Research Article
BibTex RIS Cite

Nel Noddings’ın Eğitim Felsefesi ve Temel Paradigmaları

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 40 - 49, 27.04.2025
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1577448

Abstract

Eğitim felsefesi, eğitimi değişen ve dönüşen toplumsal ihtiyaçlara cevap arama, eğitimin sorunlarını çözme ve bu sorunlara karşı çözüm arama çabası olarak tanımlanabilir. Filozoflar her konuda olduğu gibi eğitim konusunda da toplumsal beklentilere karşı duyarlı davranan bireylerdir. Onlar, toplumsal beklenti ve ihtiyaçlar doğrultusunda yeni arayışlar ve çözüm üretme peşinden kararlılıkla koşarlar. Bu bağlamda, eğitim felsefesi konusunda toplumsal ihtiyaçlara cevap arama mücadelesi veren son dönemin en önemli düşünürlerinden biri de Amerikalı eğitimci Nel Noddings (1929-2022)’tir.
Noddings’in savunduğu eğitim felsefesi, geleneksel eğitim yaklaşımlarına bir eleştiri getirerek eğitim sürecinin öğrencilerin tüm yönleriyle gelişimini savunan bir çerçeve sunar. Bakım etiği, empati, ahlaki eğitim ve bütüncüllük gibi kavramlar, onun eğitim anlayışının temel taşlarını oluşturur. Noddings, eğitimin yalnızca bilgi aktarımından ibaret olmadığını, bunun yanı sıra aynı zamanda öğrencilerle kurulan ilişkilerin, onların bireysel ve toplumsal gelişimlerine ciddi katkı sağladığını savunur. Bu bakımdan, Noddings’in eğitim felsefesi hem pedagojik hem de ahlaki bir boyut taşır. Ayrıca Noddings, birçok eğitimcinin ve eğitim felsefecisinin ıskaladığı adalet, çok kültürlülük, kozmopolitizm, hesap verilebilirlik ve feminizm gibi tartışmaları; eğitim anlayışının en önemli sorunları olarak savunur. Bu çalışmada temel amacımız, Noddings’in eğitim felsefesine yönelik temel tezleri ortaya koymak, onun eğitim felsefesinin modern ve çağdaş eğitimdeki yerini ve önemini tartışmak ile onun eğitim anlayışına yapılan eleştirileri ele almaktır.

References

  • Büyükdüvenci, S. (1995). Eğitimde insan ve değer sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(1), 115–125.
  • Büyükdüvenci, S. (2006). Demokrasi ve eğitim: Felsefi temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.
  • Freire, P. (2000). Pedagogy of freedom: Ethics, democracy and civic courage. Rowman & Littlefield.
  • Freire, P. (2017). Ezilenlerin pedagojisi (4. baskı). Ayrıntı Yayınları.
  • Günay, M. (2018). Eğitim felsefesi. Çizgi Kitabevi.
  • Held, V. (2006). The ethics of care: Personal, political, and global. Oxford University Press.
  • Hoagland, S. L. (1991). Lesbian ethics: Toward new value. Institute of Lesbian Studies.
  • Houston, B. (1990). Caring and exploitation. Hypatia, 5(1), 115–119.
  • Kant, I. (1785). Groundwork of the metaphysics of morals (M. Gregor, Trans.). Cambridge University Press.
  • Kant, I. (2000). Ahlak metafiziğinin temellendirilmesi (A. Arslan, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kaya, S. (2017). Küresel etik ve sosyal adalet bağlamında bakım etiğinin eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 67–82.
  • Kaya, M. (2020). Diyalog temelli eğitim: Paulo Freire’nin eleştirel pedagojisi üzerine bir değerlendirme. Toplumsal Bilinç Dergisi, 28(1), 78–95.
  • Kaygısız, İ. (1997). Eğitim felsefesi ve Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. Eğitim ve Yaşam Dergisi, 8(1), 5–15.
  • Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. University of California Press.
  • Noddings, N. (1992). The challenge to care in schools: An alternative approach to education. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2002). Educating moral people: A caring alternative to character education. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2003). Happiness and education. Cambridge University Press.
  • Noddings, N. (2005). Educating citizens for global awareness. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2012). Philosophy of education. Westview Press.
  • Noddings, N. (2012). Duyarlılık eğitimi (S. Güneş, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Noddings, N. (2013). Caring: A relational approach to ethics and moral education (2nd ed.). University of California Press.
  • Noddings, N. (2015). Eğitim ve mutluluk (E. Çıkar, Çev.). Nobel Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2001). Upheavals of thought: The intelligence of emotions. Cambridge University Press.
  • Özdemir, M. (2015). Feminist etik ve toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında bakım etiği üzerine eleştiriler. Kadın Araştırmaları Dergisi, 12(3), 85–104.
  • Öztürk, S. (2014). Kant ve Noddings’in ahlak anlayışları üzerine bir karşılaştırma. Felsefe Tartışmaları, (35), 113–126.
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2011). Eğitim bilimine giriş. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2019). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tozlu, N. (2003). Eğitim felsefesi: Çağdaş eğitimde medeniyet perspektifi. Dergâh Yayınları.
  • Tozlu, N. (2006). Eğitim felsefesi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Routledge.
  • Ülken, H. Z. (1967). Türk düşüncesinin gelişimi. Remzi Kitabevi.
  • Ülken, H. Z. (1969). Türkiye’de çağdaş düşünce tarihi. Ülken Yayınları.
  • Yıldız, S. (2018). Bankacı eğitim eleştirisi ve Türkiye’de eleştirel pedagoji uygulamaları. Eğitim Felsefesi Araştırmaları, 12(2), 53–67.

Nel Noddings’ Philosophy of Education and Its Core Paradigms

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 40 - 49, 27.04.2025
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1577448

Abstract

Philosophy of education can be defined as the endeavor to address the changing and evolving social needs, solve educational problems, and seek solutions to these issues. As with other areas of life, philosophers are individuals sensitive to societal expectations regarding education. They actively pursue new approaches and solutions in response to social demands and needs. In this context, one of the most prominent thinkers of recent times who has made significant contributions to the philosophy of education, particularly in addressing societal needs, is the American educator Nel Noddings (1929-2022).
Noddings’ educational philosophy critiques traditional educational approaches and offers a framework that advocates for the holistic development of students. Concepts such as the ethics of care, empathy, moral education, and holism form the cornerstones of her understanding of education. Noddings argues that education is not merely the transmission of knowledge, but also involves building relationships with students that contribute to their individual and social development. Thus, her educational philosophy embodies both pedagogical and ethical dimensions. Moreover, Noddings addresses issues often overlooked by many educators and philosophers of education, such as justice, multiculturalism, cosmopolitanism, accountability, and feminism, viewing these as some of the most pressing problems in education. The main objective of this study is to present the key theses of Noddings' philosophy of education, to discuss its significance and place in modern and contemporary education, and to examine the critiques of her educational approach.

References

  • Büyükdüvenci, S. (1995). Eğitimde insan ve değer sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(1), 115–125.
  • Büyükdüvenci, S. (2006). Demokrasi ve eğitim: Felsefi temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.
  • Freire, P. (2000). Pedagogy of freedom: Ethics, democracy and civic courage. Rowman & Littlefield.
  • Freire, P. (2017). Ezilenlerin pedagojisi (4. baskı). Ayrıntı Yayınları.
  • Günay, M. (2018). Eğitim felsefesi. Çizgi Kitabevi.
  • Held, V. (2006). The ethics of care: Personal, political, and global. Oxford University Press.
  • Hoagland, S. L. (1991). Lesbian ethics: Toward new value. Institute of Lesbian Studies.
  • Houston, B. (1990). Caring and exploitation. Hypatia, 5(1), 115–119.
  • Kant, I. (1785). Groundwork of the metaphysics of morals (M. Gregor, Trans.). Cambridge University Press.
  • Kant, I. (2000). Ahlak metafiziğinin temellendirilmesi (A. Arslan, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kaya, S. (2017). Küresel etik ve sosyal adalet bağlamında bakım etiğinin eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 67–82.
  • Kaya, M. (2020). Diyalog temelli eğitim: Paulo Freire’nin eleştirel pedagojisi üzerine bir değerlendirme. Toplumsal Bilinç Dergisi, 28(1), 78–95.
  • Kaygısız, İ. (1997). Eğitim felsefesi ve Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. Eğitim ve Yaşam Dergisi, 8(1), 5–15.
  • Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. University of California Press.
  • Noddings, N. (1992). The challenge to care in schools: An alternative approach to education. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2002). Educating moral people: A caring alternative to character education. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2003). Happiness and education. Cambridge University Press.
  • Noddings, N. (2005). Educating citizens for global awareness. Teachers College Press.
  • Noddings, N. (2012). Philosophy of education. Westview Press.
  • Noddings, N. (2012). Duyarlılık eğitimi (S. Güneş, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Noddings, N. (2013). Caring: A relational approach to ethics and moral education (2nd ed.). University of California Press.
  • Noddings, N. (2015). Eğitim ve mutluluk (E. Çıkar, Çev.). Nobel Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2001). Upheavals of thought: The intelligence of emotions. Cambridge University Press.
  • Özdemir, M. (2015). Feminist etik ve toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında bakım etiği üzerine eleştiriler. Kadın Araştırmaları Dergisi, 12(3), 85–104.
  • Öztürk, S. (2014). Kant ve Noddings’in ahlak anlayışları üzerine bir karşılaştırma. Felsefe Tartışmaları, (35), 113–126.
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2011). Eğitim bilimine giriş. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2019). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tozlu, N. (2003). Eğitim felsefesi: Çağdaş eğitimde medeniyet perspektifi. Dergâh Yayınları.
  • Tozlu, N. (2006). Eğitim felsefesi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Routledge.
  • Ülken, H. Z. (1967). Türk düşüncesinin gelişimi. Remzi Kitabevi.
  • Ülken, H. Z. (1969). Türkiye’de çağdaş düşünce tarihi. Ülken Yayınları.
  • Yıldız, S. (2018). Bankacı eğitim eleştirisi ve Türkiye’de eleştirel pedagoji uygulamaları. Eğitim Felsefesi Araştırmaları, 12(2), 53–67.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy of Education
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Fatih Işık 0000-0003-4766-2573

Publication Date April 27, 2025
Submission Date November 1, 2024
Acceptance Date January 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Işık, M. F. (2025). Nel Noddings’ın Eğitim Felsefesi ve Temel Paradigmaları. Mavi Atlas, 13(1), 40-49. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1577448

e-ISSN: 2148-5232