Research Article
BibTex RIS Cite

Trends in Health Management Research: An Analysis of Tübitak 2209 Student Projects

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 199 - 214, 25.07.2025
https://doi.org/10.31201/ijhmt.1667533

Abstract

Objective: This study aimed to analyze the distribution of TÜBİTAK 2209-A student research project topics submitted by health management departments and to evaluate the frequency of student projects conducted within these departments.
Materials and Methods: In this context, accepted applications from 2020 to 2024 were examined through the TÜBİTAK website, and those originating from health management departments were included in the study. A total of 269 project titles from seven application periods were analyzed using thematic analysis.
Results: Twelve themes were identified in total. Findings indicated that the most frequently studied topics were public health (72 projects), management and organization (46 projects), Covid-19 (30 projects), and patient-physician communication and patient satisfaction (29 projects). Conversely, accounting-finance (2 projects), health tourism (7 projects), and violence (7 projects) were among the less frequently addressed topics.
Conclusion: The findings of the study highlight prominent research topics in health management departments and provide potential research directions for future student projects, particularly emphasizing less explored areas such as health policies, sustainability, health financing, and digital health technologies.

References

  • Akalın, B. & Veranyurt, Ü. (2020). Sağlıkta dijitalleşme ve yapay zekâ. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 128-137. Barati, O., Sadeghi, A., Khammarnia, M., Siavashi, E., Oskrochi, G. (2016). A qualitative study to identify skills and competency required for hospital managers. Electronic Physician, 8(6), 2458.
  • Berber, İ. C., Çandereli, Z. Ö., Arslan, E. (2023). Sağlık yönetimi eğitimi: Cumhuriyet’in 100. yılındaki durum. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(100. Yıl Özel Sayısı), 200-212.
  • Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı. (2024). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı 2024 yılı çağrı duyurusu. Retrieved February 10,2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/2024-10/EK_1.2_2209-A_Son_Cagri.pdf
  • Bloom, N., Lemos, R., Sadun, R., Van Reenen, J. (2020). Healthy business? Managerial education and management in health care. Review of Economics and Statistics, 102(3), 506-517.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597.
  • Çimen, M. (2010). Sağlık yönetimi ve sağlık yönetim eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 136-139.
  • Davies, S. (2006). Health services management education: Why and what? Journal of Health Organization and Management, 20(4), 325-334.
  • Ersoy, H.& Ersoy, S. (2022). Covid-19 pandemisinin sağlık sektörüne etkileri ve yeni trendler. MAS Journal of Applied Sciences, 7(4), 827-837.
  • European Health Management Association, (2025). Defining health management. European Health Management Association.Erişim tarihi: 09.02.2025, https://ehma.org/defining-health-management/ Gül, İ., Yeşiltaş, A., & Keklik, B. (2015). Sağlık yönetimi lisansüstü programlarında yapılan tezlerin profili. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(13), 231-244.
  • Kaçak, H. (2023). Dijital sağlık teknolojileri üzerine yayınlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizi. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 147-157.
  • Karataş, F. R.& Öztay, E. S. (2023). Öğretmen ve öğrencilerin eTwinning proje uygulamalarına ilişkin görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 105-120. https://doi.org/10.21733/ibad.1190441
  • Kurt, F. & Kurt, L., Akici, B. G. (2024). TÜBİTAK 2204-B araştırma projelerinin bölge sergisinde yer alan öğrencilere katkıları. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 6(2), 173-183.
  • Lincoln, Y. S. Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
  • Mısırlıoğlu, A. & Doğan, F. (2025). Uluslararası literatürde sağlık yönetimi alanında yapılan çalışmaların kelime bulutu analizi ile incelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 12(115), 66–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.14787245.
  • Şahin, T., & Ocak, S. (2019). Türkiye'de sağlık yönetimi disiplininde yürütülen tezlerin bibliyometrik analizi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(3), 543-558.
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2020/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20202-donem-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2021/1 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20211-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2021/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20212-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A destek almaya hak kazananlar listesi (2022/1 dönemi) [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/4000/2209-a_destek_almaya_hak_kazananlar.pdf
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2022/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20222-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A kazananlar listesi (2023/1 dönemi) [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/4000/2209a_kazananlar_liste.pdf
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A 2023/2 destek almaya hak kazananlar listesi [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/2024-04/2209a_2023_2_destek_almaya_hak_kazananlar_listesi.pdf
  • Uğurluoğlu Aldoğan, E. (2019). Sağlık kurumları yönetimi eğitimi. Y. Akbulut (Ed.), Sağlık kurumları yönetimi I içinde (s. 1-21). Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Valiotis, G., Buttigieg, S. C., Cicchetti, A., Dang, R., Jamshed, N., Jevtic, M., Margheri, F. (2025). Defining health management: A conceptual foundation for excellence through efficiency, sustainability, and equity. The International Journal of Health Planning and Management.
  • Yorulmaz, M., & Gençtürk, M. (2018). Türkiye’de sağlık yönetimi mesleğinin karşılaştığı temel sorunlar: Nitel bir çalışma. Business and Management Studies: An International Journal (BMIJ), 6(4), 1310-1321. http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v6i4.299
  • Zeybek, D. Ö., Zeybek, M., Aslan, Y. (2024). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin dijital sağlık kavramına yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(4), 1647-1662.

