Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 99 - 113, 29.06.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul sporlarına katılan öğrencilerin başarı algısı ve sorumluluk duygusu arasındaki ilişkinin bazı demografik değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırma, betimsel bir araştırma olup, ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bartın ilinde ortaokul ve liselerde okul sporlarına katılan 450 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada katılımcılara “Kişisel Bilgi Formu”, “Başarı Algısı Envanteri-(Çocuk Versiyonu)” ve “Sorumluluk Duygusu ve Davranışı Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde ölçüm araçlarının iç-tutarlılıkların incelemesi için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Parametrik dağılan veriler için bağımsız örnek t-test ve ANOVA testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, görev yönelimi ile spor yapma sıklığı değişkeni arasında ve sorumluluk duygusu ile yaş, sınıf, lisans yılı değişkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca başarı algısı ve sorumluluk duygusu arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak başarı algısı ve sorumluluk duygusu katılımcıların bazı demografik özelliklerine göre değişmektedir. Bunun yanı sıra, başarı algısı ve sorumluluk duygusunun birbirini etkilediği söylenebilir.

References

  • Akdağ, M. (2022). Kilis ve Gaziantep İllerinde Bocce ve Dart Sporu ile Uğraşan Sporcuların Katılım Güdüsü ve Başarı Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Bayburt.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, ÜD. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (32): 13-22.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Başarı Motivasyonu İle Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkini İncelenmesi; Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Altıntaş, A., Bayar-Koruç, P., Akalan, C. (2012). Sporcuların Hedef Yönelimleri, Algılanan Güdüsel İklimleri ve Algılanan Fiziksel Yeterliklerinin Cinsiyete ve Deneyim Düzeyine Göre Karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1): 1-15.
  • Arslan, A., Taş, İ. (2022). Ortaokul Öğrencilerinde Oyun Bağımlılığı ile Sorumluluk Duygusu-Davranışı ve Sosyal Beceriler. Yaşadıkça Eğitim, 36 (3): 716-731.
  • Ateş, A. (2020). Öğrencilerin Özgüven ve Sorumluluk Duygusunun Akademik Başarı Üzerindeki Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atmaca, A. (2010). Gençler Başarı Uzak Değil: Yalnızca 20 Adım. Nesil Yayınları, İstanbul.
  • Aydoğdu, A. (2017). İlkokul Öğrencilerinde Spor Başarı Algısı ve Matematik Kaygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahrampour, S., Abdoshahi, M., Rahimian Mashhadi, M. (2022). The Role of Personality Types, Perception of Success and Regulation of Sports Behavior in Motivation of Sports Participation in Non-Athlete Female Students: a self-determination theory Approach. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi), 11 (41): 195-220.
  • Baker, EK. (2003). Caring for ourselves: A therapist's guide to personal and professional well-being. American Psychological Association.
  • Başar, M. (2001). Ailelerdeki Yanlış Başarı Algılamasının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2): 115-124.
  • Başgil, AF. (2012). Gençlerle Baş başa. Yağmur Yayınevi, İstanbul.
  • Başoğlu, B. (2017). Grekoromen Yıldız Erkek Güreş Millî Takım Oyuncularının Başarı Algısı ve Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (1): 31-40.
  • Bortoli, L., Bertollo, M., Messina, G., Chiariotti, R., Robazza, C. (2010). Augmented feedback of experienced and less experienced volleyball coaches: 87 A preliminary investigation. Social Behavior and Personality: an international journal, 38 (4): 453-460.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 99 - 113, 29.06.2025

Abstract

References

  • Akdağ, M. (2022). Kilis ve Gaziantep İllerinde Bocce ve Dart Sporu ile Uğraşan Sporcuların Katılım Güdüsü ve Başarı Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Bayburt.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, ÜD. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (32): 13-22.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Başarı Motivasyonu İle Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkini İncelenmesi; Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Altıntaş, A., Bayar-Koruç, P., Akalan, C. (2012). Sporcuların Hedef Yönelimleri, Algılanan Güdüsel İklimleri ve Algılanan Fiziksel Yeterliklerinin Cinsiyete ve Deneyim Düzeyine Göre Karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1): 1-15.
  • Arslan, A., Taş, İ. (2022). Ortaokul Öğrencilerinde Oyun Bağımlılığı ile Sorumluluk Duygusu-Davranışı ve Sosyal Beceriler. Yaşadıkça Eğitim, 36 (3): 716-731.
  • Ateş, A. (2020). Öğrencilerin Özgüven ve Sorumluluk Duygusunun Akademik Başarı Üzerindeki Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atmaca, A. (2010). Gençler Başarı Uzak Değil: Yalnızca 20 Adım. Nesil Yayınları, İstanbul.
  • Aydoğdu, A. (2017). İlkokul Öğrencilerinde Spor Başarı Algısı ve Matematik Kaygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahrampour, S., Abdoshahi, M., Rahimian Mashhadi, M. (2022). The Role of Personality Types, Perception of Success and Regulation of Sports Behavior in Motivation of Sports Participation in Non-Athlete Female Students: a self-determination theory Approach. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi), 11 (41): 195-220.
  • Baker, EK. (2003). Caring for ourselves: A therapist's guide to personal and professional well-being. American Psychological Association.
  • Başar, M. (2001). Ailelerdeki Yanlış Başarı Algılamasının Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2): 115-124.
  • Başgil, AF. (2012). Gençlerle Baş başa. Yağmur Yayınevi, İstanbul.
  • Başoğlu, B. (2017). Grekoromen Yıldız Erkek Güreş Millî Takım Oyuncularının Başarı Algısı ve Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (1): 31-40.
  • Bortoli, L., Bertollo, M., Messina, G., Chiariotti, R., Robazza, C. (2010). Augmented feedback of experienced and less experienced volleyball coaches: 87 A preliminary investigation. Social Behavior and Personality: an international journal, 38 (4): 453-460.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports
Journal Section Research
Authors

Resul Durmaz 0000-0002-8918-6977

Mehmet Tunçkol 0000-0002-0478-6966

Publication Date June 29, 2025
Submission Date August 29, 2024
Acceptance Date March 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Durmaz, R., & Tunçkol, M. (2025). Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 99-113.
AMA Durmaz R, Tunçkol M. Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. June 2025;11(1):99-113.
Chicago Durmaz, Resul, and Mehmet Tunçkol. “Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı Ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11, no. 1 (June 2025): 99-113.
EndNote Durmaz R, Tunçkol M (June 1, 2025) Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11 1 99–113.
IEEE R. Durmaz and M. Tunçkol, “Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, vol. 11, no. 1, pp. 99–113, 2025.
ISNAD Durmaz, Resul - Tunçkol, Mehmet. “Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı Ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11/1 (June 2025), 99-113.
JAMA Durmaz R, Tunçkol M. Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2025;11:99–113.
MLA Durmaz, Resul and Mehmet Tunçkol. “Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı Ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 11, no. 1, 2025, pp. 99-113.
Vancouver Durmaz R, Tunçkol M. Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Başarı Algısı ve Sorumluluk Duygusunun İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2025;11(1):99-113.