Research Article
BibTex RIS Cite

Development of a Concept Test for Electric Charges, Electrification, and Charged Objects Topics

Year 2025, Volume: 45 Issue: 1, 47 - 85, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1460291

Abstract

In this study was aimed to develop a two-tier concept test on electric charges, charging, and charged objects (ECT) for 8th-grade middle school students. The test development process included defining the purpose and scope of ECT, implementation, and data analysis. The sample consisted of 100 8th-grade students from four middle schools in Beyşehir, Konya during the 2021–2022 spring term. The ECT consists of 19 two-tier items: multiple-choice (first tier) and open-ended (second tier). The KR-20 reliability coefficient for the first tier was 0.68, while the Cronbach's alpha for both tiers was 0.88. Content validity was ensured through expert reviews, and construct validity was examined using an independent samples t-test. The items had moderate difficulty (p=0.54) and good discrimination (d=0.44). The ECT can be used to identify students’ misconceptions regarding electricity in middle school science education.

References

  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M.F. (1997), Kimya Öğretimi, YÖK / Dünya Bankası Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Aydın, M. & Özkara, D. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferde meydana gelen doğal elektriklenme konusundaki kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 11-20. https://doi.org/10.14520/adyusbd.122.
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 35(1), 87-103.
  • Bar, V., Shirtz, A. S., Brosh, Y., & Sneider, C. (2019). Can an insulator be electrified? Teaching electricity in elementary and middle school in the age of NGSS. Science Educator, 27(1), 24-32.
  • Baydere, F. K. (2021). Effects of a context-based approach with prediction–observation–explanation on conceptual understanding of the states of matter, heat and temperature. Chemistry Education Research and Practice, 22(3), 640-652. DOI: 10.1039/D0RP00348D.
  • Baykul, Y. (2021). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Birgin, O. (2016). Bloom Taksonomisi. Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Determining the misconceptions of students on digestive system by using 3-tier conceptual measuring tool. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 878-901. DOI: 10.14686/buefad.308999.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s.56-78) içinde. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chen, C.C., Lin, H.S. & Lin, M.L. (2002). Developing a two-tier diagnostic instrument to assess high school students’ understanding-the formation of images by a plane mirror. Proceedings of the National Science Council, 12(3), 106-121.
  • Çakır, M. & Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çetinkaya, M. & Taş, E. (2016). “Vücudumuzda sistemler” ünitesine yönelik üç aşamalı kavram tanı testi geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(15), 317-330.
  • Çömlekçi, N. (1989). Temel istatistik ilke ve teknikleri. Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demirci, N. (2003). Bilgisayarla etkili öğretme stratejileri ve fizik öğretimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Journal of Turkish Science Education, 1(2), 116-138.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • De Gupita, N., Yanti, A. R. & Untoro, N. (2022). Analysis of student's misconceptions in static and dynamic electricity physics using the three tier test. Impulse: Journal of Research and Innovation in Physics Education, 2(2), 119-127. https://doi.org/10.14421/impulse.2022.22.06.
  • Dilber, R. (2010). Effect of conceptual change instruction on students’ understanding of electricity concepts. International Journal of Innovation and Learning, 7(4), 478. doi:10.1504/ijil.2010.032935.
  • Elmas, R. & Pamuk, S. (2021). Öğretmen adaylarının kavram yanılgılarının üç aşamalı kavram yanılgısı testi ile belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1386-1403. DOI: 10.32709/akusosbil.916063.
  • Faizah, R., Taqwa, M., Kusairi, S., Fitri, U. R., Suprapto, N. & Sanjaya, L. A. (2024, May). Identification of first year students’ difficulties in the concept of static electricity. In AIP Conference Proceedings, 3116(1). AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/5.0210271.
  • Furió, C., Guisasola, J. & Almudí, J. M. (2004). Elementary electrostatic phenomena: historical hindrances and students’ difficulties. Canadian Journal of Math, Science & Technology Education, 4(3), 291-313. https://doi.org/10.1080/14926150409556616.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill International Edition. Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın.
  • Gönen, D. D. S., Kocakaya, Y. S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güler, N. (2023). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Harrington R. R., (1995). An investigation of student understanding of electric concepts in the introductory university physics course (PhD Dissertation). University of Washington, Seattle, WA.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y. & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldiriciler. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465.
  • Hasanah, D., Wiji, W., Mulyani, S. & Widhiyanti, T. (2023). Students' mental model profiles on chemical bonding concept using a two-tier mental model diagnostic test (TDM-Two-Tier). Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(11), 10466-10474. DOI: 10.29303/jppipa.v9i11.3811.
  • Haslam, F. & Treagust, D. F. (1987). Diagnosing secondary students' misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two-tier multiple choice instrument. Journal of Biological Education, 21(3), 203-211. https://doi.org/10.1080/00219266.1987.9654897.
  • Hermita, N., Suhandi, A., Syaodih, E., Samsudin, A., Johan, H., Rosa, F., Setyaningsih, R., Sapriadil, R. & Safitri, D. (2017, September). Constructing and implementing a four tier test about static electricity to diagnose pre-service elementary school teacher’misconceptions. In Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 012167. IOP Publishing. DOI 10.1088/1742-6596/895/1/012167.
  • İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • İpek Akbulut, H., Sahin, C. & Cepni, S. (2012). Effect of using different teaching methods and techniques embedded within the 5E instructional model on removing students’ alternative conceptions: Fluid pressure. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(4), 2403-2414.
  • İpek Akbulut, H., Şahin, Ç. & Çepni, S. (2013). İkili yerleşik öğrenme modelinin kavramsal değişime etkisi: iş ve enerji örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 241-268.
  • Karslı-Baydere, F. & Bülbül, F. (2021). REACT stratejisinin 7. sınıf öğrencilerinin ampullerin bağlanma şekilleri konusundaki kavramsal anlamalarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 116-135. DOI: 10.47714/uebt.874430.
  • Karslı-Baydere, F. & Kır, H. Ş. (2021). REACT stratejisine göre hazırlanmış bir öğretim materyalinin etkililiğinin incelenmesi: “sesin yayılması” ve “sesin farklı ortamlarda farklı duyulması”. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Karslı-Baydere, F. & Kurtoğlu, S. (2020). 5. sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik konusundaki kavramsal anlamalarına REACT stratejisinin etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1015-1041. DOI: 10.33711/yyuefd.800921.
  • Karslı-Baydere, F. & Yiğit, M. (2020). Hidrokarbonlar konusuna yönelik bir kavram tanı testi geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 366-379.
  • Karslı, F., & Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Kaşıkçı, Y., Bolat, A., Değirmenci, S. & Karamustafaoğlu, S. (2015). İkinci dönem TEOG sınavı fen ve teknoloji sorularının bazı kriterlere göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 225-232.
  • Kaya, G. (2020). Elektrostatik konusunda sorgulama temelli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının fikirlerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kaya, Ö. Eryılmaz, S. & Akdeniz, A. R. (2014). Determining prospective science teachers’ association levels of electricity concepts. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 5(1), 104-115.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Koç, Y. & Sönmez, E. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının hücre organelleri konusundaki kavramsal anlama düzeyleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 338-351.
  • Kurtoğlu-Güldalı, S. & Karslı-Baydere, F. (2023). Ağız ve diş sağlığı konusuna yönelik kavram karikatürü destekli iki aşamalı test geliştirme çalışması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 62-75. https://doi.org/10.58638/kebd.1216405.
  • Kuşakçı Ekim, F. (2007). İlköğretim fen öğretiminde kavramsal karikatürlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lukum, A., Karongkong, N., Pikoli, M., Tangio, J. S., Mohamad, E., & Kunusa, W. R. (2023). Analysis of student’s conceptual understanding using two-tier multiple choice diagnostic test on acid-base topic. In E3S Web of Conferences, 400, 04003.
  • Marek, E. A. (1986). Science misconceptions of students in primary schools and senior high school. Paper presented at the National Science Teachers Association Conference, San Antonio.
  • Mawla, M. R., & Sultana, N. (2021). A historical overview, misconceptions and suggestive measures of lightning-a Bangladesh perspective. International Journal of Electrical Components and Energy Conversion, 9(2), 35-41. DOI: 10.11648/j.ijecec.20210702.11. Mawla, M. R., & Sultana, N. & Shiblee, MSAAF. (2022). Myths, safety and awareness of lightning protection in Bangladesh. International Journal of Electrical Components and Energy Conversion, 6(2), 7-13. doi: 10.11648/j.ijecec.20200602.11.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. URL Adres: https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf. Erişim tarihi, 25.04.2025.
  • Nasir, M., Sunarno, W., & Rahmawati, F. (2023). The development of a two-tier diagnostic test for student understanding of light. Journal of Turkish Science Education, 20(1), 150-172. DOI: https://doi.org/10.36681/tused.2023.009.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (2013). Concept cartoons: What have we learnt? Journal of Turkish Science Education, 10(1), 3-11. DOI: https://doi.org/10.36681/.
  • Onder-Celikkanli, N., & Tan, M. (2022). Determining Turkish high school students’ misconceptions about electric charge imbalance by using a four-tier misconception test. Physics Education, 57(5), 055010. DOI 10.1088/1361-6552/ac68c1.
  • Orduhan, Y., & Şahin-Çakır, Ç. (2023). Ortaokul 6. Sınıf “ses ve özellikleri” ünitesine yönelik kavramsal anlama testi geliştirme çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(3), 138-178. https://doi.org/10.47714/uebt.1355916.
  • Ormancı, Ü. & Özcan, S. (2012). Fen ve teknoloji dersi vücudumuzda sistemler ünitesinde drama yönteminin etkililiği: İki aşamalı teşhis testi kullanımı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 153-182.
  • Özbayrak, Ö. & Kartal, M. (2012). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi “bileşikler” ünitesi ile ilgili kavram yanılgılarının iki aşamalı kavramsal anlama testi ile tayini. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 144-156.
  • Özer, M. (2019). Teknoloji destekli araştırma-sorgulamaya dayalı fen öğretiminin etkililiğinin değerlendirilmesi: Işık ve ses örneği (Yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Stefanidou, C. G., Tsalapati, K. D., Ferentinou, A. M., & Skordoulis, C. D. (2019). Conceptual difficulties pre-service primary teachers have with static electricity. Journal of Baltic Science Education, 18(2), 300-313.
  • Pazar, B. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(2), 404-432. https://doi.org/10.34056/aujef.1021291.
  • Peterson, R.F., Treagust, D.F. & Garnett, P.J. (1989). Development and application of a diagnostic instrument to evaluate grade-11 and -12 students’ concepts of covalent bonding and structure following a course of instruction. Journal of Research in Science Teaching, 26(4), 301-314. https://doi.org/10.1002/tea.3660260404.
  • Sarıkaya, S. & Akbaş, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları ve giderilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 31-40.
  • Siswaningsih, W., Firman, H. & Khoirunnisa, A. (2017). Development of two-tier diagnostic test pictorial-based for identifying high school students misconceptions on the mole concept. In Journal of Physics: Conference Series, 812(1), 012117. DOI 10.1088/1742-6596/812/1/012117.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Sunarno, W. & Istiyono, E. (2017). Development of two tier test to assess conceptual understanding in heat and temperature. In Journal of Physics: Conference Series, 795(1), 012052. DOI 10.1088/1742-6596/795/1/012052.
  • Susantini, E., Suyatno, S., Wasis, W., Zain, H. H. & Borhan, M. T. (2021). Developing an assessment-link mobile application: a catalyst for pre- service biology teachers to analyse cognitive test. In E3S Web of Conferences, 328, p. 04008. EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202132804008.
  • Şahin-Çakır, Ç. & Karslı-Baydere, F. (2022). Bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal anlamalarına Etkisi: Kaldırma Kuvveti Örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 172-195. DOI:10.21666/muefd.947304.
  • Şahin, Ç. & Çepni, S. (2011). Development of a two tiered test for determining differentiation in conceptual structure related to “floating- sinking, buoyancy and pressure” concepts. Journal of Turkish Science Education, 8(1), 79–110.
  • Şahin, Ç. & Çepni, S. (2012). 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 220-264.
  • Şahin, Ç., İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2012). Teaching of solid pressure with animation, analogy and worksheet to primary 8th students. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 1(1), 22-51.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H. & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 124-138.
  • Şahin-Çakır, Ç. (2021). Etkinliklerle astronomi öğretimi. Karaçam, S. (Ed.), Astronomi öğretiminde kavram karikatürü (s.46-66) içinde. Ankara: Palme Yayınevi.
  • Şekercioğlu, A. G. Ç. (2011). Akran öğretimi yönteminin öğretmen adaylarının elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Tan, K.C.D., Goh, K.N., Chia, S.L. & Treagust, D.F. (2002). Development and application of a two-tier multiple choice diagnostic instrument to assess high school students’ understanding of inorganic chemistry qualitative analysis. Journal of Research in Science Teaching, 39(4), 283-301. https://doi.org/10.1002/tea.10023.
  • Tan, K.C.D., Taber, K.S., Goh, N.K. & Chia, L.S. (2005). The ionization energy diagnostic instrument: a twotier multiple-choice instrument to determine high school students’ understanding of ionization energy. Chemistry Education Research and Practice, 6(4), 180-197. DOI: 10.1039/B5RP90009C.
  • Tekin Gürgen E. (2008). İlköğretim öğrencilerine yönelik müziksel işitme testinin geliştirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 367-377.
  • Törnkovist, S., Petterrson, K. A., Tranströmer, G. (1993). “Confusion by representation: on student’s comprehension of the electric field concept”, American Journal of Physics, 61(1993), 335–338.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169. https://doi.org/10.1080/0950069880100204.
  • Tukiyo, T., Efendi, M., Solissa, E. M., Yuniwati, I., & Pranajaya, S. A. (2023). The development of a two-tier diagnostic test to detect student’s misconceptions ın learning process. MUDİR: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 92-96. DOI: https://doi.org/10.55352/mudir.v5i1.33.
  • Varoğlu, L., Şen, Ş. & Yilmaz, A. (2020). Kimyada kavram çiftlerine ilişkin iki-aşamalı kavram tanı testinin geliştirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 316-347. DOI: 10.17522/balikesirnef.655801
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. The London: Falmer Press.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish Studies, 7(2), 1183-1205.
  • Yıldırım, N., Tepe, M., Kuş, S. & Biberoğlu, B. (2016). Kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik kavram karikatürü destekli iki aşamalı test geliştirilmesi ve uygulanması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2). 534-547.
  • Yıldız, F. & Küçüközer, A. (2017). 7. sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarının incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-23.
  • Yıldız, F. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusuyla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ. & Şahin, M. (2016). Radyoaktivite konusunda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 810-828. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282382.

Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi

Year 2025, Volume: 45 Issue: 1, 47 - 85, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1460291

Abstract

Bu çalışmada, ortaokul 8. sınıf elektrik yükleri, elektriklenme ve elektrik yüklü cisimler konusuna yönelik iki aşamalı kavram testinin (EKAT) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma; EKAT’ın amacının belirlenmesi, kapsamının belirlenmesi, uygulanması, verilerin analizi test geliştirme prosedürlerine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Konya ili Beyşehir ilçesinde dört ortaokulda öğrenim gören 100 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. EKAT’tın nihai halinde birinci aşaması çoktan seçmeli, ikinci aşaması açık uçlu olan 19 iki aşamalı soru bulunmaktadır. EKAT’ın birinci aşamasının güvenirliği için KR-20 iç tutarlılık katsayısı 0,68, EKAT’ın birinci ve ikinci aşamasının güvenirliği için Crobach Alpha iç tutarlılık katsayısı ise 0,88 olarak hesaplanmıştır. EKAT’ın kapsam geçerliği için uzman görüşleri alınmış ve yapı geçerliğini ortaya koymak için bağımsız örneklemler için t testi analizi yapılmıştır. EKAT’ın birinci aşamasındaki maddelerin orta güçlükte (p=0,54) ve ortalama ayırt ediciliğinin (d=0,44) oldukça iyi olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada geliştirilen EKAT, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılabilir.

Thanks

Test geliştirme sürecinde değerli katkılarından dolayı Doç. Dr. Ümmü Gülsüm DURUKAN'a teşekkür ederiz.

References

  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M.F. (1997), Kimya Öğretimi, YÖK / Dünya Bankası Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Aydın, M. & Özkara, D. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferde meydana gelen doğal elektriklenme konusundaki kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 11-20. https://doi.org/10.14520/adyusbd.122.
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 35(1), 87-103.
  • Bar, V., Shirtz, A. S., Brosh, Y., & Sneider, C. (2019). Can an insulator be electrified? Teaching electricity in elementary and middle school in the age of NGSS. Science Educator, 27(1), 24-32.
  • Baydere, F. K. (2021). Effects of a context-based approach with prediction–observation–explanation on conceptual understanding of the states of matter, heat and temperature. Chemistry Education Research and Practice, 22(3), 640-652. DOI: 10.1039/D0RP00348D.
  • Baykul, Y. (2021). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Birgin, O. (2016). Bloom Taksonomisi. Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Determining the misconceptions of students on digestive system by using 3-tier conceptual measuring tool. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 878-901. DOI: 10.14686/buefad.308999.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s.56-78) içinde. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chen, C.C., Lin, H.S. & Lin, M.L. (2002). Developing a two-tier diagnostic instrument to assess high school students’ understanding-the formation of images by a plane mirror. Proceedings of the National Science Council, 12(3), 106-121.
  • Çakır, M. & Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çetinkaya, M. & Taş, E. (2016). “Vücudumuzda sistemler” ünitesine yönelik üç aşamalı kavram tanı testi geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(15), 317-330.
  • Çömlekçi, N. (1989). Temel istatistik ilke ve teknikleri. Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demirci, N. (2003). Bilgisayarla etkili öğretme stratejileri ve fizik öğretimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Journal of Turkish Science Education, 1(2), 116-138.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • De Gupita, N., Yanti, A. R. & Untoro, N. (2022). Analysis of student's misconceptions in static and dynamic electricity physics using the three tier test. Impulse: Journal of Research and Innovation in Physics Education, 2(2), 119-127. https://doi.org/10.14421/impulse.2022.22.06.
  • Dilber, R. (2010). Effect of conceptual change instruction on students’ understanding of electricity concepts. International Journal of Innovation and Learning, 7(4), 478. doi:10.1504/ijil.2010.032935.
  • Elmas, R. & Pamuk, S. (2021). Öğretmen adaylarının kavram yanılgılarının üç aşamalı kavram yanılgısı testi ile belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1386-1403. DOI: 10.32709/akusosbil.916063.
  • Faizah, R., Taqwa, M., Kusairi, S., Fitri, U. R., Suprapto, N. & Sanjaya, L. A. (2024, May). Identification of first year students’ difficulties in the concept of static electricity. In AIP Conference Proceedings, 3116(1). AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/5.0210271.
  • Furió, C., Guisasola, J. & Almudí, J. M. (2004). Elementary electrostatic phenomena: historical hindrances and students’ difficulties. Canadian Journal of Math, Science & Technology Education, 4(3), 291-313. https://doi.org/10.1080/14926150409556616.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill International Edition. Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın.
  • Gönen, D. D. S., Kocakaya, Y. S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güler, N. (2023). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Harrington R. R., (1995). An investigation of student understanding of electric concepts in the introductory university physics course (PhD Dissertation). University of Washington, Seattle, WA.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y. & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldiriciler. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465.
  • Hasanah, D., Wiji, W., Mulyani, S. & Widhiyanti, T. (2023). Students' mental model profiles on chemical bonding concept using a two-tier mental model diagnostic test (TDM-Two-Tier). Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(11), 10466-10474. DOI: 10.29303/jppipa.v9i11.3811.
  • Haslam, F. & Treagust, D. F. (1987). Diagnosing secondary students' misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two-tier multiple choice instrument. Journal of Biological Education, 21(3), 203-211. https://doi.org/10.1080/00219266.1987.9654897.
  • Hermita, N., Suhandi, A., Syaodih, E., Samsudin, A., Johan, H., Rosa, F., Setyaningsih, R., Sapriadil, R. & Safitri, D. (2017, September). Constructing and implementing a four tier test about static electricity to diagnose pre-service elementary school teacher’misconceptions. In Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 012167. IOP Publishing. DOI 10.1088/1742-6596/895/1/012167.
  • İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • İpek Akbulut, H., Sahin, C. & Cepni, S. (2012). Effect of using different teaching methods and techniques embedded within the 5E instructional model on removing students’ alternative conceptions: Fluid pressure. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(4), 2403-2414.
  • İpek Akbulut, H., Şahin, Ç. & Çepni, S. (2013). İkili yerleşik öğrenme modelinin kavramsal değişime etkisi: iş ve enerji örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 241-268.
  • Karslı-Baydere, F. & Bülbül, F. (2021). REACT stratejisinin 7. sınıf öğrencilerinin ampullerin bağlanma şekilleri konusundaki kavramsal anlamalarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 116-135. DOI: 10.47714/uebt.874430.
  • Karslı-Baydere, F. & Kır, H. Ş. (2021). REACT stratejisine göre hazırlanmış bir öğretim materyalinin etkililiğinin incelenmesi: “sesin yayılması” ve “sesin farklı ortamlarda farklı duyulması”. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Karslı-Baydere, F. & Kurtoğlu, S. (2020). 5. sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik konusundaki kavramsal anlamalarına REACT stratejisinin etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1015-1041. DOI: 10.33711/yyuefd.800921.
  • Karslı-Baydere, F. & Yiğit, M. (2020). Hidrokarbonlar konusuna yönelik bir kavram tanı testi geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 366-379.
  • Karslı, F., & Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Kaşıkçı, Y., Bolat, A., Değirmenci, S. & Karamustafaoğlu, S. (2015). İkinci dönem TEOG sınavı fen ve teknoloji sorularının bazı kriterlere göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 225-232.
  • Kaya, G. (2020). Elektrostatik konusunda sorgulama temelli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının fikirlerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kaya, Ö. Eryılmaz, S. & Akdeniz, A. R. (2014). Determining prospective science teachers’ association levels of electricity concepts. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 5(1), 104-115.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Koç, Y. & Sönmez, E. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının hücre organelleri konusundaki kavramsal anlama düzeyleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 338-351.
  • Kurtoğlu-Güldalı, S. & Karslı-Baydere, F. (2023). Ağız ve diş sağlığı konusuna yönelik kavram karikatürü destekli iki aşamalı test geliştirme çalışması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 62-75. https://doi.org/10.58638/kebd.1216405.
  • Kuşakçı Ekim, F. (2007). İlköğretim fen öğretiminde kavramsal karikatürlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lukum, A., Karongkong, N., Pikoli, M., Tangio, J. S., Mohamad, E., & Kunusa, W. R. (2023). Analysis of student’s conceptual understanding using two-tier multiple choice diagnostic test on acid-base topic. In E3S Web of Conferences, 400, 04003.
  • Marek, E. A. (1986). Science misconceptions of students in primary schools and senior high school. Paper presented at the National Science Teachers Association Conference, San Antonio.
  • Mawla, M. R., & Sultana, N. (2021). A historical overview, misconceptions and suggestive measures of lightning-a Bangladesh perspective. International Journal of Electrical Components and Energy Conversion, 9(2), 35-41. DOI: 10.11648/j.ijecec.20210702.11. Mawla, M. R., & Sultana, N. & Shiblee, MSAAF. (2022). Myths, safety and awareness of lightning protection in Bangladesh. International Journal of Electrical Components and Energy Conversion, 6(2), 7-13. doi: 10.11648/j.ijecec.20200602.11.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. URL Adres: https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf. Erişim tarihi, 25.04.2025.
  • Nasir, M., Sunarno, W., & Rahmawati, F. (2023). The development of a two-tier diagnostic test for student understanding of light. Journal of Turkish Science Education, 20(1), 150-172. DOI: https://doi.org/10.36681/tused.2023.009.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (2013). Concept cartoons: What have we learnt? Journal of Turkish Science Education, 10(1), 3-11. DOI: https://doi.org/10.36681/.
  • Onder-Celikkanli, N., & Tan, M. (2022). Determining Turkish high school students’ misconceptions about electric charge imbalance by using a four-tier misconception test. Physics Education, 57(5), 055010. DOI 10.1088/1361-6552/ac68c1.
  • Orduhan, Y., & Şahin-Çakır, Ç. (2023). Ortaokul 6. Sınıf “ses ve özellikleri” ünitesine yönelik kavramsal anlama testi geliştirme çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(3), 138-178. https://doi.org/10.47714/uebt.1355916.
  • Ormancı, Ü. & Özcan, S. (2012). Fen ve teknoloji dersi vücudumuzda sistemler ünitesinde drama yönteminin etkililiği: İki aşamalı teşhis testi kullanımı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 153-182.
  • Özbayrak, Ö. & Kartal, M. (2012). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi “bileşikler” ünitesi ile ilgili kavram yanılgılarının iki aşamalı kavramsal anlama testi ile tayini. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 144-156.
  • Özer, M. (2019). Teknoloji destekli araştırma-sorgulamaya dayalı fen öğretiminin etkililiğinin değerlendirilmesi: Işık ve ses örneği (Yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Stefanidou, C. G., Tsalapati, K. D., Ferentinou, A. M., & Skordoulis, C. D. (2019). Conceptual difficulties pre-service primary teachers have with static electricity. Journal of Baltic Science Education, 18(2), 300-313.
  • Pazar, B. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(2), 404-432. https://doi.org/10.34056/aujef.1021291.
  • Peterson, R.F., Treagust, D.F. & Garnett, P.J. (1989). Development and application of a diagnostic instrument to evaluate grade-11 and -12 students’ concepts of covalent bonding and structure following a course of instruction. Journal of Research in Science Teaching, 26(4), 301-314. https://doi.org/10.1002/tea.3660260404.
  • Sarıkaya, S. & Akbaş, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları ve giderilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 31-40.
  • Siswaningsih, W., Firman, H. & Khoirunnisa, A. (2017). Development of two-tier diagnostic test pictorial-based for identifying high school students misconceptions on the mole concept. In Journal of Physics: Conference Series, 812(1), 012117. DOI 10.1088/1742-6596/812/1/012117.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Sunarno, W. & Istiyono, E. (2017). Development of two tier test to assess conceptual understanding in heat and temperature. In Journal of Physics: Conference Series, 795(1), 012052. DOI 10.1088/1742-6596/795/1/012052.
  • Susantini, E., Suyatno, S., Wasis, W., Zain, H. H. & Borhan, M. T. (2021). Developing an assessment-link mobile application: a catalyst for pre- service biology teachers to analyse cognitive test. In E3S Web of Conferences, 328, p. 04008. EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202132804008.
  • Şahin-Çakır, Ç. & Karslı-Baydere, F. (2022). Bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal anlamalarına Etkisi: Kaldırma Kuvveti Örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 172-195. DOI:10.21666/muefd.947304.
  • Şahin, Ç. & Çepni, S. (2011). Development of a two tiered test for determining differentiation in conceptual structure related to “floating- sinking, buoyancy and pressure” concepts. Journal of Turkish Science Education, 8(1), 79–110.
  • Şahin, Ç. & Çepni, S. (2012). 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 220-264.
  • Şahin, Ç., İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2012). Teaching of solid pressure with animation, analogy and worksheet to primary 8th students. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 1(1), 22-51.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H. & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 124-138.
  • Şahin-Çakır, Ç. (2021). Etkinliklerle astronomi öğretimi. Karaçam, S. (Ed.), Astronomi öğretiminde kavram karikatürü (s.46-66) içinde. Ankara: Palme Yayınevi.
  • Şekercioğlu, A. G. Ç. (2011). Akran öğretimi yönteminin öğretmen adaylarının elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Tan, K.C.D., Goh, K.N., Chia, S.L. & Treagust, D.F. (2002). Development and application of a two-tier multiple choice diagnostic instrument to assess high school students’ understanding of inorganic chemistry qualitative analysis. Journal of Research in Science Teaching, 39(4), 283-301. https://doi.org/10.1002/tea.10023.
  • Tan, K.C.D., Taber, K.S., Goh, N.K. & Chia, L.S. (2005). The ionization energy diagnostic instrument: a twotier multiple-choice instrument to determine high school students’ understanding of ionization energy. Chemistry Education Research and Practice, 6(4), 180-197. DOI: 10.1039/B5RP90009C.
  • Tekin Gürgen E. (2008). İlköğretim öğrencilerine yönelik müziksel işitme testinin geliştirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 367-377.
  • Törnkovist, S., Petterrson, K. A., Tranströmer, G. (1993). “Confusion by representation: on student’s comprehension of the electric field concept”, American Journal of Physics, 61(1993), 335–338.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169. https://doi.org/10.1080/0950069880100204.
  • Tukiyo, T., Efendi, M., Solissa, E. M., Yuniwati, I., & Pranajaya, S. A. (2023). The development of a two-tier diagnostic test to detect student’s misconceptions ın learning process. MUDİR: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 92-96. DOI: https://doi.org/10.55352/mudir.v5i1.33.
  • Varoğlu, L., Şen, Ş. & Yilmaz, A. (2020). Kimyada kavram çiftlerine ilişkin iki-aşamalı kavram tanı testinin geliştirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 316-347. DOI: 10.17522/balikesirnef.655801
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. The London: Falmer Press.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish Studies, 7(2), 1183-1205.
  • Yıldırım, N., Tepe, M., Kuş, S. & Biberoğlu, B. (2016). Kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik kavram karikatürü destekli iki aşamalı test geliştirilmesi ve uygulanması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2). 534-547.
  • Yıldız, F. & Küçüközer, A. (2017). 7. sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarının incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-23.
  • Yıldız, F. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusuyla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ. & Şahin, M. (2016). Radyoaktivite konusunda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 810-828. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282382.
There are 86 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Measurement and Evaluation in Education (Other), Science Education
Journal Section Articles
Authors

Betül Şimşek 0000-0001-9892-3871

Çiğdem Şahin Çakır 0000-0001-7041-3773

Publication Date April 30, 2025
Submission Date March 28, 2024
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 45 Issue: 1

Cite

APA Şimşek, B., & Şahin Çakır, Ç. (2025). Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 47-85. https://doi.org/10.17152/gefad.1460291
AMA Şimşek B, Şahin Çakır Ç. Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi. GUJGEF. April 2025;45(1):47-85. doi:10.17152/gefad.1460291
Chicago Şimşek, Betül, and Çiğdem Şahin Çakır. “Elektrik Yükleri, Elektriklenme Ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45, no. 1 (April 2025): 47-85. https://doi.org/10.17152/gefad.1460291.
EndNote Şimşek B, Şahin Çakır Ç (April 1, 2025) Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45 1 47–85.
IEEE B. Şimşek and Ç. Şahin Çakır, “Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi”, GUJGEF, vol. 45, no. 1, pp. 47–85, 2025, doi: 10.17152/gefad.1460291.
ISNAD Şimşek, Betül - Şahin Çakır, Çiğdem. “Elektrik Yükleri, Elektriklenme Ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45/1 (April 2025), 47-85. https://doi.org/10.17152/gefad.1460291.
JAMA Şimşek B, Şahin Çakır Ç. Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi. GUJGEF. 2025;45:47–85.
MLA Şimşek, Betül and Çiğdem Şahin Çakır. “Elektrik Yükleri, Elektriklenme Ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 45, no. 1, 2025, pp. 47-85, doi:10.17152/gefad.1460291.
Vancouver Şimşek B, Şahin Çakır Ç. Elektrik Yükleri, Elektriklenme ve Elektrik Yüklü Cisimler Konularına Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi. GUJGEF. 2025;45(1):47-85.