Sağlık Yönetimi Araştırmalarında Yeni Eğilimler: TÜBİTAK 2209 Öğrenci Projelerinin Analizi

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 199 - 214, 25.07.2025
https://doi.org/10.31201/ijhmt.1667533

Abstract

Amaç: Bu araştırma, sağlık yönetimi bölümü tarafından sunulan TÜBİTAK 2209-A öğrenci araştırma projeleri konularının dağılımını analiz etmeyi ve sağlık yönetimi bölümlerinin öğrenci projeleri frekanslarının değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu kapsamda TÜBİTAK web sayfasından 2020-2024 yılları arasında kabul edilen başvurular incelenmiş, sağlık yönetimi bölümünden yapılanlar araştırmaya dahil edilmiştir. 7 dönemlik başvuruları içeren çalışmada toplam 269 proje başlığı tematik analiz yöntemiyle incelenmiştir.
Bulgular: Toplam 12 tema belirlenmiştir. Bulgular, halk sağlığı (72 proje), yönetim organizasyon (46 proje), Covid-19 (30 proje) ve hasta-hekim iletişimi ile hasta memnuniyeti (29 proje) gibi konuların en çok çalışılan alanlar olduğunu göstermektedir. Öte yandan, muhasebe-finansman (2 proje), sağlık turizmi (7 proje) ve şiddet (7 proje) gibi konuların daha az sayıda projede ele alındığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışmanın bulguları, sağlık yönetimi bölümünde hangi konuların ön planda olduğunu ortaya koymakta ve eksik kalan alanlar için gelecekteki öğrenci projelerine yönlendirme sağlayabilecek potansiyel araştırma konularını önermektedir. Özellikle sağlık politikaları, sürdürülebilirlik, sağlık finansmanı, dijital sağlık teknolojileri gibi konularda öğrencilerin yönlendirilebileceği önerilmektedir.

References

  • Akalın, B. & Veranyurt, Ü. (2020). Sağlıkta dijitalleşme ve yapay zekâ. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 128-137. Barati, O., Sadeghi, A., Khammarnia, M., Siavashi, E., Oskrochi, G. (2016). A qualitative study to identify skills and competency required for hospital managers. Electronic Physician, 8(6), 2458.
  • Berber, İ. C., Çandereli, Z. Ö., Arslan, E. (2023). Sağlık yönetimi eğitimi: Cumhuriyet’in 100. yılındaki durum. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(100. Yıl Özel Sayısı), 200-212.
  • Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı. (2024). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı 2024 yılı çağrı duyurusu. Retrieved February 10,2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/2024-10/EK_1.2_2209-A_Son_Cagri.pdf
  • Bloom, N., Lemos, R., Sadun, R., Van Reenen, J. (2020). Healthy business? Managerial education and management in health care. Review of Economics and Statistics, 102(3), 506-517.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597.
  • Çimen, M. (2010). Sağlık yönetimi ve sağlık yönetim eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 136-139.
  • Davies, S. (2006). Health services management education: Why and what? Journal of Health Organization and Management, 20(4), 325-334.
  • Ersoy, H.& Ersoy, S. (2022). Covid-19 pandemisinin sağlık sektörüne etkileri ve yeni trendler. MAS Journal of Applied Sciences, 7(4), 827-837.
  • European Health Management Association, (2025). Defining health management. European Health Management Association.Erişim tarihi: 09.02.2025, https://ehma.org/defining-health-management/ Gül, İ., Yeşiltaş, A., & Keklik, B. (2015). Sağlık yönetimi lisansüstü programlarında yapılan tezlerin profili. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(13), 231-244.
  • Kaçak, H. (2023). Dijital sağlık teknolojileri üzerine yayınlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizi. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 147-157.
  • Karataş, F. R.& Öztay, E. S. (2023). Öğretmen ve öğrencilerin eTwinning proje uygulamalarına ilişkin görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 105-120. https://doi.org/10.21733/ibad.1190441
  • Kurt, F. & Kurt, L., Akici, B. G. (2024). TÜBİTAK 2204-B araştırma projelerinin bölge sergisinde yer alan öğrencilere katkıları. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 6(2), 173-183.
  • Lincoln, Y. S. Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
  • Mısırlıoğlu, A. & Doğan, F. (2025). Uluslararası literatürde sağlık yönetimi alanında yapılan çalışmaların kelime bulutu analizi ile incelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 12(115), 66–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.14787245.
  • Şahin, T., & Ocak, S. (2019). Türkiye'de sağlık yönetimi disiplininde yürütülen tezlerin bibliyometrik analizi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(3), 543-558.
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2020/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20202-donem-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2021/1 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20211-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2021/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20212-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A destek almaya hak kazananlar listesi (2022/1 dönemi) [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/4000/2209-a_destek_almaya_hak_kazananlar.pdf
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı (2209-A) 2022/2 dönemi bilimsel değerlendirme sonuçları belli oldu [Announcement, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/tr/duyuru/universite-ogrencileri-arastirma-projeleri-destekleme-programi-20222-donemi-bilimsel-degerlendirme-sonuclari-belli-oldu
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A kazananlar listesi (2023/1 dönemi) [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/4000/2209a_kazananlar_liste.pdf
  • The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK). 2209-A 2023/2 destek almaya hak kazananlar listesi [PDF, in Turkish]. Retrieved November 21, 2024, from https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/2024-04/2209a_2023_2_destek_almaya_hak_kazananlar_listesi.pdf
  • Uğurluoğlu Aldoğan, E. (2019). Sağlık kurumları yönetimi eğitimi. Y. Akbulut (Ed.), Sağlık kurumları yönetimi I içinde (s. 1-21). Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Valiotis, G., Buttigieg, S. C., Cicchetti, A., Dang, R., Jamshed, N., Jevtic, M., Margheri, F. (2025). Defining health management: A conceptual foundation for excellence through efficiency, sustainability, and equity. The International Journal of Health Planning and Management.
  • Yorulmaz, M., & Gençtürk, M. (2018). Türkiye’de sağlık yönetimi mesleğinin karşılaştığı temel sorunlar: Nitel bir çalışma. Business and Management Studies: An International Journal (BMIJ), 6(4), 1310-1321. http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v6i4.299
  • Zeybek, D. Ö., Zeybek, M., Aslan, Y. (2024). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin dijital sağlık kavramına yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(4), 1647-1662.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration, Management and Organization Education
Journal Section Makaleler
Authors

Sema Dalkılıç 0000-0002-0620-6195

Early Pub Date July 23, 2025
Publication Date July 25, 2025
Submission Date March 30, 2025
Acceptance Date June 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Dalkılıç, S. (2025). Trends in Health Management Research: An Analysis of Tübitak 2209 Student Projects. International Journal of Health Management and Tourism, 10(2), 199-214. https://doi.org/10.31201/ijhmt.1667533