Aim: This research aimed to examine the adherence to ethical principles and standards in academic social work publications focusing on children and youth.
Method: To achieve the research objective, the meta-analysis method was employed. Out of 737 studies, including articles and theses, 192 studies met the inclusion criteria. Using the predetermined coding method, the studies were analyzed based on their form and content characteristics, their adherence to ethical principles and standards was evaluated. Effect sizes were then calculated accordingly. For this calculation, the group difference meta-analysis method was applied, which compares naturally occurring groups, such as men and women, to determine standardized effect sizes. Additionally, Hedges’s g value was utilized for effect size estimation, and the random effects model was chosen to account for variability across studies.
Results: The study found that Hedges’s g value indicated a small effect size across perceptions. This finding suggests that the difference in ethical principles and standards between male and female participants is minimal, indicating no significant gender-based difference in adherence to ethical principles.
Conclusion: The findings of this research indicate that, in the 192 studies analyzed, researchers did not specifically focus on ethical principles and standards tailored to children and young people. Instead, their studies primarily adhered to general scientific research ethics.
Scientific Research Projects (BAP) Unit, Istanbul University-Cerrahapasa
35499
Amaç: Bu araştırma çocuk ve gençlik temalı sosyal hizmet akademik yayınlarının etik ilke ve standartlara uygunluğunun incelenmesini ve değerlendirilmesini amaçlamıştır.
Yöntem: Araştırmanın amacı doğrultusunda meta analiz yöntemi tercih edilmiş ve örneklem olarak makale ve tezlerden oluşan 737 adet çalışma içerisinden dahil edilme kriterlerine uyum sağlayan 192 adet çalışma belirlenmiştir. Belirlenen kodlama yöntemi ile çalışmalar biçim ve içerik özelliklerine göre incelenmiş, etik ilke ve standartlara uygunlukları değerlendirilmiş ve etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Bu hesaplama sürecinde grup farklılığı meta analiz yöntemi kullanılmış ve bu modelde standartlaştırılmış etki büyüklüğünü ortaya koyabilmek adına kadın-erkek gibi doğal gruplar oluşturulmuştur. Ayrıca etki büyüklüğünün hesaplanması için Hedges’s g değeri benimsenmiş ve rastgele etki modeli tercih edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada her bir örneklem grubundaki etki büyüklüğüne bakıldığında Hedges’s g değerinin küçük düzeyde olduğu bulgusu elde edilmiştir. Bu bulgu ise çalışmalarda yer alan kız ve erkek katılımcılar arasında etik ilke ve standartlar bağımlı değişkeni bağlamında farkın boyutunun oldukça küçük olduğunu ve cinsiyetler arasında anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda toplam 192 adet çalışmada yer alan araştırmacıların çocuk ve gençlere özgü etik ilke ve standartlar bağlamında çalışmadıkları genel olarak bilimsel araştırma etiğine özgü çalışmalar yaptıkları görülmüştür.
35499
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Policy (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 35499 |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 29, 2025 |
Submission Date | July 17, 2024 |
Acceptance Date | March 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 25 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)