Research Article
BibTex RIS Cite

Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının İşletme Çalışanlarının Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi: Doğu Karadeniz Bölgesi Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 30 - 44
https://doi.org/10.54439/gupayad.1601447

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın temel amacı mobilya sektöründe Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarının işletme çalışanlarının demografik özelliklerine göre incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın anakütlesi 535 çalışan iken çalışmanın örneklemi 261 çalışandan oluşmaktadır. Çalışmada anket yoluyla veriler toplanmış ve farklılık testleri uygulanmıştır. İstatistiksel verilerin analiz edilebilmesi amacıyla SPSS 26 paket programı kullanılmıştır. Bulgular: TKY uygulamalarının (bilgi kalitesi, bilgi paylaşımı, stratejik tedarikçi ortaklığı, müşteri ilişkileri, TKY uygulamaları, işletme performansı, operasyonel performans) cinsiyet, yaş, eğitim düzeyine göre anlamlı farklılıkların olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç: Mobilya sektöründe kadınların daha olumlu algı içerisinde olduğu düşünülerek kadınlara yönelik iletişim çalışmalarında TKY uygulamalarına daha fazla ağırlık verilebilir. Ayrıca çalışanların demografik özelliklere göre motive edici stratejiler geliştirilebilir ve demografik özelliklere göre eğitim planları oluşturulabilir.

References

  • Abbas, J. (2020). Impact of total quality management on corporate green performance through the mediating role of corporate social responsibility. Journal of Cleaner Production, 242, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118458
  • Abdelraheem, A. A. (2023). Effect of strategic cost management on Total Quality Management principles. Resmilitaris, 13(3), 305-314.
  • Akboru, İ. (2023). TS ISO 45001 iş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemi ve tehlikeli sınıfta bir üretim tesisinde uygulama (Yüksek lisans tezi). İzmir Ekonomi Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 787685).
  • Altınok, M., & Saçlı, C. (2009). Toplam kalite yönetiminin verimliliğe etkisi-panel mobilya üreten bir işletmede çerçeve uygulama. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(18), 63-86.
  • Aslan, S., & Özçelik, H. (2009). İç denetim ve toplam kalite yönetimi ilişkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 5(10), 109-119.
  • Azizi, M. H., Bakri, S., & Choiriyah, S. (2023). Implementation of total quality management in the ministry of religion-based education. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 125-136. https://doi.org/10.31538/ndh.v8i1.3067
  • Baydaş, A. (2024). Pazarlama Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yayınevi Yayınları.
  • Biçer, D. F., & Gülmez, M. (2016). Toplam kalite yönetimi çerçevesinde hizmet pazarlaması ve havayolu firmalarında bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 325-350.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Canbay, K., & Akman, G. (2023). Investigating changes of total quality management principles in the context of Industry 4.0: Viewpoint from an emerging economy. Technological Forecasting and Social Change, 189, 122-358.
  • Chen, C. K., Reyes, L., Dahlgaard, J., & Dahlgaard-Park, S. M. (2022). From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(2), 217-237. https://doi.org/10.1108/IJQSS-09-2021-0128
  • Egwunatum, S. I., Anumudu, A. C., Eze, E. C., & Awodele, I. A. (2021). Total quality management (TQM) implementation in the Nigerian construction industry. Engineering, Construction and Architectural Management, 29(1), 354-382.
  • Fidanoğlu, A., & Değirmenci, B. (2019). Toplam kalite yönetimi uygulamalarının çalışan memnuniyeti ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi örneği. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences, 5(3), 143-152.
  • Fuentes, M. M., Albacete-Sáez, C. A., & Lloréns-Montes, F. J. (2004). The impact of environmental characteristics on TQM principles and organizational performance. Omega, 32(6), 425-442. https://doi.org/10.1016/j.omega.2004.02.005
  • Güven, M., & Yaşar, M. E. (2017). Toplam kalite yönetimi ve teknolojinin işletmeler için önemi: Van organize sanayi bölgesinde bir uygulama. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 127-142.
  • Jumady, E., Sugiarto, S., & Latief, F. (2021). Management performance analysis based on total quality management principles. Point Of View Research Management, 2(1), 10-18.
  • Karaçam, F. (2009). Toplam kalite yönetiminin finansal performans üzerine etkisi: Hizmet sektörü uygulaması (Yüksek lisans tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 258220).
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26. https://doi.org/10.5152/pb.2014.08
  • Liu, H. C., Liu, R., Gu, X., & Yang, M. (2023). From total quality management to Quality 4.0: A systematic literature review and future research agenda. Frontiers of Engineering Management, 10(2), 191-205.
  • Lüleci, M. (2018). Sağlık işletmeleri ve toplam kalite uygulamalarının hastane personeli performansına etkisi: Bir Vakıf Üniversitesi örneği (Yüksek lisans tezi). Ufuk Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 519347).
  • Mucır, S., Elçi, M., & Murat, E. G. (2021). Çalışanlara yönelik toplam kalite uygulamalarının iş performansı ve iş tatmini üzerine etkisi. International Review of Economics and Management, 9(2), 136-153. https://doi.org/org/10.18825/iremjournal.981073
  • Oğrak, A., Kesen, M., & Yaşar, M.E. (2016). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarında Bilişim Teknolojileri Kullanımının Verimliliğe Etkisi: Van Organize Sanayi Bölgesinde Bir Uygulama. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 514-528.
  • Özçakar, N. (2010). Bir kamu kuruluşundaki toplam kalite yönetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106-124.
  • Permana, A., Purba, H. H., & Rizkiyah, N. D. (2021). A systematic literature review of Total Quality Management (TQM) implementation in the organization. International Journal of Production Management and Engineering, 9(1), 25-36. https://doi.org/10.4995/ijpme.2021.13765
  • Pirhan, Ş. (2014). Sağlık hizmetinde toplam kalite yönetimi: Ahi Evran Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 365827).
  • Seilov, G. (2009). Zincir otellerde markalaşma ve toplam kalite yönetimi: Kazakistan’daki oteller üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 261800).
  • Shwedeh, F., Aldabbagh, T., Aburayya, A., & Uppilappatta, H. (2023). The impact of harnessing total quality management studies on the performance of smart applications: A study in public and private sectors in the UAE. Migration Letters, 20(12), 83-108.
  • Sundram, V. P., Ibrahim, A. R., & Govındaraju, V. C. (2011). Suply chain management practices in the electronica ındustry in Malaysia: Consequences for supply Chain performance. Benchmarking: An International Journal, (6), 834-855. https://doi.org/10.1108/14635771111180725
  • Şahin, R. (2019). Yöneticilerin etik liderlik davranışları ve toplam kalite yönetimi ilişkisi: Düzce ili örneği (Yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTez Merkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 594587).
  • Şekerci, S. (2023). Büyük ölçekli işletmelerde tedarik zinciri yönetiminde bilgi teknolojileri kullanımı ve toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi (Yüksek lisans tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 825827).
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2024). İstatistikler. Erişim adresi: https://www.sanayi.gov.tr/anasayfa Erişim tarihi: 20.12.2024.
  • Ticaret Bakanlığı, (2021). Mobilya sektör raporu. Erişim adresi: https://ticaret.gov.tr/data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf Erişim tarihi: 22.12.2024.
  • Toke, L. K., & Kalpande, S. D. (2020). Total quality management in small and medium enterprises: An overview in Indian context. Quality Management Journal, 27(3), 159-175. https://doi.org/10.1080/10686967.2020.1767008
  • Tosun, N. (2010). Yöneticilerin verimliliğinin arttırılmasında toplam kalite yönetiminin rolü: Adli tıpta bir uygulama (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 306529).
  • Türk Dil Kurumu (2024). Kalite. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.12.2024.
  • Ulusoy, H., Biçer, E. B., & Naldöken, Ü. (2011). Hastane yöneticilerinin toplam kalite yönetimine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 33, 17-25.
  • Uryan, B. (2002). Toplam kalite yönetimi. Mevzuat Dergisi, (55), 1-37.
  • Uzan, Ş. (2012). Toplam kalite yönetiminin hizmet sektöründe uygulanabilirliği (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 317480).
  • Yayla, P., & Ungan, M. C. (2019). Toplam kalite yönetimi ve tedarik zinciri yönetimi uygulamaları arasındaki ilişki ve performans etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-19.

