Research Article
BibTex RIS Cite

Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 177 - 185, 14.06.2025
https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1543208

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, ters yüz sınıf öğretim yönteminin paramedik öğrencilerinin temel yaşam desteği konusundaki bilgi ve becerilerine etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü deneysel bir çalışmadır. Türkiye’nin batısındaki bir devlet üniversitesinin İlk ve Acil Yardım Programında, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini deney grubunda 49, kontrol grubunda 57 toplam 106 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada temel yaşam desteği konusu deney grubuna ters yüz sınıf öğretim yöntemiyle, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemiyle anlatılmıştır. Veriler, “Öğrenci Bilgi Formu”, “Teorik Bilgi Formu” ve “Beceri Değerlendirme Kontrol Listesi” ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencileri bilgi ve beceri öğrenme düzeyleri açısından karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19,35±1,26 olup, %65,3’ü kadındır. Deney grubundaki öğrencilerin temel yaşam desteğine ilişkin, teorik bilgi puan ortalamasının 83,67±9,67, beceri puan ortalamasının 86,04±6,59 ve genel başarı puan ortalamasının 85,14±6,43 olduğu saptanmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerin temel yaşam desteğine ilişkin, teorik bilgi puan ortalamasının 75,35±8,17, beceri puan ortalamasının 80,08±6,20 ve genel başarı puan ortalamasının 77,94±6,19 olduğu belirlenmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin temel yaşam desteğine ilişkin teorik bilgi, beceri ve genel başarı puan ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,001).
Sonuç: Araştırmada ters yüz sınıf öğretim yönteminin paramedik öğrencilerinin temel yaşam desteği konusundaki bilgi ve beceri puanlarını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Paramedik eğitiminde ters yüz sınıf öğretim yönteminin kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.

References

  • Ülger H, Deniz T, Saygun M, Çiftçi N, Karakuş A, Kandiş H. Ambulans personeline verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2013; 12(2): 151- 156. DOI: 10.5455/pmb1-1333145070.
  • Çelikli S. Standardization efforts and breaking points in paramedic education since establishment. Hastane Öncesi Dergisi. 2016; 1(2):39-54.
  • Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T. Objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi.2018; 7(4): 65-73.
  • Midilli TS, Çevik K, Baysal E. Hemşirelik öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarındaki bilgi ve becerileri ile sınav kaygısı ilişkisinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 8(1): 43-54. DOI: 10.22312/sdusbed.306412.
  • Karaveli ÇS, Özel F, Demirarslan E. Kardiyopulmoner resüsitasyon eğitiminde kullanılan iki farklı değerlendirme yönteminin öğrenme sürecine etkisinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019; 10(4): 690-695. DOI: 10.31067/0.2019.220.
  • Oktay M, Çelikli S, Boğan M, Sabak M, Gümüşboğa H, Bilir İ, et al. Knowledge and skills of the senior students of paramedical, nursing and medical faculties on cardiopulmonary arrest recognition, maintance of chest compression and ventilation. Eurasian Journal of Emergency Medicine. 2019; 18(3): 142-147. DOI: 10.4274/eajem.galenos.2019.26818.
  • Martinelli SM, Chen F, McEvoy MD, Zvara DA, Schell RM. Utilization of the flipped classroom in anesthesiology graduate medical education: An initial survey of faculty beliefs and practices about active learning. The Journal of Education in Perioperative Medicine. 2018; 20 (1): E617.
  • Menegaz JDC, Dias GAR, Trindade RFS, Leal SN, Martins NKA. Flipped classroom in teaching nursing management: experience report. Escola Anna Nery. 2018; 22 (3): e20170312. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0312
  • Park KH, Park KH, Chae SJ. Experiences of medical teachers in flipped learning for medical students: a phenomenological study. Korean Journal of Medical Education. 2018; 30 (2): 91–100. DOI:10.3946/kjme.2018.84.
  • Van Wyk MM. Economics student teachers’ views on the usefulness of a flipped classroom pedagogical approach for an open distance e-learning environment. The International Journal of Information and Learning Technology. 2018; 35(4): 255–265. DOI:10.1108/IJILT-07-2017-0068.
  • Young TP, Bailey CJ, Guptill M, Thorp AW, Thomas TL. The flipped classroom: a modality for mixed asynchronous and synchronous learning in a residency program. West J Emerg Med. 2014; 15(7):938-944. DOI: 10.5811/westjem.2014.10.23515.
  • Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education. 2012; 112 p.
  • Özaras Öz G, Abaan S. Use of a flipped classroom “Leadership in Nursing” course on nursing students’ achievement and experiences: a quasi-experimental study. J Prof Nurs. 2021;37:562-71. doi: 10.1016/j.profnurs.2021.02.001.
  • Özkan ÇG. Ters yüz sınıf modelinin hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri düzeyi, yeterlik algısı ve öğrenme kalıcılığı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. [Doktora Tezi]. [Trabzon]: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2021. 214 p.
  • Aksoy B, Paslı Gürdoğan E. Examining effects of the flipped classroom approach on motivation, learning strategies, urinary system knowledge, and urinary catheterization skills of first-year nursing students. Jpn Acad Nurs Sci. 2022;19(2). doi: 10.1111/jjns.12469.
  • American Heart Association (AHA) Basic Life Support (BLS) Provider Manual; USA: American Heart Association; 2020. 110 p.
  • Ol Olasveengen TM, Mancini ME, Perkins GD, Avis S, Brooks S, Castrén M, et al. Adult Basic Life Support: International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science with Treatment Recommendations. Resuscitation. 2020 Nov;156: A35–A79. doi: 10.1016/j.resuscitation.2020.09.010. Epub 2020 Oct 21. PMID: 33098921; PMCID: PMC7576327.
  • Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik M, Danç E. Hemşirelerin Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Güncel 2015 Kılavuz Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Turk J Cardiovasc Nurs, 2018;9(18):7–12.
  • Perkins GD, Lall R, Quinn T, Deakin CD, Cooke MW, Horton J, et al. Mechanical versus manual chest compression for out-of-hospital cardiac arrest (PARAMEDIC): a pragmatic, cluster randomised controlled trial. Lancet. 2015 Mar 14;385(9972):947–55. doi: 10.1016/S0140-6736(14)61886-9. Epub 2014 Nov 16. PMID: 25467566.
  • Davis LL. Instrument review: getting the most from a panel of experts. Appl Nurs Res. 1992;5(4):194-7.
  • Solmaz E. Ters yüz sınıf modelinde kullanılan dijital program ve araçlar. A. Özdemir (Ed.). Ters yüz sınıf modeli kuramdan uygulamaya. 1. Baskı. Ankara: Pegem; 2021. 117-119.
  • Kaplan A, Özdemir C, Kaplan Ö. The effect of the flipped classroom model on teaching clinical practice skills, Journal of Emergency Nursing. 2023; Jan;49(1):124-133. DOI: 10.1016/j.jen.2022.09.005.
  • Miguel Cons-Ferreiro M, Mecias-Calvo M, Romo-Perez V, Navarro-Patón R. Learning of basic life support through the flipped classroom in secondary schoolchildren: A quasi-experimental study with 12-month follow-up. Medicina. 2023; 59: 1526. DOI: 10.3390/medicina59091526.
  • Rocío Adriana Peinado-Molina RA, Martínez-Vázquez S, Paulano-Martínez JF, Antonio Hernández-Martínez A, Martínez-Galiano JM. Self-confidence, satisfaction, and knowledge of nursing students with training in basic life support in pregnant women: a cross-sectional study. Nursing Reports. 2023; 13: 297–306. DOI: 10.3390/nursrep13010028.
  • Hassan EA, Abdelmotalb Elsaman SE. The effect of simulation-based flipped classroom on acquisition of cardiopulmonary resuscitation skills: A simulation-based randomized trial. Nursing In Critical Care. 2023; May;28(3):344-352. DOI: 10.1111/nicc.12816.
  • Beom JH, Kim JH, Chung HS, Kim SM, Ko DR, Cho J. Flipped-classroom training in advanced cardiopulmonary life support. PLOS ONE. 2018; 13(9): e0203114. DOI: 10.1371/journal.pone.0203114.
  • Zhu H, Yan XL, Shen DJ, Zhang SN, Huang J. Application and exploration of micro-class combined with flipped classroom in cardiopulmonary resuscitation teaching for dental students. Shanghai Kou Qiang Yi Xue. 2018; Jun;27(3):333-336.
  • Nakanishi T, Goto T, Kobuchi T, Kimura T, Hayashi H, Tokuda Y. The effects of flipped learning for bystander cardiopulmonary resuscitation on undergraduate medical students. Int J Med Educ. 2017; Dec 22; 8: 430-436. DOI: 10.5116/ijme.5a2b.ae56.
  • Bıyık Bayram Ş, Gülnar E, Ozveren H, Çalışkan N. The effect of flipped learning on blood pressure knowledge and self-directed learning skills of first-year nursing students: A randomized controlled trial. Nurse Education in Practice. 2023; 67, 103557. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103557
  • Sarıtaş E, Göçmen Baykara Z. The effect of flipped learning approach on nursing students' learning of patient safety: A randomized controlled trial, Nurse Education in Practice. 2023; cilt.72. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103742
  • Aguilera-Manrique G, Gutiérrez-Puertas L, Gutiérrez-Puertas V, Ortiz-Rodríguez B, Márquez-Hernández V. Evaluation of urinary catheterization competency and self-efficacy in nursing students using the flipped classroom approach, Int. J. Environ. Res. Public Health; 2022, 19, 15144. https://doi.org/10.3390/ijerph192215144.
  • Behmanesh F, Bakouei F, Nikpour M, Parvaneh M. Comparing the effects of traditional teaching and flipped classroom methods on midwifery students’ practical learning: the embedded mixed method. Technology, Knowledge and Learning. 2022; 27(1) DOI:10.1007/s10758-020-09478-y
  • Golaki SP, Kamali F, Bagherzadeh R, Hajinejad F, Vahedparast H. The effect of Flipped Classroom through Near Peer Education (FC through NPE) on patient safety knowledge retention in nursing and midwifery students: a solomon four-group design, BMC Medical Education. 2022; Feb 19;22(1):112. doi: 10.1186/s12909-022- 03144-w.
  • Al-Mugheed K. Bayraktar N. Effectiveness of a venous thromboembolism course using flipped classroom with nursing students: A randomized controlled trial. Nursing Forum, 2021; Volume56, Issue3, July/September, pages 623-629. https://doi.org/10.1111/ nuf.12573.
  • Sezer B, Elçin M. Using traditional or flipped classrooms to teach “vascular Access skill”: A pilot study to investigate the impact of the flipped classroom approach on students’competencies. The Social Science Journal. 2020; 1-14.
  • Awad LA, El-Adham NA. Flipped classroom as a teaching strategy and community health nursing student’s engagement, satisfaction and achievement. American Journal of Nursing Research. 2019; 7(3), 362–367. DOI:10.12691/ajnr-7-3-16.
  • Bai B, Liu J. Application of flipped classroom based on micro-lecture in practical teaching of health assessment for nursing undergraduates. Chin J Med Educ Res. 2019;(12):515-8.

