Research Article
BibTex RIS Cite

Adaptation of Parents of Students Under Temporary Protection Status to the Education Process

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 190 - 209, 31.12.2024

Abstract

The aim of this study is to identify the problems faced by parents of students under temporary protection status during the educational process. For this purpose, interviews are conducted with 40 Syrian parents holding temporary protection status. Among these participants, 18 are male, and 22 are female. The study takes place in 19 different classrooms at a primary school affiliated with the Ministry of National Education in Bolu province. The interviews are carried out face-to-face in the school environment. The research employs a phenomenological design, which is one of the qualitative research methods. Data are collected using an "Interview Form" developed by the researcher. The data obtained from the interviews with parents of students under temporary protection status are analyzed through content analysis. As a result of this analysis, eight themes are identified: Adaptation to the Cultural Environment, Language Barrier, Communication, Parental Support during the Adaptation Process, Homework, School-Parent Collaboration, Peer Bullying, and Friend Selection. These themes are interpreted under a total of 59 codes. The findings indicate that parents of students under temporary protection status experience significant language-related problems, which create difficulties in adapting to the cultural environment. It is also found that the language barrier plays a crucial role in the process of school adaptation. Additionally, it is revealed that these parents face financial constraints, and their contributions to their children’s education and homework are limited due to language-related challenges.

References

  • Nacar, D. & Ünsal, S. (2022). Okul yöneticilerinin Suriyeli mülteci velilerle yaşadıkları sorunlar sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1243-1256.
  • Sarıtaş, E. Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Semercioğlu, M.S. Akçay, İ. & Saraçlar, C. (2023). Akran zorbalığı olaylarındaki mülteci çocuklara yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(6), 935-950.
  • Sönmez, M. E. (2016). Suriyeli sığınmacıların Gaziantep şehrindeki mekânsal dağılışı ve geleceği. TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 13-14.

Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 190 - 209, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, geçici koruma statüsündeki öğrenci velilerinin eğitim sürecinde yaşadığı problemleri ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda geçici koruma statüsündeki 40 Suriyeli öğrenci velisi ile görüşme yapılmıştır. Araştırmaya katılan Suriyeli velilerden 18 tanesi erkek, 22 tanesini kadınlar oluşturmaktadır. Çalışma Bolu ilinde mili eğitime bağlı bir ilkokulda 19 farklı sınıfta gerçekleşmiştir. Görüşmeler okul ortamında yüz yüze olarak gerçekleşmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacının kendi geliştirdiği ‘’Görüşme Formu’’ kullanılmıştır. Geçici koruma statüsündeki öğrenci velileri ile yapılan görüşmeler neticesinde ulaşılan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonrasında sekiz tema (Kültürel Çevreye Uyum, Dil Bariyeri, İletişim, Uyum Sürecinde Veli Desteği, Ödevler, Okul Veli İş Birliği, Akran Zorbalığı, Arkadaş Seçimi) belirlenmiş, bu temalar toplamda 59 kod altında yorumlanmaya çalışılmıştır. Geçici koruma statüsündeki öğrenci velileri eğitim süreçlerinde en çok dille ilgili problemler yaşadıklarını bu sürecin kültürel çevreye uyum problemi yaşattığını, okula uyum sürecinde yine dil bariyerinin önemli bir faktör olduğu, çocuklarının eğitim süreçlerinde maddi olanaklarının kısıtlı olması, yine dilden kaynaklanan nedenler ödevler ve sürece katkılarının sınırlı oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Nacar, D. & Ünsal, S. (2022). Okul yöneticilerinin Suriyeli mülteci velilerle yaşadıkları sorunlar sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1243-1256.
  • Sarıtaş, E. Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Semercioğlu, M.S. Akçay, İ. & Saraçlar, C. (2023). Akran zorbalığı olaylarındaki mülteci çocuklara yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(6), 935-950.
  • Sönmez, M. E. (2016). Suriyeli sığınmacıların Gaziantep şehrindeki mekânsal dağılışı ve geleceği. TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 13-14.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Migrant Cultural Studies
Journal Section Research Article
Authors

Zennure Bulut 0000-0003-1395-5829

Hakan Dündar 0000-0003-4641-3612

Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 28, 2024
Acceptance Date December 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Bulut, Z., & Dündar, H. (2024). Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu. International Journal of Social Science Research, 12(3), 190-209.
AMA Bulut Z, Dündar H. Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu. IJSSR. December 2024;12(3):190-209.
Chicago Bulut, Zennure, and Hakan Dündar. “Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu”. International Journal of Social Science Research 12, no. 3 (December 2024): 190-209.
EndNote Bulut Z, Dündar H (December 1, 2024) Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu. International Journal of Social Science Research 12 3 190–209.
IEEE Z. Bulut and H. Dündar, “Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu”, IJSSR, vol. 12, no. 3, pp. 190–209, 2024.
ISNAD Bulut, Zennure - Dündar, Hakan. “Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu”. International Journal of Social Science Research 12/3 (December 2024), 190-209.
JAMA Bulut Z, Dündar H. Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu. IJSSR. 2024;12:190–209.
MLA Bulut, Zennure and Hakan Dündar. “Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 190-09.
Vancouver Bulut Z, Dündar H. Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenci Velilerinin Eğitim Sürecine Uyumu. IJSSR. 2024;12(3):190-209.

*