Research Article
BibTex RIS Cite

Indian Travelogues as a Source of Turkish-Islamic Legal History

Year 2025, Volume: 17 Issue: 2, 273 - 296, 10.05.2025

Abstract

Travel accounts also known as seyahatnâmes in Turkish are valuable sources in historical writing and particularly in cultural history research for gathering and validating information about specific periods or regions. They can also contribute to studies on the history of Islamic sciences. Written in various languages by travelers who were curious about foreign cultures and civilizations, these seyahatnâmes played a crucial role in disseminating the accumulated knowledge of Indian-Islamic civilization beyond the Indian subcontinent and informing other civilizations about the scholarly and cultural heritage of this region. During approximately eight centuries of Islamic rule over the Indian subcontinent, many travelers visited this area, with some staying for extended periods. The information provided by these travelers has become the subject of numerous academic studies. However, no study has yet been conducted that specifically considers Indian travel accounts as a source for legal history to write a comprehensive account of the history of Islamic law in India through these texts. This study aims to fill this gap by examining records, events, and evaluations related to the history of jurisprudence on the Indian subcontinent using an external perspective derived from travel accountsfrom different periods and centuries.

References

  • Acar, Serkan. “Rusya’dan Hindistan’a Bir Sergüzeşt: Afanasiy Nikitin ve Seyahatnâmesi.” Karadeniz Araştırmaları Dergisi 9, no. 36 (2012): 71-82.
  • Afzal Khan, Mohd. “A Central Asian Traveller's Account of South India.” Proceedings of the Indian History Congress 50 (1989): 267-279.
  • Akhmedov, B. A. “The “Bahr al-Asrar” of Mahmud B. Vali And Its Study in the Ussr And Elsewhere.” Journal of Asian History 25, no. 2 (1991): 163-164.
  • Akhtar, Awais. “A Biographical Sketch of European Travellers to India (1556-1707).” Journal of Indian Studies 3, no. 2 (2017): 95-108.
  • Alam, Muzaffar-Subrahmanyam, Sanjay. Indo-Persian Travels in the Age of Discoveries 1400–1800. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
  • Alam, Muzaffar-Subrahmanyam, Sanjay. Keşifler Çağında Hint-İran Seyahatleri 1400-1800. Çeviren Nihan Aksoy, İstanbul: Albaraka Yayınları, 2021.
  • Altıntaş, Meryem. “İbn Battûta'ya Göre Anadolu Şehirlerinde Siyâsî, Dinî, İlmî, İçtimâî ve İktisâdî Hayat.” Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, 2019.
  • Anjum, Faraz. “Avrupalı Seyyâhların Gözüyle Bâbürlüler Diyarı.” Derin Tarih Dergisi 20 (2022): 108-112.
  • Ansari, Mohammad Azhar. European Travellers Under The Mughals 1580-1627. Delhi: Idarah-i Adabiyat-i Delli, 1975.
  • Aydın, Ahmet. “Hint-İslam Kültürünün ve İlim Geleneğinin Kaynaklarından Biri Olarak Seyahatnâmeler.” Hint Alt Kıtasında Tarih Kaynakları ve Tarih Yazımı, Editör Şerafettin Deniz, 511-572. İstanbul: Fikir Kitap, 2024.
  • Aydın, M. Âkif. Osmanlı Devleti’nde Hukuk ve Adalet. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • Aykut, A. Said. “İbn Battûta,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 19. Ankara: TDV Yayınları, 1999, 361-368.
  • Aziz Ahmed. Hindistan’da İslam Kültürü Çalışmaları. Çeviren Latif. Boyacı. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
  • Bilge, Mustafa. “Büzürg b. Şehriyâr,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 6. Ankara: TDV Yayınları, 1992, 522.
  • Birol, Nurettin. “İbn Battûta Çağında Deşt-i Kıpçak ve Türkistan.” Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, 1991.
  • Büyüktaş, Canan Kuş. “Babürlüler Döneminde Kurban Bayramı Kutlamaları (1526-1707).” Academic Platform Journal of Islamic Research 4, no. 2 (2020), 145-157.
  • Büzürg b. Şehriyâr. Hârikalar Diyarı Hind. Çeviren Can Ceylan, İstanbul: İnkılab Yayınları, 2009.
  • Chaudhuri, ‘Supriya. “India Recognita: The Travels of Nicolò de’ Conti.” Oriente e Occidente nel Rinascimento, Editör Luisa Secchi Tarugi, 236-237. Milan: Istituto Francesco Petrarca, 2009.
  • Çakar, Ayşen Seymen. “Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği Hindistan’da Sati Geleneği.” Türkiye Barolar Birliği Dergisi 28, no. 120 (2015): 73-86.
  • Çetin, Altan. “İbn Battûta’ya Göre XIV. Asır Türk ve İslâm Dünyasında Yemek Kültürü.” XVI. Türk Tarih Kongresi, 3/1-26. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2015.
  • Demir, Hami. “Bâbürlü Devleti’ne Dair Seyahatnâmeler.” Hindistan’da Kurulan Türk-İslam Devletlerinin Tarihi Kaynakları, Editör Cihan Oruç, 383-432. İstanbul: Bilgeoğuz Yayınları, 2022.
  • Erturhan, Sabri. “Fıkhî Açıdan At Eti.” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11 (2007): 143-160.
  • Foltz, Richard. “Two Seventeenth-Century Central Asian Travellers to Mughal India.” Journal of the Royal Asiatic Society 6, no. 3 (1996): 367-377.
  • Foster, William. Early Travels in India. London: Oxford University Press, 1921.
  • Göksoy, İsmail Hakkı. “İbn Battûta’ya Göre Güneydoğu Asya Ülkeleri.” Dinî Araştırmalar 4, no. 12 (2002): 49-70.
  • İbn Battûta, İbn Battûta Seyahatnâmesi. Çeviren A. Sait Aykut, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2021.
  • Jackson, Peter. “The "Mamlūk" Institution in Early Muslim India.” The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland 2 (1990): 340-358.
  • Karayel, Habibe. “Sir Thomas Roe'un Gözünden Babürlü Sarayı.” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2015.
  • Kayalı, Yalçın. “Eski Bir Hint Geleneği: Sati.” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 53, no. 1 (2013): 365-374.
  • Khalid Masud, Muhammad. “Religion and State in Late Mughal India: The Official Status of the Fatawa Alamgiri.” LUMS Law Journal 3, no. 1 (2016): 32-50.
  • Koçak, İnci. “Misʻar b. Mühelhil,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 30. Ankara: TDV Yayınları, 2020, 176-177.
  • Kundra, Sakul. “Widow Immolation in Mughal India: Perceptions of French Travellers and Adventurers in the Seventeenth and Eighteenth Centuries.” Social Scientist 42, no. 9-10 (2014), 63-84.
  • Lohner, Jessica Hope. “Humanist or Exclusivist? A Critical Analysis of The Commentary of Father Monserrate.” Yüksek lisans tezi, Regina Üniversitesi, 2017.
  • Makdisî, Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr. Ahsenüt’t-tekâsim. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Manucci, Niccolò. Storia do Mogor. Çeviren William Irvine, Calcutta: Editions Indian, 1965.
  • Mes'ûdî, Ebû’l-Hasen Ali b. el-Hüseyin. Mürûcü’z-zeheb. Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 2005.
  • Monserrate, Antonio. The Commentary of Father Monserrate, S. J., On His Journey to the Court of Akbar. Çeviren John S Hoyland, London: Oxford University Press, 1922.
  • Muhammed Hasan, Zekî. er-Rehhâletü'l-müslimûn fi’l-usûri’l-vustâ. Kahire: Müessesetu Hindavî, 2012.
  • Mundy, Peter. The Travels of Peter Mundy in Asia. London: Hakluyt Society, 1925.
  • Nikitin, Afanasiy. Üç Deniz Ötesine Seyahat. Çeviren Serkan Acar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2018.
  • Oaten, Edward Farley. European Travellers in India. London: Kegan Paul Trench Trubner, 1909.
  • Ortaylı, İlber. “19. Asırdan Zamanımıza Hindistan Üzerine Türk Seyahatnâmeleri.” Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 47, no. 3-4 (1992): 271-277.
  • Overton, Keelan. “Vida de Jacques de Coutre: A Flemish Account of Bijapuri Visual Culture in the Shadow of Mughal Felicity.” The Visual World of Muslim India, Editör Laura Parodi, 233-239. London: I.B. Tauris, February, 2014.
  • Ömür, Emre. “Edward Terry ve Francisco Pelsaert’in Seyahatnâmeleri Işığında Cihangir Döneminde Babürlü Devletinde Yönetim ve Yaşayış.” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2016.
  • Pelsaert, Francisco. Jahangir's India: The Remonstrantie of Francisco Pelsaert. Çeviren W. H. Moreland, P. Geyl, Cambridge: W. Heffer, 1925.
  • Raj, Kapil. “Colonial Encounters and the Forging of New Knowledge and National Identities: Great Britain and India, 1760-1850.” Osiris 15 (2000): 119-134.
  • Rubies, Joan-Pau. Travel and Ethnology In The Renaissance South India Through European Eyes. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • Seydi Ali Reis. Mir’atü’l-Memâlik. Çeviren Ömer Tellioğlu, İstanbul: Kitabevi, 2021.
  • Şeyh Nizâmüddîn el-Burhanpûrî. Fetâvâyı Hindiyye: Ansiklopedik İslâm Fıkhı. Çeviren Mustafa Efe, İstanbul: Akçağ Yayınları, ts.
  • Taş, Aydın. “Seyahatnâmelerde Fıkıh Kültürü: İbn Battûta Örneği.” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16, no. 2 (2014): 423-492.
  • Tavernier, Jean-Baptiste. Tavernier Seyahatnâmesi. Çeviren Teoman Tunçdoğan, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2006. Tavernier, Jean-Baptiste. Travels in India. London: Macmillan, 1889.
  • Thevenot Jean de- Careri, Gemelli. Indian Travels of Thevenot and Careri. New Delhi: National Archives of India, 1949.
  • Valle, Pietro Della. Travels of Pietro Della Valle. London: Hakluyt Society, 1927.
  • Yaşar, Zeynep. Hindistan’ın Dulları ve Kadın. İstanbul: Kopernik Kitap, 2021.

Bir Türk-İslam Hukuk Tarihi Kaynağı Olarak Hint Seyahatnâmeleri

Year 2025, Volume: 17 Issue: 2, 273 - 296, 10.05.2025

Abstract

Seyahatnâmeler tarih yazımında özellikle de kültür tarihi araştırmalarında bir dönem yahut da bölgeye yönelik bilgilerin tespit ve teyidinde önemli veriler sunan kaynaklar olmakla birlikte aynı zamanda İslâmî ilimlerin tarihine yönelik çalışmalara da katkı sağlayabilecek metinlerdir. Kendileri için yabancı olan kültür ve medeniyetleri tanıma arzusu ile hareket eden seyyahların kaleminden çıkan farklı dillerde yazılmış çok sayıdaki seyahatnâme Hint-İslam medeniyeti birikimini Hint havzasının dışına taşımış ve diğer medeniyetleri bu bölgedeki ilmî ve kültürel mirastan haberdâr etmişlerdir. Hint alt kıtasında yaklaşık sekiz asırlık bir İslam hakimiyeti süresince bu bölgeyi ziyaret etmiş ve bir kısmı uzun süreler bu topraklarda kalmış seyyâhların sundukları bilgiler çok sayıda akademik araştırmanın konusu olmuştur. Seyahatnâmeleri özelde ise Hint seyahatnâmelerini bir hukuk tarihi kaynağı olarak görerek Hint’te İslam hukukunun gelişimini bu metinler üzerinden yazan bir çalışma henüz kaleme alınabilmiş değildir. Bu çalışma Hint alt kıtası hukuk tarihine yönelik kayıt, vakıa, hukukî hüküm ve uygulamaları dışarıdan bir gözle, seyyahların farklı dönem ve yüzyıllardaki çalışmaları üzerinden tespit etmeyi ve değerlendirmeyi hedeflemektedir.

References

  • Acar, Serkan. “Rusya’dan Hindistan’a Bir Sergüzeşt: Afanasiy Nikitin ve Seyahatnâmesi.” Karadeniz Araştırmaları Dergisi 9, no. 36 (2012): 71-82.
  • Afzal Khan, Mohd. “A Central Asian Traveller's Account of South India.” Proceedings of the Indian History Congress 50 (1989): 267-279.
  • Akhmedov, B. A. “The “Bahr al-Asrar” of Mahmud B. Vali And Its Study in the Ussr And Elsewhere.” Journal of Asian History 25, no. 2 (1991): 163-164.
  • Akhtar, Awais. “A Biographical Sketch of European Travellers to India (1556-1707).” Journal of Indian Studies 3, no. 2 (2017): 95-108.
  • Alam, Muzaffar-Subrahmanyam, Sanjay. Indo-Persian Travels in the Age of Discoveries 1400–1800. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
  • Alam, Muzaffar-Subrahmanyam, Sanjay. Keşifler Çağında Hint-İran Seyahatleri 1400-1800. Çeviren Nihan Aksoy, İstanbul: Albaraka Yayınları, 2021.
  • Altıntaş, Meryem. “İbn Battûta'ya Göre Anadolu Şehirlerinde Siyâsî, Dinî, İlmî, İçtimâî ve İktisâdî Hayat.” Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, 2019.
  • Anjum, Faraz. “Avrupalı Seyyâhların Gözüyle Bâbürlüler Diyarı.” Derin Tarih Dergisi 20 (2022): 108-112.
  • Ansari, Mohammad Azhar. European Travellers Under The Mughals 1580-1627. Delhi: Idarah-i Adabiyat-i Delli, 1975.
  • Aydın, Ahmet. “Hint-İslam Kültürünün ve İlim Geleneğinin Kaynaklarından Biri Olarak Seyahatnâmeler.” Hint Alt Kıtasında Tarih Kaynakları ve Tarih Yazımı, Editör Şerafettin Deniz, 511-572. İstanbul: Fikir Kitap, 2024.
  • Aydın, M. Âkif. Osmanlı Devleti’nde Hukuk ve Adalet. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • Aykut, A. Said. “İbn Battûta,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 19. Ankara: TDV Yayınları, 1999, 361-368.
  • Aziz Ahmed. Hindistan’da İslam Kültürü Çalışmaları. Çeviren Latif. Boyacı. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
  • Bilge, Mustafa. “Büzürg b. Şehriyâr,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 6. Ankara: TDV Yayınları, 1992, 522.
  • Birol, Nurettin. “İbn Battûta Çağında Deşt-i Kıpçak ve Türkistan.” Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, 1991.
  • Büyüktaş, Canan Kuş. “Babürlüler Döneminde Kurban Bayramı Kutlamaları (1526-1707).” Academic Platform Journal of Islamic Research 4, no. 2 (2020), 145-157.
  • Büzürg b. Şehriyâr. Hârikalar Diyarı Hind. Çeviren Can Ceylan, İstanbul: İnkılab Yayınları, 2009.
  • Chaudhuri, ‘Supriya. “India Recognita: The Travels of Nicolò de’ Conti.” Oriente e Occidente nel Rinascimento, Editör Luisa Secchi Tarugi, 236-237. Milan: Istituto Francesco Petrarca, 2009.
  • Çakar, Ayşen Seymen. “Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği Hindistan’da Sati Geleneği.” Türkiye Barolar Birliği Dergisi 28, no. 120 (2015): 73-86.
  • Çetin, Altan. “İbn Battûta’ya Göre XIV. Asır Türk ve İslâm Dünyasında Yemek Kültürü.” XVI. Türk Tarih Kongresi, 3/1-26. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2015.
  • Demir, Hami. “Bâbürlü Devleti’ne Dair Seyahatnâmeler.” Hindistan’da Kurulan Türk-İslam Devletlerinin Tarihi Kaynakları, Editör Cihan Oruç, 383-432. İstanbul: Bilgeoğuz Yayınları, 2022.
  • Erturhan, Sabri. “Fıkhî Açıdan At Eti.” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11 (2007): 143-160.
  • Foltz, Richard. “Two Seventeenth-Century Central Asian Travellers to Mughal India.” Journal of the Royal Asiatic Society 6, no. 3 (1996): 367-377.
  • Foster, William. Early Travels in India. London: Oxford University Press, 1921.
  • Göksoy, İsmail Hakkı. “İbn Battûta’ya Göre Güneydoğu Asya Ülkeleri.” Dinî Araştırmalar 4, no. 12 (2002): 49-70.
  • İbn Battûta, İbn Battûta Seyahatnâmesi. Çeviren A. Sait Aykut, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2021.
  • Jackson, Peter. “The "Mamlūk" Institution in Early Muslim India.” The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland 2 (1990): 340-358.
  • Karayel, Habibe. “Sir Thomas Roe'un Gözünden Babürlü Sarayı.” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2015.
  • Kayalı, Yalçın. “Eski Bir Hint Geleneği: Sati.” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 53, no. 1 (2013): 365-374.
  • Khalid Masud, Muhammad. “Religion and State in Late Mughal India: The Official Status of the Fatawa Alamgiri.” LUMS Law Journal 3, no. 1 (2016): 32-50.
  • Koçak, İnci. “Misʻar b. Mühelhil,” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi Cilt 30. Ankara: TDV Yayınları, 2020, 176-177.
  • Kundra, Sakul. “Widow Immolation in Mughal India: Perceptions of French Travellers and Adventurers in the Seventeenth and Eighteenth Centuries.” Social Scientist 42, no. 9-10 (2014), 63-84.
  • Lohner, Jessica Hope. “Humanist or Exclusivist? A Critical Analysis of The Commentary of Father Monserrate.” Yüksek lisans tezi, Regina Üniversitesi, 2017.
  • Makdisî, Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr. Ahsenüt’t-tekâsim. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Manucci, Niccolò. Storia do Mogor. Çeviren William Irvine, Calcutta: Editions Indian, 1965.
  • Mes'ûdî, Ebû’l-Hasen Ali b. el-Hüseyin. Mürûcü’z-zeheb. Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 2005.
  • Monserrate, Antonio. The Commentary of Father Monserrate, S. J., On His Journey to the Court of Akbar. Çeviren John S Hoyland, London: Oxford University Press, 1922.
  • Muhammed Hasan, Zekî. er-Rehhâletü'l-müslimûn fi’l-usûri’l-vustâ. Kahire: Müessesetu Hindavî, 2012.
  • Mundy, Peter. The Travels of Peter Mundy in Asia. London: Hakluyt Society, 1925.
  • Nikitin, Afanasiy. Üç Deniz Ötesine Seyahat. Çeviren Serkan Acar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2018.
  • Oaten, Edward Farley. European Travellers in India. London: Kegan Paul Trench Trubner, 1909.
  • Ortaylı, İlber. “19. Asırdan Zamanımıza Hindistan Üzerine Türk Seyahatnâmeleri.” Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 47, no. 3-4 (1992): 271-277.
  • Overton, Keelan. “Vida de Jacques de Coutre: A Flemish Account of Bijapuri Visual Culture in the Shadow of Mughal Felicity.” The Visual World of Muslim India, Editör Laura Parodi, 233-239. London: I.B. Tauris, February, 2014.
  • Ömür, Emre. “Edward Terry ve Francisco Pelsaert’in Seyahatnâmeleri Işığında Cihangir Döneminde Babürlü Devletinde Yönetim ve Yaşayış.” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2016.
  • Pelsaert, Francisco. Jahangir's India: The Remonstrantie of Francisco Pelsaert. Çeviren W. H. Moreland, P. Geyl, Cambridge: W. Heffer, 1925.
  • Raj, Kapil. “Colonial Encounters and the Forging of New Knowledge and National Identities: Great Britain and India, 1760-1850.” Osiris 15 (2000): 119-134.
  • Rubies, Joan-Pau. Travel and Ethnology In The Renaissance South India Through European Eyes. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • Seydi Ali Reis. Mir’atü’l-Memâlik. Çeviren Ömer Tellioğlu, İstanbul: Kitabevi, 2021.
  • Şeyh Nizâmüddîn el-Burhanpûrî. Fetâvâyı Hindiyye: Ansiklopedik İslâm Fıkhı. Çeviren Mustafa Efe, İstanbul: Akçağ Yayınları, ts.
  • Taş, Aydın. “Seyahatnâmelerde Fıkıh Kültürü: İbn Battûta Örneği.” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16, no. 2 (2014): 423-492.
  • Tavernier, Jean-Baptiste. Tavernier Seyahatnâmesi. Çeviren Teoman Tunçdoğan, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2006. Tavernier, Jean-Baptiste. Travels in India. London: Macmillan, 1889.
  • Thevenot Jean de- Careri, Gemelli. Indian Travels of Thevenot and Careri. New Delhi: National Archives of India, 1949.
  • Valle, Pietro Della. Travels of Pietro Della Valle. London: Hakluyt Society, 1927.
  • Yaşar, Zeynep. Hindistan’ın Dulları ve Kadın. İstanbul: Kopernik Kitap, 2021.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political and Civilization History of Islam
Journal Section Research Articles
Authors

Ahmet Aydın 0000-0002-0943-8813

Early Pub Date May 10, 2025
Publication Date May 10, 2025
Submission Date July 6, 2024
Acceptance Date March 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 17 Issue: 2

Cite

Chicago Aydın, Ahmet. “Bir Türk-İslam Hukuk Tarihi Kaynağı Olarak Hint Seyahatnâmeleri”. History Studies 17, no. 2 (May 2025): 273-96.