THE EFFECTS OF BEHAVIOURS OF SCHOOL ADMINISTRATORS ON THE TEACHERS’ ORGANIZATIONAL COMMITMENT
Year 2015,
Volume: 3 Issue: 2, 20 - 38, 07.06.2016
Murat Selim Selvi
,
Nimet Ağca
Abstract
Organizational commitment has individual and organizational consequence as
productivity, staff turnover, motivation, performance indicators and resignation. In this
respect knowledge, skills, attitudes and behaviors of managers have highly effective on
employees. This study researches the effects of behaviors of school administrators on
teachers’organizational commitment. For this purpose, opinions and attitudes of
teachers related to their organizational commitment and behaviours of school
administrators in Tekirdag AKA College have been identified. Questionnaires were
used as data collection tool. According to the research results it is stated that in general
teachers of AKA College do not have any complains on characteristics and behaviors of
managers, in terms of commitment to workplace they are happy to work in college and
do not have any serious negative thinking
References
- Ada, N., Alper, İ.ve Atlı, F.(2008). Örgütsel İletişimin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi:
Manisa Organize Sanayi Bölgesinde Yer Alan ve İmalat Sektörü Çalışanları
Üzerinde Yapılan Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (2), 487-
518.
- Ağca, N. (2014), Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi:
Tekirdağ AKA Koleji Örneği, Basılmamış Tezsiz Yüksek Lisans Dönem
Projesi, Namık Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
- Akar, H. (2014).Okul Yöneticilerinin Örgütsel Bağlılıklarının İncelenmesi, Kilis 7
Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (8), 110-132.
- Aydemir, Ö. (2009). “Meslek Lisesi Müdürlerinin Yöneticilik Davranışlarının
Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi”, Basılmamış Yüksek Lisans
Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Balay, R. (1999). İşgörenlerin Örgütsel Bağlılık Etkenleri ve Sonuçları, Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1), 237-246.
- Balay, R. (2000). “Özel ve Resmi Liselerde Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel
Bağlılığı (Ankara İli Örneği)” Basılmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Sayıştay Dergisi,
59 (Ekim-Aralık), 125-139.
- Baştuğ, A. (2009). “Resmi Ortaöğretim Okullarındaki Stres Yaratan Yönetici
Davranışlarından Öğretmenlerin Etkilenme Durumları (Kırıkkale İli
Örneği)”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Baz, Y. (2012). “Yönetici Davranışlarının Öğretmen Verimliliği Üzerindeki Etkisi”
Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Cevahiroğlu, E. (2012). “İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Algıladıkları Liderlik
Davranışları İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: İstanbul İli Bayrampaşa
İlçesi Örneği”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Çakır, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık
düzeyleri ve okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi,
Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Çevik, R. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin
Mesleklerine Yabancılaşmasına Etkisi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,
Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Erceylan, N. (2010). “Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Çalışanların Örgütsel
Bağlılıkları Üzerindeki Etkileri Ve Bir Araştırma”, İnönü Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
- Gayır, G.B. (2011). Yönetici davranışlarının çalışanların örgütsel bağlılığı üzerine
etkileri: Sağlık Bakanlığına bağlı yataklı tedavi kurumlarında çalışan
hemşirelere yönelik bir araştırma-Diyarbakır örneği, Basılmamış Yüksek
Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Genç, N. (2004), Yönetim ve Organizasyon, Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin
Kitabevi, Ankara.
- Işık, M. (2009). “Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri İle Örgütsel Bağlılık
Arasındaki İlişki”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kılıçoğlu, G.(2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık algılarının bazı
değişkenler açısında incelenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi Ege
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Koçel, T. (1999). İşletme Yöneticiliği, 7. Baskı, Beta Basım-Yayım, İstanbul.
Mercan, M. (2006). “Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Yabancılaşma Ve
Örgütsel Vatandaşlık”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar,
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Mowday, R.T., L.W. Porter, R.M.Steers (1982). “Employee- Organization Linkages:
The Psychology of Commitment, Absenteeism And Turnover”, New York,
Academic Press. in Reichers, A.E. A Revicev and Reconceptualization of
Organizational Commitment, Academy of Management Review, 10 (3), 465-
476.
- Örücü, E. (2013). Modern İşletmecilik, 9.Baskı, Dora Basım-yayın Dağıtım, Bursa.
Sümer, T.K. (2010), İlköğretim okullarında yönetici davranışlarının öğretmenler
üzerindeki etkilerinin oluşturduğu stres, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,
Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2012a). İşletme Bilimine Giriş, 19.Baskı, Eğitim Akademi
Yayınları, Konya.
- Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2012b). Yönetim ve Organizasyon, 14.Baskı, Eğitim
Akademi Yayınları, Konya.
- Yüce, S. (2010). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle
Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Ankara
İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
OKUL YÖNETİCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞINA ETKİSİ
Year 2015,
Volume: 3 Issue: 2, 20 - 38, 07.06.2016
Murat Selim Selvi
,
Nimet Ağca
Abstract
Örgütsel bağlılık; verimlilik, personel devir hızı, motivasyon, performans göstergeleri
ve işten ayrılma düşüncesi gibi bireysel ve örgütsel sonuçlar doğurmaktadır. Bu
bakımdan işletme yöneticilerinin bilgi, yetenek, tutum ve davranışları çalışanlar
üzerinde oldukça etkilidir. Bu çalışma örgütsel yönetici davranışlarının öğretmenlerin
örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisini incelemektedir. Bu amaçla Tekirdağ AKA
Koleji’ndeki öğretmenlerin okul yöneticilerinin davranışları ve örgütsel bağlılıklarına
ilişkin görüş ve tutumları tespit edilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket formları
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre genel olarak AKA Koleji’ndeki
öğretmenlerin yöneticilerinin özellikleri ve davranışlarından yana bir sıkıntılarının
olmadığı, işyerine bağlılık açısından da Kolejde çalışmaktan memnun oldukları, ciddi
bir olumsuzluk düşünmedikleri ortaya çıkmıştır.
References
- Ada, N., Alper, İ.ve Atlı, F.(2008). Örgütsel İletişimin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi:
Manisa Organize Sanayi Bölgesinde Yer Alan ve İmalat Sektörü Çalışanları
Üzerinde Yapılan Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (2), 487-
518.
- Ağca, N. (2014), Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi:
Tekirdağ AKA Koleji Örneği, Basılmamış Tezsiz Yüksek Lisans Dönem
Projesi, Namık Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
- Akar, H. (2014).Okul Yöneticilerinin Örgütsel Bağlılıklarının İncelenmesi, Kilis 7
Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (8), 110-132.
- Aydemir, Ö. (2009). “Meslek Lisesi Müdürlerinin Yöneticilik Davranışlarının
Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi”, Basılmamış Yüksek Lisans
Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Balay, R. (1999). İşgörenlerin Örgütsel Bağlılık Etkenleri ve Sonuçları, Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1), 237-246.
- Balay, R. (2000). “Özel ve Resmi Liselerde Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel
Bağlılığı (Ankara İli Örneği)” Basılmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Sayıştay Dergisi,
59 (Ekim-Aralık), 125-139.
- Baştuğ, A. (2009). “Resmi Ortaöğretim Okullarındaki Stres Yaratan Yönetici
Davranışlarından Öğretmenlerin Etkilenme Durumları (Kırıkkale İli
Örneği)”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Baz, Y. (2012). “Yönetici Davranışlarının Öğretmen Verimliliği Üzerindeki Etkisi”
Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Cevahiroğlu, E. (2012). “İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Algıladıkları Liderlik
Davranışları İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: İstanbul İli Bayrampaşa
İlçesi Örneği”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Çakır, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık
düzeyleri ve okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi,
Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
- Çevik, R. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin
Mesleklerine Yabancılaşmasına Etkisi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,
Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Erceylan, N. (2010). “Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Çalışanların Örgütsel
Bağlılıkları Üzerindeki Etkileri Ve Bir Araştırma”, İnönü Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
- Gayır, G.B. (2011). Yönetici davranışlarının çalışanların örgütsel bağlılığı üzerine
etkileri: Sağlık Bakanlığına bağlı yataklı tedavi kurumlarında çalışan
hemşirelere yönelik bir araştırma-Diyarbakır örneği, Basılmamış Yüksek
Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Genç, N. (2004), Yönetim ve Organizasyon, Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin
Kitabevi, Ankara.
- Işık, M. (2009). “Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri İle Örgütsel Bağlılık
Arasındaki İlişki”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kılıçoğlu, G.(2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık algılarının bazı
değişkenler açısında incelenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi Ege
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Koçel, T. (1999). İşletme Yöneticiliği, 7. Baskı, Beta Basım-Yayım, İstanbul.
Mercan, M. (2006). “Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Yabancılaşma Ve
Örgütsel Vatandaşlık”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar,
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Mowday, R.T., L.W. Porter, R.M.Steers (1982). “Employee- Organization Linkages:
The Psychology of Commitment, Absenteeism And Turnover”, New York,
Academic Press. in Reichers, A.E. A Revicev and Reconceptualization of
Organizational Commitment, Academy of Management Review, 10 (3), 465-
476.
- Örücü, E. (2013). Modern İşletmecilik, 9.Baskı, Dora Basım-yayın Dağıtım, Bursa.
Sümer, T.K. (2010), İlköğretim okullarında yönetici davranışlarının öğretmenler
üzerindeki etkilerinin oluşturduğu stres, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,
Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2012a). İşletme Bilimine Giriş, 19.Baskı, Eğitim Akademi
Yayınları, Konya.
- Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2012b). Yönetim ve Organizasyon, 14.Baskı, Eğitim
Akademi Yayınları, Konya.
- Yüce, S. (2010). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle
Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Ankara
İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.