Palestinian children face serious obstacles in accessing the right to education due to the ongoing wars for many years. Due to the Israeli occupation, education in Palestine has been severely damaged due to physical infrastructure problems, security threats and psychosocial effects. The aim of this study is to investigate how the violations of the right to education experienced by Palestinian children are addressed in the news through content analysis of national agency news, examining the extent of the violations, their effects on children, and global efforts regarding these violations. Qualitative research method was used in the research. The research sample consisted of national agency news on the violations of the right to education experienced by Palestinian children between October 7, 2023 and February 15, 2025. A total of 48 news items were examined. The news items accessed as a result of the search belong to Anadolu Agency, Ihlas News Agency, Ilke News Agency and Demirören Agency. As a result, according to the research findings, children are experiencing problems in accessing education due to the demolition of educational institutions in Palestine. Targeting the educational environment threatens the security of the educational environment and causes children to be negatively affected physically and psychologically. Various initiatives have been taken to respond to violations of Palestinian children's right to education, such as establishing tent schools, repairing destroyed schools, and providing international support.
Filistinli çocuklar uzun yıllardır süregelen savaşlar nedeniyle eğitim hakkına erişimde ciddi engellerle karşılaşmaktadır. İsrail’in işgalinden dolayı Filistin’de eğitim, fiziksel altyapı sorunları, güvenlik tehditleri ve psikososyal etkiler nedeniyle büyük ölçüde zarar görmüştür. Bu çalışmanın amacı, ulusal ajans haberlerinde Filistinli çocukların yaşadıkları eğitim hakkı ihlallerini, ihlallerin boyutlarını, çocuklara olan etkilerini ve ihlallere ilişkin küresel çabaları inceleyerek haberlerde nasıl ele alındığını içerik analizi yoluyla ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. 7 Ekim 2023 ile 15 Şubat 2025 tarihleri arasında, Filistinli çocukların yaşadıkları eğitim hakkı ihlalleri konulu ulusal ajans haberleri, araştırmanın örneklemini oluşturmuş ve toplam 48 haber incelenmiştir. Arama sonucu erişilen haberler Anadolu Ajansı, İhlas Haber Ajansı, İlke Haber Ajansı, Demirören Haber Ajansı’na aittir. Sonuç olarak araştırma bulgularına göre, Filistin’de eğitim kurumlarının yıkılması nedeniyle çocukların eğitime erişiminde sorunlar yaşanmaktadır. Eğitim kurumlarının hedef alınması, eğitim ortamının güvenliğini tehdit etmekte ve çocukların fiziksel ve psikolojik olarak olumsuz etkilenmesine yol açmaktadır. Filistinli çocukların eğitim hakkı ihlallerine çözüm için çadır okullar kurulması, yıkılan okulların onarımı ve uluslararası destek sağlanması gibi çeşitli girişimlerde bulunulmuştur.
Araştırma dokuman incelemesi makalesi olduğu için etik kurul onayına gerek duyulmamıştır.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Filistin Özel Sayısı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.