Research Article
BibTex RIS Cite

Algılanan Ebeveyn Akademik Başarı Baskısı, Akademik Yılmazlık ve Sınav Kaygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 964 - 1008
https://doi.org/10.46778/goputeb.1602007

Abstract

Bu çalışmanın amacı, algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı, akademik yılmazlık ve sınav kaygısı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmanın örneklemi, 10.sınıf düzeyinden 171’i kız, 144’ü erkek olmak üzere toplam 315 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, kişisel bilgi formu, algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ölçeği, akademik yılmazlık ölçeği ve çok boyutlu sınav kaygısı ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA, Kruskal-Wallis H testi ve çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları, algılanan ebeveyn akademik başarı baskının sınav kaygısını pozitif ve anlamlı bir şekilde yordadığını (β=.396, p<.05) göstermiştir. Bununla birlikte akademik yılmazlık değişkeninin ise sınav kaygısı üzerinde negatif ve anlamlı bir yordayıcı olduğu (β=-.148, p<.05) belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar alanyazındaki benzer çalışmalarla birlikte ele alınarak değerlendirilmiştir.

Ethical Statement

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu, 07.05.2024, 08, 01-48

References

  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ., (2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler [Anxiety in Children and Factors Affecting It]. Milli Eğitim Dergisi, 145, 15-19.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi [Examing the factors which affect the test anxiety of the students who enter university entrance exam] [Unpublished master’s thesis]. Ege University.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155–173. http://doi.org/10.1007/bf02294170
  • Arastaman, G. (2011). Öğrenci yılmazlığına etki eden faktörlere ilişkin Ankara ili genel ve anadolu lisesi yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşleri [The opinions of general and anatolian high school administrators, teachers and students in Ankara province in relation to factors affecting student resiliency] [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara University.
  • Aygün, N. (2023). Lise öğrencilerinin akademik yılmazlıklarıyla ilişkili ailevi ve demografik faktörlerin incelenmesi [The investigation of familial and demographic factors related to academic resilience of high school students] [Unpublished master’s thesis]. Ondokuz Mayıs University.
  • Altun, Z. D., Avcı, G., Gümüş, Özüpekçe, S., & Gümüş, N. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kamu personeli seçme sınavı (KPSS) kaygısının incelenmesi [College of educatıon students’ publıc personnel selectıon exam anxıety]. Turkish Studies, 12(33), 151-166. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12743
  • Bentler, P. M., & Bonnet, D. C. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
  • Beri, N., & Kumar, D. (2018). Predictors of academic resilience among students: A meta analysis. Journal on Educational Psychology, 11(4), 37-44. http://dx.doi.org/10.26634/jpsy.11.4.14220
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230–258. http://doi.org/10.1177/00491241920210020
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Handbook of data analysis for social sciences ]. Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education]. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2023). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with spss]. Pegem Akademi
  • Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., & McCann N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.268
  • Cheung, K., Sit, P., Soh, K., Ieong, M., & Mak, S. (2013). Predicting academic resilience with reading engagement and demographic variables: comparing shanghai, hong kong, korea, and singapore from the pısa perspective. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(4), 895–909. http://doi.org/10.1007/s40299-013-0143-4
  • Cırcır, O., & Tagay, Ö. (2023). Ergenlerde algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide bilinçli farkındalığın aracı rolünün cinsiyete göre incelenmesi [Investigation of the mediator role of mindfulness in the relationship between perceived parental pressure for academic achievement and life satisfaction in adolescents in relation to gender]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1924-1925. http://doi.org/10.29299/kefad.1284042
  • Ciciolla, L., Curlee, A.S., Karageorge, J., & Luthar, S.S. (2016). When mothers and fathers are seen as disproportionately valuing achievements: Implications for adjustment among upper middle-class youth. Journal of Youth and Adolescence, 46(5), 1057-1075. http://doi.org/10.1007/s10964-016-0596-x
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. NJ: Erlbaum.
  • Çakar, F. S., Karataş, Z., & Çakır, M. A. (2014). Yetişkin yılmazlık ölçeği: Türk kültürüne uyarlanması [An adaptation the resilience in midlife scale to Turkish adults]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22 – 39. https://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd/article/view/1049/740
  • Çakır, M. & Avcı, S. (2021). Lise öğrencilerinde akademik dayanıklılık ve başarının belirleyicileri olarak ebeveynlerin duygusal desteği, öznel iyi oluş, ustalık hedef yönelimleri ve okula aidiyet duygusu [Parents' emotıonal support, subjectıve well-beıng, mastery goal orıentatıon, and sense of belongıng ın school as the determınants of resılıence and achıevement ın hıgh schools]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 235-252.
  • Çakmak, H.G. (2007). Sınav kaygısı ümraniye ilçesi farklı tür liselerde okuyan lise son sınıfı öğrencileri üzerinde bir araştırma [Examination anxiety: A research on final level students at different secondary schools in Ümraniye town] [Unpublished master’s thesis]. Yeditepe University.
  • Çamurcu, Ş. (2022). Ergenlerde kişilik özellikleri ve algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ile psikolojik istismar arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Examination of relationships between personality traits and perceived parental academic success pressure and psychological abuse in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. Ankara Yıldırım Beyazıt University.
  • Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Lise öğrencilerinde tükenmişliğin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre incelenmesi [Investigation of burnout of high school students according to gender, grade level, school type and perceived academic achievement level]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 12-24. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21475/230177
  • Çetrez İşcan, G., & Malkoç, A. (2017). Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin umut düzeylerinin başa çıkma yeterliği ve yılmazlık açısından incelenmesi [An examination of hope levels of families with special needs children in terms of coping and resilience]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 120-127.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları [Multivariate statistics spss and lisrel applications for social Sciences]. Pegem Akademi.
  • Demir, S. B. (Ed.). (2017). Araştırma deseni [Research design]. Eğiten Kitap.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the brief resilience scale into Turkish: A validity and reliability study]. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93- 102. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi-toad.pdf
  • Dökmeci, R. (2024). Lise öğrencilerinin sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between high school students' use of social media for educational purposes and exam anxiety]. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3). 130-143. https://doi.org/10.29065/usakead.1464795
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği [The causes of test anxiety in secondary school students test anxiety effect of parents'attitudes: Merzi̇fon example] [Unpublished master’s thesis]. Nişantaşı University.
  • Ergezen, D. (2023). Akademik yılmazlık gösteren sosyoekonomik olarak dezavantajlı lise öğrencilerinin başarılarında koruyucu faktörlerin rolü [The role of protective factors in the success of socioeconomic disadvantaged high school students demonstrating academic resilience] [Unpublished master’s thesis]. Ankara University.
  • Ergin, A., & Ekşi, H. (2022). Çok boyutlu sınav kaygısı ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the multidimensional exam anxiety scale to Turkish: A validity and reliability study]. T. Köseoğlu,A. Dede & F. Kaya (Ed.), 3 International Scientific Research and Innovation Congress Book (s.424-434).
  • Fathalla, M. (2018). The structural equation model for the mediating effect of self-esteem in the relationship of mindfulness to academic resilience and test anxiety. Journal of Psycho-Educational Sciences, 7(3), 73-77. https://perrjournal.com/index.php/perrjournal/article/view/234
  • Gerçek, M. & Yılmaz Börekçi, D. (2019). “Resilience” kavramına örgüt bağlamında türkçe karşılık önerileri [Proposal of Turkish equivalents for “resilicence” concept in organizational context]. Çukurova University Journal of Institute of Social Sciences, 28(2), 198-213. https://doi.org/10.35379/cusosbil.588230
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması [A review on psychological resilience, risk factors and protective factors]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 28(3), 113-128.
  • Güler, D. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançları ve anne-baba tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Relationships of test anxiety with irrational beliefs and parental attitudes in 12th year high school students] [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz University.
  • Haspolat, N. K., & Yalçın, İ. (2022). Yüksek başarılı öğrencilerde ebeveyn başarı baskısı ölçeği geliştirme çalışması [Study of developing scale of parental achievement pressure on high-achieving students]. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3413-3442. https://doi.org/10.37669/milliegitim.992912
  • Henderson, N., & Milstein, M. M. (2003). Resiliency in schools: Making it happen for students and educators. Corwin press.
  • Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007). Resilience: research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression and Anxiety, 24(2), 139–152. https://doi.org/10.1002/da.20175
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. https://www.researchgate.net/publication/254742561_Structural_Equation_Modeling_Guidelines_for_Determining_Model_Fit
  • Hu, L.T., & Bentler, P. M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling:A multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Scientific Software International; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri [Multivariate statistical techniques with spss]. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karabıyık, C. (2020). Interaction between academic resilience and academic achievement of teacher trainees. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(4), 1585-1601.
  • Karakartal, D. (2023). Sınav kaygısında ebeveyn tutumlarının rolü üzerine bir derleme [A review on the role of parental attitudes in test anxiety]. International Journal of Anatolian Social Sciences, 7(2), 421-431. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3015426
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Nobel Yayıncılık.
  • Kapıkıran, Ş. (2012). Validity and reliability of the academic resilience scale in Turkish high school. Education, 132(3), 474-484. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/academic-resilience-scale-toad.pdf
  • Kapıkıran, Ş. (2016). Ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ölçeğinin psikometrik değerlendirmeleri ve yapısal geçerlik: Ortaokul ve lise öğrencileri [Parent academic achievement pressure and support scale psychometric assessment and construct validity: Amongst secondary school and high school students]. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 62-83. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/view/5000163356
  • Kapıkıran, Ş. (2020). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü [The Mediator Role of Academic Resilience in the Relationship between Parental Academic Success Pressure and Support and Test Anxiety in Adolescents]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 409-430. https://doi.org/10.9779/pauefd.521230
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (Oks)’na hazırlanan ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği) [Research into anxiety level of the 8th grades students at primary schools preparing for secondary school student selection and placement examination (The sample of Afyonkarahisar city)] [Unpublished master’s thesis]. Afyon Kocatepe University.
  • Kaynak, S., Sevgili Koçak, S., & Kaynak, Ü. (2021). Measuring adolescents’ perceived parental academic pressure: A scale development study, Current Psychology, 42(2). https://doi.org/10.1007/s12144-021-01347-w
  • Kısa, S. S. (1996). İzmir il merkezinde dershaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki [The Relationship between the legel of test anxiety and parents attitudes of the senior ligh school students who are attending to preparatory schools for the universty exams in İzmir] [Unpublished master’s thesis]. Dokuz Eylül University.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Köse, S., Yılmaz, Ş. K., & Göktaş, S. (2018). The relationship between exam anxiety levels and sleep quality of senior high school students. Journal of Psychiatric Nursing, 9(2), 105-111. http://doi.org/ 10.14744/phd.2018.05025
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk, Ö. (2023). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pegem Akademi.
  • Küçüker, B. & Tekin, U. (2018). 7-8. Sınıf özel okul öğrencilerinin sınav kaygısı ile anne baba tutumları ve mükemmeliyetçi kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The analysis of the relationship of exam anxiety between 7th and 8th grade private school students with parents attitude and perfectionist personal characteristic]. Aydın Sağlık Dergisi, 4(2), 55-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asder/issue/43459/530264#article_cite
  • Marsh, H. W., & Hau, K. T. (1996). Assessing goodness of fit: Is parsimony always desirable?. The Journal of Experimental Education, 64(4), 364-390. https://doi.org/10.1080/00220973.1996.10806604
  • Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267–281. https://doi.org/10.1002/pits.20149
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2018). Pısa 2018 Türkiye ön raporu [Preliminary report on Turkey for Pısa 2018]. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_ Raporu.pdf
  • O’Brien, R. M. (2007). A caution regarding rules of thumb for variance inflation factors. Quality & quantity, 41(5), 673-690. https://doi.org/10.1007/s11135-006-9018-6
  • Öğülmüş, S. (2001, 29-30 Mart). Bir kişilik özelliği olarak yılmazlık. I. ulusal çocuk ve suç sempozyumu: Nedenler ve önleme çalışmalarına sunulan bildiri [Resilience as a personality trait. I. national symposium on children and crime: Paper presented to causes and prevention studies] (p. 327-340). Ankara, Türkiye.
  • Öz, F. & Bahadır Yılmaz, E. (2009). Ruh sağlığının korunmasında önemli bir kavram: Psikolojik sağlamlık [A significant concept in protecting mental health: Resilience]. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 82-89.
  • Özdemir-Kurt, E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal destek algılarıyla ilgili olarak sınav kaygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi [The analysis of exam anxiety and despair in relation with social support perception levels in the secondary school students] [Unpublished master’s thesis]. Beykent University.
  • Öztaş, H. (2022). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği, akademik beklentilere ilişkin stres ve akademik yılmazlık arasındaki ilişki [The relationship between school burnout, stress on academic expectations, and academic resilience in high school students] [Unpublished master’s thesis]. Selçuk University.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—a step by step guide to data analysis using spss for windows. Maidenhead: Open University Press.
  • Pinquart, M., & Kauser R. (2018). Do the associations of parenting styles with behavior problems and academic achievement vary by culture? Results from a meta-analysis. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology 24(1), 75-100. https://doi.org/10.1037/cdp0000149
  • Peleg-Popko, O., Klingman, A., & Nahhas, I. A.-H. (2003). Cross-cultural and familial differences between arab and jewish adolescents in test anxiety. International Journal of Intercultural Relations, 27(5), 525–541. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(03)00052-X
  • Putwain, D. W., Woods, K. A., & Symes, W. (2010). Personal and situational predictors of test anxiety of students in post-compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80(1), 137–160. http://doi.org/10.1348/000709909x466082
  • Putwain, D. W., von der Embse, N. P., Rainbird, E. C., & West, G. (2020). The Development and Validation of a New Multidimensional Test Anxiety Scale (MTAS). European Journal of Psychological Assessment, 111. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000604
  • Rajawat, H., & Chaturvedi, R. (2024). Parenting style and ıts effects on academic stress and resilience of adolescents. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 7897-7903. http://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.4259
  • Reis, S. M., Colbert, R. D., & Thomas, P. H. (2005). Understanding resilience in diverse, talented students in an urban high school. Roeper Review, 27(2), 110-120. https://doi.org/10.1080/02783190509554299
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral Sciences. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Sandoval-Hernández, A., & Białowolski, P. (2016). Factors and conditions promoting academic resilience: A tımms-based analysis of five asian education systems. Asia Pacific Education Review, 17(3), 511–520. https://doi.org/10.1007/s12564-016-9447-2
  • Seban, D., & Perdeci, B. (2016). Alt sosyoekonomik düzey bir ailede yetişen çocukların akademik başarıları ile yılmazlıkları arasındaki ilişki: Bir vaka incelemesi [The relationship between academic achievement and resilience of children raised in a low socio-economic level family: A case study]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 106-126. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s6m
  • Sever, G. (2022). Akademik yılmazlık ile sınav kaygısı, problemli internet kullanımı, algılanan sosyal destek ve akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki [The relationship between academic resilience and test anxiety, problematic internet use, perceived social support, and academic self-efficacy] [Unpublished doctoral dissertation]. Hasan Kalyoncu University.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi [An analysis of the anxiety of exam observed in the senior high school students and the affecting factors]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209782
  • Steinberg, L., Elmen, J. D., & Mounts, N. S. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents. Child Development, 60(6), 1424–1436. https://doi.org/10.2307/1130932
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar [Structural equation modeling: Basic concepts and applications]. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şam, M. (2022). Akademik yılmazlık gelişim modeli: Bir karma yöntemler araştırması [The academic resilience development model: A mixed methods study] [Unpublished doctoral dissertation]. Gaziantep University.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Taşğın, E., & Çetin F. Ç. (2006). Ergenlerde major depresyon: Risk etkenleri, koruyucu etkenler ve dayanıklılık [Major depression in adolescents: Risk factors, protective factors and resiliency]. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(2), 87-94.
  • Tatlı, S., & Atmaca, T. (2023). Ebeveyn akademik başarı baskısı ve akademik stresin ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliğini yordama düzeyi [The predictive power of parental achievement pressure and academic stress on school burnout among secondary school students]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1328-1349. http://doi.org/10.35675/befdergi.1322675
  • Thergaonkar, N. R. & Wadkar, A. (2007). Relationship between test anxiety and parenting style. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 3(1), 10-12. https://eric.ed.gov/?id=EJ896856
  • Totan, T., Özgül, Ö., & Tosun, E. (2019). Bilişsel ve duygusal düzenlemenin sınav kaygısına olan etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü [The mediation role of resilience in the effect of cognitive and affective regulation on test anxiety]. MSKÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 98-108. http://doi.org/10.21666/muefd.605853
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Feldman Barrett, L. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of Personality, 72(6), 1161–1190. http://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Tugan, S. E. (2015). Relationship between test anxiety and academic achievement. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 2015, 98-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/67219/1049095#article_cite
  • Turan, S. (Ed.). (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım [Research methods in practice: An approach that integrates design and analysis]. Nobel Yayıncılık.
  • Turan, Kurtaran, A., Ünsal, A., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografik faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of school type, academic achievement and socio-demographic factors on exam anxiety]. International Journal of Economic and Administrative Studies, 33, 213-230. http://doi.org/10.18092/ulikidince.989731
  • Wolin, S. J., & Wolin, S. (1993). The Resilient Self - How Survivors of Troubled Families Rise Above Adversity. New York: Villard Books.
  • Yağcı, M. V. (2010). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between test anxiety and perceived social support levels of students preparing for university entrance exam] [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Yıldırım, O. (2023). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteğiyle yaşam doyumu arasındaki ilişkide bilişsel çarpıtmaların aracı rolü [The mediating role of cognitive distortions in the relationship between parental academic achievement pressure and support and life satisfaction in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. Gaziantep University.
  • Yılmaz, S. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi [Evaluating the reflections of high stakes tests on school culture] [Unpublished master’s thesis]. Trakya University.
  • Yılmazer, F. (2017). Kamu personeli seçme sınavına (Kpss) hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygısına bağlı olarak tükenmişlik düzeyi ve psikolojik dayanıklılıkları [Resilience and burnout of the teachers who prepared for Kpss depending test anxiety] [Unpublished master’s thesis]. Üsküdar University.
  • Yüce, A. (2019). Ergenlerde akademik yılmazlığın yordayıcıları olarak algılanan sosyal destek ve öz yeterlik algısı [Percieved social support and self efficacy as predictors of academic resiliencein adolescence] [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz University.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK, 2023). 2023 Yks yerleştirme sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler [2023 Numerical information on Yks placement results]. https://www.osym.gov.tr/TR,25736/2023-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: ortaokul örneği [Investigation of the relationship between parental attitudes and test anxiety in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Gelişim University

Investigating the Relationship between Perceived Parental Academic Achievement Pressure, Academic Resilience, and Test Anxiety

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 964 - 1008
https://doi.org/10.46778/goputeb.1602007

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship between perceived parental academic achievement pressure, academic resilience, and test anxiety. The sample of the study consisted of 315 10th grade students, 171 of whom were female and 144 of whom were male. The data were collected through personal information form, perceived parental academic achievement pressure scale, academic resilience scale, and multidimensional test anxiety scale. Independent sample t-test, one-way ANOVA, Kruskal-Wallis H test, and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. The results of the analysis showed that perceived parental academic achievement pressure positively and significantly predicted test anxiety (β=.396, p<.05). However, the academic resilience variable was found to be a negative and significant predictor of test anxiety (β=-.148, p<.05). The results obtained were evaluated together with similar studies in the literature.

Ethical Statement

Tokat Gaziosmanpasa University Social and Humanities Research Ethics Committee, 07.05.2024, 08, 01-48

References

  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ., (2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler [Anxiety in Children and Factors Affecting It]. Milli Eğitim Dergisi, 145, 15-19.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi [Examing the factors which affect the test anxiety of the students who enter university entrance exam] [Unpublished master’s thesis]. Ege University.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155–173. http://doi.org/10.1007/bf02294170
  • Arastaman, G. (2011). Öğrenci yılmazlığına etki eden faktörlere ilişkin Ankara ili genel ve anadolu lisesi yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşleri [The opinions of general and anatolian high school administrators, teachers and students in Ankara province in relation to factors affecting student resiliency] [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara University.
  • Aygün, N. (2023). Lise öğrencilerinin akademik yılmazlıklarıyla ilişkili ailevi ve demografik faktörlerin incelenmesi [The investigation of familial and demographic factors related to academic resilience of high school students] [Unpublished master’s thesis]. Ondokuz Mayıs University.
  • Altun, Z. D., Avcı, G., Gümüş, Özüpekçe, S., & Gümüş, N. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kamu personeli seçme sınavı (KPSS) kaygısının incelenmesi [College of educatıon students’ publıc personnel selectıon exam anxıety]. Turkish Studies, 12(33), 151-166. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12743
  • Bentler, P. M., & Bonnet, D. C. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
  • Beri, N., & Kumar, D. (2018). Predictors of academic resilience among students: A meta analysis. Journal on Educational Psychology, 11(4), 37-44. http://dx.doi.org/10.26634/jpsy.11.4.14220
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230–258. http://doi.org/10.1177/00491241920210020
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Handbook of data analysis for social sciences ]. Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education]. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2023). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with spss]. Pegem Akademi
  • Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., & McCann N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.268
  • Cheung, K., Sit, P., Soh, K., Ieong, M., & Mak, S. (2013). Predicting academic resilience with reading engagement and demographic variables: comparing shanghai, hong kong, korea, and singapore from the pısa perspective. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(4), 895–909. http://doi.org/10.1007/s40299-013-0143-4
  • Cırcır, O., & Tagay, Ö. (2023). Ergenlerde algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide bilinçli farkındalığın aracı rolünün cinsiyete göre incelenmesi [Investigation of the mediator role of mindfulness in the relationship between perceived parental pressure for academic achievement and life satisfaction in adolescents in relation to gender]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1924-1925. http://doi.org/10.29299/kefad.1284042
  • Ciciolla, L., Curlee, A.S., Karageorge, J., & Luthar, S.S. (2016). When mothers and fathers are seen as disproportionately valuing achievements: Implications for adjustment among upper middle-class youth. Journal of Youth and Adolescence, 46(5), 1057-1075. http://doi.org/10.1007/s10964-016-0596-x
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. NJ: Erlbaum.
  • Çakar, F. S., Karataş, Z., & Çakır, M. A. (2014). Yetişkin yılmazlık ölçeği: Türk kültürüne uyarlanması [An adaptation the resilience in midlife scale to Turkish adults]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22 – 39. https://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd/article/view/1049/740
  • Çakır, M. & Avcı, S. (2021). Lise öğrencilerinde akademik dayanıklılık ve başarının belirleyicileri olarak ebeveynlerin duygusal desteği, öznel iyi oluş, ustalık hedef yönelimleri ve okula aidiyet duygusu [Parents' emotıonal support, subjectıve well-beıng, mastery goal orıentatıon, and sense of belongıng ın school as the determınants of resılıence and achıevement ın hıgh schools]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 235-252.
  • Çakmak, H.G. (2007). Sınav kaygısı ümraniye ilçesi farklı tür liselerde okuyan lise son sınıfı öğrencileri üzerinde bir araştırma [Examination anxiety: A research on final level students at different secondary schools in Ümraniye town] [Unpublished master’s thesis]. Yeditepe University.
  • Çamurcu, Ş. (2022). Ergenlerde kişilik özellikleri ve algılanan ebeveyn akademik başarı baskısı ile psikolojik istismar arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Examination of relationships between personality traits and perceived parental academic success pressure and psychological abuse in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. Ankara Yıldırım Beyazıt University.
  • Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Lise öğrencilerinde tükenmişliğin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre incelenmesi [Investigation of burnout of high school students according to gender, grade level, school type and perceived academic achievement level]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 12-24. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21475/230177
  • Çetrez İşcan, G., & Malkoç, A. (2017). Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin umut düzeylerinin başa çıkma yeterliği ve yılmazlık açısından incelenmesi [An examination of hope levels of families with special needs children in terms of coping and resilience]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 120-127.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları [Multivariate statistics spss and lisrel applications for social Sciences]. Pegem Akademi.
  • Demir, S. B. (Ed.). (2017). Araştırma deseni [Research design]. Eğiten Kitap.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the brief resilience scale into Turkish: A validity and reliability study]. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93- 102. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi-toad.pdf
  • Dökmeci, R. (2024). Lise öğrencilerinin sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between high school students' use of social media for educational purposes and exam anxiety]. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3). 130-143. https://doi.org/10.29065/usakead.1464795
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği [The causes of test anxiety in secondary school students test anxiety effect of parents'attitudes: Merzi̇fon example] [Unpublished master’s thesis]. Nişantaşı University.
  • Ergezen, D. (2023). Akademik yılmazlık gösteren sosyoekonomik olarak dezavantajlı lise öğrencilerinin başarılarında koruyucu faktörlerin rolü [The role of protective factors in the success of socioeconomic disadvantaged high school students demonstrating academic resilience] [Unpublished master’s thesis]. Ankara University.
  • Ergin, A., & Ekşi, H. (2022). Çok boyutlu sınav kaygısı ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the multidimensional exam anxiety scale to Turkish: A validity and reliability study]. T. Köseoğlu,A. Dede & F. Kaya (Ed.), 3 International Scientific Research and Innovation Congress Book (s.424-434).
  • Fathalla, M. (2018). The structural equation model for the mediating effect of self-esteem in the relationship of mindfulness to academic resilience and test anxiety. Journal of Psycho-Educational Sciences, 7(3), 73-77. https://perrjournal.com/index.php/perrjournal/article/view/234
  • Gerçek, M. & Yılmaz Börekçi, D. (2019). “Resilience” kavramına örgüt bağlamında türkçe karşılık önerileri [Proposal of Turkish equivalents for “resilicence” concept in organizational context]. Çukurova University Journal of Institute of Social Sciences, 28(2), 198-213. https://doi.org/10.35379/cusosbil.588230
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması [A review on psychological resilience, risk factors and protective factors]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 28(3), 113-128.
  • Güler, D. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançları ve anne-baba tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Relationships of test anxiety with irrational beliefs and parental attitudes in 12th year high school students] [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz University.
  • Haspolat, N. K., & Yalçın, İ. (2022). Yüksek başarılı öğrencilerde ebeveyn başarı baskısı ölçeği geliştirme çalışması [Study of developing scale of parental achievement pressure on high-achieving students]. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3413-3442. https://doi.org/10.37669/milliegitim.992912
  • Henderson, N., & Milstein, M. M. (2003). Resiliency in schools: Making it happen for students and educators. Corwin press.
  • Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007). Resilience: research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression and Anxiety, 24(2), 139–152. https://doi.org/10.1002/da.20175
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. https://www.researchgate.net/publication/254742561_Structural_Equation_Modeling_Guidelines_for_Determining_Model_Fit
  • Hu, L.T., & Bentler, P. M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling:A multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Scientific Software International; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri [Multivariate statistical techniques with spss]. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karabıyık, C. (2020). Interaction between academic resilience and academic achievement of teacher trainees. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(4), 1585-1601.
  • Karakartal, D. (2023). Sınav kaygısında ebeveyn tutumlarının rolü üzerine bir derleme [A review on the role of parental attitudes in test anxiety]. International Journal of Anatolian Social Sciences, 7(2), 421-431. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3015426
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Nobel Yayıncılık.
  • Kapıkıran, Ş. (2012). Validity and reliability of the academic resilience scale in Turkish high school. Education, 132(3), 474-484. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/academic-resilience-scale-toad.pdf
  • Kapıkıran, Ş. (2016). Ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ölçeğinin psikometrik değerlendirmeleri ve yapısal geçerlik: Ortaokul ve lise öğrencileri [Parent academic achievement pressure and support scale psychometric assessment and construct validity: Amongst secondary school and high school students]. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 62-83. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/view/5000163356
  • Kapıkıran, Ş. (2020). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü [The Mediator Role of Academic Resilience in the Relationship between Parental Academic Success Pressure and Support and Test Anxiety in Adolescents]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 409-430. https://doi.org/10.9779/pauefd.521230
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (Oks)’na hazırlanan ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği) [Research into anxiety level of the 8th grades students at primary schools preparing for secondary school student selection and placement examination (The sample of Afyonkarahisar city)] [Unpublished master’s thesis]. Afyon Kocatepe University.
  • Kaynak, S., Sevgili Koçak, S., & Kaynak, Ü. (2021). Measuring adolescents’ perceived parental academic pressure: A scale development study, Current Psychology, 42(2). https://doi.org/10.1007/s12144-021-01347-w
  • Kısa, S. S. (1996). İzmir il merkezinde dershaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki [The Relationship between the legel of test anxiety and parents attitudes of the senior ligh school students who are attending to preparatory schools for the universty exams in İzmir] [Unpublished master’s thesis]. Dokuz Eylül University.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Köse, S., Yılmaz, Ş. K., & Göktaş, S. (2018). The relationship between exam anxiety levels and sleep quality of senior high school students. Journal of Psychiatric Nursing, 9(2), 105-111. http://doi.org/ 10.14744/phd.2018.05025
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk, Ö. (2023). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pegem Akademi.
  • Küçüker, B. & Tekin, U. (2018). 7-8. Sınıf özel okul öğrencilerinin sınav kaygısı ile anne baba tutumları ve mükemmeliyetçi kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The analysis of the relationship of exam anxiety between 7th and 8th grade private school students with parents attitude and perfectionist personal characteristic]. Aydın Sağlık Dergisi, 4(2), 55-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asder/issue/43459/530264#article_cite
  • Marsh, H. W., & Hau, K. T. (1996). Assessing goodness of fit: Is parsimony always desirable?. The Journal of Experimental Education, 64(4), 364-390. https://doi.org/10.1080/00220973.1996.10806604
  • Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267–281. https://doi.org/10.1002/pits.20149
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2018). Pısa 2018 Türkiye ön raporu [Preliminary report on Turkey for Pısa 2018]. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_ Raporu.pdf
  • O’Brien, R. M. (2007). A caution regarding rules of thumb for variance inflation factors. Quality & quantity, 41(5), 673-690. https://doi.org/10.1007/s11135-006-9018-6
  • Öğülmüş, S. (2001, 29-30 Mart). Bir kişilik özelliği olarak yılmazlık. I. ulusal çocuk ve suç sempozyumu: Nedenler ve önleme çalışmalarına sunulan bildiri [Resilience as a personality trait. I. national symposium on children and crime: Paper presented to causes and prevention studies] (p. 327-340). Ankara, Türkiye.
  • Öz, F. & Bahadır Yılmaz, E. (2009). Ruh sağlığının korunmasında önemli bir kavram: Psikolojik sağlamlık [A significant concept in protecting mental health: Resilience]. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 82-89.
  • Özdemir-Kurt, E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal destek algılarıyla ilgili olarak sınav kaygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi [The analysis of exam anxiety and despair in relation with social support perception levels in the secondary school students] [Unpublished master’s thesis]. Beykent University.
  • Öztaş, H. (2022). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği, akademik beklentilere ilişkin stres ve akademik yılmazlık arasındaki ilişki [The relationship between school burnout, stress on academic expectations, and academic resilience in high school students] [Unpublished master’s thesis]. Selçuk University.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—a step by step guide to data analysis using spss for windows. Maidenhead: Open University Press.
  • Pinquart, M., & Kauser R. (2018). Do the associations of parenting styles with behavior problems and academic achievement vary by culture? Results from a meta-analysis. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology 24(1), 75-100. https://doi.org/10.1037/cdp0000149
  • Peleg-Popko, O., Klingman, A., & Nahhas, I. A.-H. (2003). Cross-cultural and familial differences between arab and jewish adolescents in test anxiety. International Journal of Intercultural Relations, 27(5), 525–541. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(03)00052-X
  • Putwain, D. W., Woods, K. A., & Symes, W. (2010). Personal and situational predictors of test anxiety of students in post-compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80(1), 137–160. http://doi.org/10.1348/000709909x466082
  • Putwain, D. W., von der Embse, N. P., Rainbird, E. C., & West, G. (2020). The Development and Validation of a New Multidimensional Test Anxiety Scale (MTAS). European Journal of Psychological Assessment, 111. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000604
  • Rajawat, H., & Chaturvedi, R. (2024). Parenting style and ıts effects on academic stress and resilience of adolescents. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 7897-7903. http://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.4259
  • Reis, S. M., Colbert, R. D., & Thomas, P. H. (2005). Understanding resilience in diverse, talented students in an urban high school. Roeper Review, 27(2), 110-120. https://doi.org/10.1080/02783190509554299
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral Sciences. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Sandoval-Hernández, A., & Białowolski, P. (2016). Factors and conditions promoting academic resilience: A tımms-based analysis of five asian education systems. Asia Pacific Education Review, 17(3), 511–520. https://doi.org/10.1007/s12564-016-9447-2
  • Seban, D., & Perdeci, B. (2016). Alt sosyoekonomik düzey bir ailede yetişen çocukların akademik başarıları ile yılmazlıkları arasındaki ilişki: Bir vaka incelemesi [The relationship between academic achievement and resilience of children raised in a low socio-economic level family: A case study]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 106-126. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s6m
  • Sever, G. (2022). Akademik yılmazlık ile sınav kaygısı, problemli internet kullanımı, algılanan sosyal destek ve akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki [The relationship between academic resilience and test anxiety, problematic internet use, perceived social support, and academic self-efficacy] [Unpublished doctoral dissertation]. Hasan Kalyoncu University.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi [An analysis of the anxiety of exam observed in the senior high school students and the affecting factors]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209782
  • Steinberg, L., Elmen, J. D., & Mounts, N. S. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents. Child Development, 60(6), 1424–1436. https://doi.org/10.2307/1130932
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar [Structural equation modeling: Basic concepts and applications]. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şam, M. (2022). Akademik yılmazlık gelişim modeli: Bir karma yöntemler araştırması [The academic resilience development model: A mixed methods study] [Unpublished doctoral dissertation]. Gaziantep University.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Taşğın, E., & Çetin F. Ç. (2006). Ergenlerde major depresyon: Risk etkenleri, koruyucu etkenler ve dayanıklılık [Major depression in adolescents: Risk factors, protective factors and resiliency]. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(2), 87-94.
  • Tatlı, S., & Atmaca, T. (2023). Ebeveyn akademik başarı baskısı ve akademik stresin ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliğini yordama düzeyi [The predictive power of parental achievement pressure and academic stress on school burnout among secondary school students]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1328-1349. http://doi.org/10.35675/befdergi.1322675
  • Thergaonkar, N. R. & Wadkar, A. (2007). Relationship between test anxiety and parenting style. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 3(1), 10-12. https://eric.ed.gov/?id=EJ896856
  • Totan, T., Özgül, Ö., & Tosun, E. (2019). Bilişsel ve duygusal düzenlemenin sınav kaygısına olan etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü [The mediation role of resilience in the effect of cognitive and affective regulation on test anxiety]. MSKÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 98-108. http://doi.org/10.21666/muefd.605853
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Feldman Barrett, L. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of Personality, 72(6), 1161–1190. http://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Tugan, S. E. (2015). Relationship between test anxiety and academic achievement. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 2015, 98-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/67219/1049095#article_cite
  • Turan, S. (Ed.). (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım [Research methods in practice: An approach that integrates design and analysis]. Nobel Yayıncılık.
  • Turan, Kurtaran, A., Ünsal, A., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografik faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of school type, academic achievement and socio-demographic factors on exam anxiety]. International Journal of Economic and Administrative Studies, 33, 213-230. http://doi.org/10.18092/ulikidince.989731
  • Wolin, S. J., & Wolin, S. (1993). The Resilient Self - How Survivors of Troubled Families Rise Above Adversity. New York: Villard Books.
  • Yağcı, M. V. (2010). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between test anxiety and perceived social support levels of students preparing for university entrance exam] [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Yıldırım, O. (2023). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteğiyle yaşam doyumu arasındaki ilişkide bilişsel çarpıtmaların aracı rolü [The mediating role of cognitive distortions in the relationship between parental academic achievement pressure and support and life satisfaction in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. Gaziantep University.
  • Yılmaz, S. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi [Evaluating the reflections of high stakes tests on school culture] [Unpublished master’s thesis]. Trakya University.
  • Yılmazer, F. (2017). Kamu personeli seçme sınavına (Kpss) hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygısına bağlı olarak tükenmişlik düzeyi ve psikolojik dayanıklılıkları [Resilience and burnout of the teachers who prepared for Kpss depending test anxiety] [Unpublished master’s thesis]. Üsküdar University.
  • Yüce, A. (2019). Ergenlerde akademik yılmazlığın yordayıcıları olarak algılanan sosyal destek ve öz yeterlik algısı [Percieved social support and self efficacy as predictors of academic resiliencein adolescence] [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz University.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK, 2023). 2023 Yks yerleştirme sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler [2023 Numerical information on Yks placement results]. https://www.osym.gov.tr/TR,25736/2023-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: ortaokul örneği [Investigation of the relationship between parental attitudes and test anxiety in adolescents] [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Gelişim University
There are 94 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Measurement and Evaluation in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Adnan Şanli 0009-0002-1186-8465

Seda Demir Ayçiçek 0000-0003-4230-5593

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date
Submission Date December 15, 2024
Acceptance Date February 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Şanli, A., & Demir Ayçiçek, S. (2025). Investigating the Relationship between Perceived Parental Academic Achievement Pressure, Academic Resilience, and Test Anxiety. International Journal of Turkish Education Sciences, 13(2), 964-1008. https://doi.org/10.46778/goputeb.1602007