Çalışma Kültürü ve İş Sadakati İlişkisi: Mavi Yakalılar Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 207 - 222
Gamze Aksan
,
Hakan Bakkal
Abstract
Bu çalışma temel olarak sanayi bölgesinde çalışan mavi yakalı işçilerin çalışma kültürleri ve iş sadakatleri arasındaki ilişkiye odaklanarak çalışma hayatındaki kültürün etkisini üç temel üzerinde incelemektedir. Bunlar; dini eğilimli çalışma kültürü, rasyonel-çileci çalışma kültürü hazcı çalışma kültürüdür. Çalışmanın alan araştırması nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak “tarama deseni” ile tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni Konya Organize Sanayi sitesinde mavi yaka çalışanlarını kapsamaktadır. Bu çalışmada Konya Organize Sanayi sitesinde çalışan 744 mavi yakalı işçi ile görüşülerek bazı çarpıcı sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre Konya’da mavi yakalı çalışanların dini yönelimli çalışma kültürü düzeylerinin diğer çalışma kültürlerine oranla daha yüksek düzeyde olduğu görülse de dini çalışma kültürü ve hazcı ve rasyonel çileci çalışma kültürünün yüksek ortalamalara sahip olduğu bulgulanmıştır. Bu durumda çalışma yaşamında dinsellik baskın olsa bile hazcı ve rasyonel-çileci eğilimlerinde bu kültürel unsurların yanında var olabildiği, dolayısıyla modern eğilimler taşıdığı söylenebilir. Diğer taraftan bulgular mavi yakalı çalışanlarda çalışma kültürü düzeyi ve sadakat düzeyleri ile demografik veriler ile anlamlı fark ilişkileri ortaya koymuştur. Dolayısıyla Mavi yakalı çalışanlarda sadakat düzeyleri ve çalışma kültürü anlamlı düzeyde farklılıklar gösterebildiği; işçilerin çalışma yaşamlarında diğer bulgularla birleşerek belirleyici olabildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Ethical Statement
Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir. Çalışma için Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Bilimsel Araştırmalar ve Etik Kurulu’ndan 30.07.2024’te gerekli izin alınmıştır.
References
- Aca, Z. (2012). Düşey toplum kuramı yaklaşımıyla Japon çalışma kültürünü anlamak. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 225-234.
- Ahmad, M. S. (2011). Work ethics: an Islamic prospective. Journal of Human Sciences, 8(1), 850-859.
- Akkaya, Y., & Gürbüz, R. (2015). Çalışmak: Olmak ya da olmamak (mı?). Toplum ve Hekim, 30(3), 165-169.
- Akyüz, A.M., & Durmuş, İ. (2022). Akademisyenlerin akademik başarı çabalarında kuruma sadakat, kıskançlık ve imrenme davranışlarının etkisi: PLS – Sem ile ölçek geliştirme. Elektronik Sosyal bilimler Dergisi, 21(82), 695- 717.
- Backlund, A. K. (2003) Post industrial division of labour as a systematic barrier for immigrant in the Swedish labour market. Human Geography, 85(1), 39-50.
- Berger, P. L. (1967). The sacred canopy: Elements of a sociological theory of religion. New York: Anchor Books.
Bozkurt, V. (1997). Enformasyon toplumu ve Türkiye. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Bozkurt, V. & Dolgun U. (2020). Çalışmanın tarihi, evrimi ve çalışma kültürü. Ankara: Nobel Publications.
- Buddhist Ethics (2018). The five precepts. Retrieved July 27, 2024, from https://www.buddhistethics.org/
- Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. Hoboken: Jossey-Bass.
- Corporate Wellness Magazine (2023). The Role of spirituality in employee wellbeing and workplace culture. Retrieved July 27, 2024, from https://www.corporatewellnessmagazine.com/
- Çolak, M. (2016). Değer temelli çalışma kültürünün örgütsel süreçlere etkisi. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(5), 1301-1308.
- Diener, E., Lucas, R. E., & Scollon, C. N. (2006). Beyond the hedonic treadmill: Revising the adaptation theory of well-being. American Psychologist, 61(4), 305-314.
- Durkheim, E. (1912). The Elementary Forms of Religious Life. London: George Allen & Unwin Ltd.
- Erden, Ö. O. (2019). The new religion-based work ethic and cultural consumption patterns of religiously conservative groups in Turkey. Religions, 10(10), 541.
- Ewest, T. G. (2015). Sociological, psychological and historical perspectives on the reemergence of religion and spirituality within organizational life. Journal of Religion & Business Ethics, 3, A.1.
- Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. Washington DC: Sage Publications.
- Fry, L.W. (2005). Toward a paradigm of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 16(5), 619-622.
- George, D., & MAllery, P. (2019) IBM SPSS statistics26 step by step: A simple guide and reference. Oxfordshire: Routledge.
- Göçmen, S., & Hüseyinli, N. (2017). Engelli çalışma kültürünün cinsiyet bağlamında değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 254-270.
- Halis Öztürk, B. (2021). Türk çalışma kültürü ve kültürel ayrımcılık. In A. Duran, G. Çatlı Özen (Eds.), Türk kültürü araştırmaları serisi- I. Ankara: Berikan.
- Lordoğlu, K. (2020). Daha az çalışarak daha iyi yaşamak, bir hayal mi?. Çalışma ve Toplum, 2(65), 885-898.
Mill, J. S. (1863). Utilitarianism. Indianapolis: Hackett Publishing.
- Morgan, J. F. (2016). Faith (Re) engages with business: Cultural, legal, and managerial dimensions. International Journal of Law and Management, 58(4), 444-467.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166.
- Sennett, R. (2008). The craftsman. Yale University Press.
- Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). Hoboken: Jossey-Bass.
- Schüle, C. (2008). İnsan neden inanır? Dinler ritüeller maneviyat bilim inancın köklerine iniyor. GEO Dergisi, 7(12), 43-57.
- Seyyar, A., & Evkaya, C. (2015, May 15-17). Batıda işyeri maneviyatı üzerine yapılan bilimsel çalışmaların Türk bilim camiasına etkileri. 16. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi (pp. 143-171). Kartepe: SAÜ-TÜRK-İŞ Publications.
- Ünal, A. & Çelik, İ. T. (2011). Çalışma ahlakı kavramına kültürel bir bakış ve Türkiye'de çalışma ahlakı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44, 125-145.
- Velosa, T., Caldeira, S., & Capelas, M. L. (2017). Depression and spiritual distress in adult palliative patients: A cross-sectional study. Religions, 8(8), 156- 174.
- Wahab, M. A. (2024). Building a value-based workforce through islamic work value-based recruitment: A conceptual review. Asian Academy of Management Journal, 29(1), 255-283.
- Weber, M. (1930). The protestant ethic and the spirit of capitalism. New York: Scribner.
- Yavuz, S. (2008). Çalışma tutumu ölçeği ve geçerlik - güvenirlik analizleri. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 117-127.
- Zencirkıran, M., & Baştürk Ş. (2019). Çalışma ve endüstri sosyolojisi. Bursa: Dora Publications.
The Relationship Between Work Culture And Job Loyalty: An Applied Research On Blue-Collar Workers
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 207 - 222
Gamze Aksan
,
Hakan Bakkal
Abstract
This study mainly focuses on the relationship between the work cultures and job loyalty of blue-collar workers working in the industrial zone and it examines the effect of culture in work life on three bases. These include the religiously-oriented work culture, the rational-ascetic work culture, and the hedonistic work culture. In this study, some striking results were reached by interviewing 744 blue-collar workers working in the Konya Industrial Zone. According to the research findings, although blue-collar workers in Konya exhibit higher levels of religiously-oriented work culture compared to other work culture types, it was also found that both the religious work culture and the hedonistic and rational ascetic work cultures had relatively high mean scores. In this case, even if religiosity is dominant in working life, it can be said that hedonistic and rational-ascetic tendencies can exist alongside these cultural elements, and therefore carry modern tendencies. On the other hand, findings revealed significant differences in the level of work culture and loyalty levels in blue-collar workers and demographic data. It was concluded that loyalty levels and work culture can show significant differences in blue-collar workers; and can be decisive in the working lives of workers when combined with other findings.
Ethical Statement
The author(s) declared that they complied with ethical principles during the preparation of the study. Necessary permission for the study was received from Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, Scientific Research and Ethics Committee on 30.07.2024.
References
- Aca, Z. (2012). Düşey toplum kuramı yaklaşımıyla Japon çalışma kültürünü anlamak. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 225-234.
- Ahmad, M. S. (2011). Work ethics: an Islamic prospective. Journal of Human Sciences, 8(1), 850-859.
- Akkaya, Y., & Gürbüz, R. (2015). Çalışmak: Olmak ya da olmamak (mı?). Toplum ve Hekim, 30(3), 165-169.
- Akyüz, A.M., & Durmuş, İ. (2022). Akademisyenlerin akademik başarı çabalarında kuruma sadakat, kıskançlık ve imrenme davranışlarının etkisi: PLS – Sem ile ölçek geliştirme. Elektronik Sosyal bilimler Dergisi, 21(82), 695- 717.
- Backlund, A. K. (2003) Post industrial division of labour as a systematic barrier for immigrant in the Swedish labour market. Human Geography, 85(1), 39-50.
- Berger, P. L. (1967). The sacred canopy: Elements of a sociological theory of religion. New York: Anchor Books.
Bozkurt, V. (1997). Enformasyon toplumu ve Türkiye. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Bozkurt, V. & Dolgun U. (2020). Çalışmanın tarihi, evrimi ve çalışma kültürü. Ankara: Nobel Publications.
- Buddhist Ethics (2018). The five precepts. Retrieved July 27, 2024, from https://www.buddhistethics.org/
- Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. Hoboken: Jossey-Bass.
- Corporate Wellness Magazine (2023). The Role of spirituality in employee wellbeing and workplace culture. Retrieved July 27, 2024, from https://www.corporatewellnessmagazine.com/
- Çolak, M. (2016). Değer temelli çalışma kültürünün örgütsel süreçlere etkisi. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(5), 1301-1308.
- Diener, E., Lucas, R. E., & Scollon, C. N. (2006). Beyond the hedonic treadmill: Revising the adaptation theory of well-being. American Psychologist, 61(4), 305-314.
- Durkheim, E. (1912). The Elementary Forms of Religious Life. London: George Allen & Unwin Ltd.
- Erden, Ö. O. (2019). The new religion-based work ethic and cultural consumption patterns of religiously conservative groups in Turkey. Religions, 10(10), 541.
- Ewest, T. G. (2015). Sociological, psychological and historical perspectives on the reemergence of religion and spirituality within organizational life. Journal of Religion & Business Ethics, 3, A.1.
- Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. Washington DC: Sage Publications.
- Fry, L.W. (2005). Toward a paradigm of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 16(5), 619-622.
- George, D., & MAllery, P. (2019) IBM SPSS statistics26 step by step: A simple guide and reference. Oxfordshire: Routledge.
- Göçmen, S., & Hüseyinli, N. (2017). Engelli çalışma kültürünün cinsiyet bağlamında değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 254-270.
- Halis Öztürk, B. (2021). Türk çalışma kültürü ve kültürel ayrımcılık. In A. Duran, G. Çatlı Özen (Eds.), Türk kültürü araştırmaları serisi- I. Ankara: Berikan.
- Lordoğlu, K. (2020). Daha az çalışarak daha iyi yaşamak, bir hayal mi?. Çalışma ve Toplum, 2(65), 885-898.
Mill, J. S. (1863). Utilitarianism. Indianapolis: Hackett Publishing.
- Morgan, J. F. (2016). Faith (Re) engages with business: Cultural, legal, and managerial dimensions. International Journal of Law and Management, 58(4), 444-467.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166.
- Sennett, R. (2008). The craftsman. Yale University Press.
- Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). Hoboken: Jossey-Bass.
- Schüle, C. (2008). İnsan neden inanır? Dinler ritüeller maneviyat bilim inancın köklerine iniyor. GEO Dergisi, 7(12), 43-57.
- Seyyar, A., & Evkaya, C. (2015, May 15-17). Batıda işyeri maneviyatı üzerine yapılan bilimsel çalışmaların Türk bilim camiasına etkileri. 16. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi (pp. 143-171). Kartepe: SAÜ-TÜRK-İŞ Publications.
- Ünal, A. & Çelik, İ. T. (2011). Çalışma ahlakı kavramına kültürel bir bakış ve Türkiye'de çalışma ahlakı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44, 125-145.
- Velosa, T., Caldeira, S., & Capelas, M. L. (2017). Depression and spiritual distress in adult palliative patients: A cross-sectional study. Religions, 8(8), 156- 174.
- Wahab, M. A. (2024). Building a value-based workforce through islamic work value-based recruitment: A conceptual review. Asian Academy of Management Journal, 29(1), 255-283.
- Weber, M. (1930). The protestant ethic and the spirit of capitalism. New York: Scribner.
- Yavuz, S. (2008). Çalışma tutumu ölçeği ve geçerlik - güvenirlik analizleri. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 117-127.
- Zencirkıran, M., & Baştürk Ş. (2019). Çalışma ve endüstri sosyolojisi. Bursa: Dora Publications.