Research Article
BibTex RIS Cite

A Content Analysis Of National Agency News About Violations Of The Right To Education Experienced By Palestinian Children

Year 2025, Issue: Filistin Özel Sayısı, 103 - 118, 20.04.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1641932

Abstract

Palestinian children face serious obstacles in accessing the right to education due to the ongoing wars for many years. Due to the Israeli occupation, education in Palestine has been severely damaged due to physical infrastructure problems, security threats and psychosocial effects. The aim of this study is to investigate how the violations of the right to education experienced by Palestinian children are addressed in the news through content analysis of national agency news, examining the extent of the violations, their effects on children, and global efforts regarding these violations. Qualitative research method was used in the research. The research sample consisted of national agency news on the violations of the right to education experienced by Palestinian children between October 7, 2023 and February 15, 2025. A total of 48 news items were examined. The news items accessed as a result of the search belong to Anadolu Agency, Ihlas News Agency, Ilke News Agency and Demirören Agency. As a result, according to the research findings, children are experiencing problems in accessing education due to the demolition of educational institutions in Palestine. Targeting the educational environment threatens the security of the educational environment and causes children to be negatively affected physically and psychologically. Various initiatives have been taken to respond to violations of Palestinian children's right to education, such as establishing tent schools, repairing destroyed schools, and providing international support.

References

  • Akyüz, E. (2020). Çocuk hukuku. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Al Baraquoni, N., Qouta, S. R., Vänskä, M., Diab, S. Y., Punamäki, R. L. ve Manduca, P. (2020). It takes time to unravel the ecology of war in Gaza, Palestine: Long-term changes in maternal, newborn and toddlers’ heavy metal loads, and infant and toddler developmental milestones in the aftermath of the 2014 military attacks. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6698.
  • Arab NGO Network for Development, “NGO Submission to the United Nations Third Cycle Universal Periodic Review” (NY: UN 2018).
  • Avcı, A. (2024). Çocuk haklarının gölgesinde Gazze’nin unutulan çocukları. Ombudsman Akademik (Özel Sayı 2, Gazze), 562-586.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cengiz, E. (2023). Bir adalet kritiği: John Rawls’ ın adalet anlayışı hakkında. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 556-579. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1191723.
  • Defense for Children International – Palestine (2017) NGO Report Submitted to the Universal Periodic Review, Geneva: UN.
  • Eryılmaz, E. (2013). Amartya Sen – The idea of justice. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 34, 166-176.
  • Fırat, F. (2016). Çocuk odak‘sız’ habercilik: İnternet gazetelerinde çocuk içerikli haberlerin sunumu ve etik ihlaller. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 817-833.
  • Gemici, F., Güler, Z. ve Akbulut, M. (2018). Çocuk hakları sözleşmesi madde 29 (1) çerçevesinde eğitimin amaçları. Fasikül Hukuk Dergisi, 10(100), 225-239.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Güngör, M. (2011). Eğitim hakkı ve sokakta yaşayan/çalışan çocuklar: Mersin ili örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • International Court of Justice, Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion of 9 July 2004 (Hague: ICJ, 2004): https://web.archive.org/web/20100706021237/http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kart, M. (2025). Filistinli çocukların eğitim haklarının sistematik ihlali: Askerî müdahaleler, yerleşim politikaları ve eğitim altyapısının tahribatı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(Özel Sayı), 87-105.
  • Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. Emerald Group.
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Salman, U. A. (2019). Haberde çocuk-Çocuk odaklı habercilik el kitabı. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. New York: Sage Publications.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 63-76.
  • Tiryakioğlu, B. (1991). Çocukların korunmasına ilişkin milletlerarası sözleşmeler ve Türk hukuku. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu.
  • Tor, H. ve Çebi, E. (2022). Savaş mağduru çocukların yeniden toplumsallaşmalarının önündeki engeller. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6): 800-812.
  • Ulusoy, H. Ö. (2019). Yerel basında çocuk odaklı habercilik: Akdeniz Gerçek ve Antalya Gündem Gazeteleri üzerine bir araştırma. Global Media Journal, 9(18), 274-293.
  • UN Committee on the Rights of the Child. Concluding observations on the second to fourth periodic reports of Israel, adopted by the Committee at its sixty-third session (27 May-14 June 2013) (NY: UN) CRC/C/İSR/CO/2–4.
  • Veronese, G., Diab, M., Cavazzoni, F., ve Scandurra, C. (2021). Human (in)security and psychological well-being in Palestinian children living amidst military violence: A qualitative participatory research using interactive maps. Child: Care, Health and Development, 48(1), 159-169.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., ve Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. New York: Guilford Press. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, O. (2016). Temel eğitim hakkının kullanılmasının uluslararası antlaşmalarda yer alan standartlar açısından değerlendirilmesi (Antalya ili örneği). Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.

Filistinli Çocukların Yaşadıkları Eğitim Hakkı İhlallerine İlişkin Ulusal Ajans Haberlerine Yönelik Bir İçerik Analizi

Year 2025, Issue: Filistin Özel Sayısı, 103 - 118, 20.04.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1641932

Abstract

Filistinli çocuklar uzun yıllardır süregelen savaşlar nedeniyle eğitim hakkına erişimde ciddi engellerle karşılaşmaktadır. İsrail’in işgalinden dolayı Filistin’de eğitim, fiziksel altyapı sorunları, güvenlik tehditleri ve psikososyal etkiler nedeniyle büyük ölçüde zarar görmüştür. Bu çalışmanın amacı, ulusal ajans haberlerinde Filistinli çocukların yaşadıkları eğitim hakkı ihlallerini, ihlallerin boyutlarını, çocuklara olan etkilerini ve ihlallere ilişkin küresel çabaları inceleyerek haberlerde nasıl ele alındığını içerik analizi yoluyla ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. 7 Ekim 2023 ile 15 Şubat 2025 tarihleri arasında, Filistinli çocukların yaşadıkları eğitim hakkı ihlalleri konulu ulusal ajans haberleri, araştırmanın örneklemini oluşturmuş ve toplam 48 haber incelenmiştir. Arama sonucu erişilen haberler Anadolu Ajansı, İhlas Haber Ajansı, İlke Haber Ajansı, Demirören Haber Ajansı’na aittir. Sonuç olarak araştırma bulgularına göre, Filistin’de eğitim kurumlarının yıkılması nedeniyle çocukların eğitime erişiminde sorunlar yaşanmaktadır. Eğitim kurumlarının hedef alınması, eğitim ortamının güvenliğini tehdit etmekte ve çocukların fiziksel ve psikolojik olarak olumsuz etkilenmesine yol açmaktadır. Filistinli çocukların eğitim hakkı ihlallerine çözüm için çadır okullar kurulması, yıkılan okulların onarımı ve uluslararası destek sağlanması gibi çeşitli girişimlerde bulunulmuştur.

Ethical Statement

Araştırma dokuman incelemesi makalesi olduğu için etik kurul onayına gerek duyulmamıştır.

Supporting Institution

Yok

References

  • Akyüz, E. (2020). Çocuk hukuku. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Al Baraquoni, N., Qouta, S. R., Vänskä, M., Diab, S. Y., Punamäki, R. L. ve Manduca, P. (2020). It takes time to unravel the ecology of war in Gaza, Palestine: Long-term changes in maternal, newborn and toddlers’ heavy metal loads, and infant and toddler developmental milestones in the aftermath of the 2014 military attacks. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6698.
  • Arab NGO Network for Development, “NGO Submission to the United Nations Third Cycle Universal Periodic Review” (NY: UN 2018).
  • Avcı, A. (2024). Çocuk haklarının gölgesinde Gazze’nin unutulan çocukları. Ombudsman Akademik (Özel Sayı 2, Gazze), 562-586.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cengiz, E. (2023). Bir adalet kritiği: John Rawls’ ın adalet anlayışı hakkında. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 556-579. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1191723.
  • Defense for Children International – Palestine (2017) NGO Report Submitted to the Universal Periodic Review, Geneva: UN.
  • Eryılmaz, E. (2013). Amartya Sen – The idea of justice. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 34, 166-176.
  • Fırat, F. (2016). Çocuk odak‘sız’ habercilik: İnternet gazetelerinde çocuk içerikli haberlerin sunumu ve etik ihlaller. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 817-833.
  • Gemici, F., Güler, Z. ve Akbulut, M. (2018). Çocuk hakları sözleşmesi madde 29 (1) çerçevesinde eğitimin amaçları. Fasikül Hukuk Dergisi, 10(100), 225-239.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Güngör, M. (2011). Eğitim hakkı ve sokakta yaşayan/çalışan çocuklar: Mersin ili örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • International Court of Justice, Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion of 9 July 2004 (Hague: ICJ, 2004): https://web.archive.org/web/20100706021237/http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kart, M. (2025). Filistinli çocukların eğitim haklarının sistematik ihlali: Askerî müdahaleler, yerleşim politikaları ve eğitim altyapısının tahribatı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(Özel Sayı), 87-105.
  • Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. Emerald Group.
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Salman, U. A. (2019). Haberde çocuk-Çocuk odaklı habercilik el kitabı. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. New York: Sage Publications.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 63-76.
  • Tiryakioğlu, B. (1991). Çocukların korunmasına ilişkin milletlerarası sözleşmeler ve Türk hukuku. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu.
  • Tor, H. ve Çebi, E. (2022). Savaş mağduru çocukların yeniden toplumsallaşmalarının önündeki engeller. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6): 800-812.
  • Ulusoy, H. Ö. (2019). Yerel basında çocuk odaklı habercilik: Akdeniz Gerçek ve Antalya Gündem Gazeteleri üzerine bir araştırma. Global Media Journal, 9(18), 274-293.
  • UN Committee on the Rights of the Child. Concluding observations on the second to fourth periodic reports of Israel, adopted by the Committee at its sixty-third session (27 May-14 June 2013) (NY: UN) CRC/C/İSR/CO/2–4.
  • Veronese, G., Diab, M., Cavazzoni, F., ve Scandurra, C. (2021). Human (in)security and psychological well-being in Palestinian children living amidst military violence: A qualitative participatory research using interactive maps. Child: Care, Health and Development, 48(1), 159-169.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., ve Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. New York: Guilford Press. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, O. (2016). Temel eğitim hakkının kullanılmasının uluslararası antlaşmalarda yer alan standartlar açısından değerlendirilmesi (Antalya ili örneği). Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşegül Ayyıldız Asil 0000-0003-1958-6104

Abdurrahman Asil 0000-0002-5709-7160

Hülya Çatal 0009-0003-1015-8303

Publication Date April 20, 2025
Submission Date February 18, 2025
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: Filistin Özel Sayısı

Cite

APA Ayyıldız Asil, A., Asil, A., & Çatal, H. (2025). Filistinli Çocukların Yaşadıkları Eğitim Hakkı İhlallerine İlişkin Ulusal Ajans Haberlerine Yönelik Bir İçerik Analizi. İletişim Ve Diplomasi(Filistin Özel Sayısı), 103-118. https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1641932