The aim of this research was to determine the mental health literacy level of nursing students who have been in clinical practice in a neurosurgery clinic. The research is a descriptive study. The population of the research consisted of 2nd, 3rd, and 4th-year students of the nursing department at a university. The study was conducted with 304 students who accepted to participate in the research and had clinical practice experience in the neurosurgery clinic. The data were collected using the “Participant Information Form” and the “Mental Health Literacy Scale.” Descriptive statistics were used in the analysis of the obtained data. To evaluate the relationship between demographic characteristics and scale scores, independent t-test, Mann-Whitney U test, and ANOVA test were used. In this study, p<0.05 was accepted as statistical significance. The average age of the participants was found to be 21.78 ±1.80 (range: 20.00-31.00), and the mental health literacy level of the students was found to be moderate (58.57±5.32). When evaluating the total mental health literacy scale scores according to the students' grade levels (2nd year: 57.20±5.01; 3rd year: 57.89±5.26; 4th year: 59.74±5.30), a statistically significant difference was found between them. The group that created the difference was caused by students in the 4th grade. The study determined that the students' mental health literacy levels were at a moderate level. Based on the results, it was observed that mental health literacy levels increased in the 4th year but were lower in the 2nd and 3rd years. It is recommended to use new and different methods in the educational program.
1919B012209003
Amaç: Beyin cerrahisi kliniğinde, klinik uygulamaya yapan ve yapmış olan hemşirelik öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, bir üniversitesinin hemşirelik bölümü 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada evrene ulaşılmış ve beyin cerrahisi kliniğinde uygulamaya çıkmış 304 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verileri, “Katılımcı Bilgi Formu” ve “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği” aracılığıyla Kasım 2023- Mayıs 2024 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin analizi sürecinde, tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Demografik özellikler ile ölçek puanları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için bağımsız t testi, Mann Witney U testi ve ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. Bu çalışmada istatistiksel anlamlılık için p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada katılımcıların yaş ortalaması 21.78 ±1.80 (20.00-31.00) bulunup öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyinin toplam ölçek puanı ortalamasına yakın olduğu (58.57±5.32) saptanmıştır. Öğrencilerin sınıf düzeylerine göre ruh sağlığı okuryazarlığı toplam ölçek puanı değerlendirildiğinde (2. sınıf: 57.20±5.01; 3. sınıf: 57.89±5.26; 4. sınıf: 59.74±5.30) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Farklılık oluşturan grubun 4. sınıfta yer alan öğrencilerden kaynaklandığı belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneri: Araştırmada, öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyi puanlarının toplam ölçek puanı ortalamasına yakın olduğu olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeylerinin 4. sınıfta arttığı görülmekle birlikte 2. ve 3. sınıflarda düşük olduğu bulunmuştur. 2. ve 3. sınıfta yer alan öğrencilerin ölçek puanlarının düşük olması nedeni ile eğitim programında yeni ve farklı yöntemlerin kullanılması önerilmektedir.
Tübitak 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafından desteklenmiştir.
1919B012209003
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 1919B012209003 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | October 25, 2024 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |