Eğitim felsefesi, eğitimi değişen ve dönüşen toplumsal ihtiyaçlara cevap arama, eğitimin sorunlarını çözme ve bu sorunlara karşı çözüm arama çabası olarak tanımlanabilir. Filozoflar her konuda olduğu gibi eğitim konusunda da toplumsal beklentilere karşı duyarlı davranan bireylerdir. Onlar, toplumsal beklenti ve ihtiyaçlar doğrultusunda yeni arayışlar ve çözüm üretme peşinden kararlılıkla koşarlar. Bu bağlamda, eğitim felsefesi konusunda toplumsal ihtiyaçlara cevap arama mücadelesi veren son dönemin en önemli düşünürlerinden biri de Amerikalı eğitimci Nel Noddings (1929-2022)’tir.
Noddings’in savunduğu eğitim felsefesi, geleneksel eğitim yaklaşımlarına bir eleştiri getirerek eğitim sürecinin öğrencilerin tüm yönleriyle gelişimini savunan bir çerçeve sunar. Bakım etiği, empati, ahlaki eğitim ve bütüncüllük gibi kavramlar, onun eğitim anlayışının temel taşlarını oluşturur. Noddings, eğitimin yalnızca bilgi aktarımından ibaret olmadığını, bunun yanı sıra aynı zamanda öğrencilerle kurulan ilişkilerin, onların bireysel ve toplumsal gelişimlerine ciddi katkı sağladığını savunur. Bu bakımdan, Noddings’in eğitim felsefesi hem pedagojik hem de ahlaki bir boyut taşır. Ayrıca Noddings, birçok eğitimcinin ve eğitim felsefecisinin ıskaladığı adalet, çok kültürlülük, kozmopolitizm, hesap verilebilirlik ve feminizm gibi tartışmaları; eğitim anlayışının en önemli sorunları olarak savunur. Bu çalışmada temel amacımız, Noddings’in eğitim felsefesine yönelik temel tezleri ortaya koymak, onun eğitim felsefesinin modern ve çağdaş eğitimdeki yerini ve önemini tartışmak ile onun eğitim anlayışına yapılan eleştirileri ele almaktır.
Philosophy of education can be defined as the endeavor to address the changing and evolving social needs, solve educational problems, and seek solutions to these issues. As with other areas of life, philosophers are individuals sensitive to societal expectations regarding education. They actively pursue new approaches and solutions in response to social demands and needs. In this context, one of the most prominent thinkers of recent times who has made significant contributions to the philosophy of education, particularly in addressing societal needs, is the American educator Nel Noddings (1929-2022).
Noddings’ educational philosophy critiques traditional educational approaches and offers a framework that advocates for the holistic development of students. Concepts such as the ethics of care, empathy, moral education, and holism form the cornerstones of her understanding of education. Noddings argues that education is not merely the transmission of knowledge, but also involves building relationships with students that contribute to their individual and social development. Thus, her educational philosophy embodies both pedagogical and ethical dimensions. Moreover, Noddings addresses issues often overlooked by many educators and philosophers of education, such as justice, multiculturalism, cosmopolitanism, accountability, and feminism, viewing these as some of the most pressing problems in education. The main objective of this study is to present the key theses of Noddings' philosophy of education, to discuss its significance and place in modern and contemporary education, and to examine the critiques of her educational approach.
Education empathy critical thinking subjective experience relationship educational process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2025 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | January 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |
e-ISSN: 2148-5232