Research Article
BibTex RIS Cite

Filistin Sabahları’nda Kimlik, Sembol ve Mekânın Poetikası

Year 2025, Issue: Filistin Özel Sayısı, 5 - 22, 20.04.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1620374

Abstract

Kimlik, aidiyet kategorilerini özne ve öteki olarak kurgulayan ve bu şekilde hem bireylerin hem de toplulukların benliğindeki ‘’ne’’liği dolduran bir kavramdır. Kimlik türleri içindeki ulusal kimlikler de kimliğin genel mantığında olduğu gibi özne ve öteki ayrımıyla inşa edilmektedir. Buradaki ‘’ben’’e içerik veren kategorilerin başında mekân (toprak) mefhumu gelmektedir. Belirli bir toprak parçasına aidiyet duymak, o toprak üzerinde bulunanlara topluluğun üyesi olarak bir kimlik kazandırmaktadır. Bu kimlik, bir yandan vatandaşı mülteciden ayırmakta ve topluluğa bazı haklar ve imtiyazlar sağlamakta, diğer yandan toprağı atalarından devralmış olma, toprağa emek verme ve emek verecek nesiller yetiştirme unsurları ile topluluğa aidiyet kazandırmaktadır. Filistin Sabahları da Filistinlilerin toprak aidiyetinden mülteci kılınma durumuna geçme sürecini anlatan bir romandır. Bu içeriği ile tarihî ve siyasi bir kurguya sahiptir. Kitabın ana sorunsalı, İsrail’deki Yahudi kimliğinin inşa edilme sürecinde Filistinli Arap kimliğinin nasıl ötekileştirildiği meselesidir. İsrail’in resmî olarak kuruluş sürecinde ve sonrasında yaşanan olaylar, Filistinli kimliğine, Yahudi olmayan, mülteci olan, sürgün edilen, topraksız bırakılan gibi çeşitli anlamlar ve semboller yüklemiştir. Bu çalışma Filistin Sabahları’ndaki sembolleri ve anlatıları, siyaset bilimi çalışma alanlarından biri olan kimlik kavramı ile incelemektedir. Böylelikle tarihi ve siyasi duraklara göre romanda geçen Filistinli ve İsrailli olmanın neye tekabül ettiğine dair bir bakış açısı sunmak amaçlanmaktadır. Çalışmanın yönteminde verilerin belirli bir işleyişle yorumlanmasına dayanan betimsel analize başvurulmuştur. Çalışma, edebiyat ve siyaset bilimi arasında disiplinler arası bir nitelik göstermektedir.

