Bu çalışma, özel okulların sermaye edinme sürecinde oynadığı rolü incelemeyi amaçlamaktadır. Pierre Bourdieu’nün sermaye kavramı özelinde özel okulların kulüp faaliyetleri yoluyla öğrencilere nasıl seçkinci bir eğitim sunduğu analiz edilmiştir. Özel okullar sadece akademik kazanım değil aynı zamanda farklı sermayelerin yeniden üretimine katkı sunmaktadır. Araştırma içerik analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Örneklem, 2024 yılı LGS puanı en yüksek olan beş özel okulun kurumsal web sitelerinden elde edilen veriler ile sınırlıdır. Web siteleri belgesel tarama yöntemiyle analiz edilerek okulların sunduğu kulüp çalışmaları, uluslararası sertifikalar, kültürel etkinlikler, sosyal ve akademik faaliyetler sistematik olarak incelenmiştir. Analiz sürecinde kodlama ve tematik çerçeveleme teknikleri kullanılarak içerikler kültürel ve sanatsal sermaye, sosyal ve akademik sermaye, beden sermayesi ve spor, sembolik sermaye kategorileri altında sınıflandırılmıştır. Bulgular özel okulların sanat, müzik, yaratıcı yazarlık, tiyatro, spor, münazara ve uluslararası programlar aracılığıyla öğrencilere sermaye kazandırdığını göstermektedir. Sanatsal ve estetik faaliyetler öğrencilerin sanatsal ifade gücünü artırırken sosyal ve akademik sermaye ise uluslararası ağlara entegrasyonu sağlamaktadır. Spor alanında öne çıkan etkinlikler ise disiplin becerisi, fiziksel dayanıklılık, takım çalışması ve sosyal çevre edinme sürecine yöneliktir. Toplum hizmeti programları, psikoloji ve uluslararası ödüller ise sembolik sermaye edinme sürecinin bir parçasıdır. Araştırma, özel okulların sınıfsal ayrıcalıkları yeniden üreten yapılar olarak işlev gördüğünü ortaya koymaktadır. Bu okullarda sunulan kültürel sermaye, öğrencilerin gelecekteki akademik ve mesleki avantajlarını artırmaktadır.
This study aims to examine the role of private schools in the process of capital acquisition. Specific to Pierre Bourdieu's concept of capital, it analyzes how private schools provide students with an elitist education through club activities. Private schools contribute not only to academic achievement but also to the reproduction of different capitals. The research was conducted using content analysis technique, one of the qualitative research methods. The population is limited to the data obtained from the corporate websites of five private schools with the highest LGS scores in 2024. The websites were analyzed by documentary scanning method and the club activities, international certificates, cultural activities, social and academic activities offered by the schools were systematically examined. In the analysis process, coding and thematic framing techniques were used to classify the content under the categories of cultural and artistic capital, social and academic capital, physical capital and sports, and symbolic capital. The findings show that private schools provide capital to students through art, music, creative writing, theater, sports, debate and international programs. While artistic and aesthetic activities increase students' artistic expression, social and academic capital enables integration into international networks. In the field of sports, the most prominent activities are related to disciplinary skills, physical endurance, teamwork and the process of acquiring a social environment. Community service programs, psychology and international awards are part of the process of acquiring symbolic capital. The research reveals that private schools function as structures that reproduce class privileges. The cultural capital offered in these schools increases students' future academic and occupational advantages.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2025 |
Submission Date | March 20, 2025 |
Acceptance Date | April 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |
e-ISSN: 2148-5232