Ülkemizde arazi ve arsa düzenlemesi (AAD) malikler arasında adaletsiz oluşu, arsa spekülasyonunu önlememesi, artan değerin malikler tarafından kazanılması, uygulama maliyetlerinin karşılanmaması ve uygulamanın öz finansmanla yürütülememesi gibi birçok konuda eleştirilmektedir. Yöntemin bu iyileştirme alanları, politika belgelerine ve yasa koyucunun yeni model arayışına da yansımaktadır. Araştırmacılar tarafından bu problemlerin çözümü için ulusal literatürde birçok model önerisi getirilmiştir. Bu çalışmada, yasa koyucunun model arayışına katkı sağlamak üzere arazi ve arsa düzenlemesine ilişkin model önerileri incelenmiştir. İncelenen model önerilerinin uygulama esasları, çalışma metodolojisi olarak belirlenen vaka çalışmasına uyarlanmıştır. Vaka çalışması olarak Ordu ili, Altınordu ilçesi sınırları içerisinde Yemişli, Akçatepe ve Karacaömer mahallelerinde gerçekleştirilmiş üç AAD projesi esas alınmıştır. Vaka çalışması ile her bir model önerisinin farklı özelliklere sahip uygulama alanlarındaki toprak düzenlemelerini gerçekleştirme, uygulama maliyetini karşılama ve ortaya çıkan değer artışının kamu tarafından kazanımı incelenmiştir. Çalışmada, model önerilerinin genelinde toprak düzenleme hedefinin geliştirilmesi yerine AAD yönteminin yalnızca hizmet alanlarının edinimini sağlayan bir yöntem olarak esas alındığı belirlenmiştir. Ayrıca birçok model önerisinde ortaya çıkan değer artışının kamuya ya da uygulama finansmanına aktarılması gerekliliği belirtilmiş olsa da çoğu çalışmada uygulama maliyetinin karşılanmasına ve artan değerin kazanımına ilişkin uygulama tasarımının oluşturulmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda ülkemizde model önerilerinin genelinin kamunun politika belgelerinde ortaya koyduğu hedefleri desteklemediği ve genellikle değer tespitine odaklandığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
The practice of land readjustment (LR) in Türkiye has faced criticism due to its inequities among landowners, inability to curb land speculation, limited value capture capacity, and lack of self-financing. These shortcomings have been acknowledged in land policy documents and goals, recently prompting lawmakers to explore alternative models. Researchers have proposed various models to address these issues. Therefore, the objective of this study is to analyze these model proposals in the literature on land readjustment in order to assist policymakers in search for an effective model. Through a case study, the study evaluates the outcomes of these proposed models in relation to the goals of land readjustment and provides recommendations to the public sector in their quests for an efficient model. The principles of the model proposals under study were adapted to the case study approach, which was the methodology of the study. The case study was based on three LR projects carried out in Yemişli, Akçatepe and Karacaömer neighbourhoods in Altınordu district of Ordu province. Through a case study, each model proposal is analyzed in terms of the realization of land development, cost recovery and value capture capacity in application areas with different characteristics. The study found that the model proposals mostly focus on the acquisition of service areas rather than the development of the land development objective. In addition, although many of the model proposals state that the resulting increase in value should be transferred to the public or to the financing of the implementation, it was found that the necessary design was not established in most of the studies. In this context, it was concluded that the model proposals in Türkiye generally do not support the objectives set out in the public policy documents and generally focus on value assessment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Land Management, Cadastral and Property |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |