This paper explores how the Apple Original Series Severance employs the aesthetics of backrooms and liminal spaces to critique modern office work and the alienation experienced by white-collar employees. Drawing from online liminal aesthetics, video games and theoretical perspectives on capitalism, the show presents a dystopian corporate environment where workers are psychologically and physically severed from their personal identities. Using the poetics of David Bordwell and neoformalist analysis of Kristin Thompson, the study examines Severance’s classical yet subversive narrative structure, its use of restricted narration, and its manipulation of space and time to enhance thematic depth. The paper further explores the show’s visual style, characterized by corporate minimalism, cassette futurism, and geometric compositions that reinforce the sterility and dehumanization of the workplace. Beyond its aesthetic and formal properties, Severance functions as a critique of late-stage capitalism, workplace alienation and ideological control. By severing employees’ identities, the show literalizes the compartmentalization demanded by corporate culture, reflecting the real-world erosion of work-life boundaries. The show’s depiction of arbitrary labor, hierarchical secrecy, and corporate propaganda parallels historical critiques of capitalist labor structures while offering a stark vision of a workforce deprived of agency. Ultimately, the paper argues that Severance is not only a stylistic exercise in liminal mystery but also a powerful cultural reflection on contemporary labor conditions. Its engagement, with both narrative and visual elements, underscores a broader social anxiety about the meaninglessness of work, the psychological toll of corporate control, and the possibility of resistance in an era of pervasive economic alienation.
Bu makale, Apple Orijinal Dizisi Severance'ın modern ofis işlerini ve beyaz yakalı çalışanların yaşadığı yabancılaşmayı eleştirmek için arka odaların ve liminal alanların estetiğini nasıl kullandığını araştırıyor. Çevrimiçi liminal estetikten, video oyunlarından ve kapitalizm üzerine teorik perspektiflerden yararlanan dizi, çalışanların kişisel kimliklerinden psikolojik ve fiziksel olarak koparıldığı distopik bir şirket ortamı sunuyor. David Bordwell'in şiirselliğini ve Kristin Thompson'ın neoformalist analizini kullanan bu çalışma, Severance'ın klasik ancak yıkıcı anlatı yapısını, kısıtlı anlatım kullanımını ve tematik derinliği artırmak için mekân ve zaman manipülasyonunu inceliyor. Çalışma ayrıca, gösterinin kurumsal minimalizm, kaset fütürizmi ve işyerinin sterilliğini ve insanlıktan çıkarılmasını pekiştiren geometrik kompozisyonlarla karakterize edilen görsel stilini de inceliyor. Severance, estetik ve biçimsel özelliklerinin ötesinde, geç dönem kapitalizminin, işyerinde yabancılaşmanın ve ideolojik kontrolün bir eleştirisi olarak işlev görüyor. Çalışanların kimliklerini parçalara ayıran dizi, şirket kültürünün talep ettiği bölümlere ayırmayı gerçekçi bir şekilde ifade ederek, iş-yaşam sınırlarının gerçek dünyadaki erozyonunu yansıtıyor. Dizinin keyfi çalışma, hiyerarşik gizlilik ve şirket propagandası tasviri, kapitalist emek yapılarının tarihsel eleştirileriyle paralellik gösterirken, eylemlilikten yoksun bir işgücünün keskin bir vizyonunu sunuyor. Sonuç olarak bu makale, Severance'ın sadece liminal gizemde biçimsel bir egzersiz değil, aynı zamanda çağdaş çalışma koşulları üzerine güçlü bir kültürel yansıma olduğunu savunmaktadır. Hem anlatı hem de görsel unsurlarla olan ilişkisi, işin anlamsızlığı, şirket kontrolünün psikolojik bedeli ve yaygın ekonomik yabancılaşma çağında direniş olasılığı hakkında daha geniş bir sosyal kaygının altını çiziyor.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 30, 2025 |
Acceptance Date | May 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 22 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.