With the development of internet technology, it has become much easier for individuals to access and share information. People can instantly access a lot of information with a single click and can also share any information they want with hundreds of people. Especially in today's world where the number of social media users is increasing day by day, brands are directed to take a more active and strategic place on these platforms. Brands aim to reach wider audiences, increase customer interactions and strengthen brand awareness by using the opportunities offered by digital platforms. With strategies carried out through social media and digital channels, brands can control the flow of information, offer content that meets the needs and expectations of their target audiences and create a stronger online presence by increasing interaction rates. In this context, effective social media use of brands has been placed at the center of marketing strategies during the digital transformation process. Within the scope of this research; content and message strategies in the posts shared by brands on Instagram and the types of posts they share will be examined. The research aims to reveal how brands appeal to their target audiences and how they use the Instagram platform by examining the posts. Accordingly, the study is important in terms of providing important data on which areas brands need to improve in order to strengthen their digital presence. The sample of the study consists of brands on the Social Brands research platform, which examines the social media performance of brands. The universe of the study is the top 5 brands according to the September 2024 results of Social Brands. A total of 162 posts made by the top 5 brands Aselsan, Beko, Netflix, Baykar, and İş Bankası on Instagram between August 1-30 were examined using the content analysis method. The findings obtained as a result of the research; It was determined that the most commonly preferred content format in the posts of the brands was video, corporate logos were used in almost every post but their website addresses were not included, other account profiles were tagged a small number of times in their posts, and the use of hashtags and icons related to the agenda was not sufficient.
İnternet teknolojisinin gelişmesiyle birlikte bireylerin bilgiye ulaşması ve bilgiyi paylaşması oldukça kolaylaşmıştır. İnsanlar tek tıklama ile birlikte anında pek çok bilgiye ulaşabilmekte ve aynı zamanda istedikleri herhangi bir bilgiyi yüzlerce kişiyle paylaşabilmektedir. Özellikle sosyal medya kullanıcı sayısının gün geçtikçe arttığı günümüzde markalar, bu platformlarda daha aktif ve stratejik bir şekilde yer almaya yönlenmektedir. Markalar, dijital platformların sunduğu fırsatları kullanarak daha geniş kitlelere ulaşmayı, müşteri etkileşimlerini artırmayı ve marka bilinirliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Sosyal medya ve dijital kanallar üzerinden yürütülen stratejilerle, markalar bilgi akışını kontrol edebilir, hedef kitlelerinin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik içerikler sunabilir ve etkileşim oranlarını artırarak daha güçlü bir çevrimiçi varlık oluşturabilirler. Bu bağlamda, dijital dönüşüm sürecinde markaların etkin sosyal medya kullanımı, pazarlama stratejilerinin merkezine yerleştirilmiştir. Bu araştırma kapsamında; markaların Instagram üzerinde paylaştığı gönderilerde içerik ve mesaj stratejileri, ne tür paylaşımlarda bulundukları incelenecektir. Araştırma, gönderilerin incelenmesiyle markaların hedef kitlelerine nasıl hitap ettiğini ve Instagram platformunu nasıl kullandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, çalışma markaların dijital varlıklarını güçlendirmek için hangi alanlarda iyileştirme yapmaları gerektiğine dair önemli veriler sunması açısından önemlidir. Araştırmanın örneklemini, markaların sosyal medya performansını inceleyen Social Brands araştırma platformunda yer alan markalar oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni ise Social Brands 2024 Eylül sonuçlarına göre ilk 5 sırada yer alan markalardır. İlk 5 sırada yer alan Aselsan, Beko, Netflix, Baykar, İş Bankası markalarının Instagram’da 1-30 Ağustosta yapmış olduğu toplamda 162 paylaşım içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda; markaların paylaşımlarında en yaygın olarak tercih edilen içerik formatının video olduğu, kurumsal logolarının hemen hemen her paylaşımda kullanıldığı ancak web sitelerinin adreslerine yer vermediği, başka hesap profillerinin gönderilerilerinde az sayıda etiketlediği, gündem ile ilgili hashtag ve ikon kullanımının yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2025 |
Submission Date | December 21, 2024 |
Acceptance Date | April 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |