Research Article
BibTex RIS Cite

Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?

Year 2025, Volume: 23 Issue: 1, 93 - 107, 30.06.2025

Abstract

Sahâbe, Kur’ân-ı Kerîm’de ve Hz. Peygamber’in hadislerinde övülen, genel olarak İslâm tarihinde özel olarak da hadis ilminde önemli yere sahip olan değerli bir nesildir. Sayısı yüz bin civarındadır ve bunlardan on bin kadarının ismi bilinmektedir. Hz. Peygamber Arap asıllı olduğu ve Arap Yarımadası’nda yaşadığı için doğal olarak muhatapları ve inananları da Arap Yarımadası’nın sakinleri olan Araplar olmuştur. Merak edilen husus, Araplar dışındaki milletlerden Hz. Peygamber’le görüşüp kendisine iman eden ve sahâbî olma şerefini elde eden kimselerin bulunup bulunmadığıdır. Varsa bunlar hangi milletlere mensuptur ve sayıları ne kadardır? Makalemizde bu konu ele alınacak, Arap-lar dışındaki milletlerden olup Hz. Peygamber’e iman edenler araştırılacak, hangi mil-letlerden ne kadar sahâbî bulunduğu tespit edilmeye çalışılacaktır.

References

  • Mehmet Efendioğlu, Arap Olmayan Sahâbîler (İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayını, 2011);
  • Ebü’l-Fazl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Alî b. Ahmed el-Ensârî, Lisânü’l-Arab (Beyrut: Dâru Sâder, ts.), 1/519;
  • Şihâbüddîn Ahmed b. Ali b. Hacer el-Askalânî, el-İsâbe fî temyîzi’s-sahâbe (Sayda - Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 1413/2012), s. 11;
  • Muhammed Rıza, Muhammed Rasûlullah (Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1385/1966), s. 59.
  • Mustafa Fayda, “Muhammed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları, 2020), 30/422;
  • Mehmet Efendioğlu, “Sahâbe”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2008), 35/ 491;
  • Muhammed Accâc el-Hatîb, es-Sünne kable’t-tedvîn (Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1400/1980), s. 405; Nevzat Aşık, Sahâbe ve Hadis Rivâyeti (İzmir: Akyol Neşriyat, 1981) s. 28;
  • Muhammed Tayyib Okiç, “İslâmiyette İlk Nüfus Sayımı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1-4 (Ankara: 1958-1959), s. 11-20;
  • Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil el-Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh, nşr. Muhammed Fuâd Abdülbâkî ve dğr. (Kahire: el-el-Matbaatü’s-Selefiyye, 1403/1982), “Cihâd”, 181;
  • Muhammed Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler (İstanbul: Osman Yalçın Matbaası, 1959), s. 47;
  • Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, el-Müsned, (Beyrut: Dâru Sâder, 1389/1969), 5/384;
  • Ebü’l-Hüseyn Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Câmiu’s-sahîh, nşr. Muhammed Fuâd Abdülbâkî (Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1374/1955), “İmân”, 67;
  • Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail b. Kesîr ed-Dımaşkî, İhtisâru Ulûmi’l-hadîs, nşr. ve şerh. Ahmed Muhammed Şâkir (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1370/1951), s. 185;
  • Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi (Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1977), s. 75;
  • Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebû Bekr es-Süyûtî, Tedrîbü’r-râvî fî şerhi Takrîbi’n-Nevevî, nşr. Abdülvehhâb Abdüllâtîf (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1399/1979), 2/221;
  • Muhammed b. Ca’fer el-Kettânî, er-Risâletü’l-müstetrafe li-beyâni meşhûri kütübi’s-sünneti’l-müşerrafe (İstanbul: Kahraman Yayınları, 1986), s. 126-128;
  • Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd et-Taberî, Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân, thk. Ahmed Muhammed Şâkir - Mahmûd Muhammed Şakir (Kahire: Mektebetü İbn Teymiyye, 1955-1969), 10/507-508;
  • Muhammed Hamidullah, el-Vesâiku’s-siyâsiyye li’l-ahdin-nebevî ve’l-hilâfeti’r-râşide (Beyrut: Dâru’n-Nefâis, 1405/1985), s. 104-105; Muhammed Rıza, Muhammed Rasûlullah, s. 272-273.
  • İzzüddîn Ali b. Muhammed b. el-Esîr el-Cezerî, el-Lübâb fî Tehzîbi’l-ensâb (Beyrut: Dâru Sâder, ts.), 1/26;
  • Hayrettin Karaman, Mukayeseli İslâm Hukuku (İstanbul: İrfan Yayınevi, 1974), s. 336;
  • Ömer Nasuhi Bilmen, Hukûk-u İslâmiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu (İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1985), 2/397;
  • Ebü’l-Meâlî Alâüddîn Muhammed b. Abdülbâkî el-Buhârî, et-Tırâzü’l-menkûş fî mehâsini’l-Hubûş (İstanbul: Süleymaniye kütüphanesi - Şehîd Ali Paşa Bölümü, nr. 2803, vr. 1b-58b), vr. 31a-31b;
  • bn Hacer, el-İsâbe, s. 205, 1758;
  • Ebû Ömer Yusuf b. Abdillâh b. Abdilber el-Kurtubî, el-İstî’âb fî ma’rifeti’l-ashâb, nşr. Ali Muhammed el-Bicâvî (Kahire: Dâru Nehdati Mısr, 1413/1992), 2/487;
  • İzzüddîn Ali b. Muhammed b. el-Esîr el-Cezerî, Üsdü’l-gâbe fî ma’rifeti’s-sahâbe (Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1432/2012), s. 1113;
  • Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, nşr. Şuayb el-Arnavut ve dğr. (Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1410/1990), 2/17-26;
  • Ebû Bekr Ahmed b. Yahyâ b. Câbir el-Belâzurî, Ensâbü’l-eşrâf, nşr. Muhammed Hamidullah (Kahire: Dâru’l-Ma’ârif, 1959), s. 180-181;
  • Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Câhiliye Çağı (Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1982) s. 73;
  • Ahmed Abdülhamîd eş-Şâmî, Fî tarîhi’l-Arab ve’l-İslâm (Kahire: Mektebetü’l-Anglo el-Mısriyye, 1982), s. 19;
  • Zekerya Kitapçı, Hz. Peygamber’in Hadislerinde Türk Varlığı (İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 1989), s. 65;
  • Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi, trc. Salih Tuğ (İstanbul: İrfan Yayımcılık. 1991), 1/626;
  • Ebû Dâvûd Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, es-Sünen, thk. Kemal Yusuf el-Hût (Beyrut: Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekâfiyye, 1409/1988), “Melâhim”, 8;
  • Zeynüddîn Abdurraûf el-Münâvî, et-Teysîr bi-şerhi’l-Câmii’s-sagîr (Riyad: Mektebetü’l-İmâm eş-Şâfi’î, 1408/1988), 1/164;
  • İsmâil b. Muhammed el-Aclûnî, Keşfü’l-hafâ ve müzîlü’l-iltibâs ammâ iştehera mine’l-ehâdîsi alâ elsineti’n-nâs (Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî 1351/1932), 1/138;
  • İsmail Hakkı İzmirli, “Peygamber ve Türkler”, İkinci Türk Tarih Kurumu Kongresi / Tebliğler (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2010), s. 1017;
  • Dehhâm İbrahim el-Hesneyânî, Sîretü’s-sahâbî Câbân el-Kürdî (Erbil: Mektebü’t-Tefsîr, 1349/2018), s. 86-145;
  • Ebü’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed et-Taberânî, el-Mu’cemü’l-evsat, nşr. Târık b. İvezullah b. Muhammed ve dğr. (Kahire: Dâru’l-Haremeyn li’t-Tıbâ’a, 1415/1995);
  • Ebû Nüaym Ahmed b. Abdillah el-İsfahânî, Ma’rifetü’s-sahâbe, nşr. Âdil b. Yusuf el-Azâzî (Riyad: Dâru’l-Vatan li’n-Neşr, 1419/1998), 6/3073;
  • Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî, Tecrîdü esmâi’s-sahâbe (Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, ts.), 1/71;
  • Mehmed Zihnî Efendi, Meşâhîru’n-nisâ, sad. Bedrettin Çetiner (İstanbul: Şamil Yayınevi, 1982), 1/387.
  • İbn Hacer, el-İsâbe, s. 1899;
  • Aynur Uraler, “Sümeyye bint Hubbât”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2010), 38/134;
Year 2025, Volume: 23 Issue: 1, 93 - 107, 30.06.2025

Abstract

References

  • Mehmet Efendioğlu, Arap Olmayan Sahâbîler (İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayını, 2011);
  • Ebü’l-Fazl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Alî b. Ahmed el-Ensârî, Lisânü’l-Arab (Beyrut: Dâru Sâder, ts.), 1/519;
  • Şihâbüddîn Ahmed b. Ali b. Hacer el-Askalânî, el-İsâbe fî temyîzi’s-sahâbe (Sayda - Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 1413/2012), s. 11;
  • Muhammed Rıza, Muhammed Rasûlullah (Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1385/1966), s. 59.
  • Mustafa Fayda, “Muhammed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları, 2020), 30/422;
  • Mehmet Efendioğlu, “Sahâbe”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2008), 35/ 491;
  • Muhammed Accâc el-Hatîb, es-Sünne kable’t-tedvîn (Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1400/1980), s. 405; Nevzat Aşık, Sahâbe ve Hadis Rivâyeti (İzmir: Akyol Neşriyat, 1981) s. 28;
  • Muhammed Tayyib Okiç, “İslâmiyette İlk Nüfus Sayımı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1-4 (Ankara: 1958-1959), s. 11-20;
  • Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil el-Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh, nşr. Muhammed Fuâd Abdülbâkî ve dğr. (Kahire: el-el-Matbaatü’s-Selefiyye, 1403/1982), “Cihâd”, 181;
  • Muhammed Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler (İstanbul: Osman Yalçın Matbaası, 1959), s. 47;
  • Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, el-Müsned, (Beyrut: Dâru Sâder, 1389/1969), 5/384;
  • Ebü’l-Hüseyn Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Câmiu’s-sahîh, nşr. Muhammed Fuâd Abdülbâkî (Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1374/1955), “İmân”, 67;
  • Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail b. Kesîr ed-Dımaşkî, İhtisâru Ulûmi’l-hadîs, nşr. ve şerh. Ahmed Muhammed Şâkir (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1370/1951), s. 185;
  • Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi (Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1977), s. 75;
  • Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebû Bekr es-Süyûtî, Tedrîbü’r-râvî fî şerhi Takrîbi’n-Nevevî, nşr. Abdülvehhâb Abdüllâtîf (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1399/1979), 2/221;
  • Muhammed b. Ca’fer el-Kettânî, er-Risâletü’l-müstetrafe li-beyâni meşhûri kütübi’s-sünneti’l-müşerrafe (İstanbul: Kahraman Yayınları, 1986), s. 126-128;
  • Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd et-Taberî, Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân, thk. Ahmed Muhammed Şâkir - Mahmûd Muhammed Şakir (Kahire: Mektebetü İbn Teymiyye, 1955-1969), 10/507-508;
  • Muhammed Hamidullah, el-Vesâiku’s-siyâsiyye li’l-ahdin-nebevî ve’l-hilâfeti’r-râşide (Beyrut: Dâru’n-Nefâis, 1405/1985), s. 104-105; Muhammed Rıza, Muhammed Rasûlullah, s. 272-273.
  • İzzüddîn Ali b. Muhammed b. el-Esîr el-Cezerî, el-Lübâb fî Tehzîbi’l-ensâb (Beyrut: Dâru Sâder, ts.), 1/26;
  • Hayrettin Karaman, Mukayeseli İslâm Hukuku (İstanbul: İrfan Yayınevi, 1974), s. 336;
  • Ömer Nasuhi Bilmen, Hukûk-u İslâmiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu (İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1985), 2/397;
  • Ebü’l-Meâlî Alâüddîn Muhammed b. Abdülbâkî el-Buhârî, et-Tırâzü’l-menkûş fî mehâsini’l-Hubûş (İstanbul: Süleymaniye kütüphanesi - Şehîd Ali Paşa Bölümü, nr. 2803, vr. 1b-58b), vr. 31a-31b;
  • bn Hacer, el-İsâbe, s. 205, 1758;
  • Ebû Ömer Yusuf b. Abdillâh b. Abdilber el-Kurtubî, el-İstî’âb fî ma’rifeti’l-ashâb, nşr. Ali Muhammed el-Bicâvî (Kahire: Dâru Nehdati Mısr, 1413/1992), 2/487;
  • İzzüddîn Ali b. Muhammed b. el-Esîr el-Cezerî, Üsdü’l-gâbe fî ma’rifeti’s-sahâbe (Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1432/2012), s. 1113;
  • Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, nşr. Şuayb el-Arnavut ve dğr. (Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1410/1990), 2/17-26;
  • Ebû Bekr Ahmed b. Yahyâ b. Câbir el-Belâzurî, Ensâbü’l-eşrâf, nşr. Muhammed Hamidullah (Kahire: Dâru’l-Ma’ârif, 1959), s. 180-181;
  • Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Câhiliye Çağı (Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1982) s. 73;
  • Ahmed Abdülhamîd eş-Şâmî, Fî tarîhi’l-Arab ve’l-İslâm (Kahire: Mektebetü’l-Anglo el-Mısriyye, 1982), s. 19;
  • Zekerya Kitapçı, Hz. Peygamber’in Hadislerinde Türk Varlığı (İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 1989), s. 65;
  • Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi, trc. Salih Tuğ (İstanbul: İrfan Yayımcılık. 1991), 1/626;
  • Ebû Dâvûd Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, es-Sünen, thk. Kemal Yusuf el-Hût (Beyrut: Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekâfiyye, 1409/1988), “Melâhim”, 8;
  • Zeynüddîn Abdurraûf el-Münâvî, et-Teysîr bi-şerhi’l-Câmii’s-sagîr (Riyad: Mektebetü’l-İmâm eş-Şâfi’î, 1408/1988), 1/164;
  • İsmâil b. Muhammed el-Aclûnî, Keşfü’l-hafâ ve müzîlü’l-iltibâs ammâ iştehera mine’l-ehâdîsi alâ elsineti’n-nâs (Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî 1351/1932), 1/138;
  • İsmail Hakkı İzmirli, “Peygamber ve Türkler”, İkinci Türk Tarih Kurumu Kongresi / Tebliğler (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2010), s. 1017;
  • Dehhâm İbrahim el-Hesneyânî, Sîretü’s-sahâbî Câbân el-Kürdî (Erbil: Mektebü’t-Tefsîr, 1349/2018), s. 86-145;
  • Ebü’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed et-Taberânî, el-Mu’cemü’l-evsat, nşr. Târık b. İvezullah b. Muhammed ve dğr. (Kahire: Dâru’l-Haremeyn li’t-Tıbâ’a, 1415/1995);
  • Ebû Nüaym Ahmed b. Abdillah el-İsfahânî, Ma’rifetü’s-sahâbe, nşr. Âdil b. Yusuf el-Azâzî (Riyad: Dâru’l-Vatan li’n-Neşr, 1419/1998), 6/3073;
  • Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî, Tecrîdü esmâi’s-sahâbe (Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, ts.), 1/71;
  • Mehmed Zihnî Efendi, Meşâhîru’n-nisâ, sad. Bedrettin Çetiner (İstanbul: Şamil Yayınevi, 1982), 1/387.
  • İbn Hacer, el-İsâbe, s. 1899;
  • Aynur Uraler, “Sümeyye bint Hubbât”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2010), 38/134;
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Hadith
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Efendioğlu 0000-0001-9278-7596

Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 31, 2025
Acceptance Date June 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Efendioğlu, M. (2025). Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?. Hadis Tetkikleri Dergisi, 23(1), 93-107.
AMA Efendioğlu M. Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?. HTD. June 2025;23(1):93-107.
Chicago Efendioğlu, Mehmet. “Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?”. Hadis Tetkikleri Dergisi 23, no. 1 (June 2025): 93-107.
EndNote Efendioğlu M (June 1, 2025) Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?. Hadis Tetkikleri Dergisi 23 1 93–107.
IEEE M. Efendioğlu, “Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?”, HTD, vol. 23, no. 1, pp. 93–107, 2025.
ISNAD Efendioğlu, Mehmet. “Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?”. Hadis Tetkikleri Dergisi 23/1 (June 2025), 93-107.
JAMA Efendioğlu M. Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?. HTD. 2025;23:93–107.
MLA Efendioğlu, Mehmet. “Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 23, no. 1, 2025, pp. 93-107.
Vancouver Efendioğlu M. Hangi Milletlerden Sahâbî Vardır?. HTD. 2025;23(1):93-107.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU