Research Article
BibTex RIS Cite

Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 83 - 99, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırma, Kütahya ili Çavdarhisar ilçesinde yer alan Aizanoi Antik Kenti'ni ziyaret eden turistlerin ziyaretçi deneyimlerinin ortaya çıkarılmasına odaklanmaktadır. Bu kapsamda antik kenti ziyaret eden turistlerin Tripadvisor.com platformunda bıraktıkları çevrimiçi yorumlar incelenmiş ve farklı dillerde 169 yorum analiz edilmiştir. Yorumlar Web HARVY web veri kazıma programı yardımıyla siteden çekilmiştir. Araştırmada, yorumlar çeşitli boyutlar ve alt boyutlar altında kodlanarak MAXQDA programı aracılıyla değerlendirilmiş ve ziyaretçilerin memnuniyet düzeyleri, olumlu-olumsuz görüşleri ve bilgilendirme gereksinimleri analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, ziyaretçilerin büyük çoğunluğunun (yaklaşık %95,86) Aizanoi Antik Kenti'nden memnun kaldığı ve bu memnuniyetin antik kentin tarihî, kültürel ve doğal özelliklerinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, ulaşım, konaklama ve çevresel düzenlemelerle ilgili eksikliklerin olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma, Aizanoi Antik Kenti'nin güçlü yönlerinin korunması ve eksik görülen alanlarda iyileştirmeler yapılması gerektiğini vurgulamaktadır. Ziyaretçi deneyimini zenginleştirmek ve memnuniyeti artırmak adına altyapı geliştirmeleri ve tanıtım faaliyetleri önerilmektedir.

References

  • Akoğlan Kozak, M. ve Güncan, Ö. (2021). Oyuncak müzeleri ve ziyaretçi deneyimleri. Social Science Development Journal, 6 (24), 74-97.
  • Alrawadieh, Z., Prayag, G. ve Alrawadieh, Z. (2023). 3. A cognitive appraisal perspective of emotional accessibility at heritage sites: Empirical evidence from the UNESCO World Heritage Site of Petra. Journal of Heritage Tourism, 18 (2), 145-163, doi: 10.1080/1743873x.2023.2169152
  • Benhaida, S., Saddou, H., Safaa, L., Perkumiené, D. ve Labanauskas. V. (2024). Acquirements of three decades of literature on cultural tourism. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8 (6), 1-19, doi: 10.24294/jipd.v8i6.3817
  • Chen, D. (2023). How visitors perceive heritage value: A quantitative study on visitors’ perceived value and satisfaction of architectural heritage through SEM. Sustainability, 15, 1-16, doi: 10.3390/su15119002
  • Çokişler, N. (2022). The relationship between cultural heritage and tourism in Turkey: A historical perspective (1923-2000). Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5 (3), 1179-1188, doi: 10.33083/joghat.2022.193
  • Doodson, P., Dumbell, L., Amanda, D., Webber., Vicky, M. (2024). Human-Animal Interactions in Zoos: Integrating Science and Practice. (Fernandez, E. J. ve Sherwens, S. L.(Eds.) Types of Visitor Experience içinde 163-179. İngiltere: CABI.
  • Erdoğan, E. ve Göker, P.. (2019). The evaluation of Istanbul national palaces in the frame of sustainable cultural tourism. Tourism, Leisure and Global Change, 5, 32-45.
  • Eseagwu, O. (2023). Cultural tourism as an exponent of art and crafts sector in African economy. NIU Journal of Humanities, 8 (4), 267-270, doi: 10.58709/niujhu.v8i4.1861
  • Eser, S. (2021). Ziyaretçi deneyimleri üzerine nitel bir araştırma: Göbekli Tepe örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (2), 478-495.
  • Ferreira da Silva, M., Martins, F. Costa, C. ve Pita, C. (2024). Visitors’ experience in a coastal heritage context: A segmentation analysis and its influence on in situ destination image and loyalty. European Journal of Tourism Research, 37, 1-22, doi: 10.54055/ejtr.v37i.3238
  • Gök H. S. ve Şalvarcı, S. (2021). Türkiye’deki gastronomi temalı müzelere yönelik çevrimiçi ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (1), 120-140.
  • Harman, S. ve Akgündüz, Y. (2014). Efes Örenyeri ziyaretçilerinin müze deneyimi beklentilerini belirlemeye dönük bir araştırma. Gazi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (2), 113-133.
  • Hosany, S., ve Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49 (3), 351-364.
  • Huyền, L. T. T., Van, L. H., Nguyen, V. T. ve Chu,T. T. (2024). Tourists’ satisfaction on cultural heritage tourism quality: An empirical study Hanoi, Vietnam. Multidisciplinary Science Journal, 6 (10), 1-17, doi: 10.31893/multiscience.2024217
  • Ivanovic, M. (2008). Cultural Tourism. South Africa: Juta Academic.
  • Jeacle, I., ve Carter, C. (2011). In TripAdvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems. Accounting, Organizations and Society, 36 (4-5), 293-309.
  • Koçoğlu, C. M. ve Boztepe, B. Ö. (2017). Examination of the cultural tourism perception of Safranbolu in terms of domestic tourists’ travel behaviours. International Journal of Contemporary Research, 1 (2), 44-54, doi: 10.30625/IJCTR.346222.
  • López, M. ve Sicilia, M. (2014). Determinants of e-WOM influence: The role of consumers’ internet experience. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9 (1), 28-43.
  • Mancı, A. R. Ve Tengilimoğlu, E. (2021). Tripadvisor ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: Göbeklitepe örneği. 5 (2), 1525-1545.
  • McKercher, B. ve Cros, H. D. (2002). Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management. Haworth Hospitality Press.
  • Metin, D., Kalay, F. ve Arslan Kalay, H. (2022). Ziyaretçi deneyiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Van (Urartu) Müzesi’nde bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 378-396.
  • Nguyen, T. H. H., Ağbay, N. C. ve Çakar, K. (2023). Visitors' experiences of UNESCO World Heritage Site: Evidence from Göbeklitepe, Türkiye. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(4), 2310-2327, doi: 10.1108/jhti-05-2023-0311
  • Nian, S., Chen, M., Zhang, X., Li, D. ve Ren, J. (2023). How outstanding universal value attractiveness and tourism crowding affect visitors’ satisfaction?. Behavioral Science, 13 (2), 1-22, doi: 10.3390/bs13020112
  • Oh, H., Fiore, A. M., ve Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of Travel Research, 46 (2), 119-132.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy. Boston: Harvard Business School. Richards, G. (2001). Cultural Attractions and European Tourism. CABI Publishing.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
  • Smith, M. K. (2015). Issues in Cultural Tourism Studies. Routledge.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2024). Aizanoi Antik Kenti – Kütahya. https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kutahya/gezilecekyer/azano-antk-kent sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Timothy, D. J., ve Boyd, S. W. (2003). Heritage Tourism. Pearson Education Limited.
  • Todorov, P., Borković, M. ve Tošić, T. (2023). The Business of Tourism. (Pecarski, D.) Event Management in the Function of Cultural Tourism Development içinde 97-108. Belgrad: Academy for Applied Studies.
  • Turkcan, B. (2019). Cultural heritage studies through art education: An instructional application in the Ancient City of Aizanoi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 83-29, doi: 10.14689/EJER.2019.83.2.
  • Tür, E. (2023). Doğa Turizmi Kapsamında Kaz Dağlarını Ziyaret Eden Turistlerin Yaptıkları Çevrimiçi Yorumların İncelenmesi: TripAdvisor Örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-27. UNWTO (2018). Global Report on Cultural Tourism. United Nations World Tourism Organization.
  • Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y., ve Kwun, D. J. (2011). An epistemological view of consumer experiences in tourism and hospitality. International Journal of Hospitality Management, 30 (1), 10-21.
  • Xiang, Z., ve Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31 (2), 179-188.
  • Yavuzkır, A. ve Genç, V. (2022). Müzelerdeki eser sergileme politikasının ziyaretçi deneyimi ve öğrenme motivasyonuna etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 422-446.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 83 - 99, 31.12.2024

Abstract

References

  • Akoğlan Kozak, M. ve Güncan, Ö. (2021). Oyuncak müzeleri ve ziyaretçi deneyimleri. Social Science Development Journal, 6 (24), 74-97.
  • Alrawadieh, Z., Prayag, G. ve Alrawadieh, Z. (2023). 3. A cognitive appraisal perspective of emotional accessibility at heritage sites: Empirical evidence from the UNESCO World Heritage Site of Petra. Journal of Heritage Tourism, 18 (2), 145-163, doi: 10.1080/1743873x.2023.2169152
  • Benhaida, S., Saddou, H., Safaa, L., Perkumiené, D. ve Labanauskas. V. (2024). Acquirements of three decades of literature on cultural tourism. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8 (6), 1-19, doi: 10.24294/jipd.v8i6.3817
  • Chen, D. (2023). How visitors perceive heritage value: A quantitative study on visitors’ perceived value and satisfaction of architectural heritage through SEM. Sustainability, 15, 1-16, doi: 10.3390/su15119002
  • Çokişler, N. (2022). The relationship between cultural heritage and tourism in Turkey: A historical perspective (1923-2000). Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5 (3), 1179-1188, doi: 10.33083/joghat.2022.193
  • Doodson, P., Dumbell, L., Amanda, D., Webber., Vicky, M. (2024). Human-Animal Interactions in Zoos: Integrating Science and Practice. (Fernandez, E. J. ve Sherwens, S. L.(Eds.) Types of Visitor Experience içinde 163-179. İngiltere: CABI.
  • Erdoğan, E. ve Göker, P.. (2019). The evaluation of Istanbul national palaces in the frame of sustainable cultural tourism. Tourism, Leisure and Global Change, 5, 32-45.
  • Eseagwu, O. (2023). Cultural tourism as an exponent of art and crafts sector in African economy. NIU Journal of Humanities, 8 (4), 267-270, doi: 10.58709/niujhu.v8i4.1861
  • Eser, S. (2021). Ziyaretçi deneyimleri üzerine nitel bir araştırma: Göbekli Tepe örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (2), 478-495.
  • Ferreira da Silva, M., Martins, F. Costa, C. ve Pita, C. (2024). Visitors’ experience in a coastal heritage context: A segmentation analysis and its influence on in situ destination image and loyalty. European Journal of Tourism Research, 37, 1-22, doi: 10.54055/ejtr.v37i.3238
  • Gök H. S. ve Şalvarcı, S. (2021). Türkiye’deki gastronomi temalı müzelere yönelik çevrimiçi ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (1), 120-140.
  • Harman, S. ve Akgündüz, Y. (2014). Efes Örenyeri ziyaretçilerinin müze deneyimi beklentilerini belirlemeye dönük bir araştırma. Gazi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (2), 113-133.
  • Hosany, S., ve Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49 (3), 351-364.
  • Huyền, L. T. T., Van, L. H., Nguyen, V. T. ve Chu,T. T. (2024). Tourists’ satisfaction on cultural heritage tourism quality: An empirical study Hanoi, Vietnam. Multidisciplinary Science Journal, 6 (10), 1-17, doi: 10.31893/multiscience.2024217
  • Ivanovic, M. (2008). Cultural Tourism. South Africa: Juta Academic.
  • Jeacle, I., ve Carter, C. (2011). In TripAdvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems. Accounting, Organizations and Society, 36 (4-5), 293-309.
  • Koçoğlu, C. M. ve Boztepe, B. Ö. (2017). Examination of the cultural tourism perception of Safranbolu in terms of domestic tourists’ travel behaviours. International Journal of Contemporary Research, 1 (2), 44-54, doi: 10.30625/IJCTR.346222.
  • López, M. ve Sicilia, M. (2014). Determinants of e-WOM influence: The role of consumers’ internet experience. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9 (1), 28-43.
  • Mancı, A. R. Ve Tengilimoğlu, E. (2021). Tripadvisor ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: Göbeklitepe örneği. 5 (2), 1525-1545.
  • McKercher, B. ve Cros, H. D. (2002). Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management. Haworth Hospitality Press.
  • Metin, D., Kalay, F. ve Arslan Kalay, H. (2022). Ziyaretçi deneyiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Van (Urartu) Müzesi’nde bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 378-396.
  • Nguyen, T. H. H., Ağbay, N. C. ve Çakar, K. (2023). Visitors' experiences of UNESCO World Heritage Site: Evidence from Göbeklitepe, Türkiye. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(4), 2310-2327, doi: 10.1108/jhti-05-2023-0311
  • Nian, S., Chen, M., Zhang, X., Li, D. ve Ren, J. (2023). How outstanding universal value attractiveness and tourism crowding affect visitors’ satisfaction?. Behavioral Science, 13 (2), 1-22, doi: 10.3390/bs13020112
  • Oh, H., Fiore, A. M., ve Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of Travel Research, 46 (2), 119-132.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy. Boston: Harvard Business School. Richards, G. (2001). Cultural Attractions and European Tourism. CABI Publishing.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
  • Smith, M. K. (2015). Issues in Cultural Tourism Studies. Routledge.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2024). Aizanoi Antik Kenti – Kütahya. https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kutahya/gezilecekyer/azano-antk-kent sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Timothy, D. J., ve Boyd, S. W. (2003). Heritage Tourism. Pearson Education Limited.
  • Todorov, P., Borković, M. ve Tošić, T. (2023). The Business of Tourism. (Pecarski, D.) Event Management in the Function of Cultural Tourism Development içinde 97-108. Belgrad: Academy for Applied Studies.
  • Turkcan, B. (2019). Cultural heritage studies through art education: An instructional application in the Ancient City of Aizanoi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 83-29, doi: 10.14689/EJER.2019.83.2.
  • Tür, E. (2023). Doğa Turizmi Kapsamında Kaz Dağlarını Ziyaret Eden Turistlerin Yaptıkları Çevrimiçi Yorumların İncelenmesi: TripAdvisor Örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-27. UNWTO (2018). Global Report on Cultural Tourism. United Nations World Tourism Organization.
  • Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y., ve Kwun, D. J. (2011). An epistemological view of consumer experiences in tourism and hospitality. International Journal of Hospitality Management, 30 (1), 10-21.
  • Xiang, Z., ve Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31 (2), 179-188.
  • Yavuzkır, A. ve Genç, V. (2022). Müzelerdeki eser sergileme politikasının ziyaretçi deneyimi ve öğrenme motivasyonuna etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 422-446.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourist Behaviour and Visitor Experience
Journal Section Articles
Authors

İlker Vural 0000-0002-3357-7725

Fatih Çavuşoğlu 0000-0003-4522-6401

Early Pub Date December 24, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 21, 2024
Acceptance Date December 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Vural, İ., & Çavuşoğlu, F. (2024). Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2), 83-99.
AMA Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. December 2024;8(2):83-99.
Chicago Vural, İlker, and Fatih Çavuşoğlu. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8, no. 2 (December 2024): 83-99.
EndNote Vural İ, Çavuşoğlu F (December 1, 2024) Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8 2 83–99.
IEEE İ. Vural and F. Çavuşoğlu, “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, IJGTR, vol. 8, no. 2, pp. 83–99, 2024.
ISNAD Vural, İlker - Çavuşoğlu, Fatih. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8/2 (December 2024), 83-99.
JAMA Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. 2024;8:83–99.
MLA Vural, İlker and Fatih Çavuşoğlu. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 8, no. 2, 2024, pp. 83-99.
Vancouver Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. 2024;8(2):83-99.