Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerine Verilen Girişkenlik Eğitiminin Duygusal Okuryazarlık ve Girişkenlik Düzeylerine Etkisi: Karma Yöntem Çalışma

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 70 - 80, 30.04.2025

Abstract

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerine verilen girişkenlik eğitiminin duygusal okuryazarlık ve girişkenlik davranışlarına etkisini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Araştırma, Şubat-Haziran 2022 tarihleri arasında nicel ön test-son test randomize kontrol gruplu yarı deneysel, nitel eğitim
sonrasında yapılan bireysel toplantıların tematik analizi ile gerçekleştirildi. Araştırmanın niceliksel kısmında 118 öğrenci, nitel kısmında
ise 12 öğrenci örneklem grubuna dahil edildi. Araştırmanın nicel verilerinin toplanması için; katılımcı bilgi formu, Duygusal Okuryazarlık
Ölçeği ve Rathus Atılganlık Ölçeği kullanılmış, nitel veriler için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Vaka grubundaki
katılımcılara 10 hafta boyunca haftada üç saat girişkenlik eğitimi verildi. Ölçekler vaka grubuna eğitim öncesi ve sonrası, kontrol grubuna
ise eğitimden bağımsız olarak uygulanmıştır. Nicel veriler SPSS 25.0 programıyla, nitel veriler ise MAXQDA programıyla analiz edildi.
Bulgular: Deney grubundaki katılımcıların %53,4’ünün kadın, kontrol grubundaki katılımcıların ise %70’inin kadın olduğu görülmektedir.
Duygusal okuryazarlık ve atılganlık ölçeği puan ortalamaları arasında vaka grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Eğitim
öncesi duygusal okuryazarlık arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu, eğitim sonrası duygusal okuryazarlık ile atılganlık arasında ise orta
düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Niteliksel veriler de bu durumu destekledi. Nitekim bir öğrenci şu ifadeyi kullanmıştır: ‘Bir ortama
girdiğimde çekinmem, kendimi rahatlıkla ifade edebilirim. Kendimden emin bir şekilde hareket edebilirim. ‘Reddedilsem bile fikrimi
söyleyebilirim.’ (K7, Kadın)
Sonuçlar: Hemşirelik öğrencilerine verilen girişkenlik eğitiminin girişkenlik ve duygusal okuryazarlık düzeylerini arttırdığı bulunmuştur.
Hem niceliksel sonuçlar hem de niteliksel ifadeler bu dersin müfredata eklenmesinin önemini göstermektedir

References

  • Adana, F. et. al. (2010) Improving the assertiveness levels of nurses working in Kars. Florence Nightingale Journal of Nursıng, 18(3), 120-127.
  • Alemdar, M., Anılan, H. (2020). Duygusal okuryazarlığın geliştirilme si ve doğrulanması beceri ölçeği. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 258-270. https://doi.org/10.33200/ ijcer.757853
  • Ates, B. (2013) Investigate the assertiveness scores of the 5th grade students according to the several variables. Journal of Erzincan University Faculty of Education, 15(1), 50-66.
  • Azizi, S. M., Heidarzadi, E., Soroush, A., Janatolmakan, M., & Khatony, A. (2020). Investigation the correlation between psychological empowerment and assertiveness in nursing and midwifery students in Iran. Nurse Education In Practice, 42, 102667.

The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 70 - 80, 30.04.2025

Abstract

Aim: This study was carried out to determine the effect of assertiveness education given to nursing students on emotional literacy and
assertiveness behaviors.
Methods: The research was carried out between February-June 2022 with quantitative pre-test-post-test randomized control group
experimental, thematic analysis of individual meetings held after qualitative training. 118 students were included in the sample group in
the quantitative part of the research and 12 students in the qualitative part. For the collection of quantitative data of the study; participant
information form, Emotional Literacy Scale and Rathus Assertiveness Scale were used and a semi-structured interview form was used
for qualitative data. The participants in the case group were given assertiveness training for three hours a week for 10 weeks. The scales
were applied to the case group before and after the training, and to the control group independent of the training. Quantitative data were
analyzed with SPSS 25.0, and qualitative data were analyzed with the MAXQDA program.
Results: It can be seen that 53.4% of the participants in the experimental group are women, and 70% of the participants in the control
group are women. A significant difference was found between emotional literacy and assertiveness scale mean scores in favor of the case
group (p<0.05). It was found that there was a moderate relationship between pre-post-education emotional literacy, and a relationship
between post-educational emotional literacy and assertiveness. Qualitative data also supported this situation. As a matter of fact, one
student used the following expression: ‘I don’t hesitate when I enter an environment, I can express myself easily. I can act confidently. ‘I
can speak my mind even if I get rejected.’ (P7, Female)
Conclusions: Assertiveness training given to nursing students was found to increase assertiveness and emotional literacy levels. Both the
quantitative results and the qualitative statements show the importance of adding this course to the curriculum.

References

  • Adana, F. et. al. (2010) Improving the assertiveness levels of nurses working in Kars. Florence Nightingale Journal of Nursıng, 18(3), 120-127.
  • Alemdar, M., Anılan, H. (2020). Duygusal okuryazarlığın geliştirilme si ve doğrulanması beceri ölçeği. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 258-270. https://doi.org/10.33200/ ijcer.757853
  • Ates, B. (2013) Investigate the assertiveness scores of the 5th grade students according to the several variables. Journal of Erzincan University Faculty of Education, 15(1), 50-66.
  • Azizi, S. M., Heidarzadi, E., Soroush, A., Janatolmakan, M., & Khatony, A. (2020). Investigation the correlation between psychological empowerment and assertiveness in nursing and midwifery students in Iran. Nurse Education In Practice, 42, 102667.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Temel Mert 0000-0002-9978-6247

Pınar Yılmaz Eker 0000-0002-4696-8776

Publication Date April 30, 2025
Submission Date June 25, 2024
Acceptance Date April 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Temel Mert, Z., & Yılmaz Eker, P. (2025). The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 15(1), 70-80.
AMA Temel Mert Z, Yılmaz Eker P. The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study. J Higher Edu Sci. April 2025;15(1):70-80.
Chicago Temel Mert, Zeynep, and Pınar Yılmaz Eker. “The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 15, no. 1 (April 2025): 70-80.
EndNote Temel Mert Z, Yılmaz Eker P (April 1, 2025) The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 1 70–80.
IEEE Z. Temel Mert and P. Yılmaz Eker, “The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study”, J Higher Edu Sci, vol. 15, no. 1, pp. 70–80, 2025.
ISNAD Temel Mert, Zeynep - Yılmaz Eker, Pınar. “The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/1 (April 2025), 70-80.
JAMA Temel Mert Z, Yılmaz Eker P. The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study. J Higher Edu Sci. 2025;15:70–80.
MLA Temel Mert, Zeynep and Pınar Yılmaz Eker. “The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 15, no. 1, 2025, pp. 70-80.
Vancouver Temel Mert Z, Yılmaz Eker P. The Effect of Assertiveness Training Given to Nursing Students on Emotional Literacy and Assertiveness: A Mixed Method Study. J Higher Edu Sci. 2025;15(1):70-8.