The Effect of the Flipped Classroom Teaching Method on Paramedic Students' Knowledge and Skill Levels in Basic Life Support Training: A Randomized Controlled Study

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 177 - 185, 14.06.2025
https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1543208

Abstract

Objective: This study aims to evaluate the effect of the flipped classroom teaching method on paramedic students' knowledge and skills in basic life support.
Material and Methods: This randomized controlled experimental study. It was conducted in the fall semester of the 2022-2023 academic year in the First and Emergency Aid Programme of a state university in western Turkey. The sample consisted of 106 students, with 49 in the experimental group and 57 in the control group. In the study, the basic life support topic was taught to the experimental group using the flipped classroom method and to the control group using the traditional method. Data were collected using a “Student Information Form,” “Theoretical Knowledge Form,” and “Skill Evaluation Checklist.” Experimental and control group students were compared in terms of knowledge and skill levels.
Results: The average age of the students was 19.35±1.26 years and 65.3% were female. The experimental group had a theoretical knowledge score of 83.67±9.67, a skill score of 86.04±6.59, and an overall success score of 85.14±6.43. The control group had a theoretical knowledge score of 75.35±8.17, a skill score of 80.08±6.20, and an overall success score of 77.94±6.19. The experimental group showed significantly higher scores in all areas compared to the control group (p<0.001).
Conclusion: In the study concluded that the flipped classroom method increased paramedic students' knowledge and skill scores in basic life support. It is recommended that the use of the flipped classroom method be promoted in paramedic education.

References

  • Ülger H, Deniz T, Saygun M, Çiftçi N, Karakuş A, Kandiş H. Ambulans personeline verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2013; 12(2): 151- 156. DOI: 10.5455/pmb1-1333145070.
  • Çelikli S. Standardization efforts and breaking points in paramedic education since establishment. Hastane Öncesi Dergisi. 2016; 1(2):39-54.
  • Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T. Objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi.2018; 7(4): 65-73.
  • Midilli TS, Çevik K, Baysal E. Hemşirelik öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarındaki bilgi ve becerileri ile sınav kaygısı ilişkisinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 8(1): 43-54. DOI: 10.22312/sdusbed.306412.
  • Karaveli ÇS, Özel F, Demirarslan E. Kardiyopulmoner resüsitasyon eğitiminde kullanılan iki farklı değerlendirme yönteminin öğrenme sürecine etkisinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019; 10(4): 690-695. DOI: 10.31067/0.2019.220.
  • Oktay M, Çelikli S, Boğan M, Sabak M, Gümüşboğa H, Bilir İ, et al. Knowledge and skills of the senior students of paramedical, nursing and medical faculties on cardiopulmonary arrest recognition, maintance of chest compression and ventilation. Eurasian Journal of Emergency Medicine. 2019; 18(3): 142-147. DOI: 10.4274/eajem.galenos.2019.26818.
  • Martinelli SM, Chen F, McEvoy MD, Zvara DA, Schell RM. Utilization of the flipped classroom in anesthesiology graduate medical education: An initial survey of faculty beliefs and practices about active learning. The Journal of Education in Perioperative Medicine. 2018; 20 (1): E617.
  • Menegaz JDC, Dias GAR, Trindade RFS, Leal SN, Martins NKA. Flipped classroom in teaching nursing management: experience report. Escola Anna Nery. 2018; 22 (3): e20170312. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0312
  • Park KH, Park KH, Chae SJ. Experiences of medical teachers in flipped learning for medical students: a phenomenological study. Korean Journal of Medical Education. 2018; 30 (2): 91–100. DOI:10.3946/kjme.2018.84.
  • Van Wyk MM. Economics student teachers’ views on the usefulness of a flipped classroom pedagogical approach for an open distance e-learning environment. The International Journal of Information and Learning Technology. 2018; 35(4): 255–265. DOI:10.1108/IJILT-07-2017-0068.
  • Young TP, Bailey CJ, Guptill M, Thorp AW, Thomas TL. The flipped classroom: a modality for mixed asynchronous and synchronous learning in a residency program. West J Emerg Med. 2014; 15(7):938-944. DOI: 10.5811/westjem.2014.10.23515.
  • Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education. 2012; 112 p.
  • Özaras Öz G, Abaan S. Use of a flipped classroom “Leadership in Nursing” course on nursing students’ achievement and experiences: a quasi-experimental study. J Prof Nurs. 2021;37:562-71. doi: 10.1016/j.profnurs.2021.02.001.
  • Özkan ÇG. Ters yüz sınıf modelinin hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri düzeyi, yeterlik algısı ve öğrenme kalıcılığı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. [Doktora Tezi]. [Trabzon]: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2021. 214 p.
  • Aksoy B, Paslı Gürdoğan E. Examining effects of the flipped classroom approach on motivation, learning strategies, urinary system knowledge, and urinary catheterization skills of first-year nursing students. Jpn Acad Nurs Sci. 2022;19(2). doi: 10.1111/jjns.12469.
  • American Heart Association (AHA) Basic Life Support (BLS) Provider Manual; USA: American Heart Association; 2020. 110 p.
  • Ol Olasveengen TM, Mancini ME, Perkins GD, Avis S, Brooks S, Castrén M, et al. Adult Basic Life Support: International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science with Treatment Recommendations. Resuscitation. 2020 Nov;156: A35–A79. doi: 10.1016/j.resuscitation.2020.09.010. Epub 2020 Oct 21. PMID: 33098921; PMCID: PMC7576327.
  • Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik M, Danç E. Hemşirelerin Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Güncel 2015 Kılavuz Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Turk J Cardiovasc Nurs, 2018;9(18):7–12.
  • Perkins GD, Lall R, Quinn T, Deakin CD, Cooke MW, Horton J, et al. Mechanical versus manual chest compression for out-of-hospital cardiac arrest (PARAMEDIC): a pragmatic, cluster randomised controlled trial. Lancet. 2015 Mar 14;385(9972):947–55. doi: 10.1016/S0140-6736(14)61886-9. Epub 2014 Nov 16. PMID: 25467566.
  • Davis LL. Instrument review: getting the most from a panel of experts. Appl Nurs Res. 1992;5(4):194-7.
  • Solmaz E. Ters yüz sınıf modelinde kullanılan dijital program ve araçlar. A. Özdemir (Ed.). Ters yüz sınıf modeli kuramdan uygulamaya. 1. Baskı. Ankara: Pegem; 2021. 117-119.
  • Kaplan A, Özdemir C, Kaplan Ö. The effect of the flipped classroom model on teaching clinical practice skills, Journal of Emergency Nursing. 2023; Jan;49(1):124-133. DOI: 10.1016/j.jen.2022.09.005.
  • Miguel Cons-Ferreiro M, Mecias-Calvo M, Romo-Perez V, Navarro-Patón R. Learning of basic life support through the flipped classroom in secondary schoolchildren: A quasi-experimental study with 12-month follow-up. Medicina. 2023; 59: 1526. DOI: 10.3390/medicina59091526.
  • Rocío Adriana Peinado-Molina RA, Martínez-Vázquez S, Paulano-Martínez JF, Antonio Hernández-Martínez A, Martínez-Galiano JM. Self-confidence, satisfaction, and knowledge of nursing students with training in basic life support in pregnant women: a cross-sectional study. Nursing Reports. 2023; 13: 297–306. DOI: 10.3390/nursrep13010028.
  • Hassan EA, Abdelmotalb Elsaman SE. The effect of simulation-based flipped classroom on acquisition of cardiopulmonary resuscitation skills: A simulation-based randomized trial. Nursing In Critical Care. 2023; May;28(3):344-352. DOI: 10.1111/nicc.12816.
  • Beom JH, Kim JH, Chung HS, Kim SM, Ko DR, Cho J. Flipped-classroom training in advanced cardiopulmonary life support. PLOS ONE. 2018; 13(9): e0203114. DOI: 10.1371/journal.pone.0203114.
  • Zhu H, Yan XL, Shen DJ, Zhang SN, Huang J. Application and exploration of micro-class combined with flipped classroom in cardiopulmonary resuscitation teaching for dental students. Shanghai Kou Qiang Yi Xue. 2018; Jun;27(3):333-336.
  • Nakanishi T, Goto T, Kobuchi T, Kimura T, Hayashi H, Tokuda Y. The effects of flipped learning for bystander cardiopulmonary resuscitation on undergraduate medical students. Int J Med Educ. 2017; Dec 22; 8: 430-436. DOI: 10.5116/ijme.5a2b.ae56.
  • Bıyık Bayram Ş, Gülnar E, Ozveren H, Çalışkan N. The effect of flipped learning on blood pressure knowledge and self-directed learning skills of first-year nursing students: A randomized controlled trial. Nurse Education in Practice. 2023; 67, 103557. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103557
  • Sarıtaş E, Göçmen Baykara Z. The effect of flipped learning approach on nursing students' learning of patient safety: A randomized controlled trial, Nurse Education in Practice. 2023; cilt.72. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103742
  • Aguilera-Manrique G, Gutiérrez-Puertas L, Gutiérrez-Puertas V, Ortiz-Rodríguez B, Márquez-Hernández V. Evaluation of urinary catheterization competency and self-efficacy in nursing students using the flipped classroom approach, Int. J. Environ. Res. Public Health; 2022, 19, 15144. https://doi.org/10.3390/ijerph192215144.
  • Behmanesh F, Bakouei F, Nikpour M, Parvaneh M. Comparing the effects of traditional teaching and flipped classroom methods on midwifery students’ practical learning: the embedded mixed method. Technology, Knowledge and Learning. 2022; 27(1) DOI:10.1007/s10758-020-09478-y
  • Golaki SP, Kamali F, Bagherzadeh R, Hajinejad F, Vahedparast H. The effect of Flipped Classroom through Near Peer Education (FC through NPE) on patient safety knowledge retention in nursing and midwifery students: a solomon four-group design, BMC Medical Education. 2022; Feb 19;22(1):112. doi: 10.1186/s12909-022- 03144-w.
  • Al-Mugheed K. Bayraktar N. Effectiveness of a venous thromboembolism course using flipped classroom with nursing students: A randomized controlled trial. Nursing Forum, 2021; Volume56, Issue3, July/September, pages 623-629. https://doi.org/10.1111/ nuf.12573.
  • Sezer B, Elçin M. Using traditional or flipped classrooms to teach “vascular Access skill”: A pilot study to investigate the impact of the flipped classroom approach on students’competencies. The Social Science Journal. 2020; 1-14.
  • Awad LA, El-Adham NA. Flipped classroom as a teaching strategy and community health nursing student’s engagement, satisfaction and achievement. American Journal of Nursing Research. 2019; 7(3), 362–367. DOI:10.12691/ajnr-7-3-16.
  • Bai B, Liu J. Application of flipped classroom based on micro-lecture in practical teaching of health assessment for nursing undergraduates. Chin J Med Educ Res. 2019;(12):515-8.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Services and Systems (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Nesrin Oğurlu 0000-0002-8057-4711

Gülengün Türk 0000-0001-8649-0204

Mustafa Oğurlu 0000-0002-3346-6988

Publication Date June 14, 2025
Submission Date September 3, 2024
Acceptance Date February 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Oğurlu, N., Türk, G., & Oğurlu, M. (2025). Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 10(2), 177-185. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1543208
AMA Oğurlu N, Türk G, Oğurlu M. Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. İKÇÜSBFD. June 2025;10(2):177-185. doi:10.61399/ikcusbfd.1543208
Chicago Oğurlu, Nesrin, Gülengün Türk, and Mustafa Oğurlu. “Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi Ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 10, no. 2 (June 2025): 177-85. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1543208.
EndNote Oğurlu N, Türk G, Oğurlu M (June 1, 2025) Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 10 2 177–185.
IEEE N. Oğurlu, G. Türk, and M. Oğurlu, “Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma”, İKÇÜSBFD, vol. 10, no. 2, pp. 177–185, 2025, doi: 10.61399/ikcusbfd.1543208.
ISNAD Oğurlu, Nesrin et al. “Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi Ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 10/2 (June 2025), 177-185. https://doi.org/10.61399/ikcusbfd.1543208.
JAMA Oğurlu N, Türk G, Oğurlu M. Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. İKÇÜSBFD. 2025;10:177–185.
MLA Oğurlu, Nesrin et al. “Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi Ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol. 10, no. 2, 2025, pp. 177-85, doi:10.61399/ikcusbfd.1543208.
Vancouver Oğurlu N, Türk G, Oğurlu M. Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Paramedik Öğrencilerinin Temel Yaşam Desteği Eğitimine İlişkin Bilgi ve Beceri Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. İKÇÜSBFD. 2025;10(2):177-85.



Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.