Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye Kıyıları ile Yunan Adaları Arasında Yapılan Kısa Mesafeli Yolcu Taşımacılığı Üzerine Covid-19 Salgınının Etkileri ve Salgın Sonrasına İlişkin Bir Analiz

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 134 - 145, 30.06.2025
https://doi.org/10.46849/guiibd.1593388

Abstract

Çalışmanın amacı, Covid-19 salgınının Türkiye kıyıları ile Yunan adaları arasındaki yolcu taşımacılığına olan etkisini belirlemek ve salgın sonrası gelişmeleri analiz etmektir. Bu bağlamda, 2019-2023 yılları arasında Türkiye kıyıları ile Ege Denizi’ndeki Yunan adaları arasında yolcu taşımacılığı yapılan feribot seferleri ve taşınan yolcu sayıları incelenmiştir. Çalışmada, Türkiye kıyılarındaki 10 yerleşim yeri ile 11 Yunan Adası arasında yolcu taşımacılığı yapıldığı belirlenmiştir. Salgın öncesi (2019) Türkiye'nin Ege kıyıları ile Yunan Adaları arasında 12602 seferde 1248708 yolcu taşınırken, salgın dönemi olan 2020 ve 2021 yıllarında hem sefer sayısı hem de taşınan yolcu sayısı hızla azalmış olup, 2021 yılında sadece Çeşme-Sakız ve Fethiye-Rodos arasında yolcu taşındığı tespit edilmiştir. Salgın yasaklarının kaldırılmaya başlandığı 2022 yılında ise feribot seferi sayısı ve taşınan yolcu sayısı artmaya başlamış, 2023 yılında salgın öncesi değerlerin üzerine çıkmıştır. 2019-2023 yılları arasında Türkiye kıyıları ile Yunan adaları arasında taşınan yolcuların %85,7'sinin Türkiye'nin Ayvalık, Bodrum, Çeşme, Fethiye ve Marmaris ilçeleri ile Yunanistan'ın Kos, Midilli ve Rodos adaları arasında taşınan yolcular olduğu tespit edilmiştir. En fazla yolcu ise %33,5’lik oranla Bodrum-Kos hattında taşınmıştır. Bunu sırasıyla Çeşme-Sakız (%21,6), Marmaris-Rodos (%14,1), Ayvalık-Midilli (%11,5) ve Fethiye-Rodos (%) hatları izlemiştir. Salgın öncesi yolcu taşımacılığı yapılan Dikili, Edremit ve Güllük limanları ile Yunan adaları arasında yapılan feribot seferlerinin salgın sonrası yapılmadığı saptanmıştır. Yunanistan tarafından Ege Denizi’ndeki 10 Yunan adasına gidecek Türk vatandaşları için 2024 yılında başlatılan kapıda vize uygulaması neticesinde Türkiye kıyıları ile Yunan adaları arasında 2024 yılında yapılan sefer sayısı 2023 yılına göre %42,3, taşınan yolcu sayısı %54,2 artmıştır.

References

  • Akdaş, O., Ayaz, İ.S. & Özer Çaylan, D. (2018). Analysing the trade between Turkey and the Aegean islands: The hidden opportunities. Dokuz Eylül University Maritime Faculty Journal 10(1), 109-126. https://doi.org/10.18613/deudfd.428189
  • Alexopoulos, A., V. (2017). Prooptikes Axiologisis Kai Axiopoiisis Ton Ellinikon Nision Me Eidiki Anafora Sta Akatoikita Nisia, Pevtavrov Yayınevi, Atina.
  • Bakırcı, M. & Aydoğdu, M. (2019). Türkiye’de uluslararası yolcu ulaşımının sınır kapılarına göre yoğunluk analizi. 1. İstanbul Uluslararası Coğrafya Kongresi Bildiri Kitabı (s. 790-811) (Ed.: B. Gonencgil, T. A. Ertek, I. Akova ve E. Elbaşı) içinde, İstanbul, İstanbul University Press. https://doi.org/10.26650/PB/PS12.2019.002.078.
  • Başeren, S. H. (2006). Ege Sorunları. Tüdav Yayınları No. 25, Ankara.
  • Can, R. R. (2021). Yunanistan güney ege (kiklad ve oniki ada) bölgesi’nin nüfus özellikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 523-540.
  • Çomak, H. (1996). Ege Adaları. Deniz Harp Okulu Yayınları, 3-8, İstanbul.
  • Dışişleri Bakanlığı (2024). Yunanistan. https://www.mfa.gov.tr/yunanistan.tr.mfa adresinden 13 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • İDO (2024). İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi Ticaret A.Ş. https://www.ido.com.tr/tr/ adresinden 13 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2024, 8 Nisan). Midilli seferleri için kapı vizesi şartları belli oldu. https://www.izmir.bel.tr/tr/Haberler/midilli-seferleri-icin-kapi-vizesi-sartlari-belli-oldu/50074/156
  • Jules Verne Business Mice Travel (2024, 9 Mayıs). Kapıda Vize Uygulamasıyla Gidebileceğiniz Yunan Adaları ve Giriş Prosedürleri. https://julesverne.com.tr/haberler/kapida-vize-ile-gidilebilecek-yunan-adalari-giris-prosedurleri/?utm_source=JV-journeys&utm_medium=email&utm_campaign= JVTravel
  • Kurumahmut, A. (1998). Ege’de Egemenliği Tartışmalı Adalar Sorununun Ortaya Çıkışı, Ege’de Temel Sorun, Egemenliği Tartışmalı Adalar. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Mansel, A. M. (1995). Ege ve Yunan Tarihi. (6. Baskı), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Mengeş, Y. (2017). İkinci Dünya Savaşı’nda Menteşe (Rodos, 12 Ada ve Meis) Adaları. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları, 34 (2017 Spring), 279-318.
  • Mazmanoğlu, A. (2012). İktisat ve işletmede istatistiksel anlamda indeksin önemi ve hesaplama teknikleri üzerine bir açıklama. ABMYO Dergisi, 26, 3-22.
  • Soykan, F. (1996). Ege Bölgesinde Turizm Araştırması. Ege Coğrafya Dergisi, 9, 71-88.
  • Taşdelen, S., Köç Bakacak, P. & Taşdelen, U. (2022). Covid-19 Salgınsinin Denizyolu Taşımacılığına Etkisi: Türkiye Örneği. Journal of Marine and Engineering Technology (JOINMET) 2(2), 111-121.
  • UAB (2023). Yurtdışı Yolcu İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yurtdisi-yolcu
  • UAB (2024). Yurtdışı Yolcu Taşıma İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. UAB (2023). Yurtdışı Yolcu İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yurtdisi-yolcu
  • Yenigün, M. Y. (1998). Türkiye ve Yunanistan Arasında Ege'deki Deniz Sorunları. Türk Yunan İlişkileri ve Kıbrıs Sorunu (s. 55-85) (Edit: A. Yalçınkaya). doi: 10.13140/RG.2.1.5129.1360

An Analysis of the Effects of the COVID-19 Epidemic on Short-Distance Passenger Transportation Between the Turkish Coast and the Greek Islands and Its Aftermath

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 134 - 145, 30.06.2025
https://doi.org/10.46849/guiibd.1593388

Abstract

The aim of the study is to determine the effects of the Covid-19 epidemic on passenger transportation between the Turkish coasts and the Greek islands and to analyse post-epidemic developments. In this context, total number of voyages and the number of passengers transported between the Turkish coast and the Greek islands in the Aegean Sea from 2019 to 2023 were examined. In the study, it was determined that passenger transportation was carried out between 10 ports on the Aegean coast of Turkey and 11 Greek islands. Before the pandemic (2019), 1248708 passengers were transported by the total 12602 voyages between the Aegean coast of Turkey and the Greek Islands, while both total number of voyages and the number of passengers carried decreased rapidly in 2020 and 2021, the pandemic period, and it was determined that passengers were carried only between Çeşme-Chios and Fethiye-Rhodes in 2021. In 2022, when the epidemic bans began to be repealed, total number of voyages and the number of passengers transported began to increase, and in 2023 it exceeded pre-pandemic values. It has been determined that 85.7% of the passengers transported between the Turkish coasts and the Greek islands from 2019 to 2023 were consisted of passengers transported between the Ayvalık, Bodrum, Çeşme, Fethiye and Marmaris ports of Turkey and the Kos, Lesbos and Rhodes islands of Greece. The highest number of passengers was transported on the Bodrum-Kos line with a rate of 33.5%. This was followed by Çeşme-Chios (21.6%), Marmaris-Rhodes (14.1%), Ayvalık-Midilli (11.5%) and Fethiye-Rhodes (%) lines, respectively. It has been determined that the ferry services between the ports of Dikili, Edremit and Güllük, where passenger transportation was carried out before the pandemic, and the Greek islands were not carried out after the pandemic. As a result of the visa-on-arrival requirement initiated by Greece in 2024 for Turkish citizens going to the 10 Greek islands in the Aegean Sea, the number of ferry services between the Turkish coast and the Greek islands increased by 42.3% and the number of passengers carried by 54.2% in 2024 compared to 2023.

References

  • Akdaş, O., Ayaz, İ.S. & Özer Çaylan, D. (2018). Analysing the trade between Turkey and the Aegean islands: The hidden opportunities. Dokuz Eylül University Maritime Faculty Journal 10(1), 109-126. https://doi.org/10.18613/deudfd.428189
  • Alexopoulos, A., V. (2017). Prooptikes Axiologisis Kai Axiopoiisis Ton Ellinikon Nision Me Eidiki Anafora Sta Akatoikita Nisia, Pevtavrov Yayınevi, Atina.
  • Bakırcı, M. & Aydoğdu, M. (2019). Türkiye’de uluslararası yolcu ulaşımının sınır kapılarına göre yoğunluk analizi. 1. İstanbul Uluslararası Coğrafya Kongresi Bildiri Kitabı (s. 790-811) (Ed.: B. Gonencgil, T. A. Ertek, I. Akova ve E. Elbaşı) içinde, İstanbul, İstanbul University Press. https://doi.org/10.26650/PB/PS12.2019.002.078.
  • Başeren, S. H. (2006). Ege Sorunları. Tüdav Yayınları No. 25, Ankara.
  • Can, R. R. (2021). Yunanistan güney ege (kiklad ve oniki ada) bölgesi’nin nüfus özellikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 523-540.
  • Çomak, H. (1996). Ege Adaları. Deniz Harp Okulu Yayınları, 3-8, İstanbul.
  • Dışişleri Bakanlığı (2024). Yunanistan. https://www.mfa.gov.tr/yunanistan.tr.mfa adresinden 13 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • İDO (2024). İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi Ticaret A.Ş. https://www.ido.com.tr/tr/ adresinden 13 Haziran 2024 tarihinde alınmıştır.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2024, 8 Nisan). Midilli seferleri için kapı vizesi şartları belli oldu. https://www.izmir.bel.tr/tr/Haberler/midilli-seferleri-icin-kapi-vizesi-sartlari-belli-oldu/50074/156
  • Jules Verne Business Mice Travel (2024, 9 Mayıs). Kapıda Vize Uygulamasıyla Gidebileceğiniz Yunan Adaları ve Giriş Prosedürleri. https://julesverne.com.tr/haberler/kapida-vize-ile-gidilebilecek-yunan-adalari-giris-prosedurleri/?utm_source=JV-journeys&utm_medium=email&utm_campaign= JVTravel
  • Kurumahmut, A. (1998). Ege’de Egemenliği Tartışmalı Adalar Sorununun Ortaya Çıkışı, Ege’de Temel Sorun, Egemenliği Tartışmalı Adalar. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Mansel, A. M. (1995). Ege ve Yunan Tarihi. (6. Baskı), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Mengeş, Y. (2017). İkinci Dünya Savaşı’nda Menteşe (Rodos, 12 Ada ve Meis) Adaları. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları, 34 (2017 Spring), 279-318.
  • Mazmanoğlu, A. (2012). İktisat ve işletmede istatistiksel anlamda indeksin önemi ve hesaplama teknikleri üzerine bir açıklama. ABMYO Dergisi, 26, 3-22.
  • Soykan, F. (1996). Ege Bölgesinde Turizm Araştırması. Ege Coğrafya Dergisi, 9, 71-88.
  • Taşdelen, S., Köç Bakacak, P. & Taşdelen, U. (2022). Covid-19 Salgınsinin Denizyolu Taşımacılığına Etkisi: Türkiye Örneği. Journal of Marine and Engineering Technology (JOINMET) 2(2), 111-121.
  • UAB (2023). Yurtdışı Yolcu İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yurtdisi-yolcu
  • UAB (2024). Yurtdışı Yolcu Taşıma İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. UAB (2023). Yurtdışı Yolcu İstatistikleri. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü. https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yurtdisi-yolcu
  • Yenigün, M. Y. (1998). Türkiye ve Yunanistan Arasında Ege'deki Deniz Sorunları. Türk Yunan İlişkileri ve Kıbrıs Sorunu (s. 55-85) (Edit: A. Yalçınkaya). doi: 10.13140/RG.2.1.5129.1360
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other)
Journal Section Research Article
Authors

İsmet Balık 0000-0003-2168-8572

Publication Date June 30, 2025
Submission Date November 29, 2024
Acceptance Date March 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Balık, İ. (2025). Türkiye Kıyıları ile Yunan Adaları Arasında Yapılan Kısa Mesafeli Yolcu Taşımacılığı Üzerine Covid-19 Salgınının Etkileri ve Salgın Sonrasına İlişkin Bir Analiz. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 11(1), 134-145. https://doi.org/10.46849/guiibd.1593388
  • Journal of Economics & Administrative Sciences