In the study, it was aimed to reveal the physical literacy levels of secondary school students participating in school sports. Survey design was used as a method. The sample of the study consists of 410 students who were educated in secondary schools in Sivas centre in the 2023-2024 academic year and participated in school sports activities. ‘Personal information form’ and “Physical literacy attitude scale for secondary school students” were used as data collection tools. With the personal information form, information about the participants' gender, sport type and sport year variables were obtained. The physical literacy attitude scale consists of 34 items and 8 sub-dimensions. The overall reliability coefficient of the scale is 0.93. Since the data were normally distributed, t-test was used to analyse the gender and sport type variables, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to analyse the sport year variable. Statistical significance level was accepted as p<0.05. As a result, it was seen that the physical literacy levels of male students participating in school sports were higher than female students, the type of sport was not a variable affecting physical literacy, and the year of sport was a factor in increasing the level of physical literacy. Based on these results, it is possible to say that participation in school sports is a factor that positively affects the level of physical literacy.
Araştırmada okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin bedensel okuryazarlık düzeylerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Yöntem olarak tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Sivas merkeze bağlı ortaokullarda eğitim gören ve okul sporları faaliyetlerine katılmış olan 410 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel bilgi formu” ve “Ortaokul öğrencileri için bedensel okuryazarlık tutum ölçeği” kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu ile katılımcıların cinsiyet, spor türü ve spor yılı değişkenlerine yönelik bilgiler alınmıştır. Bedensel okuryazarlık tutum ölçeği 34 maddeden ve 8 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin genel güvenirlik katsayısı 0.93’tür. Veriler normal dağılım gösterdiğinden cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizinde t-testi, spor yılı değişkeninin analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. İstatistikî anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Sonuç olarak; okul sporlarına katılan erkek öğrencilerin bedensel okuryazarlık düzeylerinin kadın öğrencilere göre yüksek olduğu, spor türünün bedensel okuryazarlıkta etki eden bir değişken olmadığı, spor yılının bedensel okuryazarlık düzeyini artırmada bir faktör olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle okul sporlarına katılımın bedensel okuryazarlık düzeyine olumlu etki eden bir faktör olduğunu söylemek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 11, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |