Purpose: The main purpose of this study is to examine the social media content shared by public institutions and organizations in Bolu, Düzce, Karabük and Zonguldak provinces in terms of city marketing and to make some suggestions to the local administrators of the relevant cities in line with the findings. Methods: The contents shared by the institutions and organizations in the relevant cities on their official Instagram, Facebook and YouTube social media accounts between 01.01.2024 and 17.09.2024 were examined and subjected to content analysis. Findings: It is understood that the Governorship, Municipality, University, Provincial Directorate of Tourism and Chambers of Commerce, which are primarily responsible for the tourism activities of the cities in question, mostly include photographs and videos related to the institution managers on their Facebook accounts. When the relevant accounts are examined, it is seen that very little content is shared regarding the touristic values of the cities. Conclusion: It has been concluded that the number of followers on the social media accounts of the institutions in the cities and the content sharing aimed at promoting the city are insufficient. As a result of the research, it has been revealed that the content mostly related to the institution managers is shared on the social media accounts of the relevant cities and that the touristic and cultural values of the cities are not emphasized enough. It is thought that this research differs from similar studies because it increases the awareness of city managers regarding city marketing activities.
Amaç: Bu çalışmanın temel amacı Bolu, Düzce, Karabük ve Zonguldak illerindeki kamu kurum ve kuruluşlarının paylaştıkları sosyal medya içeriklerinin şehir pazarlaması açısından incelenmesidir. Ayrıca tespit edilen bulgular doğrultusunda ilgili şehirlerin yerel yöneticilerine birtakım önerilerde bulunmaktır. Yöntem: İlgili şehirlerdeki kurum ve kuruluşların 01.01.2024 – 17.09.2024 tarihleri arasında resmi Instagram, Facebook ve YouTube sosyal medya hesaplarında paylaştıkları içerikler incelenmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgular: İlgili şehirlerdeki şehrin turizm çalışmalarından birincil derece sorumlu bulunan Valilik, Belediye, Üniversite, Turizm İl Müdürlüğü ve Ticaret Odalarının Facebook hesaplarında büyük çoğunlukta kurum yöneticileri ile ilgili fotoğraf ve videolara yer verildiği anlaşılmaktadır. İlgili hesaplar incelendiğinde Şehirlerin turistik değerlerine yönelik çok az içerik paylaşıldığı görülmektedir. Sonuç: Şehirlerdeki kurumların sosyal medya hesaplarındaki takipçi sayıları ve şehir tanıtımına yönelik içerik paylaşımlarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ilgili şehirlerin sosyal medya hesaplarında çoğunlukla kurum yöneticileriyle ilgili içeriklerin paylaşıldığı, şehirlerin turistik ve kültürel değerlerine yeterince vurgu yapılmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Bu araştırma ile ilgili şehir yöneticilerinin şehir pazarlaması çalışmalarına yönelik farkındalıklarının artırılması nedeniyle benzer araştırmalardan farklılaştığı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | March 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |