In the studies on Muwaṭṭaʾ from the classical period to the present day, exaggerated figures have been mentioned regarding the number of hadiths contained in the work. In the recent period, however, the claims about the number of hadiths have been placed on a more moderate basis. In addition, in recent studies based on the comparison between the narration copies of Muwatta, it has been claimed that Imam Mālik's dispositions in his work were made to add hadiths rather than subtract them. The view that Imam Mālik's actions of adding and subtracting hadiths in his work continued until his death has gained widespread acceptance in the field of hadith as the common opinion of the studies. However, this presupposition causes some problems in determining Imam Mālik's final views on jurisprudential issues. As a matter of fact, when the non-Muwaṭṭaʾ hadiths and fatwas of Imam Mālik, which are used by the Mālikī scholars in solving intra-sectarian fiqh issues, are examined, it is understood that the presupposition that his dispositions on his work continued until his death should be questioned. In this study, by making use of the hadiths and fatwas that Imam Mālik did not include in his Muwaṭṭaʾ, the duration of his dispositions on the hadiths in his work has been examined, and it has been determined that the claims that the method of adding and subtracting hadiths in his work continued until his death do not reflect the truth.
Klasik dönemden günümüze Muvatta’ hakkında yapılan çalışmalarda eserin ihtiva ettiği hadis miktarlarıyla ilgili abartılı rakamlar zikredilmiştir. Yakın döneme gelindiğinde ise hadis sayılarıyla ilgili iddialar daha mutedil bir zemine oturtulabilmiştir. Ayrıca, yakın dönemde Muvatta’ın rivayet nüshaları arasında yapılan mukayeseye dayalı araştırmalarda İmam Mâlik’in eserindeki tasarruflarının hadis eksiltmekten ziyade eklemek üzere gerçekleştiği iddia edilmiştir. İmam Mâlik’in eseri üzerinde uyguladığı hadis eksiltme ve ekleme tasarruflarının vefatına kadar devam ettiği görüşü ise yapılan çalışmaların ortak kanaati olarak hadis sahasında yaygınlık kazanmıştır. Ancak bu ön kabul, İmam Mâlik’in fıkhî meseleler hakkındaki nihai görüşlerinin tespiti noktasında bazı problemlere sebep olmaktadır. Nitekim, Mâlikî ulemanın mezhep içi fıkıh meselelerini çözerken istifade ettiği Muvatta’ dışı İmam Mâlik hadisleri ve fetvaları incelendiğinde, onun eseri üzerindeki tasarruflarının vefatına kadar devam ettiği ön kabulünün sorgulanması gerektiği anlaşılmaktadır. Bu çalışmada, İmam Mâlik’in Muvatta’ına dahil etmediği hadislerden ve fetvalarından istifade edilerek, eserindeki hadisler üzerindeki tasarruflarının müddeti incelenmiş, vefatına kadar eseri üzerinde hadis ekleme ve eksiltme usulünün devam ettiği iddialarının gerçeği yansıtmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | March 2, 2025 |
Acceptance Date | May 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |