Bu çalışmanın amacı, algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı, akademik yılmazlık ve sınav kaygısı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmanın örneklemi, 10.sınıf düzeyinden 171’i kız, 144’ü erkek olmak üzere toplam 315 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, kişisel bilgi formu, algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ölçeği, akademik yılmazlık ölçeği ve çok boyutlu sınav kaygısı ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA, Kruskal-Wallis H testi ve çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları, algılanan ebeveyn akademik başarı baskının sınav kaygısını pozitif ve anlamlı bir şekilde yordadığını (β=.396, p<.05) göstermiştir. Bununla birlikte akademik yılmazlık değişkeninin ise sınav kaygısı üzerinde negatif ve anlamlı bir yordayıcı olduğu (β=-.148, p<.05) belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar alanyazındaki benzer çalışmalarla birlikte ele alınarak değerlendirilmiştir.
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu, 07.05.2024, 08, 01-48
The purpose of this study is to examine the relationship between perceived parental academic achievement pressure, academic resilience, and test anxiety. The sample of the study consisted of 315 10th grade students, 171 of whom were female and 144 of whom were male. The data were collected through personal information form, perceived parental academic achievement pressure scale, academic resilience scale, and multidimensional test anxiety scale. Independent sample t-test, one-way ANOVA, Kruskal-Wallis H test, and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. The results of the analysis showed that perceived parental academic achievement pressure positively and significantly predicted test anxiety (β=.396, p<.05). However, the academic resilience variable was found to be a negative and significant predictor of test anxiety (β=-.148, p<.05). The results obtained were evaluated together with similar studies in the literature.
Tokat Gaziosmanpasa University Social and Humanities Research Ethics Committee, 07.05.2024, 08, 01-48
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 25, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 15, 2024 |
Acceptance Date | February 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |