Research Article
BibTex RIS Cite

CONTROVERSİAL CONTENT IN TV SERİES AND AUDİENCE PERCEPTİON: A QUALITATIVE STUDY ON THE SERIES KIZIL GONCALAR

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 176 - 191, 05.06.2025

Abstract

Media content can be perceived and interpreted differently depending on the social positions and experiences of the audience. There are various audience research approaches to reveal how the audience perceives the content presented in the media. In this study, the response of the audience to the first season episodes of the Kızıl Goncalar series, which is one of the controversial content in the media, especially on social media, was examined, based on the feature of television content being polysemic, as stated by Fiske (1999). In order to reveal the perception created by the series in the audience, in-depth interviews were conducted with the audience. The data obtained from the interviews were evaluated using thematic analysis method. The research results show that tv series that deal with contrasts such as secular-conservative, modern-traditional and prepare the ground for discussions with the contrasts they contain attract the attention of the audience, arouse curiosity and increase the viewing rates. When the studies in the literature are examined, it is seen that Kızıl Goncalar and series with similar themes are generally discussed in the context of the conservative-secular opposition. In this research, the importance of audience studies is emphasized and the effect of controversial media content on audiences and the role of debates in gaining popularity of such content are tried to be revealed.

References

  • Aktay, A. (2024). Kızıl Goncalar dizisinin yayından kaldırılmasına dair, https://www.tezkire.net/gundem/kizil-goncalar-dizisinin-yayindan-kaldirilmasina-dair, Erişim Tarihi: 20.10.2024.
  • Altınordu, A. (2023). Türkiye’de popüler kültür ve siyaset: kızılcık şerbeti tartışması. Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, 4(3), 621–640.
  • Artıgerçek.Com. (2024). Tepkilerin odağında Kızıl Goncalar dizisi, https://artigercek.com/gozden-kacmasin/tepkilerin-odagindaki-dizi-kizil-goncalarin-yapimcisi-kime-tesekkur-etti-289011h, Erişim Tarihi: 18.10.2024.
  • Askwith, I. D. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing tv as an engagement medium. Massachusetts Institute of Technology Unpublished Master’s Thesis, Cambridge, MA.
  • Benshoff, H. (2016). Film and television analysis: An introduction to methods, theories, and approaches. London: Routledge.
  • Berger, A. A. (2018). Medya çözümleme teknikleri (Çev: Nilüfer Pembecioğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bernard, H. R. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches (3rd ed.). Walnut Creek, CA: Alta Mira Pres.
  • Bilgin, R. H. (2024). Modern ve geleneksel dini hayat tarzları arasındaki gerilim: Kızılcık şerbeti dizisi örneği. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Caner, M. (2024). Popüler kültür üzerinden Kızıl Goncalar dizisi örneği, https://kriterdergi.com/siyaset/populer-kultur-uzerinden-irana-bakmak-kizil goncalar-dizisi-ornegi, Erişim Tarihi: 15.10.2024.
  • Dias, E. and Borges, F. (2017), A discussion of cultural studies and contemporary Television. Journal of Languages, Texts, and Society, Vol. (1) 44–60.
  • Doğan, N. (2011). Dizilerdeki karakter yapılarının izleyicinin duyguları üzerindeki etkisinin "aşk-ı memnu" ve" fatmagül'ün suçu ne ?" adlı diziler ele alınarak incelenmesi. III Genç İletişimciler Kongresi. Çukurova Üniversitesi İletişim Fakültesi Genç İletişimciler Kongresi Bildiri Kitabı, 6-7 Mayıs 2021, Adana.
  • Fiske, J. (1999). Television culture. Routledge.
  • Fiske. J. (2013). cc. Seiter, E., Borchers, H., Kreutzner, G., & Warth, E. M. (2013). Remote control: Television, audiences, and cultural power. London: Routledge.
  • Geçer, E. (2015). Türk dizileri üzerine kültürel ve ideolojik bir değerlendirme, Mütefekkir, (2) 3, 39-56.
  • Geçer, E. (2024). Türk yapımı dizilere dair psikososyal ve kültürel izlenimler. TRT Akademi, 9(22), 918-931.
  • Gökgöz, T. (2021). Modern Arap edebiyatında sansür olgusuna genel bir bakış. 2. Uluslararası Eğitim ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Kongresi. Rimar Academy Publishing House Bildiri Kitabı, 7-8 Eylül 2021, Bitlis
  • Haber7.com. (2024) Kızıl Goncalar dizisi yayından kaldırıldı. Erişim adresi.
  • https://m.haber7.com/medya/haber/3381348- yapimcisi-acikladi-kizil-goncalar-dizisi-yayinlanmayacak, (Erişim Tarihi: 25.11.2024).
  • Hall, S. (2003). Da Diáspora: identidades e mediações culturais. (Ed:Belo Horizonte). Washigton: ABD.
  • Hancock, B., Ockleford, E., and Windridge, K. (2001). An introduction to qualitative research. London: Trent Focus Group.
  • Hobson, D. (2013). Soap operas at work. Seiter, E., Borchers, H., Kreutzner, G., & Warth, E. M. (2013). Remote control: Television, audiences, and cultural power. London: Routledge.
  • Jensen, K. B. (2002). A handbook of media and communication research. London: Routledge.
  • Karar.com. (2024). Kızıl Goncalar yayın yasağının ardından zirvede döndü: Tüm kategorilerde birinci. https://www.karar.com/hayat-haberleri/kizil-goncalar-iki-haftanin-ardindan-zirvede-dondu-tum-kategorilerde-1830436 (Erişim Tarihi: 25.11.2024).
  • Kaymak, A. (2024).Televizyon dizilerinde muhafazakâr ve seküler ayrımının alımlanması: Kızıl Goncalar örneği. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, (8).25-54.
  • Kazaz, A., ve Say, B. (2024). Televizyon dizilerinde muhafazakâr ve seküler temsiller: Kızılcık Şerbeti ve Kızıl Goncalar. Idil: Journal of Art & Language, 13(113).
  • Kelly S. (2010). Qualitative interviewing techniques and styles. In: Bourgeault I, Dingwall R, de Vries R. (eds) The Sage Handbook of Qualitative Methods in Health Research, Thousand Oaks, New York: Sage Publications.
  • Kispal-Kovacs, J., ve Mirrlees, T. (2013). The television reader: critical perspectives in Canadian and US television studies. Canada: Oup.
  • Kuyucu, M. (2016). Köşe yazıları, https://www.michaelkuyucu.education/koseyazilari.php?kategoriid=34,Erişim Tarihi: 9.10.2024.
  • Levendusky, M., and Malhotra, N. (2013). The effect of false polarization: Are perceptions of political polarization self-fulfilling prophecies. Political Science Journal, Vol. 2 (1-34).
  • Liebes, T., & Katz, E. (1990). The export of meaning. Oxford: Oxford University Press.
  • Luwis, J. (2005). Television and public opinion. Wasko, J. (Ed.). (2009). A companion to television. New Jersey: Blackwell Publishing.
  • Livingstone, S. (2000). Television and the active audience. In: Formations: 21 century media studies. Manchester: Manchester University Press.
  • Medyascope. (2024). Kızıl Goncalar dizisi neden tartışma yarattı, https://medyascope.tv/2024/04/16/nuray-mert-yazdi-kizil-goncalar-ne-anlatiyor/, Erişim Tarihi: 9.10.2024.
  • Mencet, M.S. (2023). Kutuplaşma ve İslamofobi'yi tartışmak: Bir başkadır dizisi örneği. 1. Uluslararası Medya ve İslamofobi Sempozyumu. Bildiri Kitabı. 15-16 Mart 2023, Kayseri.
  • Miller, T. (2010). Television studies: The basics. Routledge.
  • Özdemir, M. (2024). Kızıl Goncalar üzerine tamamlayıcı eleştiriler, https://www.akademikakil.com/kizil-goncalar-adli-dizi-uzerine-tamamlayici-elestiriler/muhammetozdemir/, Erişim Tarihi: 15.10.2024.
  • Öztürk, Y. (2024). Muhafazakârlığın modern müdafaası: Kızılcık şerbeti. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 285-308.
  • Serin Aksoy, E. (2023). Televizyonda dinin temsili; dini içerikli televizyon dizileri üzerine bir inceleme. Digital Communication Journal (6) 11, 15-29.
  • Şentürk, R. (2018). Türk televizyon dizileri efsanesi ve gerçekler. Televizyon Dizilerinin Keşfi, 11-38.
  • Tarhan, S. H., ve Karakoç, E. (2020). Popüler kültür ürünü olarak televizyon dizilerinde ideolojinin sunumu. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 70-91.
  • Webster, J. G. (1998). The audience. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 42(2), 190-207.
  • Yetkiner, B. (2024). Seküler ve muhafazakârlık bağlamında “kızılcık şerbeti” dizisinin alımlanmasına yönelik bir çalışma. TRT Akademi, 9(22), 750-777.

TELEVİZYON DİZİLERİNDE TARTIŞMALI İÇERİKLER VE İZLEYİCİ ALGISI: KIZIL GONCALAR DİZİSİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 176 - 191, 05.06.2025

Abstract

Medya içerikleri, izleyicilerin toplumsal konumlarına ve deneyimlerine bağlı olarak farklı şekilde algılanabilmekte ve yorumlanabilmektedirler. İzleyicilerin medyada sunulan içerikleri nasıl anlamlandırdığını ortaya çıkarmak için çeşitli izleyici araştırmaları yaklaşımları mevcuttur. Bu çalışmada, Fiske (1999)’nin belirttiği televizyon içeriklerinin çok anlamlı olması özelliğinden yola çıkarak medyada özellikle de sosyal medyada tartışma yaratan içeriklerden biri olan Kızıl Goncalar dizisinin birinci sezonuna ait bölümlerinin izleyicilerde oluşturduğu anlam incelenmiştir. Dizinin izleyicilerde oluşturduğu anlamı ortaya çıkarmak amacıyla izleyicilerle derinlemesine görüşme yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen bulgular tematik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre seküler-muhafazakar, modern-geleneksel gibi karşıtlıkları işleyen ve bu karşıtlıklar nedeniyle medyada tartışmalara yol açan diziler, izleyicilerin tercihlerini etkileyerek merak uyandırmakta ve izlenirlik oranını arttırmaktadır. Literatürdeki çalışmalara bakıldığında Kızıl Goncalar ve benzer temaları içeren dizilerin, muhafazakâr-seküler karşıtlığı üzerinden incelendiği görülmüştür. Bu araştırmada ise izleyici çalışmalarının önemi vurgulanarak, tartışmalı medya içeriklerinin izleyiciler üzerindeki etkisi ve bu tür içeriklerin popülerlik kazanmasında tartışmaların nasıl bir rol oynadığı ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma, Iğdır Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Etik Kurulu’nun 2024/32 sayılı ve 05/12/2024 tarihli kurul onayı almıştır.

Supporting Institution

Herhangi bir kurum/kuruluştan destek alınmamıştır.

References

  • Aktay, A. (2024). Kızıl Goncalar dizisinin yayından kaldırılmasına dair, https://www.tezkire.net/gundem/kizil-goncalar-dizisinin-yayindan-kaldirilmasina-dair, Erişim Tarihi: 20.10.2024.
  • Altınordu, A. (2023). Türkiye’de popüler kültür ve siyaset: kızılcık şerbeti tartışması. Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, 4(3), 621–640.
  • Artıgerçek.Com. (2024). Tepkilerin odağında Kızıl Goncalar dizisi, https://artigercek.com/gozden-kacmasin/tepkilerin-odagindaki-dizi-kizil-goncalarin-yapimcisi-kime-tesekkur-etti-289011h, Erişim Tarihi: 18.10.2024.
  • Askwith, I. D. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing tv as an engagement medium. Massachusetts Institute of Technology Unpublished Master’s Thesis, Cambridge, MA.
  • Benshoff, H. (2016). Film and television analysis: An introduction to methods, theories, and approaches. London: Routledge.
  • Berger, A. A. (2018). Medya çözümleme teknikleri (Çev: Nilüfer Pembecioğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bernard, H. R. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches (3rd ed.). Walnut Creek, CA: Alta Mira Pres.
  • Bilgin, R. H. (2024). Modern ve geleneksel dini hayat tarzları arasındaki gerilim: Kızılcık şerbeti dizisi örneği. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Caner, M. (2024). Popüler kültür üzerinden Kızıl Goncalar dizisi örneği, https://kriterdergi.com/siyaset/populer-kultur-uzerinden-irana-bakmak-kizil goncalar-dizisi-ornegi, Erişim Tarihi: 15.10.2024.
  • Dias, E. and Borges, F. (2017), A discussion of cultural studies and contemporary Television. Journal of Languages, Texts, and Society, Vol. (1) 44–60.
  • Doğan, N. (2011). Dizilerdeki karakter yapılarının izleyicinin duyguları üzerindeki etkisinin "aşk-ı memnu" ve" fatmagül'ün suçu ne ?" adlı diziler ele alınarak incelenmesi. III Genç İletişimciler Kongresi. Çukurova Üniversitesi İletişim Fakültesi Genç İletişimciler Kongresi Bildiri Kitabı, 6-7 Mayıs 2021, Adana.
  • Fiske, J. (1999). Television culture. Routledge.
  • Fiske. J. (2013). cc. Seiter, E., Borchers, H., Kreutzner, G., & Warth, E. M. (2013). Remote control: Television, audiences, and cultural power. London: Routledge.
  • Geçer, E. (2015). Türk dizileri üzerine kültürel ve ideolojik bir değerlendirme, Mütefekkir, (2) 3, 39-56.
  • Geçer, E. (2024). Türk yapımı dizilere dair psikososyal ve kültürel izlenimler. TRT Akademi, 9(22), 918-931.
  • Gökgöz, T. (2021). Modern Arap edebiyatında sansür olgusuna genel bir bakış. 2. Uluslararası Eğitim ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Kongresi. Rimar Academy Publishing House Bildiri Kitabı, 7-8 Eylül 2021, Bitlis
  • Haber7.com. (2024) Kızıl Goncalar dizisi yayından kaldırıldı. Erişim adresi.
  • https://m.haber7.com/medya/haber/3381348- yapimcisi-acikladi-kizil-goncalar-dizisi-yayinlanmayacak, (Erişim Tarihi: 25.11.2024).
  • Hall, S. (2003). Da Diáspora: identidades e mediações culturais. (Ed:Belo Horizonte). Washigton: ABD.
  • Hancock, B., Ockleford, E., and Windridge, K. (2001). An introduction to qualitative research. London: Trent Focus Group.
  • Hobson, D. (2013). Soap operas at work. Seiter, E., Borchers, H., Kreutzner, G., & Warth, E. M. (2013). Remote control: Television, audiences, and cultural power. London: Routledge.
  • Jensen, K. B. (2002). A handbook of media and communication research. London: Routledge.
  • Karar.com. (2024). Kızıl Goncalar yayın yasağının ardından zirvede döndü: Tüm kategorilerde birinci. https://www.karar.com/hayat-haberleri/kizil-goncalar-iki-haftanin-ardindan-zirvede-dondu-tum-kategorilerde-1830436 (Erişim Tarihi: 25.11.2024).
  • Kaymak, A. (2024).Televizyon dizilerinde muhafazakâr ve seküler ayrımının alımlanması: Kızıl Goncalar örneği. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, (8).25-54.
  • Kazaz, A., ve Say, B. (2024). Televizyon dizilerinde muhafazakâr ve seküler temsiller: Kızılcık Şerbeti ve Kızıl Goncalar. Idil: Journal of Art & Language, 13(113).
  • Kelly S. (2010). Qualitative interviewing techniques and styles. In: Bourgeault I, Dingwall R, de Vries R. (eds) The Sage Handbook of Qualitative Methods in Health Research, Thousand Oaks, New York: Sage Publications.
  • Kispal-Kovacs, J., ve Mirrlees, T. (2013). The television reader: critical perspectives in Canadian and US television studies. Canada: Oup.
  • Kuyucu, M. (2016). Köşe yazıları, https://www.michaelkuyucu.education/koseyazilari.php?kategoriid=34,Erişim Tarihi: 9.10.2024.
  • Levendusky, M., and Malhotra, N. (2013). The effect of false polarization: Are perceptions of political polarization self-fulfilling prophecies. Political Science Journal, Vol. 2 (1-34).
  • Liebes, T., & Katz, E. (1990). The export of meaning. Oxford: Oxford University Press.
  • Luwis, J. (2005). Television and public opinion. Wasko, J. (Ed.). (2009). A companion to television. New Jersey: Blackwell Publishing.
  • Livingstone, S. (2000). Television and the active audience. In: Formations: 21 century media studies. Manchester: Manchester University Press.
  • Medyascope. (2024). Kızıl Goncalar dizisi neden tartışma yarattı, https://medyascope.tv/2024/04/16/nuray-mert-yazdi-kizil-goncalar-ne-anlatiyor/, Erişim Tarihi: 9.10.2024.
  • Mencet, M.S. (2023). Kutuplaşma ve İslamofobi'yi tartışmak: Bir başkadır dizisi örneği. 1. Uluslararası Medya ve İslamofobi Sempozyumu. Bildiri Kitabı. 15-16 Mart 2023, Kayseri.
  • Miller, T. (2010). Television studies: The basics. Routledge.
  • Özdemir, M. (2024). Kızıl Goncalar üzerine tamamlayıcı eleştiriler, https://www.akademikakil.com/kizil-goncalar-adli-dizi-uzerine-tamamlayici-elestiriler/muhammetozdemir/, Erişim Tarihi: 15.10.2024.
  • Öztürk, Y. (2024). Muhafazakârlığın modern müdafaası: Kızılcık şerbeti. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 285-308.
  • Serin Aksoy, E. (2023). Televizyonda dinin temsili; dini içerikli televizyon dizileri üzerine bir inceleme. Digital Communication Journal (6) 11, 15-29.
  • Şentürk, R. (2018). Türk televizyon dizileri efsanesi ve gerçekler. Televizyon Dizilerinin Keşfi, 11-38.
  • Tarhan, S. H., ve Karakoç, E. (2020). Popüler kültür ürünü olarak televizyon dizilerinde ideolojinin sunumu. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 70-91.
  • Webster, J. G. (1998). The audience. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 42(2), 190-207.
  • Yetkiner, B. (2024). Seküler ve muhafazakârlık bağlamında “kızılcık şerbeti” dizisinin alımlanmasına yönelik bir çalışma. TRT Akademi, 9(22), 750-777.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Television Broadcasting
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALESİ
Authors

Şule Yenigün Altın 0000-0002-5637-8737

Recep Altay 0000-0001-9250-3382

Publication Date June 5, 2025
Submission Date December 23, 2024
Acceptance Date April 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Yenigün Altın, Ş., & Altay, R. (2025). TELEVİZYON DİZİLERİNDE TARTIŞMALI İÇERİKLER VE İZLEYİCİ ALGISI: KIZIL GONCALAR DİZİSİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 10(1), 176-191. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1605786