl 0000-0002-9181-5437

Publication Date June 16, 2025
Submission Date August 23, 2024
Acceptance Date January 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 36

Cite

APA Dönmez, A., & Kızıl, Ö. (2025). İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması. Gazi Akademik Bakış, 18(36), 199-214. https://doi.org/10.19060/gav.1719153
AMA Dönmez A, Kızıl Ö. İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması. Gazi Akademik Bakış. June 2025;18(36):199-214. doi:10.19060/gav.1719153
Chicago Dönmez, Ayşegül, and Ömür Kızıl. “İngiltere, ABD Ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması”. Gazi Akademik Bakış 18, no. 36 (June 2025): 199-214. https://doi.org/10.19060/gav.1719153.
EndNote Dönmez A, Kızıl Ö (June 1, 2025) İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması. Gazi Akademik Bakış 18 36 199–214.
IEEE A. Dönmez and Ö. Kızıl, “İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması”, Gazi Akademik Bakış, vol. 18, no. 36, pp. 199–214, 2025, doi: 10.19060/gav.1719153.
ISNAD Dönmez, Ayşegül - Kızıl, Ömür. “İngiltere, ABD Ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması”. Gazi Akademik Bakış 18/36 (June 2025), 199-214. https://doi.org/10.19060/gav.1719153.
JAMA Dönmez A, Kızıl Ö. İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması. Gazi Akademik Bakış. 2025;18:199–214.
MLA Dönmez, Ayşegül and Ömür Kızıl. “İngiltere, ABD Ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması”. Gazi Akademik Bakış, vol. 18, no. 36, 2025, pp. 199-14, doi:10.19060/gav.1719153.
Vancouver Dönmez A, Kızıl Ö. İngiltere, ABD ve Türkiye’de Hazırlanan Öncü Senkronik Tarih Şeridi Örneklerinin Karşılaştırılması. Gazi Akademik Bakış. 2025;18(36):199-214.

Gazi Akademik Bakış Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

 32878