Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 210 - 237, 31.12.2024

Abstract

Öğretmen eğitimi konusunda uluslararası alanda bir takım standartlar mevcuttur. Öğretmen standartlarının temel amacı öğretmenlik mesleğini hizmet öncesi ve hizmet içi süreçte gözlemlenebilir, ölçülebilir ve şeffaf bir yapıya kavuşturmaktır. Bu sayede öğretmenlik mesleğinin daha nitelikli hale getirilmesi amaçlanmaktadır. Öğretmen standartlarının niteliği ve kaynağı ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir. Farklı ülkelerde yayınlanan öğretmen yeterlik belgelerindeki farklılığın temelinde ülkelerin geleceğe dönük ihtiyaçları, eğitim politikaları ve stratejileri yatmaktadır. Bunun yanı sıra genel kabul gören pedagojik ilkeler de öğretmen yeterlik belgelerini oluşturan bir diğer durumdur. Öğretmenlik mesleğinin standartlarının belirlendiği günümüz dünyasına paralel olarak Türkiye’de de bu alanda çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’de resmi olarak yayınlanmış olan öğretmen yeterlik belgeleri karşılaştırmalı olarak incelenerek değerlendirilmiştir. İnceleme sürecinde nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış olup veri toplama aracı olarak doküman analizinden ve verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Çalışmada başvurulan temel dokümanlar 1998-1999 yılında YÖK-Dünya Bankası, 2002, 2006 ve 2017 yıllarında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanmış olan öğretmen yeterlik belgeleridir. Bu alanda yapılan literatür araştırmasında konuyla ilgili yapılan çalışmaların az sayıda olduğu fark edilmiştir. Ayrıca tüm yeterlik belgelerini bütüncül olarak ele alıp değerlendiren bir çalışmaya ise rastlanamamıştır. Dolayısıyla bu araştırmada Türkiye’de resmi anlamda yayınlanmış olan öğretmen yeterlik belgelerinin karşılaştırmalı şekilde değerlendirilmesiyle ortaya çıkan sonuçların neler olduğu tartışmaya açılmaya çalışılmıştır.

References

  • Ocakcı, E., Kılıç, D. (2018). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerinin 2006 ve 2017 Yıllarına Göre Karşılaştırılması. 7. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitim Sempozyumu. s. 1241-1258. (OCT) Ontario College of Teachers. (2024). Standards of Practice. Erişim: https://www.oct.ca/-/media/PDF/Standards%20Poster/OCTStandardsFlyerENPUBLISH.pdf Özer. B., Gelen. İ. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Düzeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. c. 5 s. 9: 40-55. Özer, Y. ve Acar, M. (2011). Öğretmenlik Mesleği Genel yeterlikleri Üzerine İkili Karşılaştırma
Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 210 - 237, 31.12.2024

Abstract

References

  • Ocakcı, E., Kılıç, D. (2018). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerinin 2006 ve 2017 Yıllarına Göre Karşılaştırılması. 7. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitim Sempozyumu. s. 1241-1258. (OCT) Ontario College of Teachers. (2024). Standards of Practice. Erişim: https://www.oct.ca/-/media/PDF/Standards%20Poster/OCTStandardsFlyerENPUBLISH.pdf Özer. B., Gelen. İ. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Düzeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. c. 5 s. 9: 40-55. Özer, Y. ve Acar, M. (2011). Öğretmenlik Mesleği Genel yeterlikleri Üzerine İkili Karşılaştırma
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History Education
Journal Section Research Article
Authors

H. Yavuz Yaşar 0000-0003-0213-6502

Akif Pamuk 0000-0002-8147-611X

Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 30, 2024
Acceptance Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Yaşar, H. Y., & Pamuk, A. (2024). TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. International Journal of Social Science Research, 12(3), 210-237.
AMA Yaşar HY, Pamuk A. TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IJSSR. December 2024;12(3):210-237.
Chicago Yaşar, H. Yavuz, and Akif Pamuk. “TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. International Journal of Social Science Research 12, no. 3 (December 2024): 210-37.
EndNote Yaşar HY, Pamuk A (December 1, 2024) TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. International Journal of Social Science Research 12 3 210–237.
IEEE H. Y. Yaşar and A. Pamuk, “TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, IJSSR, vol. 12, no. 3, pp. 210–237, 2024.
ISNAD Yaşar, H. Yavuz - Pamuk, Akif. “TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. International Journal of Social Science Research 12/3 (December 2024), 210-237.
JAMA Yaşar HY, Pamuk A. TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IJSSR. 2024;12:210–237.
MLA Yaşar, H. Yavuz and Akif Pamuk. “TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 210-37.
Vancouver Yaşar HY, Pamuk A. TÜRKİYE’DE YAYINLANAN ÖĞRETMEN YETERLİK BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IJSSR. 2024;12(3):210-37.

*