Graduated Unemployment Anxiety and Confidence-Seeking Among Youth
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 626 - 644
İlknur Ekiz Ataşer
,
Nuh Akçakaya
Abstract
There are several studies on future anxieties of university students in relation to unemployment. Generally, studies focus on the relationship between students’ demographical variables and future anxieties. Several sociological variables capable of shaping future anxiety are omitted. Therefore, a research logic that focuses on factors resulting in higher or lower future anxiety is crucial. For one thing, young people with future anxiety can experience it in different forms, although they may share similar socio-demographic traits. This research focuses on forms of trust in university students with future anxiety. The research aims to investigate the relationship between future anxiety and different forms of trust. The place where the research was conducted was the students studying at three state universities and one foundation university in Konya. In our design, we limit the number of types of trust with five. Based on a quantitative survey research (N=682) the results indicate that different types of trust can be used in explaining future anxieties. Accordingly, national economy, conditions in city of residence and trust to studied major can decrease future anxieties. On the other hand, future anxiety increases trust in crypto-currencies as a security tool. Finally, students who are passionate about working in their field and who are self-confident also have increased anxiety about the future.
Ethical Statement
The author(s) declared that they complied with ethical principles during the preparation of the study.
References
- Acer, K. K., & Güçlü, N. (2017). Türkiye'de yükseköğretimin genişlemesi: Gerekçeler ve ortaya çıkan sorunlar. Yükseköğretim Dergisi, 7(1), 28–38.
- Aghasoy, G., & Kazaz, P. (2023). Understanding the motivation of Generation Z youth to invest in crypto assets in Turkey: A qualitative research. In D. Köse (Ed.), International research in social, humanities and administrative sciences (pp. 464–478). Ankara: Platanus Publishing.
- Akgün Güdücü, S., & Özerk, H. (2022). Türkiye’de üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarıyla ilintili olarak 1996–2020 yılları arasında yapılan araştırmaların incelenmesi ve değerlendirilmesi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748–769.
- Alaosman, F. B. (2019). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ve başa çıkma yöntemleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa, Kıbrıs.
- Apaydın, Ç. (2020). Türkiye'de gençlerin yükseköğretimden ve lisansüstü eğitimden işe geçiş süreçlerinin yıllara göre değişimi. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 219–232.
- Arıkan, R. (2013). Anketler ve anket soruları. Ankara: Nobel.
- Ateş, S. S. (2019). Anxiety of unemployment before the graduation: Research on university students in the aviation departments. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(5), 165–174.
- Aydemir, M. A. (2011). Sosyal sermaye, topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması. Konya: Çizgi Kitabevi.
- Bezirgan, E. (2024). Cryptocurrency interest in geographical regions with high unemployment rates.
Pressacademia Procedia, 18(1), 6–11. https://doi.org/10.17261/pressacademia.2023.1844
- Bora, A. (2021). Aile: En güçlü işsizlik sigortası. In T. Bora et al. (Eds.), "Boşuna mı okuduk?" Türkiye'de beyaz yakalı işsizliği (pp. 117–140). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bora, T. (2021). Beyaz yakalıların iş bulma ve geçinme stratejileri. In T. Bora et al. (Eds.), "Boşuna mı okuduk?" Türkiye'de beyaz yakalı işsizliği (pp. 203–258). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2015a). Yeniden üretim: Eğitim sistemine ilişkin bir teorinin ilkeleri (A. Sümer, L. Ünsaldı & Ö. Akkaya, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2015b). Varisler: Öğrenciler ve kültür (L. Ünsaldı & A. Sümer, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (32), 470–483.
- Çelik, K. (2008). ‘My state is my father’: Youth unemployment experiences under the weak state welfare provisions of Turkey. Journal of Youth Studies, 11(4), 429–444. https://doi.org/10.1080/13676260802106191
- David, W. (1978). The problems of graduate employment. Paedagogica Europaea, 13(1), 71–88.
- Ekiz Ataşer, İ. (2022). Çalışma yaşamı, toplumsal belirsizlik ve risk: Türkiye örneği. Ankara: Orion Akademi.
