Research Article
BibTex RIS Cite

INTELLIGENCE CARDS PREPARED FOR 0-12 MONTHS CHILDREN AND DESIGN PROBLEMS

Year 2025, Volume: 17 Issue: 2, 197 - 210, 28.04.2025

Abstract

During the first three years of life, the human brain records what it sees around it, just like a recording device. Therefore, during this time it is important to regularly stimulate the development of the five senses: sight, hearing, smell, touch, and taste. It is known that newborns, the first months of the 0-12 months group of babies included in the study, are somewhat weak in vision, but this sense develops over time, and they are sensitive to primary colors. Therefore, they show their sensitivity to bright and vivid colors by preferring objects in these colors. In this age range, where both mental and physical development accelerates very rapidly, it is seen that it is essential to nurture visual perception and aesthetic phenomena. As repetition and consistency are the keys to success in teaching, it is also very important that all visual materials for preschoolers with aesthetic concerns are prepared and presented by experts. In this context, the study aims to examine the intelligence cards designed and sold for the 0–12-month group in terms of design to determine the design problems and to put forward suggestions. As a result of the study, it was determined that the examples of intelligence cards designed for the 0–12-month group in the market partially fulfill the evaluation criteria determined by the researcher or have certain design deficiencies.

References

  • Şimşek, T. (2016). Okul öncesinde çocuk edebiyatı ve medya. Grafiker Yayınları. Taylor, E., Rutter, M., Taylor, L. (1995). Syndromes of Attention Deficit and Overactivity, child and adolescent psychiatry; modern approaches. Blackwell Science, Oxford, 3:285-307. Ülgen, Gülten. Algılama ve Eğitim. Eğitim ve Bilim, [S.l.], v. 8, n. 46, nov. 1983. ISSN 1300-1337. S.27-35. Erişim Adresi: https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5775>. Erişim Tarihi: 12.02.2024 Yılmaz, N. (2003), Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları. Yörükoğlu, A. (1978). Çocuk Ruh Sağlığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Weiss, G., (1996). Attention Deficit Hyperactivity Disorder, child and adolescent psychiatry, Williams and Wilkins, 2:544-563.

0-12 AY DÖNEM ÇOCUKLARINA YÖNELIK HAZIRLANAN ZEKÂ KARTLARININ GÖRSEL TASARIM AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2025, Volume: 17 Issue: 2, 197 - 210, 28.04.2025

Abstract

Yaşamın ilk üç yılında insan beyni, tıpkı bir kayıt cihazı gibi çevresinde gördüklerini kaydeder. Bu nedenle, bu süre boyunca; görme, duyma, koku alma, dokunma ve tat alma gibi beş duyunun gelişimini düzenli olarak uyarmak önemlidir. Araştırmaya dahil edilen 0-12 ay grubu bebeklerin ilk ayları olan yeni doğanlar, görme konusunda biraz zayıf olduğu ama zamanla bu duyularının geliştiği ayrıca ana renklere hassasiyet gösterdikleri bilinmektedir. Bu yüzden parlak ve canlı renklere karşı duyarlılıklarını bu renklerdeki nesneleri öncelikli tercihleriyle belli ederler. Hem zihinsel hem de fiziksel gelişimin çok hızlı ivme gösterdiği bu yaş aralığında, görsel algı ve estetik olguyu beslemenin oldukça önemli olduğu görülmektedir. Tekrarlama ve tutarlılık, öğretimdeki başarının anahtarı olarak bilinmektedir. Estetik kaygıları olan okul öncesi görsel tüm materyallerin bilirkişiler tarafından hazırlanıp sunulması da bu öğretim başarısını destekleyen bir diğer önemli olgudur. Sağ lobu besleyen görsel her türlü alıştırma, daha açık bir algı durumuna ve hızlı öğrenme becerisinin gelişmesine imkan sağlamaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, 0-12 ay grubu için tasarlanan ve satışı yapılan zekâ kartlarının tasarımsal açıdan incelenmesi ve tasarım sorunlarının neler olduğunun belirleyerek öneriler ortaya koymaktır. Çalışmanın sonucunda; piyasada var olan 0-12 ay grubu için tasarlanan zekâ kartı örneklerinin araştırmacı tarafından belirlenen değerlendirme kriterlerini kısmen taşıdığı veya belirli tasarımsal eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Şimşek, T. (2016). Okul öncesinde çocuk edebiyatı ve medya. Grafiker Yayınları. Taylor, E., Rutter, M., Taylor, L. (1995). Syndromes of Attention Deficit and Overactivity, child and adolescent psychiatry; modern approaches. Blackwell Science, Oxford, 3:285-307. Ülgen, Gülten. Algılama ve Eğitim. Eğitim ve Bilim, [S.l.], v. 8, n. 46, nov. 1983. ISSN 1300-1337. S.27-35. Erişim Adresi: https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5775>. Erişim Tarihi: 12.02.2024 Yılmaz, N. (2003), Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları. Yörükoğlu, A. (1978). Çocuk Ruh Sağlığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Weiss, G., (1996). Attention Deficit Hyperactivity Disorder, child and adolescent psychiatry, Williams and Wilkins, 2:544-563.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Visual Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Gökçe Arifoğlu 0000-0002-4695-1421

Publication Date April 28, 2025
Submission Date January 29, 2025
Acceptance Date March 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Arifoğlu, G. (2025). INTELLIGENCE CARDS PREPARED FOR 0-12 MONTHS CHILDREN AND DESIGN PROBLEMS. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 197-210.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)