References

  • Abulhawa, S. (2010). Filistin sabahları. (Bilge Barhana, çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Anton, Ş. (1995). Palestinians in Israel: you ain't seen nothin' yet. The Journal of the International Institute, 3(1).
  • April Blossoms (2018). Atribute to Amal. Retrieved from https://aprilblossomstina.wordpress. com/2018/01/24/the-journey-begins/ Erişim T. 19 Ekim 2024.
  • Armaoğlu, F. (1994). Filistin meselesi ve Arap İsrail savaşları (1948-1988). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Asiliskender, B. (2004). Kimlik, mekân ve yer deneyimi. Kültür ve İletişim, 7(2)(14), 73-94.
  • Ataöv, T. (1970). Filistin sorununun ardındaki gerçek: İsrail'in kuruluşu'na kadar. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 25(3), 29-66.
  • Aydın, S. (1999). Kimlik sorunu, ulusallık ve Türk kimliği. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Babylonian Talmud. Retrieved from https://halakhah.com Erişim T. 21 Ekim 2024.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası. (Aykut Derman, çev.). Istanbul: Kesit.
  • Bağlıoğlu, A. (2008). Lübnan'ın tarihsel dokusu ve yönetim anlayışındaki mezhebi etkiler. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 13-36.
  • Bileydi Koç, M. (2006). İsrail devleti'nin kuruluşu ve bölgesel etkileri (1948-2006). İstanbul: Günizi Yayıncılık.
  • Britannica. (2024, October 3). 1948 Arab-Israeli war. Encyclopedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/event/1948-Arab-Israeli-War Erişim T. 10 Eylül 2024.
  • Brubaker, R. & Cooper, F. (2014). Kimliğin ötesine geçmek. Kimlik politikaları özdeşlik, tanınma ve farklılık içinde (Fırat Mollaer, ed.). Ankara: Doğu Batı.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı ekonomi, toplum ve kültür, kimliğin gücü II. (Ebru Kılıç, çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • CJPME (2004). Demographics of historic Palestine prior to 1948. Retrieved from https://www.cjpme. org/fs_007 Erişim T. 22 Ekim 2024
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar? (Alaeddin Şenel, çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Domazeti, R. (2017). İsrail'de etnik ve dini azınlıklar. İNSAMER (İHH İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi), 36, 1-12.
  • Döner, A. (1997). Tarihsel süreç içerisinde İsrail devlet modelinin ortaya çıkışı. Erzincan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-30.
  • Ersoy, T. (2019). 19. yüzyıl sonunda Filistin'de Arap-Yahudi karşılaşmasının bir incelemesi: komşudan hasıma dönüşümün tarihsel sosyolojisi. Journal of Islamicjerusalem Studies, 19(3), 293-316.
  • Fanon, F. (2016). Siyah deri beyaz maskeler. (Cahit Koytak, çev.). İstanbul: Encore.
  • Göka, E. (2006). İnsan kısım kısım: toplumlar, zihniyetler, kimlikler. İstanbul: Aşina Kitaplar.
  • Guibernau, M. (2004). Anthony David Smith on nations and national identity: a critical assessment. Nations and Nationalism, 10 (1/2): 125-141.
  • Heidegger, M. (2001). Poetry, language, thought. (A. Hofstadter, trans by). New York: Haper & Row.
  • Hollstein, W. (1975). Filistin sorunu: Filistin çatışmasının sosyal tarihi. (C. E. Ertuğ, çev.). İstanbul: Yücel Yay. HRW. (2002). Israel, the occupied West Bank and Gaza strip, and the Palestinian authority territories. Human Rights Watch, (14)3-E, 1-50.
  • Hüküm, M. (2023). Sanat ve bilimin simbiyotik ilişkisi: sosyolojik araştırma kaynağı olarak edebiyat. Sosyoloji Divanı, (11)22, 55-68.
  • Jameson, F. (1986). Third world literature in the era of multinational capitalism. Social Text, (15), 65-88.
  • Jusdanis, G. (1998). Gecikmiş modernlik ve estetik kültür milli edebiyatın icat edilişi. (Tuncay Birkan, çev.). İstanbul: Metis.
  • Karpat, K. H. (2003). Osmanlı nüfusu (1830-1914). (Bahar Tırnakcı, çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kaya, C. (2024). Kutsallığın inşasında kadın ve öteki kadın: Sare ve Hacer. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 10(2), 469-498.
  • Kolasi, K. (2017). Savaşın değişen niteliği ve jus ad bellum ve jus in bello'ya etkisi. İnsan Hakları Yıllığı, 35,1-29.
  • Kutsal Kitap (2020). Tevrat, Zebur, İncil. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Mollaer, F. (2017). Kimlik politikasını yeniden düşünmek çağdaş tanınma tartışmasının birikimi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(4), 1135-1147.
  • Öner, A. (2012). Çatışmalar ve görüşmeler sarmalında Filistin-İsrail. İstanbul: İlim Yurdu Yayınevi.
  • Özcan, K. & Şenses, N. (2022). Ürdün'deki Filistinliler: göçler, statüler ve haklar. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 9(2), 15-56.
  • Qabaha, A. (2019). Owning one's story is as important as the ownership of physical space: an interview with Susan Abulhawa. Bethlehem University Journal, 36(133-139).
  • Sa'di, A.H. (2002). Felaket, hafıza ve kimlik: Filistin kimliğinin bir bileşeni olarak Al-Nakbah. İsrail Çalışmaları, 7(2), 175-198.
  • Sapiro, G. (2019). Edebiyat sosyolojisi. (Ertuğrul Cenk Gürcan, çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Tartı, N. (2013). İbn Haldun'da yerleşik hayat eleştirisi. Uluslararası İbn Haldun Sempozyumu, 1-3 Каsım Çorum, 93-102.
  • Tüzer, İ. & Hüküm, M. (2019). Edebiyat sosyolojisi edebiyata sosyolojiden bakmak. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • UNRWA (2015). Profile: Jenin camp. Retrieved from https://www.unrwa.org/sites/default/files/jenin_ refugee_camp.pdf Erişim T. 18 Eylül 2024.
  • Uyurkulak, S. (2014). Üçüncü dünya edebiyatı ve ulusal alegori. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies, (15), 136-146.
  • Wiliam, E. C. (1995). Kimlik ve farklılık siyasetin açmazlarına dair demokratik çözüm önerileri. (Ferma Lekesizalın, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yalçın, O. (2021). 1967 Arap-İsrail savaşı ve savaşta hava harekâtı. Akademik Tarih ve Araştırmalar Dergisi, 5, 53-104.

The Poetics of Identity, War and Space in The Novel Mornings in Jenin

Year 2025, Issue: Filistin Özel Sayısı, 5 - 22, 20.04.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1620374

Abstract

Identity is a concept that constructs categories of self and other, shaping both of individual and Collective senses of being. National identities, like other forms identity, are built upon this distinction between self and other. One of the primary categories that provide content to be ‘’self’’ in this context is the notions of space (territory). A sense of belonging to a specific land grants and identity to those residing on it as members of a community. This identity, on one hand, distinguishes citizen from refugees, granting certain rigths and privileges to the former, and on the other hand, fosters a sense of belonging through the inheritance of land from ancestors, labour invested in the land, and the cultivation of future generations to continue this connection. Mornings in Jenin is a novel that narrates the transition of Palestinians from territorial belonging to refugee status. Through this theme, the novel is embedded in a historical and political narrative. The central issue of the book concerns how Palestinian Arab identity has been marginalized in the process of constructing of Jewish identity in Israel. During and after the official establishment of Israel, Palestinian identity come to be defined by notions such as being non-Jewish, refugee, exiled, and dispossessed. This study examines the symbols and narratives in the of Mornings in Jenin through the concept of identity, a key focus within political science. In doing so, it aims to offer insight into what it means to be Palestinian and Israeli at difficult historical and political junctures within the novel. The study employs descriptive analysis, which involves the interpretation of data through a structure framework. By bridging literatüre and political science, this research presents and interdisciplinary approach.

References

  • Abulhawa, S. (2010). Filistin sabahları. (Bilge Barhana, çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Anton, Ş. (1995). Palestinians in Israel: you ain't seen nothin' yet. The Journal of the International Institute, 3(1).
  • April Blossoms (2018). Atribute to Amal. Retrieved from https://aprilblossomstina.wordpress. com/2018/01/24/the-journey-begins/ Erişim T. 19 Ekim 2024.
  • Armaoğlu, F. (1994). Filistin meselesi ve Arap İsrail savaşları (1948-1988). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Asiliskender, B. (2004). Kimlik, mekân ve yer deneyimi. Kültür ve İletişim, 7(2)(14), 73-94.
  • Ataöv, T. (1970). Filistin sorununun ardındaki gerçek: İsrail'in kuruluşu'na kadar. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 25(3), 29-66.
  • Aydın, S. (1999). Kimlik sorunu, ulusallık ve Türk kimliği. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Babylonian Talmud. Retrieved from https://halakhah.com Erişim T. 21 Ekim 2024.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası. (Aykut Derman, çev.). Istanbul: Kesit.
  • Bağlıoğlu, A. (2008). Lübnan'ın tarihsel dokusu ve yönetim anlayışındaki mezhebi etkiler. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 13-36.
  • Bileydi Koç, M. (2006). İsrail devleti'nin kuruluşu ve bölgesel etkileri (1948-2006). İstanbul: Günizi Yayıncılık.
  • Britannica. (2024, October 3). 1948 Arab-Israeli war. Encyclopedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/event/1948-Arab-Israeli-War Erişim T. 10 Eylül 2024.
  • Brubaker, R. & Cooper, F. (2014). Kimliğin ötesine geçmek. Kimlik politikaları özdeşlik, tanınma ve farklılık içinde (Fırat Mollaer, ed.). Ankara: Doğu Batı.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı ekonomi, toplum ve kültür, kimliğin gücü II. (Ebru Kılıç, çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • CJPME (2004). Demographics of historic Palestine prior to 1948. Retrieved from https://www.cjpme. org/fs_007 Erişim T. 22 Ekim 2024
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar? (Alaeddin Şenel, çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Domazeti, R. (2017). İsrail'de etnik ve dini azınlıklar. İNSAMER (İHH İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi), 36, 1-12.
  • Döner, A. (1997). Tarihsel süreç içerisinde İsrail devlet modelinin ortaya çıkışı. Erzincan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-30.
  • Ersoy, T. (2019). 19. yüzyıl sonunda Filistin'de Arap-Yahudi karşılaşmasının bir incelemesi: komşudan hasıma dönüşümün tarihsel sosyolojisi. Journal of Islamicjerusalem Studies, 19(3), 293-316.
  • Fanon, F. (2016). Siyah deri beyaz maskeler. (Cahit Koytak, çev.). İstanbul: Encore.
  • Göka, E. (2006). İnsan kısım kısım: toplumlar, zihniyetler, kimlikler. İstanbul: Aşina Kitaplar.
  • Guibernau, M. (2004). Anthony David Smith on nations and national identity: a critical assessment. Nations and Nationalism, 10 (1/2): 125-141.
  • Heidegger, M. (2001). Poetry, language, thought. (A. Hofstadter, trans by). New York: Haper & Row.
  • Hollstein, W. (1975). Filistin sorunu: Filistin çatışmasının sosyal tarihi. (C. E. Ertuğ, çev.). İstanbul: Yücel Yay. HRW. (2002). Israel, the occupied West Bank and Gaza strip, and the Palestinian authority territories. Human Rights Watch, (14)3-E, 1-50.
  • Hüküm, M. (2023). Sanat ve bilimin simbiyotik ilişkisi: sosyolojik araştırma kaynağı olarak edebiyat. Sosyoloji Divanı, (11)22, 55-68.
  • Jameson, F. (1986). Third world literature in the era of multinational capitalism. Social Text, (15), 65-88.
  • Jusdanis, G. (1998). Gecikmiş modernlik ve estetik kültür milli edebiyatın icat edilişi. (Tuncay Birkan, çev.). İstanbul: Metis.
  • Karpat, K. H. (2003). Osmanlı nüfusu (1830-1914). (Bahar Tırnakcı, çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kaya, C. (2024). Kutsallığın inşasında kadın ve öteki kadın: Sare ve Hacer. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 10(2), 469-498.
  • Kolasi, K. (2017). Savaşın değişen niteliği ve jus ad bellum ve jus in bello'ya etkisi. İnsan Hakları Yıllığı, 35,1-29.
  • Kutsal Kitap (2020). Tevrat, Zebur, İncil. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Mollaer, F. (2017). Kimlik politikasını yeniden düşünmek çağdaş tanınma tartışmasının birikimi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(4), 1135-1147.
  • Öner, A. (2012). Çatışmalar ve görüşmeler sarmalında Filistin-İsrail. İstanbul: İlim Yurdu Yayınevi.
  • Özcan, K. & Şenses, N. (2022). Ürdün'deki Filistinliler: göçler, statüler ve haklar. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 9(2), 15-56.
  • Qabaha, A. (2019). Owning one's story is as important as the ownership of physical space: an interview with Susan Abulhawa. Bethlehem University Journal, 36(133-139).
  • Sa'di, A.H. (2002). Felaket, hafıza ve kimlik: Filistin kimliğinin bir bileşeni olarak Al-Nakbah. İsrail Çalışmaları, 7(2), 175-198.
  • Sapiro, G. (2019). Edebiyat sosyolojisi. (Ertuğrul Cenk Gürcan, çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Tartı, N. (2013). İbn Haldun'da yerleşik hayat eleştirisi. Uluslararası İbn Haldun Sempozyumu, 1-3 Каsım Çorum, 93-102.
  • Tüzer, İ. & Hüküm, M. (2019). Edebiyat sosyolojisi edebiyata sosyolojiden bakmak. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • UNRWA (2015). Profile: Jenin camp. Retrieved from https://www.unrwa.org/sites/default/files/jenin_ refugee_camp.pdf Erişim T. 18 Eylül 2024.
  • Uyurkulak, S. (2014). Üçüncü dünya edebiyatı ve ulusal alegori. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies, (15), 136-146.
  • Wiliam, E. C. (1995). Kimlik ve farklılık siyasetin açmazlarına dair demokratik çözüm önerileri. (Ferma Lekesizalın, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yalçın, O. (2021). 1967 Arap-İsrail savaşı ve savaşta hava harekâtı. Akademik Tarih ve Araştırmalar Dergisi, 5, 53-104.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Culture, Representation and Identity, Political Science (Other), Political Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Kaya 0000-0001-8746-7321

Publication Date April 20, 2025
Submission Date January 15, 2025
Acceptance Date February 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: Filistin Özel Sayısı

Cite

APA Kaya, C. (2025). Filistin Sabahları’nda Kimlik, Sembol ve Mekânın Poetikası. İletişim Ve Diplomasi(Filistin Özel Sayısı), 5-22. https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1620374