Uluslararası ticaretin yapılabilmesi için gerekli olan lojistik faaliyetler içerisinde birçok taşıma modu mevcuttur. Avrupa’da başlayan coğrafi keşifler, sanayi devrimi ve II. Dünya Savaşı taşıma modlarının gelişmesine ve devletlerin bu faaliyetlerin öneminin farkına varmasına sebep olmuştur. Özellikle II. Dünya Savaşı’nda Avrupa’da yaşanan büyük kayıplar sonrasında, ülkelerinin eski gücüne kavuşabilmesi için Avrupalı devlet adamlarının çalışmaları sonucunda 1951 yılında Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT) kurulmuştur. Bu topluluk, 1993 yılından sonra Avrupa Birliği adını almış ve günümüzde 27 ülkeden oluşan bir entegrasyon haline gelmiştir. Bu çalışma, Avrupa Birliği ülkelerinde taşıma modlarının ihracat üzerindeki kısa ve uzun dönem etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. 2008'in ilk çeyreğinden 2024'ün ilk çeyreğine kadar olan veriler, Panel ARDL yöntemiyle incelenmiştir. Analiz sonuçları, karayolu taşımacılığının uzun dönemde ihracat üzerinde en güçlü pozitif etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Havayolu ve denizyolu taşımacılığı sırasıyla ikinci ve üçüncü sırada gelirken, demiryolu taşımacılığının uzun dönemde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Kısa dönemde ise denizyolu taşımacılığı ihracat üzerinde en güçlü etkiye sahiptir ve diğer taşıma modlarının etkileri daha sınırlıdır. Çalışma ayrıca sanayi üretim endeksi ve tüketici fiyat endeksi gibi kontrol değişkenlerinin ihracat üzerinde olumlu ve anlamlı etkiler sağladığını ortaya koymaktadır.
There are many modes of transportation within the logistics activities required for international trade. Geographical discoveries that started in Europe, the industrial revolution and World War II caused the development of modes of transportation and the states to realize the importance of these activities. Especially after the great losses experienced in Europe in World War II, the European Coal and Steel Community (ECSC) was established in 1951 as a result of the efforts of European statesmen to regain the former power of their countries. This community took the name of the European Union after 1993 and has become an integration consisting of 27 countries today. This study aims to analyze the short- and long-term effects of modes of transportation on exports in the European Union countries. Data from the first quarter of 2008 to the first quarter of 2024 were examined with the Panel ARDL method. The analysis results show that road transportation has the strongest positive effect on exports in the long term. While air and maritime transportation come in second and third places, respectively, it was determined that railway transportation has no significant effect in the long term. In the short term, maritime transportation has the strongest effect on exports and the effects of other modes of transportation are more limited. The study also reveals that control variables such as industrial production index and consumer price index provide positive and significant effects on exports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Panel Data Analysis, European Union Economy, International Economics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 20, 2024 |
Acceptance Date | January 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.