Research Article
BibTex RIS Cite

Van-Akdamar Adası ve Kilisesi Ziyaretçi Deneyimleri Üzerine Netnografik Bir Araştırma: Tripadvisor Örneği

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 25 - 37, 30.06.2025
https://doi.org/10.30625/ijctr.1662241

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, Akdamar Adası ve Kilisesi'ni ziyaret eden bireylerin deneyimlerini kapsamlı bir şekilde incelemektir. Bu doğrultuda, 2019-2024 yılları arasında Akdamar Adası ve Kilisesi'ni ziyaret eden ve seyahat deneyimlerini Tripadvisor platformunda paylaşan toplam 196 ziyaretçi yorumu, nitel araştırma yöntemlerinden netnografi kullanılarak değerlendirilmiştir. Netnografi, internet üzerindeki toplulukların araştırılması ve bu topluluklardan elde edilen metinsel verilerin analizini kapsayan bir yaklaşımdır. Analiz sonucunda, ziyaretçilerin Ada ve Kiliseye ilişkin olumlu ve olumsuz deneyimlerinin yanı sıra, potansiyel ziyaretçilere yönelik bilgilendirici ve tavsiye niteliğindeki yorumları da dikkate alınarak toplam 22 kategori, 71 alt kategori ve 188 kod tespit edilmiştir. Akdamar Adası ve Kilisesi, özellikle doğal güzelliği ve tarihi önemi açısından dikkat çekmektedir. Bununla birlikte ulaşım, turist davranışları, fiyat ve hizmet açısından ise bazı sorunlar görülmektedir. Araştırma, turizm politika uygulayıcılarına ve gelecekteki araştırmacılara yönelik getirilen önerilerle son bulmuştur.

References

  • Avcı, E,. Acar, V., ve Erbay Aslıtürk, G. (2016). Kültürel varlıklar üzerinde yapılan tahribatların turizm çerçevesinde değerlendirilmesi (Kuşadası - Selçuk Örneği). Ulakbilge, 4(8), 171-208. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-04-08-01
  • Alaeddinoğlu, F. (2006). Van ili’nin turizm potansiyelinin belirlenmesi ve planlamaya yönelik öneriler [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara üniversitesi.
  • Alimanoğlu, Ç. (2021). Ege Bölgesi’ndeki sakin şehirler üzerine çevrimiçi bir araştırma: Tripadvisor örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1167-1183. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.760
  • Atasoy, B. (2025). Cultural heritage experience from the perspective of tourist narratives on tripadvisor: a qualitative study on “olympos”. Alanya Akademik Bakış, 9(1), 146-158. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1518045
  • Bahar, M., ve Acar, H. (2023). The importance of Akdamar island and the church of the holy cross for the christianity in Anatolia. In Tuna, M., Kaya, G., Hazarhun, E., Mutlu, U. H., Yıldız, N., and Bayar, S. B (Eds.), Anatolian landscape and faith tourism: ancient times to present (pp. 323- 335). Detay Yayıncılık.
  • Baytar, İ., ve Bozkoyun, M. (2021). Gevaş ilçesinin turizm kaynakları ve cittaslow potansiyelinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science, 123, 331-349. http://doi.org/10.29228/ASOS.54136
  • Demir. B., (2024). Efsaneden ilham alan edebiyat: “Ah Tamara” efsanesinin modern Türk edebiyatına yansımaları. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 8(3), 1271-1295. https://doi.org/10.34083/akaded.1569721
  • Demirel, E. Ü. (2020). Yabancı turistlerin unutulmaz turizm deneyimleri üzerine netnografik bir inceleme: Gelibolu Yarımadası örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 9(1), 67-90.
  • Demirkol, Ş., Kaya, F., ve Akın, G. (2017). Yiyecek içecek işletmelerinde turist deneyimlerine yönelik bir analiz: Tripadvisor örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(1), 60-69. https://jrtr.org/index.php/jrtr/article/view/176
  • Güney, Ç. (2000). Akdamar adası ve kilisesi. Travel Dergisi, 50.
  • Islam, M. N. (2025). Visitors’ sentiment in archeological heritage sites: a study based on Tripadvisor reviews. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 26(1), 90-111. https://doi.org/10.1080/15256480.2023.2242343
  • İpşiroğlu, M. Ş. (2003). Ahtamar Kilisesi, ışıkla canlanan duvarlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kalay, H. A., ve Yıldız, S. (2017). Akdamar anıt müzesi’nin (kilisesi) tarihsel süreçleri ve kültürel miras turizmi açısından önemi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 121-136.
  • Karaca, Y. (2004). Doğu anadolu bölgesi hıristiyan dini mimarisinde jamatun yapıları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kaya, F., Cankül, D., ve Demirci, B. (2013). Türkiye’nin önemli inanç turizmi merkezlerinden biri: Akdamar Kilisesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013(1), 13-24.
  • Kozinets, R. V. (1998). On netnography: initial reflections on consumer research investigations of cyberculture. Advances in Consumer Research, 25(1), 366–371.
  • Kömürcü, S., Sarıbaş, Ö., ve Güler, M. E. (2016). Kültürel farklılıkların ziyaretçi algılarına etkisi: Van-Akdamar örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (2), 157-169.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2025). Dünya miras geçici listesi. https://kvmgm.ktb.gov.tr/tr-44395/dunya-miras-gecici-listesi.html (Erişim tarihi: 17.03.2025).
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • Kuzu, S., ve Sürme, M. (2023). Göbeklitepe’nin sosyal medyadaki yansımaları: turistlerin çevrimiçi olumsuz yorumlarının içerik analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 393-408. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1256207
  • Mkono, M., ve Markwell, K. (2014). The application of netnography in tourism studies. Annals of Tourism Research, 48, 289–291. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2014.07.005
  • Olorunsola, V. O., Saydam, M. B., Lasisi, T. T., ve Ozturen, A. (2023). Exploring tourists’ experiences when visiting petra archaeological heritage site: Voices from Tripadvisor. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 18(1), 81-96. https://doi.org/10.1108/CBTH-05-2021-0118
  • Ongun, U., Kervankıran, İ., ve Çuhadar, M. (2021). Kültür ve kırsal turizm destinasyonlarına yönelik çevrimiçi yorumlarının incelenmesi: Şirince köyü örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 219-235.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, JH (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Resmî Gazete (2019). 5 Temmuz 2019 tarihli resmî gazete https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/07/20190705-13.pdf (Erişim tarihi: 17.03.2025).
  • Siamak Seyfi, C. Michael Hall ve S. Mostafa Rasoolimanesh (2020). Exploring memorable cultural tourism experiences. Journal of Heritage Tourism, 15(3), 341-357. https://doi.org/10.1080/1743873X.2019.1639717
  • Sop, S. A., Ongun, U., ve Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1123-1138.
  • Tavakoli, R., ve Mura, P. (2018). Netnography in tourism–beyond web 2.0. Annals of Tourism Research, 73(C), 190-192. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.06.002
  • Tan Vo Thanh, T. V. T., ve Kirova, V. (2018). Wine tourism experience: a netnography study. Journal of Business Research, 83, 30-37. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.008
  • Ung, A., ve Vong, T. N. (2010). Tourist experience of heritage tourism in macau sar, china. Journal of Heritage Tourism, 5(2), 157-168. https://doi.org/10.1080/17438731003668502
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Wijayanti, A., ve Damanik, J. (2019). Analysis of the tourist experience of management of a heritage tourism product: case study of the sultan palace of yogyakarta, ındonesia. Journal of Heritage Tourism, 14(2), 166-177. https://doi.org/10.1080/1743873X.2018.1494182

A Netnographic Study on Visitor Experiences of Van-Akdamar Island and Church: The Case of Tripadvisor

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 25 - 37, 30.06.2025
https://doi.org/10.30625/ijctr.1662241

Abstract

The primary aim of this research is to comprehensively analyze the experiences of individuals who have visited Akdamar Island and its Church. To this end, a total of 196 visitor reviews, shared on the Tripadvisor platform by individuals who visited Akdamar Island and its Church between 2019 and 2024, were evaluated using netnography, a qualitative research method. Netnography is an approach that encompasses the study of online communities and the analysis of textual data obtained from these communities. As a result of the analysis, 22 categories, 71 subcategories, and 188 codes were identified, taking into account the positive and negative experiences of visitors regarding the Island and the Church, as well as their informative and advisory comments for potential visitors. Akdamar Island and its Church stand out, particularly for their natural beauty and historical significance. However, some issues were observed in terms of transportation, tourist behavior, pricing, and service. The research concludes with recommendations for tourism policy implementers and future researchers.

References

  • Avcı, E,. Acar, V., ve Erbay Aslıtürk, G. (2016). Kültürel varlıklar üzerinde yapılan tahribatların turizm çerçevesinde değerlendirilmesi (Kuşadası - Selçuk Örneği). Ulakbilge, 4(8), 171-208. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-04-08-01
  • Alaeddinoğlu, F. (2006). Van ili’nin turizm potansiyelinin belirlenmesi ve planlamaya yönelik öneriler [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara üniversitesi.
  • Alimanoğlu, Ç. (2021). Ege Bölgesi’ndeki sakin şehirler üzerine çevrimiçi bir araştırma: Tripadvisor örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1167-1183. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.760
  • Atasoy, B. (2025). Cultural heritage experience from the perspective of tourist narratives on tripadvisor: a qualitative study on “olympos”. Alanya Akademik Bakış, 9(1), 146-158. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1518045
  • Bahar, M., ve Acar, H. (2023). The importance of Akdamar island and the church of the holy cross for the christianity in Anatolia. In Tuna, M., Kaya, G., Hazarhun, E., Mutlu, U. H., Yıldız, N., and Bayar, S. B (Eds.), Anatolian landscape and faith tourism: ancient times to present (pp. 323- 335). Detay Yayıncılık.
  • Baytar, İ., ve Bozkoyun, M. (2021). Gevaş ilçesinin turizm kaynakları ve cittaslow potansiyelinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science, 123, 331-349. http://doi.org/10.29228/ASOS.54136
  • Demir. B., (2024). Efsaneden ilham alan edebiyat: “Ah Tamara” efsanesinin modern Türk edebiyatına yansımaları. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 8(3), 1271-1295. https://doi.org/10.34083/akaded.1569721
  • Demirel, E. Ü. (2020). Yabancı turistlerin unutulmaz turizm deneyimleri üzerine netnografik bir inceleme: Gelibolu Yarımadası örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 9(1), 67-90.
  • Demirkol, Ş., Kaya, F., ve Akın, G. (2017). Yiyecek içecek işletmelerinde turist deneyimlerine yönelik bir analiz: Tripadvisor örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(1), 60-69. https://jrtr.org/index.php/jrtr/article/view/176
  • Güney, Ç. (2000). Akdamar adası ve kilisesi. Travel Dergisi, 50.
  • Islam, M. N. (2025). Visitors’ sentiment in archeological heritage sites: a study based on Tripadvisor reviews. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 26(1), 90-111. https://doi.org/10.1080/15256480.2023.2242343
  • İpşiroğlu, M. Ş. (2003). Ahtamar Kilisesi, ışıkla canlanan duvarlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kalay, H. A., ve Yıldız, S. (2017). Akdamar anıt müzesi’nin (kilisesi) tarihsel süreçleri ve kültürel miras turizmi açısından önemi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 121-136.
  • Karaca, Y. (2004). Doğu anadolu bölgesi hıristiyan dini mimarisinde jamatun yapıları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kaya, F., Cankül, D., ve Demirci, B. (2013). Türkiye’nin önemli inanç turizmi merkezlerinden biri: Akdamar Kilisesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013(1), 13-24.
  • Kozinets, R. V. (1998). On netnography: initial reflections on consumer research investigations of cyberculture. Advances in Consumer Research, 25(1), 366–371.
  • Kömürcü, S., Sarıbaş, Ö., ve Güler, M. E. (2016). Kültürel farklılıkların ziyaretçi algılarına etkisi: Van-Akdamar örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (2), 157-169.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2025). Dünya miras geçici listesi. https://kvmgm.ktb.gov.tr/tr-44395/dunya-miras-gecici-listesi.html (Erişim tarihi: 17.03.2025).
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • Kuzu, S., ve Sürme, M. (2023). Göbeklitepe’nin sosyal medyadaki yansımaları: turistlerin çevrimiçi olumsuz yorumlarının içerik analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 393-408. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1256207
  • Mkono, M., ve Markwell, K. (2014). The application of netnography in tourism studies. Annals of Tourism Research, 48, 289–291. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2014.07.005
  • Olorunsola, V. O., Saydam, M. B., Lasisi, T. T., ve Ozturen, A. (2023). Exploring tourists’ experiences when visiting petra archaeological heritage site: Voices from Tripadvisor. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 18(1), 81-96. https://doi.org/10.1108/CBTH-05-2021-0118
  • Ongun, U., Kervankıran, İ., ve Çuhadar, M. (2021). Kültür ve kırsal turizm destinasyonlarına yönelik çevrimiçi yorumlarının incelenmesi: Şirince köyü örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 219-235.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, JH (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Resmî Gazete (2019). 5 Temmuz 2019 tarihli resmî gazete https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/07/20190705-13.pdf (Erişim tarihi: 17.03.2025).
  • Siamak Seyfi, C. Michael Hall ve S. Mostafa Rasoolimanesh (2020). Exploring memorable cultural tourism experiences. Journal of Heritage Tourism, 15(3), 341-357. https://doi.org/10.1080/1743873X.2019.1639717
  • Sop, S. A., Ongun, U., ve Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1123-1138.
  • Tavakoli, R., ve Mura, P. (2018). Netnography in tourism–beyond web 2.0. Annals of Tourism Research, 73(C), 190-192. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.06.002
  • Tan Vo Thanh, T. V. T., ve Kirova, V. (2018). Wine tourism experience: a netnography study. Journal of Business Research, 83, 30-37. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.008
  • Ung, A., ve Vong, T. N. (2010). Tourist experience of heritage tourism in macau sar, china. Journal of Heritage Tourism, 5(2), 157-168. https://doi.org/10.1080/17438731003668502
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Wijayanti, A., ve Damanik, J. (2019). Analysis of the tourist experience of management of a heritage tourism product: case study of the sultan palace of yogyakarta, ındonesia. Journal of Heritage Tourism, 14(2), 166-177. https://doi.org/10.1080/1743873X.2018.1494182
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Hakan Aslan 0000-0001-8777-7151

Berkant Kıykaç 0000-0001-6602-7546

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 20, 2025
Acceptance Date April 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Aslan, H., & Kıykaç, B. (2025). Van-Akdamar Adası ve Kilisesi Ziyaretçi Deneyimleri Üzerine Netnografik Bir Araştırma: Tripadvisor Örneği. Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(1), 25-37. https://doi.org/10.30625/ijctr.1662241