Research Article
BibTex RIS Cite

Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 11 - 28, 29.06.2025

Abstract

Öğrencilerin başarı durumunda akademik cesaretlendirmenin etkisi yadsınamaz bir gerçektir. İlgili alanda kendini yetersiz hisseden ve özgüveni olmayan öğrenciler akademik cesaretlendirme ile motive edilebilmektedir. Psikoloji literatüründe cesaretlendirmeyi ilk vurgulayan kişilerden biri olarak bilinen Adler’e (1956) göre, cesaretlendirme kavramı olmadan iş birliği ve toplumsal yaşama katılım oldukça zordur (Ergün-Başak ve Ceyhan, 2011). Akademik cesaretlendirme ile doğrudan ilişkili olan bir diğer kavram ise motivasyondur. Kreitner ve Kinicki (2009) motivasyon kavramını, amaca yönelik olarak gönüllü hareketlerin uyarılmasına, yönlendirilmesine ve kalıcılı olmasına sebep olan psikolojik süreçler şeklinde tanımlamaktadır. Bu araştırmada katılımcıların akademik cesaretlendirme düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla 10 maddeden oluşan “Akademik Cesaretlendirme Ölçeği” ve öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının belirlenmesi amacıyla 23 maddeden oluşan “Yükseköğretimde Öğrenme Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılım sağlamak isteyen öğrencilere demografik bilgiler ve ölçek soruları verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Anketteki tüm sorulara verilen cevaplara ait frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmış, bu dağılımlar tablo ve grafiklerle gösterilmiştir. Ayrıca öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre Akademik Cesaretlendirme Ölçeği ve Yükseköğretimde Öğrenme Motivasyonu Ölçeği’nden aldıkları puanlar korelasyon, t-test ve ANOVA testi ile analiz edilerek gruplar arasındaki farklılıklar belirlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların akademik cesaretlendirme düzeyi arttıkça öğrenme motivasyonlarının da pozitif yönde etkilendiği ve arttığı tespit edilmiştir.

Ethical Statement

İlgili araştırma bilimsel etik kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.

Supporting Institution

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı

Project Number

1919B012321518

Thanks

Bu çalışma TÜBİTAK 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 2. Dönem kapsamında 1919B012321518 proje başvuru numarası ile desteklenmiştir. Desteklerinden dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

References

  • Adler, A. (1956). The individual psychology of Adler: A systematic presentation in selections from his writings. H. L. Ansbacher & R. R. Ansbacher (Eds.), 126-154. New York: Harper Torchbooks.
  • Alcott, B. (2017). Does teacher encouragement influence students’ educational progress? A propensity-score matching analysis. Research in Higher Education, 58, 773–804. https://doi.org/10.1007/s11162-017-9446-2
  • Altıparmak, E. (2015). Beden eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin akademik kontrol odağı ve başarı hedefleri yönelimleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 73-78.
  • Aslantürk, R. (2014). Çalışanlarda motivasyon ve motivasyonu etkileyen faktörler: Denizli ağız ve diş sağlığı merkezi örneği [Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydoğan, U. (2015). İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin mesleki motivasyon algıları: Bolu ili örneği [Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrenilen öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677-698.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Çakmak, Ö., Akgün, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan, E. H., & Taşkın, C. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin boş zamana yönelik motivasyon düzeylerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, (98), 314-320.
  • Cohen, G. L., Steele, C. M., & Ross, L. D. (1999). The mentor’s dilemma: Providing critical feedback across the racial divide. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1302–1318.
  • Çetinkaya, A., & Mutlu, T. O. (2020). Ege bölgesinde bulunan spor bilimleri fakültelerinde sergilenen liderlik tarzının akademik personelin öğrenme motivasyonu üzerine etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 65-79.
  • Denktaş, S. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının başarı hedef yönelimlerinin güdülenme ve öğrenme stratejilerini belirlemedeki rolü [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinkmeyer, D. C., & Dreikurs, R. (2000). Encouraging children to learn. Brunner-Routledge.
  • Doğan, P. K., Ceyhun, S., Akgül, M. N., & Çetinkayalı, G. (2023). Dijital spor oyunlarına katılan spor bilimleri öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 139-154.
  • Erdem, A. R., & Gözel, E. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. The Journal of Academic Social Science, 2(2), 49-60. https://doi.org/10.16992/ASOS.97
  • Erduran-Tekin, Ö. (2023). Yükseköğretimde Öğrenme Motivasyonu Ölçeği'nin (YÖMÖ-Ü) Türkçeye Uyarlanması/Adaptation of Motivation for Learning in Higher Education Scale (EMAPRE-U) to Turkish. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(3), 34-51.

Standing Out in the Information Age: Academic Encouragement and Learning Motivation in Sports Sciences

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 11 - 28, 29.06.2025

Abstract

The impact of academic encouragement on students' success is an undeniable fact. Students who feel inadequate in the relevant field and lack self-confidence can be motivated with academic encouragement. According to Adler (1956), known as one of the first people to emphasize encouragement in the psychology literature, cooperation and participation in social life are very difficult without the concept of encouragement (Ergün-Başak & Ceyhan, 2011). Another concept directly related to academic encouragement is motivation. Kreitner and Kinicki (2009) define the concept of motivation as the psychological processes that cause purposeful voluntary movements to be stimulated, directed and permanent. In this study, the "Academic Encouragement Scale" consisting of 10 items was used to determine the academic encouragement levels of the participants, and the "Learning Motivation Scale in Higher Education" was used to determine the learning motivation of the students. Demographic information and scale questions were given to students who wanted to participate in the research voluntarily. The data obtained was analyzed through the SPSS program. Frequency and percentage distributions of the answers to all questions in the survey were calculated and these distributions are shown in tables and graphs. In addition, the scores obtained by the students from the Academic Encouragement Scale and the Higher Education Learning Motivation Scale according to various variables were analyzed with correlation, t-test and ANOVA test to determine the differences between the groups. As a result of the research, it was determined that as the level of academic encouragement of the participants increased, their learning motivation was positively affected and increased.

Ethical Statement

This research was prepared in accordance with the rules of scientific ethics.

Supporting Institution

TUBITAK 2209-A University Students Research Projects Support Program

Project Number

1919B012321518

Thanks

This study was supported by TUBITAK 2209/A University Students Research Projects Support Program with the project application number 1919B012321518 within the scope of the 2nd Period of 2023. We would like to thank TUBITAK for their support.

References

  • Adler, A. (1956). The individual psychology of Adler: A systematic presentation in selections from his writings. H. L. Ansbacher & R. R. Ansbacher (Eds.), 126-154. New York: Harper Torchbooks.
  • Alcott, B. (2017). Does teacher encouragement influence students’ educational progress? A propensity-score matching analysis. Research in Higher Education, 58, 773–804. https://doi.org/10.1007/s11162-017-9446-2
  • Altıparmak, E. (2015). Beden eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin akademik kontrol odağı ve başarı hedefleri yönelimleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 73-78.
  • Aslantürk, R. (2014). Çalışanlarda motivasyon ve motivasyonu etkileyen faktörler: Denizli ağız ve diş sağlığı merkezi örneği [Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydoğan, U. (2015). İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin mesleki motivasyon algıları: Bolu ili örneği [Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrenilen öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677-698.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Çakmak, Ö., Akgün, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan, E. H., & Taşkın, C. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin boş zamana yönelik motivasyon düzeylerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, (98), 314-320.
  • Cohen, G. L., Steele, C. M., & Ross, L. D. (1999). The mentor’s dilemma: Providing critical feedback across the racial divide. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1302–1318.
  • Çetinkaya, A., & Mutlu, T. O. (2020). Ege bölgesinde bulunan spor bilimleri fakültelerinde sergilenen liderlik tarzının akademik personelin öğrenme motivasyonu üzerine etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 65-79.
  • Denktaş, S. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının başarı hedef yönelimlerinin güdülenme ve öğrenme stratejilerini belirlemedeki rolü [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinkmeyer, D. C., & Dreikurs, R. (2000). Encouraging children to learn. Brunner-Routledge.
  • Doğan, P. K., Ceyhun, S., Akgül, M. N., & Çetinkayalı, G. (2023). Dijital spor oyunlarına katılan spor bilimleri öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 139-154.
  • Erdem, A. R., & Gözel, E. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. The Journal of Academic Social Science, 2(2), 49-60. https://doi.org/10.16992/ASOS.97
  • Erduran-Tekin, Ö. (2023). Yükseköğretimde Öğrenme Motivasyonu Ölçeği'nin (YÖMÖ-Ü) Türkçeye Uyarlanması/Adaptation of Motivation for Learning in Higher Education Scale (EMAPRE-U) to Turkish. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(3), 34-51.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Learning Theories, Psychological Foundations of Education
Journal Section Research
Authors

Ali Gürel Göksel 0000-0002-3873-1322

Mustafa Aktop 0009-0002-1716-8347

Hilal Ceren Kol 0009-0007-7115-7426

Project Number 1919B012321518
Publication Date June 29, 2025
Submission Date July 9, 2024
Acceptance Date February 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Göksel, A. G., Aktop, M., & Kol, H. C. (2025). Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 11-28.
AMA Göksel AG, Aktop M, Kol HC. Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu. UGEAD - IntJCES. June 2025;11(1):11-28.
Chicago Göksel, Ali Gürel, Mustafa Aktop, and Hilal Ceren Kol. “Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme Ve Öğrenme Motivasyonu”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11, no. 1 (June 2025): 11-28.
EndNote Göksel AG, Aktop M, Kol HC (June 1, 2025) Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11 1 11–28.
IEEE A. G. Göksel, M. Aktop, and H. C. Kol, “Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu”, UGEAD - IntJCES, vol. 11, no. 1, pp. 11–28, 2025.
ISNAD Göksel, Ali Gürel et al. “Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme Ve Öğrenme Motivasyonu”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11/1 (June 2025), 11-28.
JAMA Göksel AG, Aktop M, Kol HC. Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu. UGEAD - IntJCES. 2025;11:11–28.
MLA Göksel, Ali Gürel et al. “Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme Ve Öğrenme Motivasyonu”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 11, no. 1, 2025, pp. 11-28.
Vancouver Göksel AG, Aktop M, Kol HC. Bilgi Çağında Öne Çıkmak: Spor Bilimleri Alanında Akademik Cesaretlendirme ve Öğrenme Motivasyonu. UGEAD - IntJCES. 2025;11(1):11-28.