Implementation and Effects of Total Quality Management Principles in the Furniture Sector in the Eastern Black Sea Region

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 30 - 44
https://doi.org/10.54439/gupayad.1601447

Abstract

Purpose: The main purpose of this study is to examine the implementation of Total Quality Management (TQM) practices in the furniture sector in relation to the demographic characteristics of company employees. Material and Method: The study employed a quantitative research method. The population of the study consisted of 535 employees, while the sample included 261 employees. Data were collected through a questionnaire, and difference tests were applied. SPSS 26 software package was used to analyze the statistical data. Findings: It has been concluded that there are significant differences in TQM practices (information quality, information sharing, strategic supplier partnership, customer relations, TQM practices, business performance, and operational performance) based on gender, age, and education level. Results: Considering that women have a more positive perception in the furniture sector, communication efforts targeting women can place more emphasis on TQM practices. Additionally, motivational strategies can be developed based on the demographic characteristics of employees, and training plans can be created according to these demographic traits.

References

  • Abbas, J. (2020). Impact of total quality management on corporate green performance through the mediating role of corporate social responsibility. Journal of Cleaner Production, 242, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118458
  • Abdelraheem, A. A. (2023). Effect of strategic cost management on Total Quality Management principles. Resmilitaris, 13(3), 305-314.
  • Akboru, İ. (2023). TS ISO 45001 iş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemi ve tehlikeli sınıfta bir üretim tesisinde uygulama (Yüksek lisans tezi). İzmir Ekonomi Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 787685).
  • Altınok, M., & Saçlı, C. (2009). Toplam kalite yönetiminin verimliliğe etkisi-panel mobilya üreten bir işletmede çerçeve uygulama. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(18), 63-86.
  • Aslan, S., & Özçelik, H. (2009). İç denetim ve toplam kalite yönetimi ilişkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 5(10), 109-119.
  • Azizi, M. H., Bakri, S., & Choiriyah, S. (2023). Implementation of total quality management in the ministry of religion-based education. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 125-136. https://doi.org/10.31538/ndh.v8i1.3067
  • Baydaş, A. (2024). Pazarlama Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yayınevi Yayınları.
  • Biçer, D. F., & Gülmez, M. (2016). Toplam kalite yönetimi çerçevesinde hizmet pazarlaması ve havayolu firmalarında bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 325-350.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Canbay, K., & Akman, G. (2023). Investigating changes of total quality management principles in the context of Industry 4.0: Viewpoint from an emerging economy. Technological Forecasting and Social Change, 189, 122-358.
  • Chen, C. K., Reyes, L., Dahlgaard, J., & Dahlgaard-Park, S. M. (2022). From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(2), 217-237. https://doi.org/10.1108/IJQSS-09-2021-0128
  • Egwunatum, S. I., Anumudu, A. C., Eze, E. C., & Awodele, I. A. (2021). Total quality management (TQM) implementation in the Nigerian construction industry. Engineering, Construction and Architectural Management, 29(1), 354-382.
  • Fidanoğlu, A., & Değirmenci, B. (2019). Toplam kalite yönetimi uygulamalarının çalışan memnuniyeti ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi örneği. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences, 5(3), 143-152.
  • Fuentes, M. M., Albacete-Sáez, C. A., & Lloréns-Montes, F. J. (2004). The impact of environmental characteristics on TQM principles and organizational performance. Omega, 32(6), 425-442. https://doi.org/10.1016/j.omega.2004.02.005
  • Güven, M., & Yaşar, M. E. (2017). Toplam kalite yönetimi ve teknolojinin işletmeler için önemi: Van organize sanayi bölgesinde bir uygulama. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 127-142.
  • Jumady, E., Sugiarto, S., & Latief, F. (2021). Management performance analysis based on total quality management principles. Point Of View Research Management, 2(1), 10-18.
  • Karaçam, F. (2009). Toplam kalite yönetiminin finansal performans üzerine etkisi: Hizmet sektörü uygulaması (Yüksek lisans tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 258220).
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26. https://doi.org/10.5152/pb.2014.08
  • Liu, H. C., Liu, R., Gu, X., & Yang, M. (2023). From total quality management to Quality 4.0: A systematic literature review and future research agenda. Frontiers of Engineering Management, 10(2), 191-205.
  • Lüleci, M. (2018). Sağlık işletmeleri ve toplam kalite uygulamalarının hastane personeli performansına etkisi: Bir Vakıf Üniversitesi örneği (Yüksek lisans tezi). Ufuk Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 519347).
  • Mucır, S., Elçi, M., & Murat, E. G. (2021). Çalışanlara yönelik toplam kalite uygulamalarının iş performansı ve iş tatmini üzerine etkisi. International Review of Economics and Management, 9(2), 136-153. https://doi.org/org/10.18825/iremjournal.981073
  • Oğrak, A., Kesen, M., & Yaşar, M.E. (2016). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarında Bilişim Teknolojileri Kullanımının Verimliliğe Etkisi: Van Organize Sanayi Bölgesinde Bir Uygulama. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 514-528.
  • Özçakar, N. (2010). Bir kamu kuruluşundaki toplam kalite yönetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106-124.
  • Permana, A., Purba, H. H., & Rizkiyah, N. D. (2021). A systematic literature review of Total Quality Management (TQM) implementation in the organization. International Journal of Production Management and Engineering, 9(1), 25-36. https://doi.org/10.4995/ijpme.2021.13765
  • Pirhan, Ş. (2014). Sağlık hizmetinde toplam kalite yönetimi: Ahi Evran Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 365827).
  • Seilov, G. (2009). Zincir otellerde markalaşma ve toplam kalite yönetimi: Kazakistan’daki oteller üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 261800).
  • Shwedeh, F., Aldabbagh, T., Aburayya, A., & Uppilappatta, H. (2023). The impact of harnessing total quality management studies on the performance of smart applications: A study in public and private sectors in the UAE. Migration Letters, 20(12), 83-108.
  • Sundram, V. P., Ibrahim, A. R., & Govındaraju, V. C. (2011). Suply chain management practices in the electronica ındustry in Malaysia: Consequences for supply Chain performance. Benchmarking: An International Journal, (6), 834-855. https://doi.org/10.1108/14635771111180725
  • Şahin, R. (2019). Yöneticilerin etik liderlik davranışları ve toplam kalite yönetimi ilişkisi: Düzce ili örneği (Yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTez Merkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 594587).
  • Şekerci, S. (2023). Büyük ölçekli işletmelerde tedarik zinciri yönetiminde bilgi teknolojileri kullanımı ve toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi (Yüksek lisans tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 825827).
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2024). İstatistikler. Erişim adresi: https://www.sanayi.gov.tr/anasayfa Erişim tarihi: 20.12.2024.
  • Ticaret Bakanlığı, (2021). Mobilya sektör raporu. Erişim adresi: https://ticaret.gov.tr/data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf Erişim tarihi: 22.12.2024.
  • Toke, L. K., & Kalpande, S. D. (2020). Total quality management in small and medium enterprises: An overview in Indian context. Quality Management Journal, 27(3), 159-175. https://doi.org/10.1080/10686967.2020.1767008
  • Tosun, N. (2010). Yöneticilerin verimliliğinin arttırılmasında toplam kalite yönetiminin rolü: Adli tıpta bir uygulama (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 306529).
  • Türk Dil Kurumu (2024). Kalite. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.12.2024.
  • Ulusoy, H., Biçer, E. B., & Naldöken, Ü. (2011). Hastane yöneticilerinin toplam kalite yönetimine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 33, 17-25.
  • Uryan, B. (2002). Toplam kalite yönetimi. Mevzuat Dergisi, (55), 1-37.
  • Uzan, Ş. (2012). Toplam kalite yönetiminin hizmet sektöründe uygulanabilirliği (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp veri tabanından erişildi (Erişim No. 317480).
  • Yayla, P., & Ungan, M. C. (2019). Toplam kalite yönetimi ve tedarik zinciri yönetimi uygulamaları arasındaki ilişki ve performans etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-19.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Aydın Behfar 0009-0006-2272-794X

Murat Bayat 0000-0003-0029-948X

Early Pub Date April 24, 2025
Publication Date
Submission Date December 14, 2024
Acceptance Date April 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Behfar, A., & Bayat, M. (2025). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının İşletme Çalışanlarının Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi: Doğu Karadeniz Bölgesi Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama. Güncel Pazarlama Yaklaşımları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 30-44. https://doi.org/10.54439/gupayad.1601447

Dizinler (Indexing)

31143 21387  3122531320257993114421388  21386  24076 28325 28331 28684