Research Article
BibTex RIS Cite

BRANDS AND SOCIAL MEDIA IN DIGITAL TRANSFORMATION: A REVIEW THROUGH THE INSTAGRAM EXAMPLE

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 127 - 151, 05.06.2025

Abstract

With the development of internet technology, it has become much easier for individuals to access and share information. People can instantly access a lot of information with a single click and can also share any information they want with hundreds of people. Especially in today's world where the number of social media users is increasing day by day, brands are directed to take a more active and strategic place on these platforms. Brands aim to reach wider audiences, increase customer interactions and strengthen brand awareness by using the opportunities offered by digital platforms. With strategies carried out through social media and digital channels, brands can control the flow of information, offer content that meets the needs and expectations of their target audiences and create a stronger online presence by increasing interaction rates. In this context, effective social media use of brands has been placed at the center of marketing strategies during the digital transformation process. Within the scope of this research; content and message strategies in the posts shared by brands on Instagram and the types of posts they share will be examined. The research aims to reveal how brands appeal to their target audiences and how they use the Instagram platform by examining the posts. Accordingly, the study is important in terms of providing important data on which areas brands need to improve in order to strengthen their digital presence. The sample of the study consists of brands on the Social Brands research platform, which examines the social media performance of brands. The universe of the study is the top 5 brands according to the September 2024 results of Social Brands. A total of 162 posts made by the top 5 brands Aselsan, Beko, Netflix, Baykar, and İş Bankası on Instagram between August 1-30 were examined using the content analysis method. The findings obtained as a result of the research; It was determined that the most commonly preferred content format in the posts of the brands was video, corporate logos were used in almost every post but their website addresses were not included, other account profiles were tagged a small number of times in their posts, and the use of hashtags and icons related to the agenda was not sufficient.

References

  • Alkara, İ. (2021). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 415-446.
  • Altın, S., ve Özdemir Süzer, Ö. (2023). Genç Tüketicilerde E-Ticaret Sitelerine Yönelik Marka Güveni ve Tüketici-Marka Özdeşleşmesinin Marka Evangelizmi Üzerine Etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 459-468.
  • Batı, U. (2015). Marka yönetimi. Vazgeçme çağında yüksek sadakat markaları yaratmak. İstanbul: Alfa Basım Dağıtım.
  • Bazarcı, S. (2017). Dijital çağda yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak gerçek zamanlı pazarlama: Türkiye’de markaların sosyal medya paylaşımları üzerine bir inceleme. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing: Strategy and Implementation. Pearson Education.
  • Corstjens, M. and Umblijs, A. (2012). The power of evil. The damage of negative social media strongly outweigh positive contributions, Journal of Advertising, 52 (4), 433-449.
  • Çepni Şener, B. (2022). Sosyal medya reklamcılığı. İçinde Emrah Başer, Engin Coşkun (Ed.), Dijital Reklamcılıkta Güncel Yaklaşımlar. (s. 59-78). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dekay, S.H. (2012), How large companies react to negative facebook comments, corporate communications, An International Journal, 17(3), 289-299.
  • Dilek, H. ve Çatı, K. (2023). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin marka sadakati üzerindeki etkisinde marka imajının aracılık rolü. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 113-130.
  • Demir Akman, A. ve Aydın, İ. (2024). Sosyal medya pazarlamasının marka değeri üzerindeki etkisinde algılanan kalitenin aracılık rolünün araştırılması. Turkish Business Journal. 5 (10). 132-143.
  • Erdem, M. N. (2017). Dijital çağda kültür. Yeni tüketici kapitalizmi ve reklam anlatısı. İstanbul, I. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, s. 247-259.
  • Geray, H. (2014). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Gezgin, S. ve Kırık, A. M. (2018). Sosyal medyanın tüketim kültürüne etkisi. İçinde Suat Gezgin (Ed.) Dijital Çağda İletişim (ss. 9-25). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Hall, R. V. & Van H. R. (1983). Managing behavior, behavior modification: the measurement of behavior. Austin: U.S.A: Pro-ed.
  • Lian, S. B., Lee, L. L., Liew, C.Y. & Muthaloo, S. (2023). The role of social media engagement in building relationship quality and brand performance in higher education marketing. International Journal of Educational Management 37(1).
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2022). Advances in social media research: Past, present and future. Information Systems Frontiers, 24(1), 1–28.
  • Kırmızıbiber A., ve Yıldız E. (2021). Marka Boyutlarının Marka Evangelizmine Etkisi. The Journal Of International Scientific Researches, 6(3), 299–315.
  • Kiracı, H. ve R. Akdemir (2012). Marka Kavramı ve Gelişimi. İçinde M. Marangoz ve F. Bayraktaroğlu (Ed.), Marka Yönetimi Kavramlar ve Uygulamalar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mayfield, A. (2018). What is social media iCrossing e-book. http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
  • Özgen, E. ve Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal medya ve marka iletişimi: havayolu şirketlerinin twitter kullanımına yönelik bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (43), 181-202.
  • Özsaatçi, F. G. B. (2022). Marka İletişiminde Yeni Medya Etkisi. Ç. Taşkın ve E. N. Ç. Karaboğa (Ed.). Dijital Dönüşüm Sürecinde Marka. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özüpek, M. N. ve Aktan, E. (2021). Dijital medya ile değişen kurumsal iletişim: Bakanlıkların twitter hesaplarına dair bir inceleme. İçinde Şakir Güler (Ed.), Dijital İletişim Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayın.
  • Sajid, S. I. (2016). Social media and its role in marketing. Business and Economics Journal, 7 (1), 1-5.
  • Sarıtaş, A., Korkmaz, İ. ve Tunca, M. Z. (2017). Pazarlama İletişiminde İnovatif Bir Kanal Olarak Sosyal Medyanın Kullanımı: Otomotiv Sektörü Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies. UİİİD-IJEAS, (22. UPK Ahmet Hamdi İslamoğlu Özel Sayısı), 95-108.
  • Siregar, N., Nursyamsi, S. E., Angellia, F., Hamboer, M. J. E., & Riyantie, M. (2023). The Role of Social Media in Increasing Customer Interaction and Brand Loyalty. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi.12 (2), 1865-1873.
  • Shafiq, M. A., Zaid, M. U., Rehman, Z. Wasim, S. M. (2023). Impact of social media marketing activities on relationship quality through the mediating role of brand equity. International Journal of Social Sciences, 2(2), 90–102.
  • Taşdelen, B. (2020). İdeal yaşam örneği: sosyal medyanın mükemmel bedenleri. The Journal of Social Science, 4(7), 175-190.
  • Taşdemir, E. (2011). Bütünleşik pazarlama iletişimi temelinde sosyal medya. E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 6(3), 645-665.
  • Tavşancıl, E. (2008). Lisansüstü tez çalışmalarındaki yöntem bölümlerinin içerik çözümlemesi. I. Ulusal Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi, 14-16 Mayıs 2008.
  • Tosun, N. B. (2014). Marka yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Türten, B. ve Özarslan, C. (2021). Türkiye’de markaların sosyal medya kullanımı: en değerli 10 markanın instagram içeriklerinin incelenmesi, Injocmer, 1(2), 120-146.
  • Yılmaz, A., ve Aykaç, Ö. S. (2018). The Mediator Role Of Brand Trust And Brand Loyalty On The Effect of Brand Image on Brand Evangelism. International Refereed Journal of Research On Economics Management, 5(16), 53–75.
  • İnternet Kaynakları
  • Link-1: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ (E.T: 16.07.2024).
  • Link-2: https://mobisad.org/wp-content/uploads/rapor-2023.pdf (E.T.: 16.07.2024).
  • Link-3: https://time.com/6149990/fashion-nova-ftc-settlement-lawyer-reviews/ (E.T.: 20.03.2025).
  • Link-4: https://retaintrust.com/why-businesses-dont-reply-to-online-reviews (E. T.: 20.03.2025).
  • Statista, 2024. https://www.statista.com/topics/1882/instagram/ (E.T.: 15.07.2024).
  • We are Social, 2023. https://omgiletisim.com/we-are-social-dijital-2023-global-ve-turkiye-raporu-yayinlandi/ (E.T.: 01.11.2024).
  • SocialBrands, 2024.https://www.boomsocial.com/SocialBrands/2024/Eylul/Top100 (E.T: 20.09.2024).

DİJİTAL DÖNÜŞÜMDE MARKALAR VE SOSYAL MEDYA: INSTAGRAM ÖRNEĞİ ÜZERİNDEN BİR İNCELEME

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 127 - 151, 05.06.2025

Abstract

İnternet teknolojisinin gelişmesiyle birlikte bireylerin bilgiye ulaşması ve bilgiyi paylaşması oldukça kolaylaşmıştır. İnsanlar tek tıklama ile birlikte anında pek çok bilgiye ulaşabilmekte ve aynı zamanda istedikleri herhangi bir bilgiyi yüzlerce kişiyle paylaşabilmektedir. Özellikle sosyal medya kullanıcı sayısının gün geçtikçe arttığı günümüzde markalar, bu platformlarda daha aktif ve stratejik bir şekilde yer almaya yönlenmektedir. Markalar, dijital platformların sunduğu fırsatları kullanarak daha geniş kitlelere ulaşmayı, müşteri etkileşimlerini artırmayı ve marka bilinirliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Sosyal medya ve dijital kanallar üzerinden yürütülen stratejilerle, markalar bilgi akışını kontrol edebilir, hedef kitlelerinin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik içerikler sunabilir ve etkileşim oranlarını artırarak daha güçlü bir çevrimiçi varlık oluşturabilirler. Bu bağlamda, dijital dönüşüm sürecinde markaların etkin sosyal medya kullanımı, pazarlama stratejilerinin merkezine yerleştirilmiştir. Bu araştırma kapsamında; markaların Instagram üzerinde paylaştığı gönderilerde içerik ve mesaj stratejileri, ne tür paylaşımlarda bulundukları incelenecektir. Araştırma, gönderilerin incelenmesiyle markaların hedef kitlelerine nasıl hitap ettiğini ve Instagram platformunu nasıl kullandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, çalışma markaların dijital varlıklarını güçlendirmek için hangi alanlarda iyileştirme yapmaları gerektiğine dair önemli veriler sunması açısından önemlidir. Araştırmanın örneklemini, markaların sosyal medya performansını inceleyen Social Brands araştırma platformunda yer alan markalar oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni ise Social Brands 2024 Eylül sonuçlarına göre ilk 5 sırada yer alan markalardır. İlk 5 sırada yer alan Aselsan, Beko, Netflix, Baykar, İş Bankası markalarının Instagram’da 1-30 Ağustosta yapmış olduğu toplamda 162 paylaşım içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda; markaların paylaşımlarında en yaygın olarak tercih edilen içerik formatının video olduğu, kurumsal logolarının hemen hemen her paylaşımda kullanıldığı ancak web sitelerinin adreslerine yer vermediği, başka hesap profillerinin gönderilerilerinde az sayıda etiketlediği, gündem ile ilgili hashtag ve ikon kullanımının yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Alkara, İ. (2021). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 415-446.
  • Altın, S., ve Özdemir Süzer, Ö. (2023). Genç Tüketicilerde E-Ticaret Sitelerine Yönelik Marka Güveni ve Tüketici-Marka Özdeşleşmesinin Marka Evangelizmi Üzerine Etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 459-468.
  • Batı, U. (2015). Marka yönetimi. Vazgeçme çağında yüksek sadakat markaları yaratmak. İstanbul: Alfa Basım Dağıtım.
  • Bazarcı, S. (2017). Dijital çağda yeni bir pazarlama yaklaşımı olarak gerçek zamanlı pazarlama: Türkiye’de markaların sosyal medya paylaşımları üzerine bir inceleme. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing: Strategy and Implementation. Pearson Education.
  • Corstjens, M. and Umblijs, A. (2012). The power of evil. The damage of negative social media strongly outweigh positive contributions, Journal of Advertising, 52 (4), 433-449.
  • Çepni Şener, B. (2022). Sosyal medya reklamcılığı. İçinde Emrah Başer, Engin Coşkun (Ed.), Dijital Reklamcılıkta Güncel Yaklaşımlar. (s. 59-78). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dekay, S.H. (2012), How large companies react to negative facebook comments, corporate communications, An International Journal, 17(3), 289-299.
  • Dilek, H. ve Çatı, K. (2023). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin marka sadakati üzerindeki etkisinde marka imajının aracılık rolü. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 113-130.
  • Demir Akman, A. ve Aydın, İ. (2024). Sosyal medya pazarlamasının marka değeri üzerindeki etkisinde algılanan kalitenin aracılık rolünün araştırılması. Turkish Business Journal. 5 (10). 132-143.
  • Erdem, M. N. (2017). Dijital çağda kültür. Yeni tüketici kapitalizmi ve reklam anlatısı. İstanbul, I. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, s. 247-259.
  • Geray, H. (2014). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Gezgin, S. ve Kırık, A. M. (2018). Sosyal medyanın tüketim kültürüne etkisi. İçinde Suat Gezgin (Ed.) Dijital Çağda İletişim (ss. 9-25). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Hall, R. V. & Van H. R. (1983). Managing behavior, behavior modification: the measurement of behavior. Austin: U.S.A: Pro-ed.
  • Lian, S. B., Lee, L. L., Liew, C.Y. & Muthaloo, S. (2023). The role of social media engagement in building relationship quality and brand performance in higher education marketing. International Journal of Educational Management 37(1).
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2022). Advances in social media research: Past, present and future. Information Systems Frontiers, 24(1), 1–28.
  • Kırmızıbiber A., ve Yıldız E. (2021). Marka Boyutlarının Marka Evangelizmine Etkisi. The Journal Of International Scientific Researches, 6(3), 299–315.
  • Kiracı, H. ve R. Akdemir (2012). Marka Kavramı ve Gelişimi. İçinde M. Marangoz ve F. Bayraktaroğlu (Ed.), Marka Yönetimi Kavramlar ve Uygulamalar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mayfield, A. (2018). What is social media iCrossing e-book. http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
  • Özgen, E. ve Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal medya ve marka iletişimi: havayolu şirketlerinin twitter kullanımına yönelik bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (43), 181-202.
  • Özsaatçi, F. G. B. (2022). Marka İletişiminde Yeni Medya Etkisi. Ç. Taşkın ve E. N. Ç. Karaboğa (Ed.). Dijital Dönüşüm Sürecinde Marka. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özüpek, M. N. ve Aktan, E. (2021). Dijital medya ile değişen kurumsal iletişim: Bakanlıkların twitter hesaplarına dair bir inceleme. İçinde Şakir Güler (Ed.), Dijital İletişim Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayın.
  • Sajid, S. I. (2016). Social media and its role in marketing. Business and Economics Journal, 7 (1), 1-5.
  • Sarıtaş, A., Korkmaz, İ. ve Tunca, M. Z. (2017). Pazarlama İletişiminde İnovatif Bir Kanal Olarak Sosyal Medyanın Kullanımı: Otomotiv Sektörü Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies. UİİİD-IJEAS, (22. UPK Ahmet Hamdi İslamoğlu Özel Sayısı), 95-108.
  • Siregar, N., Nursyamsi, S. E., Angellia, F., Hamboer, M. J. E., & Riyantie, M. (2023). The Role of Social Media in Increasing Customer Interaction and Brand Loyalty. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi.12 (2), 1865-1873.
  • Shafiq, M. A., Zaid, M. U., Rehman, Z. Wasim, S. M. (2023). Impact of social media marketing activities on relationship quality through the mediating role of brand equity. International Journal of Social Sciences, 2(2), 90–102.
  • Taşdelen, B. (2020). İdeal yaşam örneği: sosyal medyanın mükemmel bedenleri. The Journal of Social Science, 4(7), 175-190.
  • Taşdemir, E. (2011). Bütünleşik pazarlama iletişimi temelinde sosyal medya. E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 6(3), 645-665.
  • Tavşancıl, E. (2008). Lisansüstü tez çalışmalarındaki yöntem bölümlerinin içerik çözümlemesi. I. Ulusal Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi, 14-16 Mayıs 2008.
  • Tosun, N. B. (2014). Marka yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Türten, B. ve Özarslan, C. (2021). Türkiye’de markaların sosyal medya kullanımı: en değerli 10 markanın instagram içeriklerinin incelenmesi, Injocmer, 1(2), 120-146.
  • Yılmaz, A., ve Aykaç, Ö. S. (2018). The Mediator Role Of Brand Trust And Brand Loyalty On The Effect of Brand Image on Brand Evangelism. International Refereed Journal of Research On Economics Management, 5(16), 53–75.
  • İnternet Kaynakları
  • Link-1: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ (E.T: 16.07.2024).
  • Link-2: https://mobisad.org/wp-content/uploads/rapor-2023.pdf (E.T.: 16.07.2024).
  • Link-3: https://time.com/6149990/fashion-nova-ftc-settlement-lawyer-reviews/ (E.T.: 20.03.2025).
  • Link-4: https://retaintrust.com/why-businesses-dont-reply-to-online-reviews (E. T.: 20.03.2025).
  • Statista, 2024. https://www.statista.com/topics/1882/instagram/ (E.T.: 15.07.2024).
  • We are Social, 2023. https://omgiletisim.com/we-are-social-dijital-2023-global-ve-turkiye-raporu-yayinlandi/ (E.T.: 01.11.2024).
  • SocialBrands, 2024.https://www.boomsocial.com/SocialBrands/2024/Eylul/Top100 (E.T: 20.09.2024).
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALESİ
Authors

Bilge Çağlar Demir 0000-0002-1754-2389

Publication Date June 5, 2025
Submission Date December 21, 2024
Acceptance Date April 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Çağlar Demir, B. (2025). DİJİTAL DÖNÜŞÜMDE MARKALAR VE SOSYAL MEDYA: INSTAGRAM ÖRNEĞİ ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 10(1), 127-151. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1605214