Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stratejileri ve Gelecek Kaygısı: Tanımlayıcı-İlişki Arayıcı Çalışma

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 46 - 52, 30.04.2025

Abstract

Bu çalışmada üniversitede öğrenim gören öğrencilerin stresle baş etme yöntemleri ile gelecek kaygısı arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlandı. Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tipteki bu araştırma 01 Şubat 2023- 31 Nisan 2023 tarihleri arasında Bartın Üniversitesinde öğrenim gören 334 ön lisans ve lisans öğrencisinden alınan bilgiler doğrultusunda yapılmıştır. Araştırmanın her bir uygulamasının ortalama 15 dakikada tamamlanması planlanmıştır. Veri toplama formunun, birinci bölümünde sosyodemografik özellikleri içeren sorular ile ikinci bölümünde Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ve Gelecek Kaygısı Ölçeği ve Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği kullanılacak olup verilerin çevrimiçi anket araçları yoluyla toplanmıştır. Çalışma verilerinin analizleri Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 26.0 versiyonu kullanılarak yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma verilerek raporlandırılmıştır. Araştırma değişkenlerinin karşılaştırılmasında korelasyon analizleri kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda öğrencilerin gelecek kaygısı düzeyleri ile onların çeşitli durumları arasında bir ilişki bulunmuştur; kadınlarda erkeklere oranla gelecek korkusunun fazla olması, erkeklerin boyun eğici yaklaşım alt boyutunda kadınlara göre daha fazla puan alması, bazı değişkenlerin onların kaygı düzeyleri üzerinde önemli rol oynadığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle öğrencilerin gelecek kaygılarını azaltmak ve sağlıklı bir zihinsel yapıyı gerçekleştirmek için psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesinin önemli olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Akgün A, Gönen S, Aydın M. (2007). The investigation of anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Electronic Journal of Social Sciences, 6; 20; 283-299.
  • American College Health Association. (2018). American College Health Association-National College Health Assessment II: Reference Group Executive Summary Fall 2017, Hanover, MD.
  • Aşçı Ö, Hazar G. Kılıç E, Korkmaz A. (2015). Üniversite öğrencilerinde stres nedenlerinin ve stresle başa çıkma biçimlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (4), 213-232.
  • Aydın A, Tiryaki S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ Örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17;4; 715-722.

University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 46 - 52, 30.04.2025

Abstract

In this study, the aim is to examine the relationship between university students' methods of coping with stress and their future anxiety. This descriptive and correlational study was conducted using data obtained from 334 associate and undergraduate students at Bartın University between February 1, 2023, and April 30, 2023. Each survey was planned to be completed in an average of 15 minutes. The data collection form included questions about sociodemographic characteristics in the first part, and the Stress Coping Styles Scale and Future Anxiety Scale for University Students in the second part. Data were collected through online survey tools. Analysis of the study data was performed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 26.0. Descriptive statistics were reported with numbers, percentages, means, and standard deviations. Correlation analyses were used to compare research variables. The research found a relationship between students' future anxiety levels and various factors. It was concluded that women have higher levels of future anxiety compared to men, men score higher in the submissive approach sub-dimension than women, and some variables significantly influence anxiety levels. Based on these results, it is concluded that it is important to develop psychological counseling and guidance services to reduce students' future anxiety and to promote a healthy mental structure.

References

  • Akgün A, Gönen S, Aydın M. (2007). The investigation of anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Electronic Journal of Social Sciences, 6; 20; 283-299.
  • American College Health Association. (2018). American College Health Association-National College Health Assessment II: Reference Group Executive Summary Fall 2017, Hanover, MD.
  • Aşçı Ö, Hazar G. Kılıç E, Korkmaz A. (2015). Üniversite öğrencilerinde stres nedenlerinin ve stresle başa çıkma biçimlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (4), 213-232.
  • Aydın A, Tiryaki S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ Örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17;4; 715-722.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Services and Systems (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Ecem Çiçek Gümüş 0000-0001-6577-251X

Feyza Demir Bozkurt 0000-0002-9467-5230

Nil Başak Işır 0009-0003-1507-2795

Kübra Cin 0000-0002-6882-4159

Publication Date April 30, 2025
Submission Date May 31, 2024
Acceptance Date January 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Çiçek Gümüş, E., Demir Bozkurt, F., Işır, N. B., Cin, K. (2025). University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 15(1), 46-52.
AMA Çiçek Gümüş E, Demir Bozkurt F, Işır NB, Cin K. University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study. J Higher Edu Sci. April 2025;15(1):46-52.
Chicago Çiçek Gümüş, Ecem, Feyza Demir Bozkurt, Nil Başak Işır, and Kübra Cin. “University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 15, no. 1 (April 2025): 46-52.
EndNote Çiçek Gümüş E, Demir Bozkurt F, Işır NB, Cin K (April 1, 2025) University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 1 46–52.
IEEE E. Çiçek Gümüş, F. Demir Bozkurt, N. B. Işır, and K. Cin, “University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study”, J Higher Edu Sci, vol. 15, no. 1, pp. 46–52, 2025.
ISNAD Çiçek Gümüş, Ecem et al. “University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/1 (April 2025), 46-52.
JAMA Çiçek Gümüş E, Demir Bozkurt F, Işır NB, Cin K. University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study. J Higher Edu Sci. 2025;15:46–52.
MLA Çiçek Gümüş, Ecem et al. “University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 15, no. 1, 2025, pp. 46-52.
Vancouver Çiçek Gümüş E, Demir Bozkurt F, Işır NB, Cin K. University Students’ Stress Coping Strategies and Future Anxiety: A Descriptive and Correlational Study. J Higher Edu Sci. 2025;15(1):46-52.