Bu araştırmanın amacı YÖRET Vakfı tarafından yürütülmekte olan Akran Destek Dayanışma (ADD) Grubu Modelinin tanıtılması ve modelin uygulanması sonucunda elde edilen bulguların paylaşılmasıdır. ADD, pandemi sürecinde psikolojik danışmanlar ve psikolojik danışman adaylarının meslekî ve psikososyal olarak desteklenmesi üzerine geliştirilmiş bir gelişim ve destek grubu modelidir. Bu araştırmada çalışma grubunu ADD grubuna katılan 20 psikolojik danışman adayı oluşturmuştur. Araştırma, eylem araştırması modelinde geliştirilmiştir. Çalışma grubunda yer alan öğrenciler açık çağrı formu aracılığıyla başvurularını iletmişlerdir ve öğrenciler ile beş hafta süren ADD oturumları yürütülmüştür. Her oturum sonunda katılımcıların sürece ilişkin görüş ve ihtiyaçları ile kolaylaştırıcının gözlemleri alınmış, sonraki oturumlar bu dönütlere göre düzenlenmiştir. Uygulama sonunda katılımcılarla odak grup görüşmesi gerçekleştirilerek araştırma sonuçları analiz edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bulgular ADD Grubu’na başvuru amacı, ADD Grubu’nun katkıları, grupta en çok zorlanılan deneyimler, grupta en çok faydalanılan deneyimler ve kolaylaştırıcıya ilişkin deneyimler şeklinde temalarla incelenmiştir.
The purpose of this article is to introduce the Peer Support Solidarity (PSS) Group Model carried out by YÖRET Foundation and to share the findings obtained as a result of the implemantation of the model. PSS is a developmental and support group model developed for the professional and psychosocial support of psychological counselors and counseling candidates during the pandemic. The study group in this research consisted of 20 counseling candidates who participated in the PSS group. The research was designed as an action research model. Students in the study group submitted their applications through an open call form, and PSS sessions lasting five weeks were conducted with the students. At the end of each session, participants' views and needs regarding the process, as well as the facilitator's observations, were collected, and subsequent sessions were organized based on this feedback. At the end of the implementation, focus group interviews were conducted with the participants, and the research results were analyzed. The findings obtained from the interviews were examined in themes such as the purpose of applying to the PSS Group, contributions of the PSS Group, most challenging experiences in the group, most beneficial experiences in the group, and experiences related to the facilitator.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2025 |
Submission Date | July 11, 2024 |
Acceptance Date | March 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030