This study investigates the impact of innovative techniques for vocabulary building on improving communication skills among English learners. The research design employed a mixed-method approach, integrating quantitative with qualitative surveys into the effectiveness of various vocabulary acquisition strategies. The sample included 100 college students in this study, engaged in interactive activities, integration of technology, and context-based learning. The measurement for data collection was carried out in terms of vocabulary knowledge and communication proficiency pre- and post-intervention, and qualitative insights were gained through focus group discussions and individual interviews. The findings from the results show that innovative techniques significantly improved the participants' vocabulary scores and their communication skills, as the statistical analyses prove the difference after the intervention. Students expressed, through qualitative data, that interactive and technology-based approaches were more interesting and effective when compared to the traditional method. The qualitative themes emerging from the analysis revealed that the context of the words in vocabulary learning is an important feature and collaborative activities increase motivation and retention.
Bu çalışma, kelime dağarcığı oluşturmaya yönelik yenilikçi tekniklerin İngilizce öğrenenler arasında iletişim becerilerini geliştirmeye etkisini araştırıyor. Araştırma tasarımı, çeşitli kelime edinimi stratejilerinin etkinliğine niceliksel ve niteliksel araştırmaları entegre eden karma yöntemli bir yaklaşım kullanmıştır. Örneklem, bu çalışmaya etkileşimli etkinliklerle, teknoloji entegrasyonuyla ve bağlam temelli öğrenmeyle ilgilenen 100 üniversite öğrencisini içeriyordu. Veri toplamaya yönelik ölçüm, müdahale öncesi ve sonrası kelime bilgisi ve iletişim yeterliliği açısından gerçekleştirilmiş, odak grup tartışmaları ve bireysel görüşmeler yoluyla niteliksel içgörüler elde edilmiştir. Sonuçlardan elde edilen bulgular, istatistiksel analizlerin müdahale sonrasındaki farkı kanıtlaması nedeniyle, yenilikçi tekniklerin katılımcıların kelime dağarcığı puanlarını ve iletişim becerilerini önemli ölçüde geliştirdiğini göstermektedir. Öğrenciler nitel verilerle etkileşimli ve teknoloji temelli yaklaşımların geleneksel yönteme göre daha ilgi çekici ve etkili olduğunu ifade etmişlerdir. Analiz sonucunda ortaya çıkan niteliksel temalar, kelime öğreniminde kelimelerin bağlamının önemli bir özellik olduğunu ve işbirlikçi etkinliklerin motivasyonu ve kalıcılığı artırdığını ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | English As A Second Language, Language Acquisition |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2025 |
Publication Date | March 30, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | February 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |