Research Article
BibTex RIS Cite

Kentsel Ulaşım Planlamasında Arazi Kullanımı: Ankara İli Örneği

Year 2024, Volume: 16 Issue: 45, 1644 - 1673, 30.10.2024
https://doi.org/10.31198/idealkent.1539407

Abstract

Kentsel Ulaşım Planlaması, arazi kullanımı ve ulaşım problemleri arasındaki etkileşim ile giderek daha çok üzerinde durulan bir konu olmaktadır. Kentsel ulaşım, yaya ve taşıt hareketlerinden, arazi kullanımına kadar her türlü bileşeni kapsamaktadır. Özellikle hızla gelişmekte olan kentsel alanlarda arazi kullanımı ile ulaşım planlaması arasındaki ilişkinin daha dikkatli ve planlı kurulması gerekmektedir. Kentleşmenin büyüdüğü, genişlediği bölgelerde ulaşım sorunları giderek artmaktadır ve bu sorunların çözümlenmesi gerekmektedir. Kentleşmenin genişlediği noktada ise erişilebilirlik kavramı ortaya çıkmaktadır. Erişilebilirlik bir yerin ulaşılabilir olmasıdır. Çalışmamızda Ankara ili kentsel ulaşım planlaması ve arazi kullanımı arasında ki etkileşim incelenmiştir. Ankara nüfus verilerinin ulaşım üzerindeki etkileri üzerinde araştırmalar yapılmıştır. Özellikle raylı sistemler ve EGO otobüslerinin kentsel gelişme üzerindeki etkisi tartışılmıştır. Bisiklet kullanımının artması ile birlikte arazi kullanımında bisiklet ulaşımına nasıl yer verilmiş, ne gibi uygulamalar yapılmış bunlara değinilerek, Ankara’da planlanan bisiklet yollarının incelenmesi sağlanmıştır. Alışveriş merkezlerinin ve sanayi bölgelerinin gelişimi ile birlikte artan nüfus ve ulaşımın nasıl etkilendiği üzerine incelemeler yapılarak, sanayi bölgelerinin ulaşım haritası hazırlanmıştır. Sonuç olarak, Ankara ili için geliştirilen planlama kararlarında süreklilik sağlanmalıdır. Sürekliliği olan Nazım İmar Planı hayata geçirilmeli ve uygulanmalıdır.

References

  • Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü İnternet Sitesi. (2023). http://www.ego.gov.tr
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi, (2020). Ankara'da kent içi ulaşımının karbonsuzlaştırılması ve motorsuz ulaşım türleri projesi kapsamında öncelikli bisiklet ağı etüdü, Ankara bisiklet stratejisi. https://www.bisiklet.ego.gov.tr
  • Babalık-Sutcliffe, E. (2012). “Toplu taşıma sistemleri” [Public transport systems] in kentsel ulaşım [Urban Transport]. Ed. Tülay Kılınçaslan. Ninova, ss. 127-178.
  • Çubuk, K. ve Türkmen, M. (2003). Ankara’da raylı ulaşım. Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, C:18, S:1, ss. 125-144.
  • Gürses, E. S. ve İnal, A. (1995). Gelişmekte olan ülkelerde kentsel ulaşım planlaması ve Ankara ulaşım sisteminin raylı sistemler bazında değerlendirilmesi. Ankara ulaşım anaplanı araştırma raporu. Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü, Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem. Dairesi Başkanlığı.
  • Hamamcıoğlu, C. (2012). Kentsel ulaşım planlaması karar mekanizmaları ve süreçleri. Ders Notu, ss. 1-37.
  • Kılınçaslan, T. (2017). Kentsel ulaşım. Ninova Yayınları.
  • Öncü, E. (1993). Ülkemiz kentlerinin ulaşım yapısı ve kentlilerin yolculuk özellikleri. 5. Toplu taşım Kongresi, Ankara, ss. 204-210.
  • Öncü, E. (2009). Alışveriş merkezlerinin Ankara ulaşımına etkileri, ss. 47-54.
  • Özalp, M. ve Öcalır, E. V. (2008). Türkiye’deki kent içi ulaşım planlaması çalışmalarının değerlendirilmesi, METU JFA, ss. 71-97.
  • Türk Dil Kurumu Web Sayfası.. (2024). https://www.sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, K. (2013). Ankara’nın batı koridorundaki kentsel gelişimin ve toplu taşıma sistemlerinin değerlendirilmesi: Ankara lojistik üssü ve sanayi bölgeleri örnekleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, ss. 1-22.

Land Use in Urban Transportation Planning: Ankara Province Example

Year 2024, Volume: 16 Issue: 45, 1644 - 1673, 30.10.2024
https://doi.org/10.31198/idealkent.1539407

Abstract

Urban Transportation Planning is increasingly being brought into focus by the interaction between land use and transportation services. Urban transportation includes all kinds of products, from pedestrian vehicles and movements to land use. Especially in rapidly developing areas, the distance between land use and transportation needs to be more careful and planned. As urbanization grows, transportation problems gradually increase, and this situation needs to be resolved. Where urbanization expands, the concept of accessibility emerges. Hiding in an accessibility place. In our study, the interaction between urban transportation planning and land use in Ankara was examined. Structures have been made on the effects of Ankara population data on transportation. In particular, the improvement in the openness of rail systems and EGO buses was discussed. With the proliferation of bicycles, how bicycle transportation was included in land use and what kind of practices were implemented were discussed, and the bicycle paths planned in Ankara were examined. Investigations were made on how the increasing population and transportation were affected by the development of shopping centers and industrial zones, and a transportation map of the industrial zones was prepared. As a result, continuity should be ensured in the planning decisions developed for Ankara province. Continuous Master Development Plan should be implemented.

References

  • Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü İnternet Sitesi. (2023). http://www.ego.gov.tr
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi, (2020). Ankara'da kent içi ulaşımının karbonsuzlaştırılması ve motorsuz ulaşım türleri projesi kapsamında öncelikli bisiklet ağı etüdü, Ankara bisiklet stratejisi. https://www.bisiklet.ego.gov.tr
  • Babalık-Sutcliffe, E. (2012). “Toplu taşıma sistemleri” [Public transport systems] in kentsel ulaşım [Urban Transport]. Ed. Tülay Kılınçaslan. Ninova, ss. 127-178.
  • Çubuk, K. ve Türkmen, M. (2003). Ankara’da raylı ulaşım. Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, C:18, S:1, ss. 125-144.
  • Gürses, E. S. ve İnal, A. (1995). Gelişmekte olan ülkelerde kentsel ulaşım planlaması ve Ankara ulaşım sisteminin raylı sistemler bazında değerlendirilmesi. Ankara ulaşım anaplanı araştırma raporu. Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü, Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem. Dairesi Başkanlığı.
  • Hamamcıoğlu, C. (2012). Kentsel ulaşım planlaması karar mekanizmaları ve süreçleri. Ders Notu, ss. 1-37.
  • Kılınçaslan, T. (2017). Kentsel ulaşım. Ninova Yayınları.
  • Öncü, E. (1993). Ülkemiz kentlerinin ulaşım yapısı ve kentlilerin yolculuk özellikleri. 5. Toplu taşım Kongresi, Ankara, ss. 204-210.
  • Öncü, E. (2009). Alışveriş merkezlerinin Ankara ulaşımına etkileri, ss. 47-54.
  • Özalp, M. ve Öcalır, E. V. (2008). Türkiye’deki kent içi ulaşım planlaması çalışmalarının değerlendirilmesi, METU JFA, ss. 71-97.
  • Türk Dil Kurumu Web Sayfası.. (2024). https://www.sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, K. (2013). Ankara’nın batı koridorundaki kentsel gelişimin ve toplu taşıma sistemlerinin değerlendirilmesi: Ankara lojistik üssü ve sanayi bölgeleri örnekleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, ss. 1-22.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Land Use and Environmental Planning, Transport Planning
Journal Section Articles
Authors

Ülgen Aslan Düzgün 0000-0002-3266-7788

Gözde Buket Karataş Çifçi 0009-0007-5095-7942

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 30, 2024
Submission Date August 27, 2024
Acceptance Date October 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 16 Issue: 45

Cite

APA Aslan Düzgün, Ü., & Karataş Çifçi, G. B. (2024). Kentsel Ulaşım Planlamasında Arazi Kullanımı: Ankara İli Örneği. İDEALKENT, 16(45), 1644-1673. https://doi.org/10.31198/idealkent.1539407