The aim of this study is to determine whether or not students include diagnosis of acute pain in their nursing care plans and evaluate it appropriately. The population of this retrospective descriptive study consisted of 161 students who completed the clinical practice of the surgical diseases nursing course at a university’s nursing faculty. When the nursing care planes of the students were examined, it was determined that 61.5% were female and their average age was 21.56±1.43 years. When the diagnosis of acute pain was examined in terms of the nursing process steps, it was determined that 60.2% of the students were competent in taking medical history of patients and 49% in physical assessment in the data collection stage. However, 56.1% of the students used a pain assessment scale and 45.9% indicated the pain area in the diagnosis step. After the nursing practices they planned for the patients whose pain diagnosis they determined, 19.4% of the students stated that they reached the goal, while 38.8% did not evaluate the effectiveness of the nursing practices. It is recommended that students’ training should be planned in the context of their deficiencies in the nursing process and they should prepare more care plans to gain experience in preparing care plans.
Bu çalışma, öğrencilerin hemşirelik süreci uygulamalarında akut ağrı tanısına yer verme ve uygun şekilde değerlendirme durumlarının belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Retrospektif tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini, bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde, cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasını tamamlayan 161 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin Hemşirelik süreci uygulamaları incelendiğinde, %61.5’inin kadın ve yaş ortalamalarının 21.56±1.43 yıl olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik süreci basamakları açısından akut ağrı tanısı incelendiğinde, veri toplama basamağında öğrencilerin %60.2’si hasta öyküsü alma konusunda ve %49’unun fiziksel değerlendirmede yeterli oldukları belirlenmiştir. Bununla birlikte, tanılama basamağında öğrencilerin %56.1’inin ağrı değerlendirme skalası kullandığı ve %45.9’unun ağrı bölgesini belirttiği görülmüştür. Ağrı tanısını belirledikleri hastalarda planladıkları hemşirelik uygulamaları sonrasında, öğrencilerin %19.4’ü hedefe ulaştığını belirtirken, %38.8’inin hemşirelik uygulamalarının etkinliğini değerlendirmediği belirlenmiştir. Öğrencilerin hemşirelik süreci açısından eksikleri bağlamında eğitimlerin planlanması, hemşirelik süreci hazırlama konusunda deneyim kazanılması açısından daha fazla sayıda hemşirelik süreci hazırlamaları önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 17, 2025 |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |