Research Article
BibTex RIS Cite

EXAMINATION OF CARE PLANS OF STUDENTS TAKING SURGICAL NURSING COURSE IN TERMS OF DIAGNOSIS OF PAIN

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 418 - 427, 25.06.2025
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1594718

Abstract

The aim of this study is to determine whether or not students include diagnosis of acute pain in their nursing care plans and evaluate it appropriately. The population of this retrospective descriptive study consisted of 161 students who completed the clinical practice of the surgical diseases nursing course at a university’s nursing faculty. When the nursing care planes of the students were examined, it was determined that 61.5% were female and their average age was 21.56±1.43 years. When the diagnosis of acute pain was examined in terms of the nursing process steps, it was determined that 60.2% of the students were competent in taking medical history of patients and 49% in physical assessment in the data collection stage. However, 56.1% of the students used a pain assessment scale and 45.9% indicated the pain area in the diagnosis step. After the nursing practices they planned for the patients whose pain diagnosis they determined, 19.4% of the students stated that they reached the goal, while 38.8% did not evaluate the effectiveness of the nursing practices. It is recommended that students’ training should be planned in the context of their deficiencies in the nursing process and they should prepare more care plans to gain experience in preparing care plans.

References

  • Ardahan, M., Ozsoy, S., Simsek, H., Savan, F., Taskiran, G. & Konal, E. (2019). The difficulties experienced by nursing students during the use of NANDA diagnoses in care management. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 1–9.
  • Avşar, G., Öğünç, A. E., Taşkın, M. & Burkay, Ö. F. (2014). Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi, 17(4), 216–221.
  • Aydin, N. & Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6(2), 252–257.
  • Aykin, Ç., Alptekin, H. M. & Akyüz, N. (2022). Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasını yapan öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanılarının önem sırasına göre değerlendirilmesi. Sağlık Bilim Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 4(1), 1–6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334
  • Basit G. (2020). Bakımın rehberi: Hemşirelik süreci. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 77–90.
  • Bi̇ri̇moğlu, C. & Ayaz, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 40–48.
  • Bölükbaş, N., Irmak, B., Bulut, G., Özdemir, D. A. & Bayrak, H. Y. (2020). Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1387838
  • Dirimeşe, E., Özdemir, F. K. & Şahin Z. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin ağrı yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri, kültürel farkındalıkları ve yeterlilikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi, 5(3), 1–6.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S. & Yurtseven Ş. (2018). Examination of nursing diagnoses levels in surgical diseases nursing lesson practices of nursing students. Van Medical Journal, 25(2), 108–112. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.26213
  • Gao, L., Mu, H., Lin, Y., Wen, Q. & Gao, P. (2023). Review of the current situation of postoperative pain and causes of inadequate pain management in Africa. Journal of Pain Research, 16, 1767–1778. https://doi.org/10.2147/JPR.S405574
  • Gordon M. (2016). Manual of nursing diagnosis. 13th ed. Burlington: Jones & Bartlett Publishers.
  • Gök Özer, F. & Kuzu N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(1), 69–80.
  • Gürarslan Baş, N., Karatay, G., Bozoğlu, Ö., Akay, M., Kunduracı, E. & Aybek, H. (2016). Postoperative pain management: Nursing practices. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(2), 40–49.
  • Hakverdioǧlu Yönt, G., Korhan, E. A., Erdemir, F. & Müller-Staub, M. (2014). Nursing diagnoses determined by first year students: A vignette study. International Journal of Nursing Knowledge, 25(1), 39–42. https://doi.org/10.1111/2047-3095.12007
  • Karadağ Arlı, Ş. (2017). Cerrahi bakımda ağrı yönetimine ilişkin hemşirelik girişimleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(3), 1013–1020.
  • Keski, Ç. & Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(1), 41–52.
  • Olimat, Y., Albashtawy, M., Ayasrah, I., Qaddumi, J., Hamadneh, S., Salameh, A. B. & Alkhawaldeh, A. (2021). Knowledge and attitudes regarding pain management among ICU nurse’s. Medico-legal Update, 21(3), 267–269. https://doi.org/10.37506/mlu.v21i3.2995
  • Paladini, A., Rawal, N., Martinez, M. C., Trifa, M., Montero, A., Pergolizzi, J. Jr., … Casasola, O. D. L. (2023). Advances in the management of acute postsurgical pain: A review. Cureus, 15(8), e42974. https://doi.org/10.7759/cureus.42974
  • Ramazanzadeh, N., Ghahramanian, A., Zamanzadeh, V., Onyeka, T. C., Valizadeh, L. & Ghaffarifar, S. (2023). Translation, cross-cultural adaptation and evaluation of the Iranian Persian version of student survey on writing nursing care plan. Nursing Open, 10(8), 5476–5484. https://doi.org/10.1002/nop2.1786
  • Sidar, A., Dedeli, Ö. & İşkesen, A. İ. (2013). Açık kalp cerrahisi öncesi ve sonrası hastaların kaygı ve ağrı distresi: ağrı düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. Dahili ve Cerrahi Bilimler Yoğun Bakım Dergisi, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.5152/dcbybd.2013.02
  • Şen Atasayar, B. & İşeri, Ö. (2023). Eleştirel düşünme eği̇ti̇mi̇ni̇ öğrenci̇leri̇n hemşi̇reli̇k tanıları beli̇rleme, algılama ve eleşti̇rel düşünme moti̇vasyona etki̇si̇. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1416–1430. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1162922
  • Şenyüz, K. & Koçaşlı S. (2017). Cerrahi sonrası ağrıda multimodal analjezi ve hemşirelik yaklaşımı. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(2), 90-95.
  • Tasdemir, G. & Kizilkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of healthcare college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. International Journal of Human Sciences, 10(1), 246–257.
  • Taskin Yilmaz, F., Sabanciogullari, S. & Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences, 4(4), 265–275. https://doi.org/10.15171/jcs.2015.027
  • Uysal, N., Gürol Arslan, G., Yılmaz, İ. & Yelkin Alp, F. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 139-143.
  • Ünver, S., Kızılcık Özkan, Z., Avcıbaşı, İ. M. & Babacan Dığın. F. (2016). Determining the postoperative pain management interventions of nursing students. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(2), 146–150. https://doi.org/10.5222/HEAD.2016.146
  • Yılmaz, F. & Atay, S. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ağrı Yönetimi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2), 32–41.
  • Zaybak, A., İsmailoğlu, E. G. & Özdemir, H. (2016). Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi, 19(4), 269–277.

Cerrahi Hemşireliği Öğrencilerinin Bakım Planlarının Ağrı Tanısı Açısından İncelenmesi

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 418 - 427, 25.06.2025
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1594718

Abstract

Bu çalışma, öğrencilerin hemşirelik süreci uygulamalarında akut ağrı tanısına yer verme ve uygun şekilde değerlendirme durumlarının belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Retrospektif tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini, bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde, cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasını tamamlayan 161 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin Hemşirelik süreci uygulamaları incelendiğinde, %61.5’inin kadın ve yaş ortalamalarının 21.56±1.43 yıl olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik süreci basamakları açısından akut ağrı tanısı incelendiğinde, veri toplama basamağında öğrencilerin %60.2’si hasta öyküsü alma konusunda ve %49’unun fiziksel değerlendirmede yeterli oldukları belirlenmiştir. Bununla birlikte, tanılama basamağında öğrencilerin %56.1’inin ağrı değerlendirme skalası kullandığı ve %45.9’unun ağrı bölgesini belirttiği görülmüştür. Ağrı tanısını belirledikleri hastalarda planladıkları hemşirelik uygulamaları sonrasında, öğrencilerin %19.4’ü hedefe ulaştığını belirtirken, %38.8’inin hemşirelik uygulamalarının etkinliğini değerlendirmediği belirlenmiştir. Öğrencilerin hemşirelik süreci açısından eksikleri bağlamında eğitimlerin planlanması, hemşirelik süreci hazırlama konusunda deneyim kazanılması açısından daha fazla sayıda hemşirelik süreci hazırlamaları önerilmektedir.

References

  • Ardahan, M., Ozsoy, S., Simsek, H., Savan, F., Taskiran, G. & Konal, E. (2019). The difficulties experienced by nursing students during the use of NANDA diagnoses in care management. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 1–9.
  • Avşar, G., Öğünç, A. E., Taşkın, M. & Burkay, Ö. F. (2014). Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi, 17(4), 216–221.
  • Aydin, N. & Akansel, N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences, 6(2), 252–257.
  • Aykin, Ç., Alptekin, H. M. & Akyüz, N. (2022). Cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasını yapan öğrencilerin belirledikleri hemşirelik tanılarının önem sırasına göre değerlendirilmesi. Sağlık Bilim Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 4(1), 1–6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1009334
  • Basit G. (2020). Bakımın rehberi: Hemşirelik süreci. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 77–90.
  • Bi̇ri̇moğlu, C. & Ayaz, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 40–48.
  • Bölükbaş, N., Irmak, B., Bulut, G., Özdemir, D. A. & Bayrak, H. Y. (2020). Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1387838
  • Dirimeşe, E., Özdemir, F. K. & Şahin Z. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin ağrı yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri, kültürel farkındalıkları ve yeterlilikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi, 5(3), 1–6.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S. & Yurtseven Ş. (2018). Examination of nursing diagnoses levels in surgical diseases nursing lesson practices of nursing students. Van Medical Journal, 25(2), 108–112. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.26213
  • Gao, L., Mu, H., Lin, Y., Wen, Q. & Gao, P. (2023). Review of the current situation of postoperative pain and causes of inadequate pain management in Africa. Journal of Pain Research, 16, 1767–1778. https://doi.org/10.2147/JPR.S405574
  • Gordon M. (2016). Manual of nursing diagnosis. 13th ed. Burlington: Jones & Bartlett Publishers.
  • Gök Özer, F. & Kuzu N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(1), 69–80.
  • Gürarslan Baş, N., Karatay, G., Bozoğlu, Ö., Akay, M., Kunduracı, E. & Aybek, H. (2016). Postoperative pain management: Nursing practices. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(2), 40–49.
  • Hakverdioǧlu Yönt, G., Korhan, E. A., Erdemir, F. & Müller-Staub, M. (2014). Nursing diagnoses determined by first year students: A vignette study. International Journal of Nursing Knowledge, 25(1), 39–42. https://doi.org/10.1111/2047-3095.12007
  • Karadağ Arlı, Ş. (2017). Cerrahi bakımda ağrı yönetimine ilişkin hemşirelik girişimleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(3), 1013–1020.
  • Keski, Ç. & Karadağ, A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(1), 41–52.
  • Olimat, Y., Albashtawy, M., Ayasrah, I., Qaddumi, J., Hamadneh, S., Salameh, A. B. & Alkhawaldeh, A. (2021). Knowledge and attitudes regarding pain management among ICU nurse’s. Medico-legal Update, 21(3), 267–269. https://doi.org/10.37506/mlu.v21i3.2995
  • Paladini, A., Rawal, N., Martinez, M. C., Trifa, M., Montero, A., Pergolizzi, J. Jr., … Casasola, O. D. L. (2023). Advances in the management of acute postsurgical pain: A review. Cureus, 15(8), e42974. https://doi.org/10.7759/cureus.42974
  • Ramazanzadeh, N., Ghahramanian, A., Zamanzadeh, V., Onyeka, T. C., Valizadeh, L. & Ghaffarifar, S. (2023). Translation, cross-cultural adaptation and evaluation of the Iranian Persian version of student survey on writing nursing care plan. Nursing Open, 10(8), 5476–5484. https://doi.org/10.1002/nop2.1786
  • Sidar, A., Dedeli, Ö. & İşkesen, A. İ. (2013). Açık kalp cerrahisi öncesi ve sonrası hastaların kaygı ve ağrı distresi: ağrı düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. Dahili ve Cerrahi Bilimler Yoğun Bakım Dergisi, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.5152/dcbybd.2013.02
  • Şen Atasayar, B. & İşeri, Ö. (2023). Eleştirel düşünme eği̇ti̇mi̇ni̇ öğrenci̇leri̇n hemşi̇reli̇k tanıları beli̇rleme, algılama ve eleşti̇rel düşünme moti̇vasyona etki̇si̇. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1416–1430. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1162922
  • Şenyüz, K. & Koçaşlı S. (2017). Cerrahi sonrası ağrıda multimodal analjezi ve hemşirelik yaklaşımı. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(2), 90-95.
  • Tasdemir, G. & Kizilkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of healthcare college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. International Journal of Human Sciences, 10(1), 246–257.
  • Taskin Yilmaz, F., Sabanciogullari, S. & Aldemir, K. (2015). The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences, 4(4), 265–275. https://doi.org/10.15171/jcs.2015.027
  • Uysal, N., Gürol Arslan, G., Yılmaz, İ. & Yelkin Alp, F. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 139-143.
  • Ünver, S., Kızılcık Özkan, Z., Avcıbaşı, İ. M. & Babacan Dığın. F. (2016). Determining the postoperative pain management interventions of nursing students. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(2), 146–150. https://doi.org/10.5222/HEAD.2016.146
  • Yılmaz, F. & Atay, S. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ağrı Yönetimi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2), 32–41.
  • Zaybak, A., İsmailoğlu, E. G. & Özdemir, H. (2016). Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi, 19(4), 269–277.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Nursing (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Burcu Totur Dikmen 0000-0002-4221-6112

Nida Aydın 0000-0002-3590-9092

Ümran Dal Yılmaz 0000-0002-9482-6983

Early Pub Date June 17, 2025
Publication Date June 25, 2025
Submission Date December 2, 2024
Acceptance Date February 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Totur Dikmen, B., Aydın, N., & Dal Yılmaz, Ü. (2025). EXAMINATION OF CARE PLANS OF STUDENTS TAKING SURGICAL NURSING COURSE IN TERMS OF DIAGNOSIS OF PAIN. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(2), 418-427. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1594718

      iThenticate Logo             logo-dark.png          24980 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/