In this study was aimed to develop a two-tier concept test on electric charges, charging, and charged objects (ECT) for 8th-grade middle school students. The test development process included defining the purpose and scope of ECT, implementation, and data analysis. The sample consisted of 100 8th-grade students from four middle schools in Beyşehir, Konya during the 2021–2022 spring term. The ECT consists of 19 two-tier items: multiple-choice (first tier) and open-ended (second tier). The KR-20 reliability coefficient for the first tier was 0.68, while the Cronbach's alpha for both tiers was 0.88. Content validity was ensured through expert reviews, and construct validity was examined using an independent samples t-test. The items had moderate difficulty (p=0.54) and good discrimination (d=0.44). The ECT can be used to identify students’ misconceptions regarding electricity in middle school science education.
Electrical charges Electrification Two-tier concept test Development of a test Misconceptions.
Bu çalışmada, ortaokul 8. sınıf elektrik yükleri, elektriklenme ve elektrik yüklü cisimler konusuna yönelik iki aşamalı kavram testinin (EKAT) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma; EKAT’ın amacının belirlenmesi, kapsamının belirlenmesi, uygulanması, verilerin analizi test geliştirme prosedürlerine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Konya ili Beyşehir ilçesinde dört ortaokulda öğrenim gören 100 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. EKAT’tın nihai halinde birinci aşaması çoktan seçmeli, ikinci aşaması açık uçlu olan 19 iki aşamalı soru bulunmaktadır. EKAT’ın birinci aşamasının güvenirliği için KR-20 iç tutarlılık katsayısı 0,68, EKAT’ın birinci ve ikinci aşamasının güvenirliği için Crobach Alpha iç tutarlılık katsayısı ise 0,88 olarak hesaplanmıştır. EKAT’ın kapsam geçerliği için uzman görüşleri alınmış ve yapı geçerliğini ortaya koymak için bağımsız örneklemler için t testi analizi yapılmıştır. EKAT’ın birinci aşamasındaki maddelerin orta güçlükte (p=0,54) ve ortalama ayırt ediciliğinin (d=0,44) oldukça iyi olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada geliştirilen EKAT, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılabilir.
Test geliştirme sürecinde değerli katkılarından dolayı Doç. Dr. Ümmü Gülsüm DURUKAN'a teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other), Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 45 Issue: 1 |