Giriş ve Amaç: Engelsiz turizm, fiziksel engelleri olan bireylerin, işitme veya görme engellilere sahip olanların, hatta özel ihtiyaçları olan herkesin turistik faaliyetlere eşit ve bağımsız bir şekilde katılabilmesini sağlamak için tasarlanmış bir turizm çeşididir. Araştırmanın amacı, Alanya destinasyonunu ziyaret eden engelli turistler perspektifinden engelli turist algısı, müşteri memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti ve belirleyicilerinin saptanmasıdır.
Yöntem: Araştırma kesitsel tiptedir. Araştırmanın evrenini, Alanya ilçesini ziyaret eden 4 ve 5 yıldızlı otellerde konaklayan engelli turistler oluşturdu. Araştırma veriler 4 form ile toplandı; kişisel bilgi formu, engelli turist algısı ölçeği”, müşteri memnuniyeti ölçeği ve tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyeti ölçeği. Veriler 01.01.2023-31.08.2023 tarihleri arasında yüz yüze ve bırak-topla yöntemi ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon ve çoklu regresyon istatistik analiz yöntemleri kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılanların %56,2’si erkek, %35,1’i 60-65 yaş aralığındadır. Çalışmada müşteri memnuniyetinin eğitim durumu, sigara kullanımından negatif, engelli turist algısından ise pozitif yönde etkilendiği saptandı (p<0.05). Tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme durumunun ise eğitim durumu, sosyal sınıf, sigara kullanımından negatif, engelli turist algısından ise pozitif yönde etkilendiği tespit edildi (p<0.05). Çalışmada ayrıca, tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme ile müşteri memnuniyeti ve engelli turist algısı arasında pozitif yönlü güçlü bir ilişki olduğu belirlendi.
Sonuç: Çalışmanın önemli bir sonucu engelli turist algısı pozitif yönde arttıkça müşteri memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyetinin artmasıdır. Diğer önemli sonucu ise sosyoekonomik düzeyin belirleyici olduğudur. Sosyoekonomik düzeyi daha iyi olanların müşteri memnuniyetleri ve tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetinin diğerlerine göre daha kötüdür.
Introduction and Objective: Accessible tourism is a type of tourism designed to ensure that individuals with physical disabilities, those with hearing or visual impairments, and even those with special needs can participate in touristic activities equally and independently. The present study was aimed at determining the perspectives of tourists with disabilities visiting the destination of Alanya regarding concepts such as disabled tourist perception, customer satisfaction and revisit intention, and determinants of such concepts.
Method: The population of this cross-sectional study consisted of touristswith disabilities staying in 4- and 5-star hotels inAlanya district of Antalya, a province located on the Mediterranean coast of south-west Turkey. The study data were collected between January 01, .2023 and August 31, 2023 through face-to-face interviewsusing the drop-and-collect method.In data collection, the following tools were used: thePersonal Information Form, Disabled Tourist Perception Scale, Customer Satisfaction Scale,and Revisit and Recommendation Intention Scale. Descriptive statistics, Pearson correlation and multiple regression statistical analysis methods were used in the analysis of the data.
Results: Of the participants, 56.2% were men and 35.1% were in the age group of 60-69 years. In the study, it was determined that customer satisfaction was negatively affected by education level and smoking, and positively affected by the perceptions of tourists with disabilities (p<0.05), and thatrevisit and recommendation intentions were negatively affected by education level, social class, smoking, and positively affected bythe perceptions of tourists with disabilities (p<0.05). It was also determined that there was a strong positive relationship between “revisit and recommendation intentions”, and “customer satisfaction and perceptions of tourists with disabilities”. Conclusion: A significant result of the study was that apositive increase inperceptionsof tourists with disabilities increasedtheir customer satisfaction and revisit intention. Another important result was that socioeconomic level was a determinant of customer satisfaction and revisit intention.Customer satisfaction, and revisit and recommendation intentions of those with better socioeconomic levels were worse than were those ofthe others
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 23, 2025 |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | March 10, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |