Bu araştırmada Türkiye’deki okullarda öğrencilerin geri dönüşüm ve atık bilgi düzeylerinin yanı sıra bu öğrencilere atık ve geri dönüşüm konusunda farkındalık oluşturmak için yapılan çalışmaların incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın derinlemesine bir zenginlik kazanması için, okul kademelerine göre (okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise, üniversite) öğrencilerin bilgi düzeyleri, öğretmenlerin bu süreçteki rolleri, eğitim kurumlarında geri dönüşüm ve atık konusunda farkındalık oluşturmak için yapılan projeler, vb. durumlar bu araştırma kapsamında incelenmiştir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan döküman analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma kapsamında 25 tez (yüksek lisans/doktora); 19 makale incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye’deki okulların hemen hemen tüm kademesinde eğitim gören öğrencilerin atık ve geri dönüşüm bilgi düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı görülmüştür. Öğrencilere atık ve geri dönüşüm konusunda farkındalık oluşturmak için genelde MEB ve ÇSB yerelde ise İl, İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri ve eğitim kurumları farklı projelerle (sıfır atık, çevre dostu okul,eko-okul,vb.) çalışmalar yaptığı ve bu projelerin yeterli düzeyde olmadığı görülmektedir. Çalışmalarda eğitim materyallerinin yetersiz olduğu, atık ve geri dönüşüm farkındalığı oluşturmak için ayrıca bir ders olması gerektiği araştırmacılar tarafından öneri olarak sunulmuştur. Atık ve geri dönüşüm farkındalığı kazandırma konusunda; etkinlik, proje, animasyon, argümantasyon ve stem temelli öğrenme yaklaşımlarının kullanılmasının öğrencilerin geri dönüşüm tutum, bilgi ve davranışlarında olumlu etkisi olduğu görülmüştür.
Prof. Dr. Mehmet ŞAHİN Prof. Dr. Emin KASAP Doç. Dr. Rezzan YILMAZ
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Environmental Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 26, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |