Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 54 - 68, 31.12.2024

Abstract

Bu çalışma, Türkiye'nin Elazığ ili merkez ilçesinde görev yapan ortaokul ve lise öğretmenlerinin psikolojik sözleşme ihlali algılarının iş tatminlerine olan ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Psikolojik sözleşme, öğretmenler ile okul yöneticileri arasındaki yazılı olmayan karşılıklı beklentileri ifade eder. Psikolojik sözleşmenin ihlali, öğretmenlerin iş tatminini olumsuz etkileyebilir. Araştırmanın örneklemi, Elazığ ili merkez ilçesinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında ortaokul ve liselerde görev yapan 474 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, Morrison (2000) tarafından geliştirilen ve Oğul Selek (2007) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Psikolojik Sözleşme İhlali Ölçeği ile Brayfield ve Rothe (1951) tarafından geliştirilen, Judge, Locke, Durham ile Kluger (1998) tarafından kısaltılan, ayrıca Başol ve Çömlekçi (2020) tarafından Türk kültürüne uyarlanan İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi, psikolojik sözleşme ihlali ile iş tatmini arasında anlamlı ve negatif bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bulgu, psikolojik sözleşme ihlali algısının artmasının iş tatmini azalttığını göstermektedir. Araştırma sonuçları, okul yöneticilerinin adil, şeffaf ve destekleyici bir yönetim anlayışını benimseyerek öğretmenlerin iş tatminini artırmaları gerektiğini vurgulamaktadır.

References

  • Yiğit, İ. (2015). Psikolojik sözleşme ihlal algısı ve iş tatmini ilişkisi: istanbul avrupa yakası endüstri meslek lisesi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 11(43). https://doi.org/10.14783/od.v11i43.5000070105
  • Zhao, H., Sandy, W., Brian, G. and Jesus, B. (2007). The impact of psychological contract breach on work-related outcomes. Personnel Psychology, 60 (3),647-680. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00087.x
Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 54 - 68, 31.12.2024

Abstract

References

  • Yiğit, İ. (2015). Psikolojik sözleşme ihlal algısı ve iş tatmini ilişkisi: istanbul avrupa yakası endüstri meslek lisesi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 11(43). https://doi.org/10.14783/od.v11i43.5000070105
  • Zhao, H., Sandy, W., Brian, G. and Jesus, B. (2007). The impact of psychological contract breach on work-related outcomes. Personnel Psychology, 60 (3),647-680. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00087.x
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Research Article
Authors

Tuncay Yavuz Özdemir 0000-0002-5361-7261

Esengül Ceylan 0009-0003-1310-9507

Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 19, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Özdemir, T. Y., & Ceylan, E. (2024). Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 12(3), 54-68.
AMA Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. December 2024;12(3):54-68.
Chicago Özdemir, Tuncay Yavuz, and Esengül Ceylan. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12, no. 3 (December 2024): 54-68.
EndNote Özdemir TY, Ceylan E (December 1, 2024) Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 12 3 54–68.
IEEE T. Y. Özdemir and E. Ceylan, “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”, IJSSR, vol. 12, no. 3, pp. 54–68, 2024.
ISNAD Özdemir, Tuncay Yavuz - Ceylan, Esengül. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12/3 (December 2024), 54-68.
JAMA Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. 2024;12:54–68.
MLA Özdemir, Tuncay Yavuz and Esengül Ceylan. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 54-68.
Vancouver Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. 2024;12(3):54-68.

*