Bu makale, Behşemîlerin Tanrı’nın irâde sıfatına dair geliştirdikleri “mahalsiz hâdis irâde” teorisini ele
almaktadır. Teoriye göre, Tanrı’nın irâde sıfatı gerçek anlamda vardır, ancak onun herhangi bir taşı
yıcısı bulunmamaktadır. Teorinin iki ana unsuru, irâdenin mahalsiz ve hâdis oluşudur. Bu özellikler,
fizikî ve teolojik sorunlara yol açtığı için hem mezhep içinde hem de mezhep dışında çeşitli eleştiri
lere maruz kalmıştır. Behşemîler, bu eleştiriler doğrultusunda araz anlayışını revize etmiş ve teoriye
iç tutarlılığı bulunan cevaplar geliştirmişlerdir. Çalışmada Behşemîlerin önemli temsilcilerinden biri
olan Kādî Abdülcebbâr üzerinden eleştirilere verilen cevapların sunusu amaçlanmıştır. Bu doğrultuda
makale, Kādî Abdülcebbâr’ı merkeze alarak ilâhî irâdenin mahalsiz ve hâdis olma özellikleri üzerinden
ortaya çıkmış eleştirileri ve bu eleştirilere verilen cevapları kapsamaktadır. Behşemîleri bu teorinin
savunusuna yönelten temel etken, mezhebin tevhîd ve adalet ilkeleridir. Tevhîd ilkesi gereğince, Tan
rı’nın zâtı tarafından taşınan kadîm sıfatın varlığı kabul edilemez. Bu, Tanrı’nın zâtıyla beraber başka
kadîm varlıkların kabulüne yol açar. Dolayısıyla, ilâhî irâdeler manevî sıfat kategorisinde yer alamaz.
Adalet ilkesi gereğince irâde (mürîd olma), Tanrı’nın özünden kaynaklanan zâtî sıfatlardan sayılamaz.
Bunun zâtî bir sıfat kabul edilmesi, Tanrı’nın iyinin yanında kötüyü de irâde etmesi sonucunu doğurur.
Tanrı’nın irâdî olarak sadece iyiye yönelim gösterdiğini temellendirmek için bu sıfat hâdis varlıklar
kategorisine yerleştirilmiştir. Ancak irâdeye atfedilen bu özellikler, mezhep içinden ve dışından eleş
tirilmiştir. Eleştiriler arasında, sonradan ortaya çıkan irâdenin Tanrı’nın durumunda değişikliğe yol
açması ve mahalsiz oluşun kelâm atomculuğu teorisini zayıflatması yer alır. Sonuç olarak, ilâhî irâde
lerin hâdis olup araz kategorisinde yer aldığı, aritmetik olarak çoklu yapıda ve matematiksel sınırlılığa
sahip olduğu, duyusal olmadıkları için fizikî olmadıkları gibi yapısal özellikler taşıdığı tespit edilmiştir.
Kelâm Mu‘tezile Behşemîyye Zât Sıfat İlâhî İrâde Mahalsiz Hâdis
Sürecin sonucu olumlu veya olumsuz olması önemsiz olarak şimdiden teşekkürler ederim.
This article deals with the Bahshamites’ theory of God’s attribute of will that is in no substrate and
temporally created (irādatun ḥādithatun lā fī l-maḥall). According to the theory, God’s attribute of will
genuinely exists and it has no carrier. The two primary components of the theory are that will is in no
substrate and temporally created. Since these features led to physical and theological challenges, they
were subjected to various criticisms both within and outside the sect. In response to these criticisms,
the Bahshamites revised the understanding of accidents and developed internally consistent answers
to the theory. The aim of this study is to present the answers to the criticisms through Qāḍī ‘Abd
al-Jabbār, one of the significant representatives of the Bahshamites. In this regard, the article focuses
on Qāḍī ‘Abd al-Jabbār’s treatise, encompassing the criticisms that emerged concerning the divine
will's attributes of being in no substrate and temporally created, as well as the counterarguments
given to these arguments. The primary factor that led the Bahshamites to the defense of this theory
was the sect’s tenets of tawhid and justice. According to the principle of tawhid, the existence of any
eternal attribute carried by God’s essence cannot be accepted as it implies the acknowledgment of
other eternal beings alongside God’s essence. Thus, divine wills cannot be included in the category of
divine attributes (ṣifatun ma‘nawiya). According to the tenet of justice, the will (being a disciple) cannot
be counted as an essential attribute derived from God’s essence. The acceptance of this as an essential
attribute leads to the conclusion that God wills evil as well as good. This would mean that will stem
ming from essence is equally distant from all intended objects, beyond ethical values. In order to justify
God’s voluntary orientation towards only the good, this attribute is placed in the category of created
beings. The tenet of tawhid is maintained by characterizing the will as no substrate and not carried by
God’s essence. However, these features attributed to the will being in no substrate and created have
drawn criticism both within and outside the sect. Critics argue that the emergence of a created will en
tails a change in God’s state and that its non-spatial nature undermines the theory of kalam atomism.
Inferring from these critiques and the responses provided, it is concluded that the divine wills bear
some features such as being created, categorized as accidents, mathematically limited in multiplicity,
and non-physical due to their non-sensory nature.
Islamic Theology Muʿtazila Behshamīyya Essence Attributes Divine Will No Substrate Temporally Created (ḥādith)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Kalam |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 29, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.