Tüketicilerin yerel ürün tüketim alışkanlıkları, yerel ürünlere ilişkin görüşleri satın alma ve tercih nedenleri ile tüketilen yerel ürünlerin incelendiği çalışmada Bingöl ili merkezinde yaşayan yerel ürün tüketicilerinin demografik yapıları %56’sı kadın, %74.4 evli, %32.8’i 41-50 yaş aralığında, %29.9’u lise öğrenimli, %51’i çalışan ve %25 oranı ile kamu sektöründe görevli ve sosyal güvencesi olan ve %34.8 oranı ile aylık geliri 71000-80000 TL aralığında olan tüketiciler olarak belirlenmiştir. Yerel ürün tüketimi ve tüketimlerde etkili olan faktörlerin belirlenmesinde beşli likert ölçeği kullanılmış, Cronbach Alfa testi yapılarak ölçeğin (0.745) güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Yerel ürün tüketimine ilişkin sunulan yargılara katılım düzeyinde; en yüksek ortalama ile “memnuniyet ve mutluluk (4.63), geleneksel tat ve lezzet (4.39) ve doğal (çevreci) (4.33) faktörleri bulunmuştur. Yerel hayvansal ürünler içerisinde Ğezık kaymağı tüketimi de önemli bir yer tutmakta ve tüketicilerin yaklaşık olarak %70’i tüketmektedir. Tüketim yeri tercihinde tüketicilerin yerel ürün satın alma tercihleri farklılık göstermekte özellikle doğrudan üreticilerden alınmakta olan yerel ürünler geleneksel tüketim yerlerinden olan yerel pazarlar ve marketlerden de alınmaktadır. Tüketicilerin yerel ürün tüketimleri ile aylık gelir, sağlık, beslenme arasında çok önemli yaş, gelir ve doğum yeri faktörleri arasında ise anlamlı sayılabilecek ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Çalışmanın yürütülmesinde desteklerini esirgemeyen Doğu Anadolu Tarımsal Araştırma Enstitüsü, Bingöl İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ve değerli Bingöl halkına teşekkür ederiz.
In the study, consumers' local product consumption habits, their opinions about local products, reasons for purchasing and preference, and the local products consumed are examined. The demographic structure of local product consumers living in the center of Bingöl province is 56% women, 74.4% married, 32.8% between the ages of 41-50, 29.9% with high school education, 51% working, 25% working in the public sector and having social security, and 34.8% having monthly income. They were determined as consumers whose income is between 71000-80000 TL. A five-point Likert scale was used to determine local product consumption and the factors affecting consumption, and the Cronbach Alpha test was performed and the scale (0.745) was determined to be reliable. At the level of participation in the judgments made regarding local product consumption; The factors "satisfaction and happiness (4.63), traditional taste and flavor (4.39) and natural (environmentalist) (4.33) were found to have the highest average. Consumption of Ğezık kaymak has an important place among local animal products and is consumed by approximately 70% of consumers. Consumers' preferences for purchasing local products vary, especially local products are purchased directly from producers, but are also purchased from local markets and markets, which are traditional consumption locations. It has been determined that there is a significant relationship between consumers' local product consumption and their monthly income, health and nutrition, and a significant relationship between the factors of age, income and place of birth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | March 30, 2025 |
Submission Date | February 13, 2025 |
Acceptance Date | March 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |