Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırgan Davranışlarına Yönelik Öğretmen Yaklaşımlarının İncelenmesi
Year 2025,
Volume: 10 Issue: 1, 12 - 29, 04.06.2025
Rahime Çiçek
,
Damla Güzeldere Aydın
,
Hazal Poyraz Rüstemoğlu
,
Emine Pekkarakaş
,
Handan Başal
Abstract
Erken çocukluk döneminde ortaya çıkan sorunlu davranışlar genellikle yaşamın sonraki aşamalarında devam eder ve birçok birey için önemli bir kalıcı olma riski vardır. Okul öncesi dönem çocuklarının saldırgan davranışlarını belirlemek ve öğretmenlerin bu durumlara müdahalelerini incelemek amacıyla, Türkiye'deki devlet anaokullarından farklı düzeylerde deneyime sahip 15 okul öncesi öğretmenin yer aldığı bir vaka çalışması yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Öğretmenlerin anlattıklarına göre, çocuklar arasında en sık gözlenen davranışlar fiziksel ve sözlü saldırganlıktı. Ek olarak, saldırgan davranış sergileyen çocukların ağırlıklı olarak akranlarını hedef aldıkları bulunmuştur. Deneyimi 10 yıl veya daha fazla olan öğretmenlerin daha az deneyimli meslektaşlarına göre daha sık fiziksel ve ilişkisel saldırganlık gözlem bildirdi. Agresif davranışları için yanıt verirken, öğretmenler daha destekleyici bir yaklaşım benimsemeye yöneldi. Öğretmenlerin müdahale stratejileri deneyim onların yıllara göre farklı çalışma da bulundu. 0-5 yıllık deneyime sahip öğretmenler genellikle daha az sıklıkta müdahale etmiş ve destekleyici yaklaşımları tercih ederken, beş yıldan fazla deneyime sahip öğretmenler daha sık müdahale etmiştir. Değişen yıllara dayanan deneyime sahip öğretmenlerin önleyici müdahalelerin dağılımına ilişkin tutumlarında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir.
References
- Akyol, T., Baydemir, G., Akman, B., Kükürtcü, S. K., & Arslan, A. Ç. (2011).
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları Sorun Davranışlara
İlişkin Düşünceleri. Education Sciences, 6(2), 1715-1731.
- Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O. S. (2010). Okul Öncesi Dönem
Çocuklarının Davranış Sorunlarının Çeşitli Değişkenler Açısından
İncelenmesi (Giresun İli Örneği). Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 93-110.
- Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 2. YA-PA
yayıncılık
- Arı, M., & Yaban E. H. (2016). Okulöncesi dönemdeki çocukların sosyal
davranışları: mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 125-141.
- Ay, H. (2017). Okul öncesi dönemi çocuklarının saldırganlık davranışlarının
anne ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
- Buss, A. (1961). The psychology of aggression. John Wiley
- Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma
Yöntemleri Desen ve Analiz. (A. Aypay, Çeviri Editörü). Anı Yayıncılık.
- Crick, N. R. (1996). The Role of overt aggression, relational aggression,
and prosocial behavior in the prediction of children's future social
adjustment. Child Development, 67(5), 2317–2327. DOI: 10.1111/j.1467-
8624.1996.tb01859.x
- Cresswell, J. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing
among five approaches. SAGE.
- Çakıcı, S. (2006). Alt ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Aile
İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerinin ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk
İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Gazi Üniversitesi.
- Derman, M. T., & Başal, H. A. (2013). Okulöncesi çocuklarında gözlenen
davranış problemleri ile ailelerinin anne-baba tutumları arasındaki ilişki.
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 115-144.
- Ergin, K.H. ve Köse, S. (2008), Zekâ Türüne Göre Çocuk Eğitimi. Hepsi
Çocuk Yayınevi,
- Gershoff, E. T. (2002). Corporal punishment by parents and associated
child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical
review. Psychological Bulletin, 128(4), 539-579.
- Gönültaş, O. (2013). Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinin Öfke ve Saldırganlık
Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
- Güder, S. Y., Alabay, E., & Güner, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin
Sınıflarında Karşılaştıkları Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejiler.
Ilkogretim Online, 17(1), 414-430.
- Gülay, H. (2008). 5-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Akran İlişkileri Ölçeklerinin
Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları ve Akran İlişkilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara
Üniversitesi.
- Gülay, H. (2011). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocuklarının
okula uyumlarının sosyal beceriler açısından incelenmesi, NWSA E-
Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 139-146.
- Gülay Ogelman, H, & Topaloğlu, Z. Ç. (2014). 4-5 yaş çocuklarının sosyal
yetkinlik, saldırganlık, kaygı düzeyleri ile anne-babalarının ebeveyn
özyeterliği algısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 241-271.
- İnanç, B.Y., Bilgin, M., & Atıcı, M. K. (2004). Gelişim psikolojisi. Nobel
kitabevi
- Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-emotional
functioning and public health: The relationship between kindergarten
social competence and future wellness. American journal of public
health, 105(11), 2283-2290.
- Jun Ah, H., Yoonjoo, C. & Jihyun, K. (2014). Effects of preschool children's
gender, temperament, emotional regulation and maternal parenting
stress on children's overt aggression and relational aggression. Korean
Journal of Human Ecology, 23(4), 599-611. doı :
10.5934/kjhe.2014.23.4.599
- Kadan, G. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarında (4-6 yaş) saldırganlık
davranışını etkileyen faktörlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
(Yayımlanmamış doktora Tezi). Marmara Universitesi.
- Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul öncesi davranış sorunları tarama ölçeği:
geçerlilik güvenilirlik çalışması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Marmara Üniversitesi.
- Karaca, N.H., Gündüz, A., & Aral, N. (2011). Okul Öncesi Dönem
Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim
Dergisi, 4(2), 65-76.
- McKinney, S. S. (2008). Yanlış Çocuk- Çocuk Yetiştirmede Yapılan
Hatalar. (E, Özbaş. Çev.). Ekinoks Yayıncılık.
- Mihic, J., Novak, M., Basic, J. & Nix, R. L. (2016). Promoting social and
emotional competencies among young children in croatia with
preschool PATHS. The International of Emotional Education, 8(2), 45-59.
- Ostrov, J.M., ve Keating, C.F. (2004). Gender Differences in Preschool
Aggression During Free Play and Structed Interactions. An Observational
Study Social Development, 13(2), 255-277
- Öngören Özdemir, S., & Tepeli, S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin
saldırgan davranışlarla baş etme stratejilerinin incelenmesi. Ahi Evran
Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 51-70.
- Özbey, S. & Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam
Eden 60- 72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere
Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 493-517.
- Özen Tuncer, Z. (2022). Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan
Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin
İncelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Parsak, B., & Kuzucu, Y. (2020). Ebeveyn Tutumları ile Okul Öncesi
Dönem Çocuklarında Saldırganlık arasındaki ilişkide Çocukların Empati
ve Sosyal Becerilerinin Rolü. Humanistic Perspective, 2(3), 347-374.
- Smith, G.G. (2004). How Do Computer Games Affect Your Children.
Eurasian Journal of Educational Research, (17), 72-80.
- Skiba, R. J., & Peterson, R. L. (2000). School discipline at a crossroads:
From zero tolerance to early response. Exceptional Children, 66(3), 335-
346.
- Taner Derman, M. & Başal, H. A. (2013). Okulöncesi Çocuklarında
Gözlenen Davranış Problemleri ile Ailelerinin Anne-Baba Tutumları
Arasındaki İlişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 115-144.
Retrieved from
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/1728/21177
- Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behavior during
childhood: What have we learned in the past century? International
Journal of Behavioral Development, 24(2), 129-141.
- Uysal, H., & Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve
ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve
Bilim, 38(169), 328-345.
- Yeh, E.A.J. (2006). Preschool Children’s and Teachers’ Behavioral
Responses to Physical and Relational Peer Victimization: A Short Term
Longitudinal Study [Unpublished Doctoral Thesis], University of
Minnesota, USA.
- Yurdabak Turan, N. (2024). Portage erken eğitim programının 3-6 yaş
çocuklarının gelişimleri üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
An Examination of Teacher Approaches to Aggressive Behaviors in Preschool Children
Year 2025,
Volume: 10 Issue: 1, 12 - 29, 04.06.2025
Rahime Çiçek
,
Damla Güzeldere Aydın
,
Hazal Poyraz Rüstemoğlu
,
Emine Pekkarakaş
,
Handan Başal
Abstract
Problem behaviors that emerge in early childhood often persist into later stages of life, with a significant risk of becoming permanent for many individuals. To identify the aggressive behaviors of preschool children and to examine teachers' interventions in these situations, a case study was conducted, involving 15 preschool teachers from public kindergartens in Turkey, with varying levels of experience. Data were gathered through semi-structured interviews. According to the teachers' accounts, physical and verbal aggression were the most commonly observed behaviors among children. Additionally, it was found that children exhibiting aggressive behavior predominantly targeted their peers. Teachers with 10 or more years of experience reported observing physical and relational aggression more frequently than their less experienced counterparts. When responding to aggressive behaviors, teachers tended to adopt a more supportive approach. The study also found that teachers' intervention strategies varied according to their years of experience. Teachers with 0-5 years of experience generally intervened less frequently and favored supportive approaches, while those with more than five years of experience intervened more frequently. No significant differences were observed in the attitudes of teachers with varying years of experience regarding the distribution of preventive interventions.
References
- Akyol, T., Baydemir, G., Akman, B., Kükürtcü, S. K., & Arslan, A. Ç. (2011).
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları Sorun Davranışlara
İlişkin Düşünceleri. Education Sciences, 6(2), 1715-1731.
- Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O. S. (2010). Okul Öncesi Dönem
Çocuklarının Davranış Sorunlarının Çeşitli Değişkenler Açısından
İncelenmesi (Giresun İli Örneği). Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 93-110.
- Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 2. YA-PA
yayıncılık
- Arı, M., & Yaban E. H. (2016). Okulöncesi dönemdeki çocukların sosyal
davranışları: mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 125-141.
- Ay, H. (2017). Okul öncesi dönemi çocuklarının saldırganlık davranışlarının
anne ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
- Buss, A. (1961). The psychology of aggression. John Wiley
- Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma
Yöntemleri Desen ve Analiz. (A. Aypay, Çeviri Editörü). Anı Yayıncılık.
- Crick, N. R. (1996). The Role of overt aggression, relational aggression,
and prosocial behavior in the prediction of children's future social
adjustment. Child Development, 67(5), 2317–2327. DOI: 10.1111/j.1467-
8624.1996.tb01859.x
- Cresswell, J. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing
among five approaches. SAGE.
- Çakıcı, S. (2006). Alt ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Aile
İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerinin ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk
İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Gazi Üniversitesi.
- Derman, M. T., & Başal, H. A. (2013). Okulöncesi çocuklarında gözlenen
davranış problemleri ile ailelerinin anne-baba tutumları arasındaki ilişki.
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 115-144.
- Ergin, K.H. ve Köse, S. (2008), Zekâ Türüne Göre Çocuk Eğitimi. Hepsi
Çocuk Yayınevi,
- Gershoff, E. T. (2002). Corporal punishment by parents and associated
child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical
review. Psychological Bulletin, 128(4), 539-579.
- Gönültaş, O. (2013). Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinin Öfke ve Saldırganlık
Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
- Güder, S. Y., Alabay, E., & Güner, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin
Sınıflarında Karşılaştıkları Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejiler.
Ilkogretim Online, 17(1), 414-430.
- Gülay, H. (2008). 5-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Akran İlişkileri Ölçeklerinin
Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları ve Akran İlişkilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara
Üniversitesi.
- Gülay, H. (2011). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocuklarının
okula uyumlarının sosyal beceriler açısından incelenmesi, NWSA E-
Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 139-146.
- Gülay Ogelman, H, & Topaloğlu, Z. Ç. (2014). 4-5 yaş çocuklarının sosyal
yetkinlik, saldırganlık, kaygı düzeyleri ile anne-babalarının ebeveyn
özyeterliği algısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 241-271.
- İnanç, B.Y., Bilgin, M., & Atıcı, M. K. (2004). Gelişim psikolojisi. Nobel
kitabevi
- Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-emotional
functioning and public health: The relationship between kindergarten
social competence and future wellness. American journal of public
health, 105(11), 2283-2290.
- Jun Ah, H., Yoonjoo, C. & Jihyun, K. (2014). Effects of preschool children's
gender, temperament, emotional regulation and maternal parenting
stress on children's overt aggression and relational aggression. Korean
Journal of Human Ecology, 23(4), 599-611. doı :
10.5934/kjhe.2014.23.4.599
- Kadan, G. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarında (4-6 yaş) saldırganlık
davranışını etkileyen faktörlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
(Yayımlanmamış doktora Tezi). Marmara Universitesi.
- Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul öncesi davranış sorunları tarama ölçeği:
geçerlilik güvenilirlik çalışması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Marmara Üniversitesi.
- Karaca, N.H., Gündüz, A., & Aral, N. (2011). Okul Öncesi Dönem
Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim
Dergisi, 4(2), 65-76.
- McKinney, S. S. (2008). Yanlış Çocuk- Çocuk Yetiştirmede Yapılan
Hatalar. (E, Özbaş. Çev.). Ekinoks Yayıncılık.
- Mihic, J., Novak, M., Basic, J. & Nix, R. L. (2016). Promoting social and
emotional competencies among young children in croatia with
preschool PATHS. The International of Emotional Education, 8(2), 45-59.
- Ostrov, J.M., ve Keating, C.F. (2004). Gender Differences in Preschool
Aggression During Free Play and Structed Interactions. An Observational
Study Social Development, 13(2), 255-277
- Öngören Özdemir, S., & Tepeli, S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin
saldırgan davranışlarla baş etme stratejilerinin incelenmesi. Ahi Evran
Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 51-70.
- Özbey, S. & Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam
Eden 60- 72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere
Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 493-517.
- Özen Tuncer, Z. (2022). Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan
Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin
İncelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Parsak, B., & Kuzucu, Y. (2020). Ebeveyn Tutumları ile Okul Öncesi
Dönem Çocuklarında Saldırganlık arasındaki ilişkide Çocukların Empati
ve Sosyal Becerilerinin Rolü. Humanistic Perspective, 2(3), 347-374.
- Smith, G.G. (2004). How Do Computer Games Affect Your Children.
Eurasian Journal of Educational Research, (17), 72-80.
- Skiba, R. J., & Peterson, R. L. (2000). School discipline at a crossroads:
From zero tolerance to early response. Exceptional Children, 66(3), 335-
346.
- Taner Derman, M. & Başal, H. A. (2013). Okulöncesi Çocuklarında
Gözlenen Davranış Problemleri ile Ailelerinin Anne-Baba Tutumları
Arasındaki İlişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 115-144.
Retrieved from
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/1728/21177
- Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behavior during
childhood: What have we learned in the past century? International
Journal of Behavioral Development, 24(2), 129-141.
- Uysal, H., & Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve
ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve
Bilim, 38(169), 328-345.
- Yeh, E.A.J. (2006). Preschool Children’s and Teachers’ Behavioral
Responses to Physical and Relational Peer Victimization: A Short Term
Longitudinal Study [Unpublished Doctoral Thesis], University of
Minnesota, USA.
- Yurdabak Turan, N. (2024). Portage erken eğitim programının 3-6 yaş
çocuklarının gelişimleri üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.