This research was conducted to reveal students’ EBA academic support system (EBA-ASS) usage according to their self-regulated learning strategy and their views on the system. The study group of the research, in which the multiple special case design was adopted, consisted of 34 students studying in the 11th and 12th grades in different districts of Mardin. Before the students used the EBA-ASS, the system was introduced by the researcher, and then the Self-Regulatory Learning Strategies Scale (SRLSS) and participant information forms were filled in by the students. It was ensured that the students used EBA-ASS in the physics lesson for 5 weeks and filled out the diaries after each use. At the end of the application, semi-structured interviews were conducted with each student by using the questions prepared according to the answers given by the students to the diaries. The obtained data were subjected to content analysis. At the end of the research, it was determined that the views of the students with different levels of Self-Regulatory Learning Strategies (SRLS) on EBA-ASS and their usage of the system were generally similar. On the other hand, it can be said that as the student's SRLS level increases, the duration of using EBA-ASS increases. Students generally have positive opinions about EBA-ASS. It is recommended that this system, which is liked and easily used by students, should be developed in accordance with every grade level and every course content, and the promotion of the system should be increased to spread its use.
Araştırmada etik açıdan bir sorun olmadığı RTEÜ Etik Kurul'unda 06/07/2021 tarihli, 2021/183 sayılı kararla onaylanmıştır.
Bu araştırma; öğrencilerin öz düzenleyici öğrenme stratejisi (ÖÖS) düzeyine göre EBA akademik destek sistemi kullanım durumlarını ve sisteme ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yürütülmüştür. Çoklu özel durum deseni benimsenen araştırmanın çalışma grubunu Mardin’in farklı ilçelerindeki Anadolu Liselerinin 11 ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan rastgele seçilen 34 öğrenci oluşturmuştur. Öğrenciler EBA Akademik Destek Sistemini (EBA-ADES) kullanmadan önce araştırmacı tarafından sistemin tanıtımı yapılmış, ardından öğrenciler tarafından Öz Düzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği (ÖÖSÖ) ve katılımcı bilgi formları doldurulmuştur. Öğrencilerin 5 hafta boyunca fizik dersinde EBA-ADES’i kullanmaları ve her kullanım sonrasında günlükleri doldurmaları sağlanmıştır. Uygulama sonunda, öğrencilerin günlüklere verdikleri cevaplara göre hazırlanan sorular kullanılarak her öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda farklı seviyede ÖÖS’ye sahip öğrencilerin EBA-ADES hakkındaki görüşleri ve sistemi kullanım durumlarının genel olarak birbirine benzer olduğu tespit edilmiştir. Farklı olarak öğrencinin sahip olduğu ÖÖS seviyesi arttıkça EBA-ADES’i kullanım süresinin arttığı söylenebilir. Öğrenciler EBA-ADES hakkında genelde olumlu görüşlere sahiptir. Öğrenciler tarafında beğenilen ve kolay kullanılan bu sistemin her sınıf seviyesine, her ders içeriğine uygun şekilde geliştirilmesi, kullanımının yaygınlaştırılması için sistemin tanıtımlarının artırılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2025 |
Submission Date | December 18, 2024 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030