Per capita demand for cars is significantly higher in societies with higher purchasing power. Globally, demand for automobiles has been growing steadily, especially in developing countries. In Türkiye, where the automotive sector plays an important role in exports and the overall economy, per capita demand for automobiles has also been steadily increasing. This study examines the effects of national income and labor force participation rates on Türkiye's automobile demand. Using data from 1990 to 2022, the number of automobiles per 1,000 people is analyzed as the dependent variable, while national income per capita and labor force participation rate are analyzed as independent variables. The results of this study show that while labor force participation rate and national income per capita are expected to influence automobile ownership, the findings suggest that these variables do not exhibit a significant direct relationship with car ownership in Türkiye. The error correction coefficient (ECT) is found to be statistically significant, indicating that the system adjusts to long-run equilibrium within approximately 11.75 periods. However, both the long-run and short-run coefficients for the labor force participation rate and national income per capita are not statistically significant. This suggests that other factors, beyond income levels and labor force participation, may play a more substantial role in determining automobile demand. These results imply that the dynamics of automobile ownership in Türkiye are influenced by a broader range of factors, including infrastructure development, government policies, and consumer preferences, rather than solely by income and labor force participation rates. Future research could further explore the impact of these additional factors on car ownership, providing a more comprehensive understanding of the drivers behind automobile demand in Türkiye.
Satın alma gücü daha yüksek olan toplumlarda kişi başına düşen otomobil talebi önemli ölçüde daha yüksektir. Küresel olarak, özellikle gelişmekte olan ülkelerde otomobil talebi istikrarlı bir şekilde artmaktadır. Otomotiv sektörünün ihracatta ve genel ekonomide önemli bir rol oynadığı Türkiye'de de kişi başına düşen otomobil talebi istikrarlı bir şekilde artmaktadır. Bu çalışma, milli gelir ve işgücüne katılım oranlarının Türkiye'nin otomobil talebi üzerindeki etkilerini incelemektedir. 1990-2022 yılları arasındaki veriler kullanılarak, 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı bağımlı değişken olarak, kişi başına düşen milli gelir ve işgücüne katılım oranı ise bağımsız değişkenler olarak analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, işgücüne katılım oranı ve kişi başına düşen milli gelirin otomobil sahipliğini etkilemesi beklenirken, bulgular bu değişkenlerin Türkiye'de otomobil sahipliği ile anlamlı bir doğrudan ilişki sergilemediğini göstermektedir. Hata düzeltme katsayısı (ECT) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur ve sistemin uzun dönem dengesine yaklaşık 11.75 dönem içinde uyum sağladığını göstermektedir. Ancak, işgücüne katılım oranı ve kişi başına düşen milli gelir için hem uzun hem de kısa dönem katsayıları istatistiksel olarak anlamlı değildir. Bu durum, otomobil talebinin belirlenmesinde gelir düzeyi ve işgücüne katılımın ötesinde başka faktörlerin daha önemli bir rol oynayabileceğine işaret etmektedir. Bu sonuçlar, Türkiye'de otomobil sahipliği dinamiklerinin yalnızca gelir ve işgücüne katılım oranlarından değil, altyapı gelişimi, hükümet politikaları ve tüketici tercihleri de dahil olmak üzere daha geniş bir dizi faktörden etkilendiğini ima etmektedir. Gelecekteki araştırmalar, bu ek faktörlerin otomobil sahipliği üzerindeki etkisini daha fazla inceleyerek Türkiye'de otomobil talebinin arkasındaki itici güçlerin daha kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied Microeconometrics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 27, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | February 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 1 |
Hitit Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).