- Ekizoğlu, Ö. (2023). The effect of faculty of sports sciences students' unemployment concerns on academic self-efficiency. Journal of Education and Recreation Patterns, 4(1), 31–45.
- Erdem, E., & Tuğcu, C. (2012). Higher education and unemployment: A cointegration and causality analysis of the case of Turkey. European Journal of Education, 47(2), 299–309.
- Fergusson, D. M., Boden, J. M., & Horwood, L. J. (2007). Recurrence of major depression in adolescence and early adulthood, and later mental health, educational and economic outcomes. The British Journal of Psychiatry, 191(4), 335–342.
- Field, J. (2008). Sosyal sermaye (B. Bilgen & B. Şen, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Gençliğe kripto para hakkında sorduk. (2023). Erişim Tarihi: 25.07.2025. https://genckonfed.org/genclige-kripto-para-hakkinda-sorduk adresinden erişilmiştir.
- Geylani, M., & Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği"nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, (8), 284–300.
- Hammad, M. A. (2016). Future anxiety and its relationship to students' attitude toward academic specialization. Journal of Education and Practice, 7(15), 54–65.
- Harat, F. A., & Taher, M. H. (2023). Unemployment anxiety among university students. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(2), 232–239.
- Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin kısa tarihi. (A. Onocak, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Hess, L., Petersen, A., & Mortimer, J. (2010). Youth, unemployment and marginality: The problem and the solution. In A. Petersen & J. Mortimer (Eds.), Youth unemployment and society (pp. 3–33). England: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511664021.001
- Hinton, P. R., McMurray, I., & Brownlow, C. (2014). SPSS explained. New York: Routledge.
- International Labour Organization (ILO). (2020). Youth employment. Erişim Tarihi: 08.09.2023.
https://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/youth-employment/lang--en/index.htm adresinden erişilmiştir.
- Israel, G. D. (1992). Determining sample size (Fact Sheet PEOD-6, pp. 1–5). Florida: University of Florida.
- İŞKUR. (2023). İstatistik yıllıkları: İşsizlerin öğrenim durumuna göre dağılımı. Konya. Erişim tarihi: 08.07.2023.
- Kaya Erdoğan, E. (2021). "Bayağı kalabalığız: Üniversiteli işsizliği". İstanbul: İletişim Yayınları.
- Kaya, M., & Göktolga, Z. (2014). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentisinin yapısal eşitlik modeli ve CHAID analizi ile belirlenmesi: Cumhuriyet Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir uygulama. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(1), 127–139.
- Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141–152.
- Kutlu, Ş. Ş., Çetinbakış, M., & Kutlu, M. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Ekev Akademi Dergisi, (78), 511–522.
- Kuyu, B., & Canpolat, B. (2022). Yarının ve sonraki günlerin kaygısı: Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı. In 6. Uluslararası Akademik Öğrenci Çalışmaları Kongresi (pp. 161–168). İstanbul: Güven Plus.
- Lehmann, W. (2019). Forms of capital in working-class students’ transition from university to employment. Journal of Education and Work, 32(4), 347–359. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1617841
- Loprest, P., Spaulding, S., & Nightingale, D. S. (2019, December). Disconnected young adults: Increasing engagement and opportunity. RSF: The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, 5(5), 221–243. https://doi.org/10.7758/RSF.2019.5.5.11
- Lüküslü, D. (2020). İmtiyazlı bir kitleden işsizler ordusuna: Değişen gençlik algısı. Alternatif Politika, 12(2), 336–352.
- Madoui, M. (2015). Unemployment among young graduates in Algeria: A sociological reading. Open Journal of Social Sciences, 3(11), 35–44. https://doi.org/10.4236/jss.2015.311006
- Mamun, M. A., et al. (2020). Financial threat, hardship and distress predict depression, anxiety and stress among the unemployed youths: A Bangladeshi multi-city study. Journal of Affective Disorders, 276, 1149–1158.
- McKinsey & Company. (2022). Future of work: Turkey’s talent transformation in the digital era – Executive summary. Erişim Tarihi: 14.10.2022. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/the-future-of-work-in-turkey adresinden erişilmiştir.
- Morrison, P. S. (2005). Unemployment and urban labour markets. Urban Studies, 42(12), 2261–2288. https://doi.org/10.1080/00420980500332031
- Neuman, W. L. (2017). Toplumsal araştırma yöntemleri I. (S. Özge, Çev.). Ankara: Yayın Odası.
Pelek, S. (2022). Türkiye’de diplomalı işsizlik: İşsiz üniversite mezunlarının iş piyasası örüntüleri. Journal of Management and Economics Research, 20(1), 247–270.
- Sakin Özen, N., Ercan, İ., İrgil, E., & Sığırlı, E. (2010). Anxiety prevalence and affecting factors among university students. Asia Pacific Journal of Public Health, 22(1), 127–133.
- Salahuddin, N. F., Mahpar, M., & Ishak, M. F. (2023). The relationship between employability skill and job mismatch towards graduates’ unemployment. Information Management and Business Review, 15(3), 96–104.
- Sennett, R. (1999). Yeni kapitalizm. (M. Gökçen, Dü.). Defter, (31–45).
- Serdar, A., Baştürk, Ş., Arabacı, Ö., & Baştaymaz, T. (2013). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik riski, kariyer beklentileri ve siyasal marjinalleşme. Journal of Social Policy Conferences, 64–65, 1–34.
- Standing, G. (2017). Prekarya: Yeni tehlikeli sınıf (E. Bulut, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Şahin, Ç. (2010). Verilerin analizi. R. Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 181–217). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 25–26.
- Şimşek, A. (2018). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (ss. 80–106). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
- Taşçı, M., & Özdemir, A. R. (2006). Trends in long-term unemployment and determinants of incidence of long-term unemployment in Turkey. Journal of Economic and Social Research, 7(2), 1–33.
- Tayfun, A. N., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534–558.
- Tektaş, N., Pala, S., & Kılıç, S. (2014). Devlet ve vakıf meslek yüksekokulu öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması ve umutsuzluk düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (182), 169–186.
- Temiz, H. E. (2004). Eğreti istihdam: İşgücü piyasasında güvencesizliğin ve istikrarsızlığın yeni yapılanması. Çalışma ve Toplum, 2(2), 55–80.
- Topcuoğlu, A. (2003). Akrabalık ve hemşehrilik ilişkilerinin toplumsal sermaye değeri. Konya: Çizgi Kitabevi.
Topcuoğlu, A., & Eroğlu, S. (2013). Sosyal sermayenin akrabalık, hemşehrilik ve güven ile ilişkisi: Konya sanayi işletmeleri örneği. Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 2(3), 124–145.
- Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi son sınıf kimya öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32–45.
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2022). Temel işgücü istatistikleri. Erişim Tarihi: 07.08. 2023. https://data.tuik.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Ursachi, G., Horodnic, L. A., & Zait, A. (2015). How reliable are measurement scales? External factors with indirect influence on reliability estimators. Procedia Economics and Finance, 20, 679–686.
- Uzun, B. Ö., & Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 81–86.
- Walker, D. (1978). The problems of graduate employment. Paedagogica Europaea: Recession and Retrenchment: Review of New Trends in European Higher Education, 13(1), 71–88. https://doi.org/10.2307/1502569
- Yeşil, R. (2010). Nicel ve nitel araştırma yöntemleri. R. T. Kıncal (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 49–78). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022a). Üniversiteler sayısı. Erişim Tarihi: 23 Kasım 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022b). Yıllara göre başvuran ve yerleşen aday sayıları. Erişim Tarihi: 23 Kasım 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022c). Yükseköğretime geçişte öğrenci hareketliliği. Erişim Tarihi: 5 Ağustos 2023. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2022/yuksekogretime-geciste-ogrenci-hareketliligi.pdf adresinden edinilmiştir.
Gençlerde Diplomalı İşsizlik Kaygısı ve Güven Arayışı
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 626 - 644
İlknur Ekiz Ataşer
,
Nuh Akçakaya
Abstract
Üniversite öğrencilerinin işsizlik bağlamında gelecek kaygısını ele alan pek çok çalışma vardır. Genel olarak çalışmalar, öğrencilerin demografik değişkenleri ile gelecek kaygıları arasındaki ilişkiye odaklanmaktadır. Gelecek kaygısını şekillendirebilecek bazı sosyolojik değişkenler ihmal edilmektedir. Bu anlamda gelecek kaygısının neye göre arttığını veya azaldığını merkeze alan bir araştırma tasarımı oldukça önemlidir. Çünkü diplomalı işsizlik kaygısı yaşayan gençler, bazı sosyo-demografik değişkenler bakımından, benzer bir kümenin içinde olmasına rağmen, farklı kaygı yoğunlukları yaşayabilmektedir. Söz konusu durumdan hareketle bu çalışma, gelecek kaygısı taşıyan üniversite öğrencilerinin güven biçimlerini konu edinmektedir. Araştırmanın amacı, güven biçimleri ve gelecek kaygısı arasındaki ilişkiyi açığa çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemi ise Konya’daki üçü devlet, biri vakıf üniversitesinde okuyan öğrencilerdir. Araştırma, temelde beş güven duygusu üzerinden sınırlandırılmıştır. Nicel bir anket araştırmasına (N=682) dayanan sonuçlar, farklı güven türlerinin gelecek kaygılarını açıklamada kullanılabileceğini göstermektedir. Buna göre ülkenin ekonomisine, yaşadığı kentin koşullarına ve okumuş olduğu bölüme güven duymak gelecek kaysısını azaltırken; gelecek kaygısı, kripto yatırımlara olan güveni artırmaktadır. Kendi alanında çalışmaya tutkulu olan ve bu noktada kendine güvenen öğrencilerin de gelecek kaygısının arttığı görülmüştür
Ethical Statement
Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir.
References
- Acer, K. K., & Güçlü, N. (2017). Türkiye'de yükseköğretimin genişlemesi: Gerekçeler ve ortaya çıkan sorunlar. Yükseköğretim Dergisi, 7(1), 28–38.
- Aghasoy, G., & Kazaz, P. (2023). Understanding the motivation of Generation Z youth to invest in crypto assets in Turkey: A qualitative research. In D. Köse (Ed.), International research in social, humanities and administrative sciences (pp. 464–478). Ankara: Platanus Publishing.
- Akgün Güdücü, S., & Özerk, H. (2022). Türkiye’de üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarıyla ilintili olarak 1996–2020 yılları arasında yapılan araştırmaların incelenmesi ve değerlendirilmesi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748–769.
- Alaosman, F. B. (2019). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ve başa çıkma yöntemleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa, Kıbrıs.
- Apaydın, Ç. (2020). Türkiye'de gençlerin yükseköğretimden ve lisansüstü eğitimden işe geçiş süreçlerinin yıllara göre değişimi. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 219–232.
- Arıkan, R. (2013). Anketler ve anket soruları. Ankara: Nobel.
- Ateş, S. S. (2019). Anxiety of unemployment before the graduation: Research on university students in the aviation departments. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(5), 165–174.
- Aydemir, M. A. (2011). Sosyal sermaye, topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması. Konya: Çizgi Kitabevi.
- Bezirgan, E. (2024). Cryptocurrency interest in geographical regions with high unemployment rates.
Pressacademia Procedia, 18(1), 6–11. https://doi.org/10.17261/pressacademia.2023.1844
- Bora, A. (2021). Aile: En güçlü işsizlik sigortası. In T. Bora et al. (Eds.), "Boşuna mı okuduk?" Türkiye'de beyaz yakalı işsizliği (pp. 117–140). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bora, T. (2021). Beyaz yakalıların iş bulma ve geçinme stratejileri. In T. Bora et al. (Eds.), "Boşuna mı okuduk?" Türkiye'de beyaz yakalı işsizliği (pp. 203–258). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2015a). Yeniden üretim: Eğitim sistemine ilişkin bir teorinin ilkeleri (A. Sümer, L. Ünsaldı & Ö. Akkaya, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2015b). Varisler: Öğrenciler ve kültür (L. Ünsaldı & A. Sümer, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (32), 470–483.
- Çelik, K. (2008). ‘My state is my father’: Youth unemployment experiences under the weak state welfare provisions of Turkey. Journal of Youth Studies, 11(4), 429–444. https://doi.org/10.1080/13676260802106191
- David, W. (1978). The problems of graduate employment. Paedagogica Europaea, 13(1), 71–88.
- Ekiz Ataşer, İ. (2022). Çalışma yaşamı, toplumsal belirsizlik ve risk: Türkiye örneği. Ankara: Orion Akademi.
- Ekizoğlu, Ö. (2023). The effect of faculty of sports sciences students' unemployment concerns on academic self-efficiency. Journal of Education and Recreation Patterns, 4(1), 31–45.
- Erdem, E., & Tuğcu, C. (2012). Higher education and unemployment: A cointegration and causality analysis of the case of Turkey. European Journal of Education, 47(2), 299–309.
- Fergusson, D. M., Boden, J. M., & Horwood, L. J. (2007). Recurrence of major depression in adolescence and early adulthood, and later mental health, educational and economic outcomes. The British Journal of Psychiatry, 191(4), 335–342.
- Field, J. (2008). Sosyal sermaye (B. Bilgen & B. Şen, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Gençliğe kripto para hakkında sorduk. (2023). Erişim Tarihi: 25.07.2025. https://genckonfed.org/genclige-kripto-para-hakkinda-sorduk adresinden erişilmiştir.
- Geylani, M., & Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği"nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, (8), 284–300.
- Hammad, M. A. (2016). Future anxiety and its relationship to students' attitude toward academic specialization. Journal of Education and Practice, 7(15), 54–65.
- Harat, F. A., & Taher, M. H. (2023). Unemployment anxiety among university students. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(2), 232–239.
- Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin kısa tarihi. (A. Onocak, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Hess, L., Petersen, A., & Mortimer, J. (2010). Youth, unemployment and marginality: The problem and the solution. In A. Petersen & J. Mortimer (Eds.), Youth unemployment and society (pp. 3–33). England: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511664021.001
- Hinton, P. R., McMurray, I., & Brownlow, C. (2014). SPSS explained. New York: Routledge.
- International Labour Organization (ILO). (2020). Youth employment. Erişim Tarihi: 08.09.2023.
https://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/youth-employment/lang--en/index.htm adresinden erişilmiştir.
- Israel, G. D. (1992). Determining sample size (Fact Sheet PEOD-6, pp. 1–5). Florida: University of Florida.
- İŞKUR. (2023). İstatistik yıllıkları: İşsizlerin öğrenim durumuna göre dağılımı. Konya. Erişim tarihi: 08.07.2023.
- Kaya Erdoğan, E. (2021). "Bayağı kalabalığız: Üniversiteli işsizliği". İstanbul: İletişim Yayınları.
- Kaya, M., & Göktolga, Z. (2014). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentisinin yapısal eşitlik modeli ve CHAID analizi ile belirlenmesi: Cumhuriyet Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir uygulama. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(1), 127–139.
- Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141–152.
- Kutlu, Ş. Ş., Çetinbakış, M., & Kutlu, M. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Ekev Akademi Dergisi, (78), 511–522.
- Kuyu, B., & Canpolat, B. (2022). Yarının ve sonraki günlerin kaygısı: Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı. In 6. Uluslararası Akademik Öğrenci Çalışmaları Kongresi (pp. 161–168). İstanbul: Güven Plus.
- Lehmann, W. (2019). Forms of capital in working-class students’ transition from university to employment. Journal of Education and Work, 32(4), 347–359. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1617841
- Loprest, P., Spaulding, S., & Nightingale, D. S. (2019, December). Disconnected young adults: Increasing engagement and opportunity. RSF: The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, 5(5), 221–243. https://doi.org/10.7758/RSF.2019.5.5.11
- Lüküslü, D. (2020). İmtiyazlı bir kitleden işsizler ordusuna: Değişen gençlik algısı. Alternatif Politika, 12(2), 336–352.
- Madoui, M. (2015). Unemployment among young graduates in Algeria: A sociological reading. Open Journal of Social Sciences, 3(11), 35–44. https://doi.org/10.4236/jss.2015.311006
- Mamun, M. A., et al. (2020). Financial threat, hardship and distress predict depression, anxiety and stress among the unemployed youths: A Bangladeshi multi-city study. Journal of Affective Disorders, 276, 1149–1158.
- McKinsey & Company. (2022). Future of work: Turkey’s talent transformation in the digital era – Executive summary. Erişim Tarihi: 14.10.2022. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/the-future-of-work-in-turkey adresinden erişilmiştir.
- Morrison, P. S. (2005). Unemployment and urban labour markets. Urban Studies, 42(12), 2261–2288. https://doi.org/10.1080/00420980500332031
- Neuman, W. L. (2017). Toplumsal araştırma yöntemleri I. (S. Özge, Çev.). Ankara: Yayın Odası.
Pelek, S. (2022). Türkiye’de diplomalı işsizlik: İşsiz üniversite mezunlarının iş piyasası örüntüleri. Journal of Management and Economics Research, 20(1), 247–270.
- Sakin Özen, N., Ercan, İ., İrgil, E., & Sığırlı, E. (2010). Anxiety prevalence and affecting factors among university students. Asia Pacific Journal of Public Health, 22(1), 127–133.
- Salahuddin, N. F., Mahpar, M., & Ishak, M. F. (2023). The relationship between employability skill and job mismatch towards graduates’ unemployment. Information Management and Business Review, 15(3), 96–104.
- Sennett, R. (1999). Yeni kapitalizm. (M. Gökçen, Dü.). Defter, (31–45).
- Serdar, A., Baştürk, Ş., Arabacı, Ö., & Baştaymaz, T. (2013). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik riski, kariyer beklentileri ve siyasal marjinalleşme. Journal of Social Policy Conferences, 64–65, 1–34.
- Standing, G. (2017). Prekarya: Yeni tehlikeli sınıf (E. Bulut, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
- Şahin, Ç. (2010). Verilerin analizi. R. Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 181–217). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 25–26.
- Şimşek, A. (2018). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (ss. 80–106). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
- Taşçı, M., & Özdemir, A. R. (2006). Trends in long-term unemployment and determinants of incidence of long-term unemployment in Turkey. Journal of Economic and Social Research, 7(2), 1–33.
- Tayfun, A. N., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534–558.
- Tektaş, N., Pala, S., & Kılıç, S. (2014). Devlet ve vakıf meslek yüksekokulu öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması ve umutsuzluk düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (182), 169–186.
- Temiz, H. E. (2004). Eğreti istihdam: İşgücü piyasasında güvencesizliğin ve istikrarsızlığın yeni yapılanması. Çalışma ve Toplum, 2(2), 55–80.
- Topcuoğlu, A. (2003). Akrabalık ve hemşehrilik ilişkilerinin toplumsal sermaye değeri. Konya: Çizgi Kitabevi.
Topcuoğlu, A., & Eroğlu, S. (2013). Sosyal sermayenin akrabalık, hemşehrilik ve güven ile ilişkisi: Konya sanayi işletmeleri örneği. Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 2(3), 124–145.
- Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi son sınıf kimya öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32–45.
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2022). Temel işgücü istatistikleri. Erişim Tarihi: 07.08. 2023. https://data.tuik.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Ursachi, G., Horodnic, L. A., & Zait, A. (2015). How reliable are measurement scales? External factors with indirect influence on reliability estimators. Procedia Economics and Finance, 20, 679–686.
- Uzun, B. Ö., & Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 81–86.
- Walker, D. (1978). The problems of graduate employment. Paedagogica Europaea: Recession and Retrenchment: Review of New Trends in European Higher Education, 13(1), 71–88. https://doi.org/10.2307/1502569
- Yeşil, R. (2010). Nicel ve nitel araştırma yöntemleri. R. T. Kıncal (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 49–78). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022a). Üniversiteler sayısı. Erişim Tarihi: 23 Kasım 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022b). Yıllara göre başvuran ve yerleşen aday sayıları. Erişim Tarihi: 23 Kasım 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Yükseköğretim Kurulu. (2022c). Yükseköğretime geçişte öğrenci hareketliliği. Erişim Tarihi: 5 Ağustos 2023. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2022/yuksekogretime-geciste-ogrenci-hareketliligi.pdf adresinden edinilmiştir.