Research Article
BibTex RIS Cite

Maliye Bölümü Öğrencilerinin Yeşil Muhasebe ve Çevre Bilinci Algıları ve Farkındalıkları

Year 2025, Volume: 18 Issue: 1, 69 - 89, 30.04.2025
https://doi.org/10.17218/hititsbd.1489002

Abstract

Doğal kaynakların her geçen gün daha fazla tükenme riski ile karşı karşıya kalması tüm canlılar için çok büyük bir tehdittir. Ülkeler, işletmeler ve insanlar tarafından topluma ve çevreye verilen zararın artması sonucunda tüm dünyada sürdürülebilirlik konusunda bir farkındalık oluşmaya başlamıştır. Bu kapsamda yükseköğretim kurumlarına ve üniversite öğrencilerine de önemli sorumluluklar düşmektedir. Maliye lisans programı hem geleceğin muhasebecilerini yetiştirmesi hem de ülke politikalarına yön veren stratejik meslekleri yerine getirecek öğrencileri çalışma hayatına hazırlaması açısından kritik öneme sahip bölümlerden biridir. Sürdürülebilir kalkınmanın sağlanmasında öğrencilerin çevre bilinci algıları ve farkındalıkları ile yeşil muhasebe uygulamalarına bakış açıları belirleyici rol oynamaktadır. Yeşil muhasebe; çevresel kaynakların sürdürülebilirliğine katkıda bulunan ve muhasebenin sosyal sorumluluk kavramını ön plana çıkararak işletmelerin sadece kendi çıkarlarını değil tüm toplumun çıkarını gözetecek şekilde faaliyet göstermeleri esasına dayanan bir muhasebe yaklaşımıdır. Yeşil muhasebenin nihai amacı, sürdürülebilir kalkınmayı sağlamaktır. Yapılan bu açıklamalar doğrultusunda Maliye bölümü öğrencilerinin yeşil muhasebe ve çevre bilinci konusundaki algılarını ve farkındalıklarını araştırmak çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini elde edebilmek için Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İİBF Maliye bölümünde kayıtlı olan öğrencilere anket uygulanmıştır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada anketlerden elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf, akademik ortalama, iş/staj deneyimine sahip olma değişkenleri açısından yeşil muhasebe ve çevre bilinci ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı analiz kapsamındaki hipotezler ile test edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular öğrencilerde teorik olarak çevre bilincinin oluştuğuna işaret etmesine rağmen, öğrencilerin çevreyi ve toplumu korumak için yapılması gereken hususların uygulanması konusunda bazı eksiklikleri olduğunu ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin sosyal sorumluluk gereği çevrenin korunması için herkesin üzerine düşeni yapması gerektiğinin farkında oldukları ve bunun için kendilerinin de bazı özverilerde bulunmaya hazır oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin yeşil muhasebe ve çevre bilinci farkındalık düzeylerinin araştırılması ve bunlar üzerinde önemli etkisi olan değişkenlerin tespit edilmesi, yeşil muhasebe ve çevre konusunda farkındalık düzeyi çok yüksek öğrencilerin yetiştirilmesi açısından önemlidir. Böylece üniversitelerden sürdürülebilirlik bilincine sahip olarak mezun edilen öğrencilerin hem ülkemizin hem de dünyanın sürdürülebilir kalkınmasına katkı sağlaması beklenmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışma için etik onay, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu'ndan 25.4.2024 tarih ve 2024/04/05 sayılı olarak alınmıştır.

References

  • Agarwal, V. & Kalpaja, L. (2018). A Study on the Importance of Green Accounting. International Journal of Advance Research, Ideas and Innovations in Technology, 4(5), 206-210. Erişim adresi: https://www.ijariit.com/manuscripts/v4i5/V4I5-1234.pdf
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Apalı, A., & Acun, Ö. (2019). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Yeşili Koruma Bilincinin Yeşil Muhasebe Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 18-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oguzhan/issue/46602/571476
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42(5), 815-824. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.018
  • Bezirci, M., Özpeynirci, R. & Duman, H. (2011). Sosyal Sorumluluk Kavramı Bağlamında Yeşil Muhasebe Eğitimi: Bir Alan Araştırması. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(3), 61-89. Erişim adresim: https://earsiv.kmu.edu.tr/server/api/core/bitstreams/c0a9c44a-5fc3-4298-960d-40eab8a7ec9e/content
  • Brown, J. D. (2009). Statistics Corner Questions and answers about language testing statistics: Principal components analysis and exploratory factor analysis, definitions, differences, and choices. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13(2), 19-23.
  • Bulmer, M. G. (1979). Principles of Statistics. Dover.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kuramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi, (32), 470-483. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Çil Koçyiğit, S. & Tarsuslu, S. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Muhasebe Konusundaki Algıları ve Farkındalıkları: Bir Üniversite Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 326-340. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.643299
  • Dang, T. M. L. & Doan, T. T. (2023). Green Accounting with Sustainable Development in Vietnam. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 3(6), 1491-1494. Erişim adresi: https://www.multiresearchjournal.com/admin/uploads/archives/archive-1703742004.pdf
  • Demir, S. (2022). Comparison of Normality Tests in Terms of Sample Sizes under Different Skewness and Kurtosis Coefficients. International Journal of Assessment Tools in Education, 9(2), 397-409. https://doi.org/10.21449/ijate.1101295
  • Ebaid, I. E. (2022). Sustainability and Accounting Education: Perspectives of Undergraduate Accounting Students in Saudi Arabia. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(4), 1371-1393. https://doi.org/10.1108/JARHE-05-2021-0183
  • Ertaş, F. C. & Özkan, O. (2017). The Effects of Environmental Accounting Education on Students' Environmental Consciousness. IV. International Symposium on Accounting and Finance, 3-5 July 2017, Ohrid-Macedonia.
  • Hamed, S. B. M. (2018). The Role of Environmental Accounting Education to achieve Sustainability: Reality and Expectation. The fifth Scientific Conference of Environment and Sustainable Development in the Arid and Semi- Arid Regions (ICESD), 23-25 July 2018, Ajjdabiiya-Libya.
  • Hanifa, S. & Kahar, A. (2015). Green Accounting: Understanding of Accounting Students. First International Conference on Economics and Banking (ICEB-15), 26-27 May 2015, Jawa Barat-Indonesia.
  • Iskandar, R., Setiawati, L., Diyanti, F. & Sari, D. M. (2021). Student’s Literacy on Green Accounting Concept and its Challenges Ahead. Journal of Educational and Social Research, 11(6), 269-276. https://doi.org/10.36941/jesr-2021-0146
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 9. Baskı.
  • Kestane, A. & Çelik, N. (2023). Yeşil Muhasebenin Muhasebe Eğitimindeki Rolü: Kilis 7 Aralık Üniversitesinde Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 356-369. https://doi.org/10.36362/gumus.1205131
  • Khairin, F. N., Sukoharsono, E. G., Roekhudin & Hariadi, B. (2019). The “Green” Term and Accounting Education. The International Journal of Accounting and Business Society, 28(2), 1-16.
  • Maama, H. & Appiah, K. O. (2019). Green Accounting Practices: Lesson From An Emerging Economy. Qualitative Research in Financial Markets, 11(4), 456-478. https://doi.org/10.1108/QRFM-02-2017-0013
  • Öztürk Yöndemli, S. (2022). Türkiye’de Çevre Muhasebesi Konusunda Yayınlanmış Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(26), 743-767. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.031
  • Prasetyo, H., Indriani, I. K. & Widodo, A. (2020). Comparative Study on the Application of Green Accounting Based on University Social Responsibility at Universities in Pontianak. Journal of Islamic Accounting and Finance Research, 2(2), 185-208. https://doi.org/10.21580/jiafr.2020.2.2.6316
  • Putri, D. P. (2016). Green Accounting as a Part of University Social Responsibility: A Literature Review. International Conference on Education, November 22-24 2016, Malang City-Endonezya.
  • Saygın Yücel, T. & Öztürk, S. (2021). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Yeşil Muhasebe Algı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar IV içinde (s. 82-102), Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Silva, R. J., Tommasetti, R., Gomes, M. Z. & Silva Macedo, M. Á. (2020). How Green Is Accounting? Brazilian Students’ Perception. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2), 228-243. https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2019-0232
  • Süklüm, N. (2019). Yeşil Muhasebe Farkındalığının Sosyal Sorumluluk Çerçevesinde Analizi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (84), 95-112. https://doi.org/10.25095/mufad.625745
  • Süklüm, N. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Yeşil Muhasebe ve Yeşil Denetim İlişkisine Kavramsal Bir Bakış. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, TBMM 100. Yıl Özel Sayısı, 151-163. https://doi.org/10.33905/bseusbed.752576
  • Uzgören, N. (2012). Bilimsel Araştırmalarda Kullanılan Temel İstatistiksel Yöntemler ve SPSS Uygulamaları. Bursa: Ekin Yayınevi
  • Vasile, P., Andrica Cristina, C. & Mihaela, L. (2008). Green Accounting – A Challenge For The Accountant Specialist. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 17(3), 1387-1391. Erişim adresi: https://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2008/v3-finances-banks-accountancy/252.pdf
  • Yılmaz, Z. & Şahin, Z. (2017). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Yeşil Muhasebe Konusundaki Algıları ve Farkındalıkları. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(01), 110-122. Erişim adresi: https://ibaness.org/bnejss/2017_03_01/013_yilmaz_and_sahin.pdf

Green Accounting and Environmental Consciousness Perceptions and Awareness of Public Finance Department Students

Year 2025, Volume: 18 Issue: 1, 69 - 89, 30.04.2025
https://doi.org/10.17218/hititsbd.1489002

Abstract

The increasing risk of depletion of natural resources every passing day is a great threat to all living things. As a result of the increasing damage caused to society and the environment by countries, businesses and people, an awareness of sustainability has begun to emerge all over the world. In this context, higher education institutions and university students also have important responsibilities. The undergraduate program in Public Finance is one of the departments that has critical importance in terms of both educating the accountants of the future and preparing students who will fulfill strategic professions that shape the country's policies for business life. Students' perceptions and awareness of environmental awareness and their perspectives on green accounting practices play a decisive role in ensuring sustainable development. Green accounting is an accounting approach that contributes to the sustainability of environmental resources and emphasizes the concept of social responsibility in accounting, and is based on the principle that businesses operate in a way that considers not only their own interests but also the interests of the entire society. The ultimate goal of green accounting is to ensure sustainable development. In line with these explanations, the main purpose of the study is to investigate the perceptions and awareness of Public Finance students on green accounting and environmental awareness. In order to obtain the data of the study, a survey was applied to students registered in the Department of Public Finance of Kırşehir Ahi Evran University Faculty of Economics and Administrative Sciences. In this study where the quantitative research method was used, the data obtained from the surveys were analyzed using the SPSS program. Whether there were significant differences between the sub-dimensions of the green accounting and environmental awareness scale in terms of the variables of students' gender, age, class, academic average, and work/internship experience was tested with the hypotheses within the scope of the analysis. Although the findings obtained from the study indicate that the students have theoretical environmental awareness, they revealed that the students have some deficiencies in implementing the issues that need to be done to protect the environment and society. It was determined that the students are aware that everyone should do their part to protect the environment as a matter of social responsibility and that they are ready to make some sacrifices for this. Investigating the green accounting and environmental awareness awareness levels of the students and determining the variables that have a significant effect on them is important in terms of raising students with very high levels of awareness about green accounting and the environment. Thus, it is expected that students graduating from universities with sustainability awareness will contribute to the sustainable development of both our country and the world.

References

  • Agarwal, V. & Kalpaja, L. (2018). A Study on the Importance of Green Accounting. International Journal of Advance Research, Ideas and Innovations in Technology, 4(5), 206-210. Erişim adresi: https://www.ijariit.com/manuscripts/v4i5/V4I5-1234.pdf
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Apalı, A., & Acun, Ö. (2019). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Yeşili Koruma Bilincinin Yeşil Muhasebe Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 18-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oguzhan/issue/46602/571476
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42(5), 815-824. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.018
  • Bezirci, M., Özpeynirci, R. & Duman, H. (2011). Sosyal Sorumluluk Kavramı Bağlamında Yeşil Muhasebe Eğitimi: Bir Alan Araştırması. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(3), 61-89. Erişim adresim: https://earsiv.kmu.edu.tr/server/api/core/bitstreams/c0a9c44a-5fc3-4298-960d-40eab8a7ec9e/content
  • Brown, J. D. (2009). Statistics Corner Questions and answers about language testing statistics: Principal components analysis and exploratory factor analysis, definitions, differences, and choices. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13(2), 19-23.
  • Bulmer, M. G. (1979). Principles of Statistics. Dover.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kuramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi, (32), 470-483. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Çil Koçyiğit, S. & Tarsuslu, S. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Muhasebe Konusundaki Algıları ve Farkındalıkları: Bir Üniversite Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 326-340. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.643299
  • Dang, T. M. L. & Doan, T. T. (2023). Green Accounting with Sustainable Development in Vietnam. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 3(6), 1491-1494. Erişim adresi: https://www.multiresearchjournal.com/admin/uploads/archives/archive-1703742004.pdf
  • Demir, S. (2022). Comparison of Normality Tests in Terms of Sample Sizes under Different Skewness and Kurtosis Coefficients. International Journal of Assessment Tools in Education, 9(2), 397-409. https://doi.org/10.21449/ijate.1101295
  • Ebaid, I. E. (2022). Sustainability and Accounting Education: Perspectives of Undergraduate Accounting Students in Saudi Arabia. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(4), 1371-1393. https://doi.org/10.1108/JARHE-05-2021-0183
  • Ertaş, F. C. & Özkan, O. (2017). The Effects of Environmental Accounting Education on Students' Environmental Consciousness. IV. International Symposium on Accounting and Finance, 3-5 July 2017, Ohrid-Macedonia.
  • Hamed, S. B. M. (2018). The Role of Environmental Accounting Education to achieve Sustainability: Reality and Expectation. The fifth Scientific Conference of Environment and Sustainable Development in the Arid and Semi- Arid Regions (ICESD), 23-25 July 2018, Ajjdabiiya-Libya.
  • Hanifa, S. & Kahar, A. (2015). Green Accounting: Understanding of Accounting Students. First International Conference on Economics and Banking (ICEB-15), 26-27 May 2015, Jawa Barat-Indonesia.
  • Iskandar, R., Setiawati, L., Diyanti, F. & Sari, D. M. (2021). Student’s Literacy on Green Accounting Concept and its Challenges Ahead. Journal of Educational and Social Research, 11(6), 269-276. https://doi.org/10.36941/jesr-2021-0146
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 9. Baskı.
  • Kestane, A. & Çelik, N. (2023). Yeşil Muhasebenin Muhasebe Eğitimindeki Rolü: Kilis 7 Aralık Üniversitesinde Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 356-369. https://doi.org/10.36362/gumus.1205131
  • Khairin, F. N., Sukoharsono, E. G., Roekhudin & Hariadi, B. (2019). The “Green” Term and Accounting Education. The International Journal of Accounting and Business Society, 28(2), 1-16.
  • Maama, H. & Appiah, K. O. (2019). Green Accounting Practices: Lesson From An Emerging Economy. Qualitative Research in Financial Markets, 11(4), 456-478. https://doi.org/10.1108/QRFM-02-2017-0013
  • Öztürk Yöndemli, S. (2022). Türkiye’de Çevre Muhasebesi Konusunda Yayınlanmış Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(26), 743-767. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.031
  • Prasetyo, H., Indriani, I. K. & Widodo, A. (2020). Comparative Study on the Application of Green Accounting Based on University Social Responsibility at Universities in Pontianak. Journal of Islamic Accounting and Finance Research, 2(2), 185-208. https://doi.org/10.21580/jiafr.2020.2.2.6316
  • Putri, D. P. (2016). Green Accounting as a Part of University Social Responsibility: A Literature Review. International Conference on Education, November 22-24 2016, Malang City-Endonezya.
  • Saygın Yücel, T. & Öztürk, S. (2021). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Yeşil Muhasebe Algı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar IV içinde (s. 82-102), Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Silva, R. J., Tommasetti, R., Gomes, M. Z. & Silva Macedo, M. Á. (2020). How Green Is Accounting? Brazilian Students’ Perception. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2), 228-243. https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2019-0232
  • Süklüm, N. (2019). Yeşil Muhasebe Farkındalığının Sosyal Sorumluluk Çerçevesinde Analizi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (84), 95-112. https://doi.org/10.25095/mufad.625745
  • Süklüm, N. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Yeşil Muhasebe ve Yeşil Denetim İlişkisine Kavramsal Bir Bakış. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, TBMM 100. Yıl Özel Sayısı, 151-163. https://doi.org/10.33905/bseusbed.752576
  • Uzgören, N. (2012). Bilimsel Araştırmalarda Kullanılan Temel İstatistiksel Yöntemler ve SPSS Uygulamaları. Bursa: Ekin Yayınevi
  • Vasile, P., Andrica Cristina, C. & Mihaela, L. (2008). Green Accounting – A Challenge For The Accountant Specialist. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 17(3), 1387-1391. Erişim adresi: https://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2008/v3-finances-banks-accountancy/252.pdf
  • Yılmaz, Z. & Şahin, Z. (2017). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Yeşil Muhasebe Konusundaki Algıları ve Farkındalıkları. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(01), 110-122. Erişim adresi: https://ibaness.org/bnejss/2017_03_01/013_yilmaz_and_sahin.pdf
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Auditing and Accountability
Journal Section Articles
Authors

Hatice Pınar Kaya 0000-0002-8736-088X

Bediha Sultan Zıvalı 0000-0002-0464-4992

Early Pub Date April 20, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date May 23, 2024
Acceptance Date October 3, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Kaya, H. P., & Zıvalı, B. S. (2025). Maliye Bölümü Öğrencilerinin Yeşil Muhasebe ve Çevre Bilinci Algıları ve Farkındalıkları. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 69-89. https://doi.org/10.17218/hititsbd.1489002
Hitit Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).