Research Article
BibTex RIS Cite

ASSESSMENT OF CHEESE EXPORT WITH ARTIFICIAL INTELLIGENCE SUPPORTED “SMART EXPORT ROBOT”

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 132 - 145, 31.12.2024

Abstract

Purpose of this study is to conduct a market analysis for the export of Türkiye's Customs Tariff Statistics Position Code (GTIP) 0406 cheese and coagulated products by using the "Smart Export Robot" machine learning technology through the Easy Export Platform of the Ministry of Trade of the Republic of Türkiye. In addition, the aim of this study is to test the accuracy of machine learning and artificial intelligence applications by comparing Türkiye's cheese export data of the Smart Export Robot with the data of the Department of Statistics and Evaluation of the Ministry of Trade of the Republic of Türkiye. In conclusion, it is observed that the data obtained from the Easy Export Platform website and the "Smart Export Robot" are generally compatible with the data of the Ministry of Trade, Department of Statistics and Assessment. Although, the short geographical distance reduces the cost of logistics expenses, it is not seen as a parameter that increases exports. Nowadays, the importance of desk-based export market research and market analysis using internet resources, and the reliability of the data are increasing. Nevertheless, according to the data obtained; it is seen that exports of cheese and coagulated products to countries that are far away from Türkiye are more than Türkiye's neighboring countries. In this sense, it can be said that distance should not be an obstacle for entrepreneurs who want to export to distant countries.

References

  • Gülduran Aslı, Ç. ve Saltık Arıkan, I. (2020). Sahnede Şehirler! Türkiye’nin UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı-Film Alanı Açısından Değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: Özel Sayı. 335-358.
  • Hastaoğlu, E., Erdoğan, M., ve Işkın, M. (2021). Gastronomi Turizmi Kapsamında Türkiye Peynir Çeşitliliği Haritası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1084-1113. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.958028
  • Kamber, U. (2006). Peynirin Tarihçesi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi. Cilt:77, Sayı:2. 40-44.
  • Kılıç, B. (2021). Türkiye’nin Pazarlanabilir, Turistik, Gastronomik, Ekonomik ve Kültürel Değeri Olan Yadigâr Lezzetleri. Baskı Tarihi: Mayıs 2021, 1. Basım. EKİN Basım Yayın Dağıtım.
  • Memiş, Ş. (2020). Unutulanları Hatırlamak için Yapılan Fuar: 1863 Sergi-i Umûmî-i Osmanî (Osmanlı Genel Sergisi). Mavi Atlas, 8b (1), 189-214. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.708719
  • Tarakçı, Z., Bölük, M., ve Karaağaç, M. (2016). Ordu İlinde Tüketicilerin Peynir Tüketim Alışkanlıkları. Ordu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 55-62.
  • Ulema, Ş. ve Menteşe, Z. (2023). Türkiye’nin Peynir Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi: Divle Obruğu Peyniri Örneği. Internatioanal West Asia Congress of Tourism Research. IWACT’23 08th-10th June 2023 Skopje, North Macedonia. 230-239.
  • Yılmaz, M., Kırbıyık, M., ve Çiftci, Y. (2017). Armonize Sistem Neden, Nasıl ve Ne Zaman Güncellenir? Durum Çalışması: Biyodizel ve Gümrük Laboratuvarlarında Yapılan Analizler. Gümrük ve Ticaret Dergisi (10), 99-105.
  • https://ticaret.gov.tr/gumruk-islemleri/sikca-sorulan-sorular/ticari/tarife Erişim tarihi: 21.06.2024
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İstatistik ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi, https://www.cimer.gov.tr/Basvuru/Basvurularim# Erişim tarihi: 22.07.2024
  • https://www.resmigazete.gov.tr Erişim tarihi: 01.05.2024
  • https://uygulama.gtb.gov.tr/Tara/ Erişim tarihi: 01.05.2024.
  • https://www.kolayihracat.gov.tr Erişim tarihi: 30.07.2024

Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 132 - 145, 31.12.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı, T.C. Ticaret Bakanlığının Kolay İhracat Platformu üzerinden “Akıllı İhracat
Robotu” makine öğrenmesi teknolojisini kullanarak Türkiye’nin GTİP Kodu 0406 peynir ve pıhtılaştırılmış
ürünlerin ihracatı için pazar analizi yapmaktır. Ayrıca, Akıllı İhracat Robotunun Türkiye’nin peynir ihracat
verilerini, T.C. Ticaret Bakanlığı İstatistik ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı verileri ile karşılaştırarak makine
öğrenmesi ve yapay zekâ uygulamaları verilerinin doğruluğunu test etmektir. Sonuç olarak, Kolay İhracat
Platformu internet sayfası ve “Akıllı İhracat Robotu” ile elde edilen verilerin, T.C. Ticaret Bakanlığı, İstatistik ve
Değerlendirme Dairesi Başkanlığı verileri genel olarak uyumlu olduğu görülmektedir. Coğrafi mesafenin kısa
olması lojistik giderlerin maliyetini düşürmekle birlikte ihracatı artırıcı bir parametre olarak görülmemektedir.
Günümüzde internet kaynaklarından yararlanılarak masa başı ihracat pazar araştırması ve pazar analizinin önemi
ve verilerin güvenilirliği giderek artmaktadır. Bununla birlikte elde edilen verilere göre; Türkiye’den uzak
mesafede olan ülkelere peynir ve pıhtılaştırılmış ürünlerin ihracatının Türkiye’nin komşu ülkelerden daha fazla
yapıldığı görülmektedir. Bu anlamda uzak mesafede olan ülkelere ihracat yapmak isteyen girişimciler için
mesafenin bir engel olmaması gerektiği söylenebilir.

References

  • Gülduran Aslı, Ç. ve Saltık Arıkan, I. (2020). Sahnede Şehirler! Türkiye’nin UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı-Film Alanı Açısından Değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: Özel Sayı. 335-358.
  • Hastaoğlu, E., Erdoğan, M., ve Işkın, M. (2021). Gastronomi Turizmi Kapsamında Türkiye Peynir Çeşitliliği Haritası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1084-1113. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.958028
  • Kamber, U. (2006). Peynirin Tarihçesi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi. Cilt:77, Sayı:2. 40-44.
  • Kılıç, B. (2021). Türkiye’nin Pazarlanabilir, Turistik, Gastronomik, Ekonomik ve Kültürel Değeri Olan Yadigâr Lezzetleri. Baskı Tarihi: Mayıs 2021, 1. Basım. EKİN Basım Yayın Dağıtım.
  • Memiş, Ş. (2020). Unutulanları Hatırlamak için Yapılan Fuar: 1863 Sergi-i Umûmî-i Osmanî (Osmanlı Genel Sergisi). Mavi Atlas, 8b (1), 189-214. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.708719
  • Tarakçı, Z., Bölük, M., ve Karaağaç, M. (2016). Ordu İlinde Tüketicilerin Peynir Tüketim Alışkanlıkları. Ordu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 55-62.
  • Ulema, Ş. ve Menteşe, Z. (2023). Türkiye’nin Peynir Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi: Divle Obruğu Peyniri Örneği. Internatioanal West Asia Congress of Tourism Research. IWACT’23 08th-10th June 2023 Skopje, North Macedonia. 230-239.
  • Yılmaz, M., Kırbıyık, M., ve Çiftci, Y. (2017). Armonize Sistem Neden, Nasıl ve Ne Zaman Güncellenir? Durum Çalışması: Biyodizel ve Gümrük Laboratuvarlarında Yapılan Analizler. Gümrük ve Ticaret Dergisi (10), 99-105.
  • https://ticaret.gov.tr/gumruk-islemleri/sikca-sorulan-sorular/ticari/tarife Erişim tarihi: 21.06.2024
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İstatistik ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi, https://www.cimer.gov.tr/Basvuru/Basvurularim# Erişim tarihi: 22.07.2024
  • https://www.resmigazete.gov.tr Erişim tarihi: 01.05.2024
  • https://uygulama.gtb.gov.tr/Tara/ Erişim tarihi: 01.05.2024.
  • https://www.kolayihracat.gov.tr Erişim tarihi: 30.07.2024
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Articles
Authors

Binali Kılıç 0000-0001-8345-6617

Early Pub Date December 24, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 9, 2024
Acceptance Date December 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Kılıç, B. (2024). Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2), 132-145.
AMA Kılıç B. Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi. IJGTR. December 2024;8(2):132-145.
Chicago Kılıç, Binali. “Yapay Zeka Destekli ‘Akıllı İhracat Rrobutu’ İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8, no. 2 (December 2024): 132-45.
EndNote Kılıç B (December 1, 2024) Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8 2 132–145.
IEEE B. Kılıç, “Yapay Zeka Destekli ‘Akıllı İhracat Rrobutu’ İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi”, IJGTR, vol. 8, no. 2, pp. 132–145, 2024.
ISNAD Kılıç, Binali. “Yapay Zeka Destekli ‘Akıllı İhracat Rrobutu’ İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8/2 (December 2024), 132-145.
JAMA Kılıç B. Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi. IJGTR. 2024;8:132–145.
MLA Kılıç, Binali. “Yapay Zeka Destekli ‘Akıllı İhracat Rrobutu’ İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 8, no. 2, 2024, pp. 132-45.
Vancouver Kılıç B. Yapay Zeka Destekli “Akıllı İhracat Rrobutu” İle Peynir İhracatının Değerlendirilmesi. IJGTR. 2024;8(2):132-45.