This study examines how cultural heritage tourism issues are addressed in the 5th-grade Social Studies Textbook (SST) content. Document analysis based on a qualitative research design was used in this study. The data obtained from the 5th grade SST were interpreted using descriptive analysis. The results showed that the topics related to cultural heritage tourism mainly were covered in the learning areas of “Our Common Heritage,” “Living Together,” “Technology and Social Sciences” and “Economy in Our Lives,” and least in the learning areas of “Our Home is the World” and “Our Living Democracy.” The categories of natural and cultural heritage define cultural heritage tourism elements in textbooks. Various visual elements and texts representing cultural heritage tourism are also noteworthy in the textbook, where issues related to the protection, promotion, and association of cultural heritage with tourism are presented through an interdisciplinary approach.
Mevcut araştırmanın amacı, kültürel miras turizmi konularının Beşinci sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı (SBDK) içeriğinde nasıl ele alındığını incelemektir. Çalışmada nitel araştırma deseni temel alınarak doküman analizi kullanılmıştır. Beşinci sınıf SBDK üzerinden ulaşılan veriler, betimsel analiz tekniğiyle yorumlanmıştır. Ulaşılan sonuçlarda; kültürel miras turizmine ait konuların en fazla “Ortak Mirasımız”, “Birlikte Yaşamak”, “Teknoloji ve Sosyal Bilimler” ile “Hayatımızdaki Ekonomi” öğrenme alanlarında; en az ise “Evimiz Dünya” ve “Yaşayan Demokrasimiz” öğrenme alanlarında yer aldığı görülmüştür. Ders kitabında kültürel miras turizmini temsil eden unsurlar doğal miras ve kültürel miras kategorileriyle temsil edilmiştir. Kültürel mirasın korunması, tanıtılması ve turizm ile ilişkilendirilmesine yönelik konuların, disiplinler arası bir yaklaşımla sunulduğu ders kitabında kültürel miras turizmini temsil eden çeşitli görsel öğeler ve metinler de dikkat çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 17, 2025 |
Acceptance Date | May 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.